یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

نشانه‌ها - SIGNS


نشانه‌ها - SIGNS
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : فرانک مارشال، سام مرسر و م. نایت شامالان
کارگردان : م. نایت شامالان
فیلمنامه‌نویس : م. نایت شامالان
فیلمبردار : تاک فوجیموتو
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز نیوتن هوارد
هنرپیشگان : مل گیبسن، جواکین فینیکس، روری کالکین، ابیگیل برسلین، چری جونز، شامالان و پاتریشا کیلمبر
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۶ دقیقه


پنسیلوانیا. ̎گراهام هس̎ (گیبسن)، کشیش سابق، پس از مرگ همسرش، ̎کالین̎ (کیلمبر) ایمانش را از دست داده؛ و به اتفاق برادرش ̎مریل̎ (فینیکس)، پسرش، ̎مورگان̎ (کالکین) ـ که به آسم مبتلاست ـ و دخترش، ̎بو̎ (برسلین) که لیوان‌های نیم‌پُر آب در گوشه‌وکنار خانه می‌گذارد، در مزرعه‌ای زندگی می‌کند. وقتی دایره‌های بزرگی در کشتزارهای ̎هس̎ پدیدار می‌شوند و موجود آدم/ روباتی را به‌طور گذرا در ملک‌شان مشاهده می‌کنند، ̎گراهام̎ ابتدا این قضیه را به‌ پای مردم‌آزارهای محلی می‌گذارد. اما خیلی زود آشکار می‌شود که این پدیده در قسمت‌های دیگر دنیا نیز در حال وقوع است و مربوط به موجودات فضائی خبیثی است که به کرهٔ زمین هجوم آورده‌اند. ̎گراهام̎ به دیدار ̎ری ردی̎ (شامالان) راننده‌ای می‌رود که در تصادف اتوموبیل‌اش ̎کالین̎ را به قتل رسانده است. ̎ری̎ سعی می‌کند پوزش بخواهد و می‌گوید قصد دارد عازم دریاچه‌ای شود چون اعتقاد دارد آن حلقه‌های بزرگ هرگز نزدیک آب پدیدار نمی‌شوند. سپس فاش می‌کند که یکی از آن آدم/ ربات‌ها را در انباری‌اش به دام انداخته است. ̎گراهام̎ دنبال قضیه را می‌گیرد و انگشت آن موجود را قطع می‌کند. از طریق تلویزیون، افراد خانوادهٔ ̎گراهام̎ از حمله و تهاجم موجودات فضائی به کشورهای مختلف آگاه می‌شوند و به زیرزمین خانه پناه می‌برند و در آن‌جاست که آن موجودات محاصره‌شان می‌کنند. افراد خانواده که طی شب خود را زنده نگه داشته‌اند از پناهگاه خارج می‌شوند و خبردار می‌شوند که موجودات فضائی شکست خورده‌اند، اگرچه همان موجود زخم‌خورده‌ای که ̎گراهام̎ قبلاً در خانه به او برخورده، با گاز کشنده‌ای که از مچش خارج می‌شود، به ̎مورگان̎ حمله می‌برد. ̎مورگان̎ واکنش آسمی از خود بروز می‌دهد و از این‌رو گاز داخل ریه‌هایش نمی‌شود. در همین حال، چوب بیس‌بالِ ̎مریل̎ و ̎لیوان‌های آب ̎بو̎، دقیقاً همان سلاح‌هائی از کار درمی‌آیند که می‌توانند موجودات بیگانه را نابود کنند. همین پیامدهای الهی است که ایمان و اعتقاد از دست رفتهٔ ̎گراهام̎ را به او باز می‌گرداند.
● شامالان، پس از حس ششم (۱۹۹۹) و غافل‌گیری‌های آن فیلم، شکست‌ناپذیر (۲۰۰۰) را ساخت. فیلمی که مطابق انتظارات از سازندهٔ حس ششم نبود و کاملاً طبیعی به نظر می‌رسید که او در یک عقب‌گرد فاحش، یک کار دیگر در ژانر ترسناک با همان مؤلفه‌های آشنا بسازد؛ با این حال رفتن به سراغ موضوع موجودات بیگانه و استفاده از کلیشه‌های رایج و سنتی زیر ژانر مخلوقات فضائی در ژانر ترسناک، انتظاری نبود که از شامالان می‌رفت؛ کسی که در نخستین فیلم مهمش همهٔ آن قواعد را به بازی گرفته بود. نشانه‌ها همهٔ آن‌چه را که نباید، در خود یک‌جا جمع دارد. اگر فیلم پیرو بازی نشان ندادن عامل ترس است، موجود بدهیبت پایانی تمام بازی را ضایع می‌کند و اگر قرار است متفاوت بودن کار شامالان را به رخ بکشد، قضیهٔ آن زیرزمین اختتامیه و بچهٔ بیمار، سخت آزاردهنده است. پوستهٔ دینی داستان، در این‌جا حتی کم‌رنگ‌تر از شکست‌ناپذیر و به شکلی آزاردهنده دم‌دستی‌تر است و نمی‌تواند به داستان کلیشه‌ای و بی‌جان شامالان کمکی کند. اگر حس ششم یک غافل‌گیری در اثر ترسناک بود و شکست‌ناپذیر در ستایش داستان‌های مصور، نشانه‌ها هیچ‌چیز برای ماندگاری ندارد.


همچنین مشاهده کنید