چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

طراحی کاشت


طراحی کاشت
● بررسی شیوه Bachward process
۱) مرحله ۱
حجم و سیلونت گیاهان چوبی را به‌عنوان یک سری قطعات یا مستطیل‌هائی با اندازه‌هائی متفاوت و متناسب با ابعاد واقعی گیاه، در نظر بگیرید.
با ترکیب این قطعات (یا مستطیل‌ها) و شکل‌ها می‌توان پیش طرح اولیه را سریع‌تر روی کاغذ پیاده کرد. این شیوه به شما کمک می‌کند که از ابتدای طراحی، نسبت بین اندازه‌ها را به‌درستی حفظ کنید.
اگر پیداکردن تناسب بریتان مشکل است. یک پیش طرح اولیه را بدون رعایت تناسب، نقاشی کنید. (این کار به تجسم بهتر فضا به شما کمک می‌کند)
هر قطعه مستطیل شکل (با هر فرم دیگری که تصور کردید) باید با سایر فرم‌ها در تناسب ثابتی باشد به‌طوری که آن نسبت ثابت به تناسب نقشه شما تبدیل شود.
برای ایجاد یک تناسب خوب، باید ابتدا حجمی را که هر گیاهی اشغال می‌کند در نظر بگیرید. (در این مرحله نیاز دارید که عمیقاً به عناصر گیاهی و سازماندهی آنها در بستر طرح توجه کنید).
حالا فرم‌ها و شکل‌هائی را که انخاب کرده‌اید برای به‌دست آوردن یک سیلونت مطلوب ترکیب کنید. به‌عنوان مثال یک مستطیل (با طول بلند) می‌تواند نشان‌دهنده یک درختچه یا درخت باشد.
اگر فرمی را که در نظر گرفته‌اید، یک درخت باشد، لازم نیست تمام جزئیات درخت یا سایه‌انداز را نشان دهید، شاید جذابیت اولیه در همان اختلاف ارتفاع فرم‌ها باشد.
فرم‌های کوتاه، افقی یا مستطیلی می‌توانند نشان‌دهنده یک حصار با نظم یابی‌نظم باشد . سایر فرم‌های مربعی و مستطیل می‌توانند نمایانگر درختچه‌ها باشند (به شکل ۸-۹ نگاه کنید)
در صورتی‌که سیلونت موردنظر خود را با تناسب صحیحی طراحی کنید، طول و عرض فرم‌ها و شکل‌های کشیده شده بیانگر اندازه گیاهان خواهند بود.
برای مهارت یافتن در این کار لازم است تعداد زیادی فرم و تصویر را بررسی و امتحان نمائید و در هر طرحی، ۶ اصل اولیه طراحی را فراموش نکنید (در قسمت‌های قبل این اصول را توضیح دادیم)
هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید فرم ذهنی‌تان را انتخاب کنید آن را با نقشه اولیه و جزئیات زمینی که در آن کار می‌کنید کنترل کنید، مطمئن شوید در جائی‌که لازم است ارتفاع دلخواه فضاهای باز و یا غیره وجود دارد.
۲) مرحله ۲
ترکیبات ذهنی‌تان را در کاغذ رسم مکان‌یابی کنید. در مرحله اول شما برای هر عنصری فرم هندسی خاصی را تصور کردید، حالا کافی است که فرم‌های ذهنی‌تان را روی کاغذ پیاده کنید و رعایت تناسب را (که قبلاً توضیح داده شد) فراموش نکنید.
به قطعات فرم‌ها و بلوک‌های ذهنی‌تان مانند فرم درختان یا درختچه‌ها فکر کنید. آنها ممکن است همیشه سبز یا ۲ پایه باشند. ترکیبات متنوعی از فرم‌ها را به‌کار گرفته و امتحان کنید و همه احتمالات سنگین را در نظر بگیرید مطمئن شوید که فرم گیاهان بررسی شده با فرم‌های ذهنی در نظر گرفته شده به‌درستی جایگزین شده باشد.
این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که فرم گیاهان چگونه باشد: گرد، هرمی، استوانه‌ای و ... که باز هم تکرار می‌شود دقت کنید که فرم‌های هندسی با فرم‌های گیاهانتان کاملاً متناسب بوده و درست جایگزین شده باشند. این مورد حاصل نمی‌شود مگر با مطالعه و تمرین بسیار بر روی فرم‌های گیاهان.
مطمئن شوید طول فرم گیاه با بلندی (طول) فرم هندسی که برایش تصور نموده‌اید برابر است. فراموش نکنید که طرح‌هایتان همیشه انعطاف‌پذیر باشند یعنی وقتی‌که یک ترکیب ذهنی ویژه را برای خود تصور نموده‌اید خودتان را متقاعد کنید که این ترکیب ذهنی ویژه را برای خود تصور نموده‌اید خودتان را متقاعد نکنید که این ترکیب هرگز نباید تغییر کند، بلکه همیشه از تغییرات برای بهتر شدن طرح، استقبال کنید زیرا مشکلاتی که معمولاً بعد از جایگزینی فرم‌های ذهنی با فرم گیاهان ممکن است به‌وجود آیند یا یک تغییر کوچک قابل اصلاح هستند.
یکی از مشکلات رایج نحوه صحیح قرار دادن فرم‌های متوسط و نیمه متوسط در اطراف یک فرم بلند است. می‌توانید آن قدر فرم‌ها را جابجا کنید تا نتیجه دلخواه حاصل شود (شکل‌های ۵ و ۶و ۷ انعطاف‌پذیری طرح‌ها)
۳) مرحله ۳
پس از آنکه در طرح و نقشه‌تان هماهنگی و تناسب لازم را به‌دست آوردید نوبت به آن می‌رسد که بافت و رنگ را مورد توجه قرار دهید. در این مرحله دیگر به فرم‌های ذهنی کاری نداریم برای تمرین می‌توانید یک برگه کاغذ برداشته و بافت‌های مختلف را روی آن در نظر بگیرید و حتی می‌توانید از علائمی ممتد حرف زیر استفاده نمائید.
▪ C:بافت ریز
▪ MC: بافت نیمه ریز
▪ M: بافت متوسط
▪ MG: بافت نیمه نرم
▪ F بافت نرم
می‌توانید بین بافت زبر و بافت نرم دامنه وسیعی از بافت‌ها را ایجاد کرد یا اگر در ترکیب‌تان گیاهان متوسط زیاد است بافت زبر را با بافت‌های متوسط ترکیب کنید. حتی می‌توان دامنه وسیعی از بافت‌های متوسط را در مقابل یک بافت زبر به‌کار برد. در بررسی و مطالعه بافت‌ها، بافت خاصی را برای هر گروهی که در چشم‌انداز قرار خواهید داد در نظر بگیرید. به‌عنون مثال اگر توده‌ای از گیاهان نزدیک ناظر قرار دارد، جزئیات آن توده گیاهی تعیین‌کننده بات خواهد بود و اگر بین ناظر و توده گیاهی فاصله‌ای وجود داشته باشد در آن صورت حجم، نور و سایه‌ها تعیین‌کننده بافت خواهند بود.
پس در این مرحله یک برگه نازک (کاغذ) را روی کاغذ نقشه اصلی‌ان قرار داده و متناسب با طرحتان و جایگاه گیهان، بافت مناسب را انتخاب و طراحی می‌کنید. بعد از این مرحله یک برگه نازک دیگر برداشته با قرار دادن آن بر وی برگه نازک دیگر برداشته با قرار دادن آن بر روی برگه قبلی به بررسی تحلیل رنگ شاخساره‌ها بپردازید. استفاده از مدادهای رنگی در این مرحله بسیار مفید خواهد بود. شاخساره‌ها شامل رنگ‌های زبر هستند:
▪ G: سبز زمردین، GLB: سبز - آبی، YG سبز، زرد، RG: سبز - قرمز. GG: سبز خاکستری و GB سبز تیره. فراموش نکنید که درخشندگی و شدت رنگ نیز بسیار مهم است. به‌عنوان مثال درخشندگی متوسط و شدت رنگ زیاد تأثیر بصری قوی‌تری از درخشندگی زیاد با شدت رنگ کم خواهد داشت.
رنگ‌ها را محتاطانه و با دقت فراوان متناسب با بافت‌های گیاهی انتخاب کنید. بافت‌ها به‌دلیل تنوع سطح برگ‌ها، به اندازه برگ‌ها، طل گلبرگ‌ها و غیره ... بر نورهای بازتاب شده تأثیر گذارند و زمانی یک ترکیب رنگی خوب خواهید داشت که بین بافت و رنگ‌ها یک رابطه مناسب برقرار کنید.
با توجه به درصد نسبتی که برای بافت‌ها (بافت‌های زبر، نیمه‌زبر و ...) تخمین زده‌اید، رنگ‌های موردنیاز را ازیابی کنید.
فراموش نکنید که بافت‌ها و رنگ‌ها هم مانند فرم‌ها باید از ۶ اصل اولیه طراحی پیروی کنند و متعادل باشند، مطالعه و بررسی این تعادل را با این کار در صورتی که با ویژگی‌های گیاهان آشنا باشید.
کار سختی خواهد بود. می‌توانید پلان ذهنی‌تان را با توجه به فرم و اندازه نهائی گیاه بالغ طراحی کنید و معمولاً رنگ، بافت، زبری و نرمی از عوامل تعیین کننده هستند. به این ترتیب فهرستی از گیاهان مورد نیاز را تهیه و آنها را از هر منبع یا نهالستانی که می‌شناسید خریداری نمائید.
ترجمه: مهندس مینا اقوامی
منبع : نشریه بین المللی فنی مهندسی سیمای محیط


همچنین مشاهده کنید