جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
مجله ویستا
جنگ یهود با اسلام
●حلقهای از جنگهای بین حق و باطل
اقتضای حكمت خداوند متعال بر درگیری دائمی و جنگ همیشگی بین حق و باطل قرار گرفته است، تا آن هنگام كه خداوند زمین و اهل آن را به [صالحان] واگذار نماید؛ تا [بدین وسیله] پاكان را از ناپاكان متمایز سازد. این جنگ از زمان [حضور] آدم (ع) در بهشت، كه در آن از هر چه اراده مینمود به همراه همسرش «حوا» میل میكرد، آغاز گردید. [خداوند میفرماید:]
پس شیطان، هر دو را از آن بلغزانید و از آنچه در آن بودند، ایشان را به در آورد.۱
این معركه پس از آن به زمین انتقال یافت و دشمنی بین آدم و شیطان قوت گرفت. [خداوند میفرماید:]
و فرمودیم، فرود آیید، شما دشمن همدیگرید و برای شما در زمین قرارگاه و برخورداری خواهد بود.۲
و میفرماید:
فرمودیم، جملگی از آن فرود آیید. پس اگر از جانب من برای شما هدایتی رسد، آنان كه هدایتم را پیروی كنند برایشان بیمی نیست و غمگین نخواهند شد و[لی] كسانی كه كفر ورزیدند و نشانههای ما را دروغ انگاشتند، آنانند كه اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود.۳
و خداوند متعال پس از ذكر داستان آدم (ع) به بیان موضع یهود در برابر پیامبر اكرم(ص) و دین اسلام پرداخته است، تا نشان دهد كه جنگ یهود با پیامبر (ص) جنگ میان حق و باطل میباشد، جنگی میان كسانی كه به پذیرش دین درآمدهاند؛ و آنان مسلمان هستند با كسانی كه ایمان به خدا و به روز جزا نیاوردهاند و آنچه را خدا و رسولش تحریم نمودهاند، حرام نمیشمارند. پس خدای متعال فرمود:
ای فرزندان اسرائیل، نعمتهایم را كه بر شما ارزانی داشتم به یاد آورید و به پیمانم وفا كنید تا به پیمانتان وفا كنم و تنها از من بترسید. و بدانچه نازل كردهام [قرآن] كه مؤید همان چیزی است كه با شماست [تورات حقیقی] ایمان آورید و اولین انكاركنندهٔ آن نباشید و آیات مرا به بهایی ناچیز نفروشید و تنها از من پروا كنید. و حق را به باطل درنیامیزید و حقیقت را ـ با آنكه خود میدانید ـ كتمان نكنید.۴
●جنگ یهود با پیامبر اسلام (ص)
جنگ یهود با مسلمین از هنگامی آغاز میشود كه خداوند پیامبر گرامیاش حضرت محمد (ص) را به عنوان وسیلهٔ هدایت و نور حقیقت ارسال فرمود تا آن را بر تمام ادیان [و عقاید] حاكم و غالب گرداند.در مكه مكرمه، یهود به سمت مشركان رفتند و آنان را به بیان سؤالات دشواری كه جواب آن در كتابهای آسمانی پیشین و پسین موجود نبود وادار میساختند. و آن به سبب عمق كینه میان آنان و پیامبر اكرم (ص) بود. و از جملهٔ این مسائل «پرسش از روح» بود.
و در مدینه منوره پیامبر (ص) پیمان صلحی را با یهود برقرار نمود، اما آنان آن پیمان را بیش از یكبار نقض كردند، و [طایفهٔ یهودی] «بنی قین قاع» به زن مسلمان محجبهای تجاوز كردند و [طایفه یهودی دیگر] «بنی نظیر» نقشهٔ قتل پیامبر (ص) را كشیدند و [طایفهٔ] «بنی قریظه» در جنگ «احزاب» با پیوستن به گروهها علیه پیامبر (ص) به جنگ پرداختند. در نتیجه پیامبر اكرم (ص) پس از این هجوم و مواجههٔ رویارو و برتریطلبی و آشوب و خدعه و دسیسه، [راهی] جز مبارزه یهود و تبعیدشان از مدینه منوره نیافت تا بدین وسیله مسلمانان از دست آنان آرامش یابند.
یهود شكست خورده در «خیبر» گرد آمدند و حقد و كینه و حسد در دلهای ساكنان آن منطقه انباشته شد و به تحریك اعراب علیه مسلمین و تقویت حركت نفاق پرداختند، آنچنان كه زنی یهودی به مسموم نمودن پیامبر اكرم (ص) از طریق گوشت گوسفند كباب شده كه در آن سم وارد شده بود، دست زد.
●دلایل عداوت یهود با مسلمانان، به ویژه با پیامبر اكرم (ص)
دلایل دشمنی یهود با مسلمانان و پیامبر اكرم (ص) به مسائل متعددی برمیگردد كه از آن میان به موارد زیر اشاره میكنیم:
۱. حسادتجویی و برتری طلبی: یهود، خود را قوم (ملت) برگزیدهٔ خدا پنداشته و نسبت به حق سروری، رهبری و پیامبری، خود را از دیگران (غیر یهود) سزاوارتر میداند. آنان به آمدن پیامبری جدید وعده داده شده بودند و هنگامی كه مشركان با آنان به مبارزه پرداختند، [یهود] به آنان وعدهٔ بعثت [او را] میدادند، كه پیامبری برانگیخته خواهد شد كه همراه او با شما خواهیم جنگید [و شما را خواهیم كشت] مانند كشتار اقوام «عاد» و «ارم»؛ اما چون پیامبر جدید آشكار شد ولی از غیر نسل داوود (ع) بود، سینههایشان تنگ شد و كینه در جانهایشان به حركت درآمد و آغاز به مكر علیه پیامبر اكرم (ص) كردند. خداوند متعال میفرماید:
و هنگامی كه از جانب خداوند كتابی كه مؤید آنچه نزد آنان است، برایشان آمد، و از دیرباز [در انتظار آن] بر كسانی كه كافر شده بودند، پیروزی میجستند؛ ولی همین كه آنچه [كه وصفش] را میشناختند برایشان آمد، آن را انكار كردند. پس لعنت خدا بر كافران باد.۵
و آنچه بر كینهٔ آنان علیه اسلام و مسلمانان افزود، سرعت انتشار این دین، و گرد آمدن مردم حول رسول خدا (ص) بود. آنان درك كردند كه این دین رقیب خطرناكی برای یهودیت و محوری برای رهبری معنوی جزیرهٔالعرب خواهد بود.
۲. سرشت ناپاك: یهود، همواره تظاهر به مهربانی و شفقت و امانتداری مینمایند در صورتی كه آنان به محض آنكه فرصتی به دست آورند به وحشیانی درنده تبدیل میشوند. [دلیل] این ویژگی روانی نزد مردمان بسیاری ناشناخته بود، تا اینكه قرآن (حكیم) نزول یافت و از ریشههای این [صفت] پرده برداشت و آن خصلت را تبیین نمود، تا مسلمانان، جزم و احتیاط خود را در برخورد با آنان به كار گیرند.
تعدادی از آیات قرآنی كه از درون یهود پرده برداشته است، عبارتند از این آیات:
و [عدهای از اهل كتاب] بر خدا دروغ میبندند، با اینكه خودشان هم میدانند.۶
پذیرا و شنوای دروغ هستند [و] بسیار مال حرام میخورند.۷
و [آنان] پیامبران را بناحق میكشتند.۸
و هرگز نه این بود كه [یهود] هرگاه پیمانی بستند، گروهی از ایشان آن را دور افكندند؟۹
هر بار كه آتشی برای پیكار افروختند، خدا آن را خاموش ساخت. و در زمین برای فساد میكوشند، و خدا مفسدان را دوست نمیدارد.۱۰
[آنان گفتند:] در مورد كسانی كه كتاب آسمانی دارند، راهی علیه ما نیست.۱۱
و [به سبب] ربا گرفتنشان ـ با آنكه از آن نهی شده بودند ـ و به ناروا مال مردم خوردنشان.۱۲
بنابراین جنگ خود را با قرآن كریم و با جبرئیل (ع) كه این آیات را بر پیامبر اكرم (ص) فرو آورده بود، علنی ساختند.
خداوند متعال میفرماید:
بگو: كسی كه دشمن جبرئیل است [در واقع دشمن خداست] چرا كه او به فرمان خدا قرآن را بر قلبت نازل كرده است، در حالی كه مؤید [كتابهای آسمانی] پیش از آن و هدایت و بشارتی برای مؤمنان است.۱۳
و طبری میگوید: «اهل علم، جملگی بر تأویل این آیه اتفاق نظر دارند كه این آیه در جواب یهود بنیاسرائیل نازل گردید زیرا جبرئیل را دشمن خود و میكائیل را دوست خود میپنداشتند. » و دلیل دشمنی آنها با جبرئیل، آن بود كه او پیامبر (ص) را از اسرارشان آگاه میساخت و او در بر دارندهٔ هر عذابی بود.
نویسنده: محمد شبیر
پینوشتها:
۱. فأزلّهما الشیطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فیه. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۳۶.
۲. و قلنا اهبوطوا بعضكم لبعضِ عدوٌّ و لكم فی الأرض مستقرٌّ و متاعٌ إلی حین. همان.
۳. قلنا اهبطوا جمیعاً فإمّا یأتینّكم منّی هدیً فمن تبع هدای فلا خوفٌ علیهم و لا هم یحزنون * والذین كفروا و كذّبوا بآیاتنا اولئك إصحب النّارهم فیها خلدون. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۳۸ و ۳۹.
۴. یبنی إسرائیل اذكروا نعمتی الّتی أنعمت علیكم و أوفوا بعهدی أوف بعهدكم و إیّی فارهبون* و ءآمنوا بما أنزلت مصدّقاً لما معكم و لا تكونوا أوّل كافرٍ به و لا تشتروا بآیتی ثمناً قلیلاً و إیّی فاتّقون * و لا تلبسوا الحقّ بالبطل و تكتموا الحقّ و أنتم تعلمون. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۴۰ و ۴۱ و ۴۲.
۵. و لمّا جاءهم كتبٌ من عندالله مصدّقٌ لما معهم و كانوا من قبل یستفتحون علی الّذین كفروا فلّما جاءهم ما عرفوا كفروا به فلعنهٔ الله علی الكفرین. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۸۹.
۶. و یقولون علی الله الكذب و هم یعلمون. سورهٔ آل عمران (۳)، آیهٔ ۷۵.
۷. سمّعون للكذب أكّلون للسّحت. سورهٔ مائده (۵)، آیهٔ ۴۲.
۸. و یقتلون النّبیین بغیر الحقّ. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۶۱.
۹. أو كلّما عهدوا عهداً نبذه فریقٌ منهم. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۱۰۰.
۱۰. كلّما أوقدوا ناراً للحرب أطفأها الله و یسعون فی الأرض فساداً و الله لایحبّ المفسدین. سورهٔ مائده (۵)، آیهٔ ۶۴.
۱۱. لیس علینا فی الأمّیین سبیلٌ. سورهٔ آل عمران (۳)، آیهٔ ۷۵.
۱۲. و أخذهم الرّبوا و قد نهوا عنه و أكلهم أموال النّاس بالبطل. سورهٔ نساء (۴)، آیهٔ ۱۶۱.
۱۳. قل من كان عدوّاً لجبریل فإنّه نزّله علی قبلك بإذن الله مصدّقاً لما بین یدیه هدیً و بشری للمؤمنین. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۹۷.
۱۴. ابن كثیر، تفسیرالقرآنالعظیم، ج ۱، ص ۱۲۹.
منبع:ماهنامه موعود، شماره ۶۰
پینوشتها:
۱. فأزلّهما الشیطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فیه. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۳۶.
۲. و قلنا اهبوطوا بعضكم لبعضِ عدوٌّ و لكم فی الأرض مستقرٌّ و متاعٌ إلی حین. همان.
۳. قلنا اهبطوا جمیعاً فإمّا یأتینّكم منّی هدیً فمن تبع هدای فلا خوفٌ علیهم و لا هم یحزنون * والذین كفروا و كذّبوا بآیاتنا اولئك إصحب النّارهم فیها خلدون. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۳۸ و ۳۹.
۴. یبنی إسرائیل اذكروا نعمتی الّتی أنعمت علیكم و أوفوا بعهدی أوف بعهدكم و إیّی فارهبون* و ءآمنوا بما أنزلت مصدّقاً لما معكم و لا تكونوا أوّل كافرٍ به و لا تشتروا بآیتی ثمناً قلیلاً و إیّی فاتّقون * و لا تلبسوا الحقّ بالبطل و تكتموا الحقّ و أنتم تعلمون. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۴۰ و ۴۱ و ۴۲.
۵. و لمّا جاءهم كتبٌ من عندالله مصدّقٌ لما معهم و كانوا من قبل یستفتحون علی الّذین كفروا فلّما جاءهم ما عرفوا كفروا به فلعنهٔ الله علی الكفرین. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۸۹.
۶. و یقولون علی الله الكذب و هم یعلمون. سورهٔ آل عمران (۳)، آیهٔ ۷۵.
۷. سمّعون للكذب أكّلون للسّحت. سورهٔ مائده (۵)، آیهٔ ۴۲.
۸. و یقتلون النّبیین بغیر الحقّ. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۶۱.
۹. أو كلّما عهدوا عهداً نبذه فریقٌ منهم. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۱۰۰.
۱۰. كلّما أوقدوا ناراً للحرب أطفأها الله و یسعون فی الأرض فساداً و الله لایحبّ المفسدین. سورهٔ مائده (۵)، آیهٔ ۶۴.
۱۱. لیس علینا فی الأمّیین سبیلٌ. سورهٔ آل عمران (۳)، آیهٔ ۷۵.
۱۲. و أخذهم الرّبوا و قد نهوا عنه و أكلهم أموال النّاس بالبطل. سورهٔ نساء (۴)، آیهٔ ۱۶۱.
۱۳. قل من كان عدوّاً لجبریل فإنّه نزّله علی قبلك بإذن الله مصدّقاً لما بین یدیه هدیً و بشری للمؤمنین. سورهٔ بقره (۲)، آیهٔ ۹۷.
۱۴. ابن كثیر، تفسیرالقرآنالعظیم، ج ۱، ص ۱۲۹.
منبع:ماهنامه موعود، شماره ۶۰
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست