شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

آمریکائی آرام - THE QUIET AMERICAN


آمریکائی آرام - THE QUIET AMERICAN
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : استرالیا، آلمان و آمریکا
محصول : استفان آرنبرگ و ویلیام هوربرگ
کارگردان : فیلیپ نویس
فیلمنامه‌نویس : رابرت شنکن و کریستوفر همپتن، بر مبنای رمانی نوشتهد گراهام گرین
فیلمبردار : کریستوفر دویل
آهنگساز(موسیقی متن) : کریگ آرمسترانگ
هنرپیشگان : مایکل کین، برندان فریزر، دو تی های ین، راده سربدزیا، رابرت استنتن، تسی ما و هولمز آزبرن
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۱ دقیقه


̎تامس فولر̎ (کین) روزنامه‌نگاری بریتانیائی است که در سال ۱۹۵۲، نخستین مراحل جنگ در هندوچین را برای ̎لندن تایمز̎ پوشش می‌دهد. کار ̎فولر̎ از آنهائی‌ نیست که برایش خیلی جذاب باشد چون جنگ در آن منطقه، خیلی‌ها را در انگلستان بی‌تفاوت می‌گذارد. ̎فولر̎ در اوقاتی که گزارش برای روزنامه‌اش تهیه نمی‌کند، وقتش را با ̎فوئونگ̎ (ین) می‌گذراند که می‌داند ̎فولر̎ همسری دارد و بنابراین هرگز با او ازدواج نخواهد کرد. ̎فولر̎ با ̎آلدن پایل̎ (فریزر)، آمریکائی پرشور و منطقی و ظاهراً ساده‌ای آشنا می‌شود که جزو تیمی پزشکی به سایگون آمده است. در حالی‌که دوستی ̎پایل̎ و ̎فولر̎ صمیمی‌تر می‌شود، ̎پایل̎ به ̎فوئونگ̎ معرفی می‌شود و مرد آمریکائی، خیلی زود شیفته‌اش می‌گردد. وقتی مدیران روزنامه به ̎فولر̎ پیشنهاد می‌کنند به لندن بازگردد، ̎فولر̎ در واکنش، بر آب و تاب گزارش‌های جنگی‌اش می‌افزاید. ̎پایل̎ کماکان به کار خود ادامه می‌دهد ولی ̎فولر̎ متوجه می‌شود آمریکائی‌هائی که وارد ویتنام شده‌اند تیم پزشکی نیستند و ̎پایل̎ در واقع، مأمور سازمان سیاست که برای سامان دادن و تشکیل ̎نیروی سوم̎ای کمک می‌کند که هم با فرانسوی‌ها و متحدانشان خواهند جنگید و هم با نیروهای هوشی‌مین. ̎فولر̎ ضمناً باخبر می‌شود که ̎پایل̎ پشت یک سلسله بمب‌گذاری است که گفته می‌شود کار افراطی‌های کمونیست است که به نام منافع سیاسی عمو سام، آدم می‌کشد.
● آمریکائی آرام در سال ۲۰۰۱ ساخته شد، اما در حالی‌که قرار بود در اوایل اکتبر همان سال به نمایش درآید، حادثهٔ ۱۱ سپتامبر، اکران آن را به تعویق انداخت. چراکه فیلم تصویری مداخله‌جویانه از سیاست خارجی آمریکا را ارائه می‌کرد و نمایش چنین فیلمی در آن زمان مناسب نبود. آمریکائی آرام در کارنامهٔ فیلم‌ساز متوسطی مثل نویس، به هر حال فیلم قابل تحملی است که بدون شک بخش عمده‌ای از آن را مدیون گرینِ کبیر است. با این حال نویس حتی صرفاً با بازسازی صرف مضامین مورد علاقهٔ گرین، مثل مایهٔ یهودائی، یعنی خیانتِ قهرمان به دوست و البته ناکامی ازلی ـ ابدی این قهرمان در دست‌یابی به زندگی خانوادگی نیز فیلمی در خور دیدن خلق کرده است. دویل، فیلم‌بردار همیشگی وونگ‌کار ـ وای، این‌جا حضور دارد تا لحن بصری آسیای جنوب شرقی‌اش را به فیلم تزریق کند.


همچنین مشاهده کنید