یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

مورد سوء ظن - under suspicion


سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : فرانسه و آمریکا
محصول : آن مری‌گیلن، استیون هاپکینز و لوری مکریری
کارگردان : هاپکینز
فیلمنامه‌نویس : و. پیتر ایلیف و تام پرووست، برمبنای فیلم‌نامهٔ میشل اودیار، ژان هرمان و کلود میلر از کتابی نوشته جان وین‌رایت
فیلمبردار : پیتر لوی
آهنگساز(موسیقی متن) : برایان ترانسیو
هنرپیشگان : جین هاکمن، مورگان فریمن، توماس جین، مونیکا بلوچی، نایدیا کارو، میگل آنخل سوارس و ایزابل آلگاس.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۱ دقیقه.


̎هنری هرست̎ (هاکمن)، وکیلی آمریکائی و اهل پورتوریکو را احضار می‌کنند تا با ̎ویکتور بنه‌زت̎ (فریمن)، کارآگاه پلیس گفت‌وگو کند. چند روزی پیشتر، ̎هرست̎ به پلس خبر داده که موقع گردش دادن سگش، جسد دختر دوازده ساله‌ای را کشف کرده است؛ ولی حالا بازرسان پلیس اعتقاد پیدا کرده‌اند که ̎هرست̎، برخلاف ادعایش دراین جنایت نقش داشته است. طی بازپرسی پرتنشی که از یک سو توسط ̎اوئینز̎ (جین)، کارآگاهی جوان، و پرسش‌های موقرانه و در عین حال محکم ̎بنه‌زت̎ صورت می‌گیرد، نارسائی‌هائی در داستان ̎هرست̎ پدیدار می‌شود؛ ولی به هر حال آن‌قدر خوب نقش خود را ایفا می‌کند که می‌تواند پلیس را مجاب کند تا به او اجازه دهند در مراسم جمع‌آوری اعانه‌ای که قولش را داده بوده، شرکت کند. اما پس از بازگشتش، و ̎هرست̎ متوجه می‌شود ̎بنه‌زت̎ و ̎اوئینز̎ فرد دیگری ـ ̎شانتال̎ (بلوچی)، همسرش ـ را تحت بازپرسی قرار داده‌اند که از مدتی پیش روابطی سرد با شوهرش داشته است...
● رمان وین‌رایت پیش از این نیز به کارگردانی کلود میلر فرانسوی (حفاظ دید، ۱۹۸۱) به فیلم درآمده و (طبق سنت بازسازی‌های هالیوودی‌ها از آثار اروپائی؟) از هر نظر نسبت به نسخهٔ آمریکائی برتری دارد. البته کارگردانی هاپکینز به فیلم کیفیتی موجز داده (فیلم میلر سی دقیقه کوتاه‌تر است!)، با این همه آن را تبدیل به تریلر روان‌کاوانه‌ای که انتظارش می‌رفته نمی‌کند؛ حتی با بازی‌های قدرتمند هاکمن و فریمن که نیروهای پیش برندهٔ فیلم‌هائی از این نوع هستند. در یک کلام، هاپکینز (کارگردان‌ فیلم‌هائی مثل کابوسی در خیابان الم ۵: کودک رویا، ۱۹۸۹ و گم شده در فضا، ۱۹۹۸) انتخاب درستی برای کارگردانی این کار نبوده است.


همچنین مشاهده کنید