سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا


نگاهی به روندهای آتی وضعیت خودروهای برقی- هیبریدی در جهان


نگاهی به روندهای آتی وضعیت خودروهای برقی- هیبریدی در جهان
یافته‌های یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان جهان (continental AG) حاکی از آن است که هم‌اکنون علاقمندی قابل ملاحظه‌ای نسبت به خودروهای برقی (Electric) و هیبریدی (Hybrid) در بین مشتریان ایجاد شده است.
مطابق بررسی‌های این شرکت که حاصل نظرسنجی بیش از ۸ هزار نفر از رانندگان در هشت بازار عمده خودروی -چین، آلمان، فرانسه، انگلستان، ژاپن، استرالیا، سوئیس و امریکا- می‌باشد؛ در مجموع ۳۶ درصد از مشتریان به خرید خودرویی با قوای محرکه هیبرید و ۸/۴۵ درصد نیز به خرید خودروی برقی تمایل داشته‌اند. در این بین ملاحظات زیست‌محیطی و قیمت فزاینده سوخت به طور مساوی مهمترین عوامل این انتخاب بوده‌اند:
«این روند در واقع نشان‌دهنده توانمندی قابل توجه برای تامین‌کنندگان و تامین‌کنندگان تکنولوژی‌های مرتبط با خودروهای دوستدار محیط‌زیست است.»
در این نظرسنجی ۴۵ درصد از رانندگان اعلام کرده‌اند که قیمت فزاینده سوخت آنها را به سمت تولید خودروهای کم‌مصرف‌تر مجبور کرده است. در این میان، ۶/۶۲ درصد ژاپنی‌ها و ۲/۵۵ درصد آلمانی‌ها بیشترین درصد را داشته‌اند:
ـ «بخش عمده‌ای از افراد نظرخواهی شده در بازارهای فوق بر این باورند که استفاده از سوخت‌های متعارف همچون بنزین و گازوئیل در آینده گران‌تر خواهند شد.» روند صعودی در قیمت سوخت همچنین موجب گرایش بیشتر به سیستم‌های جایگزین خواهد شد. از دیگر سو، یافته‌های این بررسی نشان‌دهنده آن است که آگاهی نسبت به سیستم‌های جایگزین در مناطق مختلف جهان کاملاً متفاوت است. رانندگان انگلیسی در میان بازارهای هشت‌گانه مورد بررسی دارای پایین‌ترین اطلاعات نسبت به سوخت‌های جایگزین بوده‌اند. تنها ۹/۳ درصد پاسخ‌دهندگان نسبت به موضوع فوق مطلع بوده‌اند. در حالی که این رقم در بین ژاپنی‌ها که مطلع‌ترین بازارها به شمار می‌روند ۹/۴۶ درصد بوده است. ضمناً تنها ۶/۶ درصد از امریکاییان نسبت به سوخت‌های هیبریدی آگاهی داشته‌اند.
روی دیگر تحولات در حوزه سوخت‌های جایگزین و اقدامات فعالان این صنعت در حال وقوع است. در این بخش، خودروسازان تلاش‌های متعددی را برای عرضه خودروهایی با سوخت‌های جایگزین در دستور کار قرار داده‌اند. در این رابطه، شرکت خودروسازی رنو اعلام کرد که تولید خودروهای برقی رنو تا سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ سالانه به ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. بر این اساس رنو در نظر دارد سه مدل خودروی اصلی- شامل خودروهای clio، megane saloon، kangoo light van- را تا سال ۲۰۱۰ برای بازارهای اسرائیل و دانمارک به صورت برقی عرضه کند.
طی این سال؛ نیسان نیز وارد بازار خودروهای برقی خواهد شد. با این حال، رنو به‌رغم فشارهای فزاینده برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید سبز نسبت به خودروهای هیبریدی چندان خوش‌بین نیست. به باور این خودروساز تولید این خودرو به دلیل میزان صرفه‌جویی‌های ایجاد شده در بخش دی‌اکسید کربن برای مشتریان بسیار گران خواهد بود. هزینه‌های یک خودروی هیبریدی به ازای هر تن صرفه‌جویی گاز CO۲، ۶۰۰ یورو خواهد بود در حالی که هزینه‌های هر تن CO۲ صرفه‌جویی شده خودروهای برقی به ازای هر تن ۲۰۰ یورو می‌باشد.
در سوی دیگر، پژو- سیتروئن (PSA) و شرکت ژاپنی میتسوبیشی موافقت‌نامه‌ای را برای بررسی امکان‌سنجی گسترش همکاری‌های فنی در زمینه موتورهای برقی امضا کرده‌اند. براساس این موافقتنامه، طرف ژاپنی که در نظر دارد طی سال‌های آتی مقام نخست خودروساز عمده در حوزه تولید انبوه خودروهای برقی را به خود اختصاص دهد، تکنولوژی تبدیل برقی به قوای محرکه خودرو را در اختیار طرف فرانسوی خود قرار خواهد داد. میتسوبیشی همچنین تامین باتری‌های لیتیوم (LITHIUM- ION) را برای پژو انجام خواهد داد. دو طرف همچنین امکان‌پذیری ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید خودروهای برقی را در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۲ مورد بررسی قرار خواهند داد.
همچنین در خبری دیگر، شرکت جی‌ام اروپا اعلام کرد که به جای برنامه‌ریزی برای تولید یک خودروی ارزان‌قیمت برای اوپل در نظر دارد بر یک خودروی کاملاً برقی تمرکز کند. جنرال موتورز ضمن اعلام خبر سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد یورویی در اوپل همچنین اعلام کرد:اوپل تولید چند مدل خودروی برقی را در دستور کار قرار خواهد داد.
در این بین به نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت و سرعت رشد آن، تلاش این دسته از خودروسازان را برای عرضه خودروهایی با سوخت‌های جایگزین تسریع خواهد کرد. گزارش‌های آماری در خصوص وابستگی اتحادیه اروپا (EU) به واردات نفت حاکی از آن است که این منطقه روزانه ۱ میلیارد یورو برای واردات این فراورده سوختی هزینه می‌کند. همچنین واردات نفت برای استفاده در سوخت خودروها حدود ۴۰ درصد از مجموع واردات روزانه ۴/۴ میلیون بشکه‌ای اتحادیه را شامل می‌شود که رقم قابل ملاحظه‌ای است.
براساس داده‌های مؤسسه اروپا (Transport & Environment) T& E واردات سوخت برای خودرو در اروپا هم اکنون سالانه به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است که این رقم بیش از ارزش افزوده صنعت خودروسازی اروپا در سال است. مطابق آمار مرکز یورواستات (Euro Stat) «ارزش افزوده» صنعت خودروسازی اعم از خودروهای سواری، ون، کامیون و همچنین تأمین‌کنندگان اروپا طی سال ۲۰۰۵ میلادی ۱۳۲ میلیارد یورو بوده است.
در این میان، کشور آلمان بزرگترین واردکننده نفت برای مصارف سوخت خودروها به شمار می‌رود (سالانه ۲۵ میلیارد یورو)، پس از آلمان بیشترین میزان مربوط به کشورهای فرانسه، ایتالیا و انگلستان است. دانمارک تنها کشور عضو صادرکننده نفت اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۷ میلادی ۷۹ درصد از نیازهای نفتی خود را وارد کرده است. این تحولات در شرایطی به وجود آمده است که سیاست‌های منطقه‌ای اتحادیه اروپا نیز در حال اعمال برنامه‌هایی برای اجباری کردن اهدافی در ارتباط با کاهش مصرف سوخت خودروها می‌باشد. اجرایی شدن این برنامه‌ها عملاً موجب تولید خودروهایی کاراتر از لحاظ مصرف سوخت و گرایش به سوخت‌های جایگزین را به همراه خواهد داشت.
نویسنده : محمدابراهیم فتاحی
منبع:
۱. Consumers ready to by hybrid and electric cars, just- auto.com, ۲۷ june ۲۰۰۸, editorial team.
۲. Cars account for ۴۰% of record oil import bill, just- auto.jcom, ۱۸ june ۲۰۰۸, editorial team.
۳. PSA and MMC eye EV collaboration, just- auto.com, ۱۷ june ۲۰۰۸
۴. EV cost parity in seven years- Nissan, just- auto.com, ۱۶ june ۲۰۰۸
۵. No low-cost Opel- Focus on EV, Just-auto.com, ۳۰ june ۲۰۰۸
منبع : ماهنامه صنعت خودرو