دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
پایتخت های ایران
اعضای گروه جامعهشناسی شهر انجمن جامعه شناسی ایران بر این باورند که بررسی تاریخی مسائل شهری در کشور یکی از مهمترین ملزومات مطالعه جامعهشناختی در این حوزه است. از این رو، آنها در حین فعالیتهای خود، فضایی را برای بررسی و مطالعه این موضوع اختصاص دادهاند. در همین راستا، نشستی در اردیبهشت ماه سال ۸۶ برگزار شد که طی آن موضوعی با عنوان «پایتختهای ایران» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این سمینار که با مدیریت دکتر شهرام یوسفی فر متخصص تاریخ و مدرس پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، دکتر تورج اتابکی استاد تاریخ دانشگاه آمستردام هلند و مسئول بخش خاورمیانه مؤسسه بین المللی تاریخ اجتماعی، دکتر زهرا اهری استاد گروه شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر مصطفی مؤمنی استاد جغرافیای این دانشگاه، بحث شهر و پایتختها را در چارچوب یک مطالعه تاریخی، از سه منظر جغرافیای جهانی، رویکرد فرهنگی و کارکردهای اجتماعی تحلیل کردند و در پایان مطابق روال معمول این گروه، زمانی به بحث و پرسش و پاسخ اختصاص یافت.
● تنوع قومی و جابجایی پایتخت در ایران
دکتر اتابکی نخستین سخنران این نشست بود که در بحث خود، به موضوع تنوع قومی و جابجایی پایتخت در ایران پرداخت. او صحبت خود را اینگونه آغاز کرد: مسأله تنوع قومی و جابجایی پایتخت از این سؤال جاری در ذهن بسیاری از افراد نشأت گرفته که ایران با شرایط تکثر قومیتی این چنینی، چه سرنوشت و آیندهای خواهد داشت و در عین حال، رمز بقای چنین شرایطی چیست.
وی گفت: من برخلاف بسیاری از افراد معتقد نیستم که زبان فارسی به خودی خود ضامن حفظ هویت ما در طی این سالها بوده است. مذهب تشیع نیز با وجود جایگاه خاصی در ذهن ایرانیان دارد، به نظر من نمیتواند به تنهایی چنین نقشی را ایفاد کند. من امروز در بحث خود، به دنبال آن هستم که نشان دهم چگونه جابجایی قومی در ایران سبب شد که ما از یکسانسازی گریخته و به نوعی تنوع قومی در چارچوب جغرافیایی برسیم. در این زمینه، من سخن خود را درباره تمامیت ارضی و هویت قومی در سه حوزه «مرکز و پیرامون در تاریخ ایران و تقابل آن با کشورهای همسایه»، «تعلق سرزمینی و مرزهای سیاسی» و «هویت قومی و تحرک اجتماعی» ارائه خواهم داد.
این محقق تاریخ، بررسی خود را از دوران صفویه به بعد پیش گرفت و مهمترین دلیل انتخاب این مبدأ تاریخی را حاکم شدن خاندانی بومی در کشور برای نخستین بار در زمان صفویه و ساماندهی مرزهای گستردهای در این دوران که تا امروز تقریباً دست نخورده باقی ماندهاند، معرفی کرد.
اتابکی همچنین با اشاره به اینکه برای درک سامان اجتماعی ایران بهتر است که این موضوع را در دو سطح نظام اجتماعی و روابط گروهی بررسی کنیم؛ خاطرنشان کرد: شناسایی ویژگیها و روابط درهم تنیده سامان اجتماعی، حدود بسیاری از این شناسههای نظام اجتماعی را تعیین کرده و به اشرافی برای شناخت ساختار گروهی خواهد انجامید.
وی در ادامه، با ذکر سه حوزه زیست عمومی قابل شناسایی در این متن تاریخی، با عناوین مراکز شهری، عشایری و روستایی، گفت: در این دوران، عشایر حلقه ارتباط مراکز شهر و روستا را تشکیل داده و عمدتاً منبع ارتزاق نظام دیوان سالار و منبع ارتزاق قشون هستند. گروههای روستایی نیز گروههایی هستند که به نوعی در قالب یک نظام پدرسالار بسته عمل کرده و هویت خود را با رد هویت غیر بازشناسی میکنند و بدین وسیله بقای خود را حفظ کردهاند. اما در این میان، گروههای شهری را میتوان آسیبپذیرترین مردمان معرفی کرد؛ چرا که شهرها مراکز دیوان سالاری گسترده بوده و به دلیل همین ویژگی خاص، این شهرها ضمن آنکه شناسه قلمروی زیستی هستند، از آسیبپذیرترین بخشهای اجتماعی نیز به شمار میروند.
استاد تاریخ دانشگاه آمستردام یادآور شد: با مروری کلی به تاریخ قرن بیستم میتوانیم ببینیم که بیشتر جنبشهای جدایی طلب جهان عمدتاً حول محور مرکز و پیرامون بودهاند. در این زمینه از بالکان گرفته تا عثمانی و روسیه و حتی کردستان ترکیه کنونی، از چنین فرآیندی تبعیت میکرده و میکنند. این در حالی است که در ایران هیچگاه چنین شرایطی حاکم نبوده و به تعبیری ما هرگز مرکز و پیرامونی همسنگ عثمانی و دیگر کشورها نداشتهایم. به عبارت دیگر، در ایران هیچگاه شهری به عنوان مرکز قدرت سیاسی برای مدتی طولانی شناخته نشده است و در طول پانصد سال اخیر، پایتختها و مراکز قدرت سیاسی پیوسته در حال تغییر بودهاند که البته این جابجاییها زمینههای استراتژیک و پیامدهای اقتصادی خاص خود را به همراه داشته است. چنانچه در دوران صفویه، اسماعیل از اردبیل به تبریز میرود و آنجا را پایتخت میکند. بعد از آن، پایتخت از تبریز ترک نشین به قزوین منتقل میشود که از نظر قومی تا حد زیادی با تبریز متفاوت است. سپس پایتخت به اصفهان میرود که شهری عمدتاً فارسنشین است. با سقوط صفویه، پایتخت در زمان نادر افشار مشهد شده و سپس در زمان زندیه، شیراز به عنوان پایتخت ایران معرفی میشود و در آخرین جابجایی در سال ۱۹۹۲، تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب میشود. در اینجا باید در نظر داشت که به عنوان مثال وقتی مشهد پایتخت ایران میشود در عرض مدت کوتاهی، ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت این شهر افزوده شده و آن را به مرکز اقتصادی و سیاسی تبدیل میکنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، در همین دوران به عنوان مثال ۱۰۰ هزار نفر ترک و ۲۰ هزار نفر ارمنی و گرجی جابجا میشوند. در مورد اقوام دیگر نیز وضع به همین صورت است. این جابجایی جمعیتها به صورت اجباری یا اختیاری، باعث میشود شهرهای ما از صبغه خاصی متفاوت با شهرهای دیگر نقاط جهان برخوردار شوند که نمونهای از این تفاوتها، شکل گیری محلات مختلف با ساکنانی از قومیتهای متفاوت در درون این شهرهاست که البته با وجود مرزهای مشخص این محلات، در بسیاری موارد، امتزاج قومی نیز صورت میگیرد.
دکتر اتابکی تأکید کرد: با وجود آنکه در شهرهای ایران همواره دعواهای زیادی نیز صورت میگرفته است اما در طول تاریخ، حتی نمونهای را نمیتوان یافت که در آن شهری به دلیل درگیریهای قومی از بین رفته باشد. از سوی دیگر، باید در نظر داشت که این شهرها نوعی تعلق سرزمینی را نیز به ساکنان خود میدادهاند. علاوه بر این، وقتی یک شهر پایتخت میشد، پایتخت پیشین همچنان اهمیت خود را تا حد زیادی حفظ میکرد. البته باید خاطرنشان کرد که تمام این بحثها در جریان مدرنیته رنگ باخته و تغییر میکنند؛ چرا که در این دوران، موضوعاتی مانند قلمروهای جغرافیایی و امثال آن چندان معنی ندارند.
وی افزود: در مورد مرزهای سیاسی و تعلق سرزمینی، در طول تاریخ در این کشور نوعی هویت منفی در مقابل همسایه شکل میگیرد. چنانچه در این قلمروی ارضی ما نمیتوانیم بسیاری از هموطنان غیر شیعه خود را بپذیریم و حتی یکی از مشکلات عدیده ما در زمان قاجار با مناطق سنینشین در شرق کشور بوده است.
اتابکی همچنین گفت: تحرک اجتماعی پدید آمده از «مرکز و پیرامونی» و «تعلق سرزمینی و مرزهای سیاسی» از پیش از مشروطه تا پس از آن، باعث زایش نوعی ناسیونالازیسم قلمرویی میشود که این با آنچه ما بعدها با عنوان ناسیونالیزم قومی و زبانی داریم، متفاوت است. به همین دلیل، تحرک اجتماعی از صفویه به این سو، باعث رنگ باختن تنوع قومی و به وجود آمدن نوعی ناسیونالیزم و تعلق سرزمینی میشود.
● مبانی فرهنگی شکلگیری اصفهان به عنوان پایتخت صفویه
دکتر زهرا اهری سخنران دیگر این سمینار بود که مشخصاً به بحث درباره شهر اصفهان به عنوان پایتخت مهم صفویه پرداخت. او در ابتدا با تأیید سخنان دکتر اتابکی درباره شکلگیری اولین دولت مستقل در دوران صفویه، این موضوع را مورد بررسی قرار داد که چگونه اصفهان تا سالها (حداقل تا اواخر حکومت قاجار) به عنوان یک الگوی شهرسازی، بهخصوص در جنبههای فرهنگی و مبانی فکری، شناخته شده است.
وی در این زمینه گفت: دوران صفوی را میتوان دوران اعتلای تفکر فلسفی – حکمی نیز معرفی کرد. در واقع، شاه عباس همراه با انتقال پایتخت خود به اصفهان، نوعی مرکز فرهنگی و فکری را نیز ایجاد میکند که بزرگترین استادان فلسفه و حکمت در آن جمع شده و در حلقههای بحث خود، معماران، نقاشان را نیز دارند. این متفکران مباحث مطرح در دوران قبلی را به اوج خود رسانده و جریانی را به نام مکتب شهرسازی شکل میدهند. از جمله مباحث بسیار مؤثر در این زمینه، بحث "عالم مثال" است. ما در نوشتههای شیخ بهایی، میرداماد، میرسندسی و بهخصوص ملاصدرا و شاگردان او، شاهد بررسی ابعاد مختلف این مسأله هستیم. به این ترتیب، کمکم موضوعاتی مانند عالم مثال در شهر اصفهان متجلی میشود. چنانچه بنابر گفته بسیاری از اندیشمندان، قصد بر این بوده که اصفهان پایتختی شود که تجلی و تجسم یک بهشت زمینی باشد و در این زمینه، قطعاً اندیشههای فیلسوفان مطرح در این شهر، نقش بسزایی در این امر داشته است و حتی میتوان گفت که یکی از اصلیترین آنها همین بحث عالم مثال بوده است. در کنار آن، استفاده از اعداد در مقیاسهای مختلف، نیز جنبه دیگری از این موضوع است؛ چنانچه میرداماد اشاره میکند که برخی از اعداد و اشکال زمینههای ورود از دنیای زمینی به عالم مثال را فراهم میکنند. بنابراین در کل معماری اصفهان، شاهد نقش با اهمیت اعداد مقدسی مانند پنج، هفت و چهل هستیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، از آنجا که شهر اصفهان محل استقرار یکی از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی نیز هست، نشانههای ایدئولوژیکی نیز در معماری این شهر قابل مشاهده است. چنانچه به عنوان مثال، شهر نظام سلسله مراتبی مشخصی دارد که به میدان نقش جهان و سپس حرمخانه صفوی که برای توده مردمان مکان ناشناختهای است، ختم میشود.
به گفته دکتر اهری، از سوی دیگر، در اصفهان این دوره، فضاهایی برای نخستین بار ایجاد میشوند که بتوانند در جهت تقویت احساس همبستگی ملی حرکت کنند. چنانچه ایجاد میدانی مانند نقش جهان، با این ابعاد و یا خیابانی با ویژگی خیابان چهارباغ که به عنوان فضایی شهری، محل نشستن، خرید کردن، برقراری ارتباط و ... باشد؛ در تاریخ شهرسازی پیش از آن سابقه نداشته است.
وی در پایان یادآور شد که بر اساس نوشتههایی که از آن دوره به دست آمده، پادشاهان صفوی با برگزاری مراسم و آیینهای مختلف، از این فضا استفاده بسیار زیادی در جهت تقویت احساس همبستگی ملی میکردهاند.
● تهران، روح متعیّن نظامهای تاریخی معاصر
آخرین سخنران این نشست گروه شهر انجمن جامعهشناسی ایران، دکتر مصطفی مؤمنی بود که در بحث خود، به موضوع انوع تولید فضا در تاریخ تهران پرداخت. وی در مقدمه سخنان خود، با اشاره به مکتب ذن یا همان مکتب تفکر و مراقبه و تشریفات و مراسم آنها در آیین نوشیدن چای، به اهمیت مسأله برقراری مجدد تعادل زندگی انسان که در بخشهای مختلف دچار اختلال شده، پرداخت و با ذکر این مثال، تأکید کرد که وقتی در چنین مراسمی این گونه به روح انسان پرداخته میشود، نمیتوان در شهری مانند تهران، از وجود چنین روحی غافل شد و بنابراین روح متعین تهران را نمیتوان با آیین پوزیتیویستی یا ماتریالیسم دیالکتیک تفسیر کرد؛ بلکه از آنجا که در این سرزمین بزرگ شدهایم، باید ترکیبی از اندیشههای بومی مانند نظریات سهروردی را در تفسیر فضاهای شهری بهکار گیریم.
مؤمنی در ادامه بحث خود با اشاره به تأثیرگذاری گروهها و اندیشههای مختلف در شکلدهی و تکامل شهرها، رویکرد جغرافیای جهانبینی یا همان جغرافیای دینی و جغرافیای ایدئولوژیکی را برای مطالعه آنها مفید دانست و با این رویکرد، به تهرانی پرداخت که به قول او، از بهشت زهرا و ری تا تهران و شمیران، میتوان بهترین تظاهرات و بازتابهای مادی نایکسان جهان بینیها را دید.
وی در این راستا، چشم انداز تهران را در طول تاریخ دویست و اندی ساله آن، به شش دسته تقسیم کرد؛ نخست، سازمانهای فضایی تهران از آغاز شکل گیری تهران تا اواسط دوره ناصری که شامل فضاهای سنتی حاصل شهرآفرینی درونزای ایران بوده و بیانگر خطوط اساسی کارکردها و ساختارهای شهرهای ایران دوران اسلامی است. دوم، ساخت و سازهای برخاسته از جهان بینیهای ادیان الهی دیگر. سوم، پدیدههای فضایی جهان بینی التقاطی (اسلامی – ایرانی و تجدد فرنگی) که تقریباً از اواخر اواخر دوره قاجار پیدا شدهاند، نظیر همجواری و همزمانی مسجد – مدرسه سپهسالار- مجلس شواری ملی و رشد و توسعه غربگرای شمال میدان توپخانه و بناهای شخصی، اداری و سایر آثار نظام شهرسازی اواخر دوره قاجار. چهارم، سازمان فضایی و ساخت و سازهای دوره نوینگرایی سنخ پهلوی. پنجم، ساخت و سازهای شتابزده دو دهه اول جمهوری اسلامی و بالاخره ششم، ساخت و سازهای نمادین و هویت بخش دوره جمهوری اسلامی.
مؤمنی با ذکر این تقسیمبندی، تأکید کرد که هر یک از دورههای تاریخی شهر تهران و مظاهر مادی یا تولید فضا در آنجا، بیانگر فرآیند بارگذاری کالبدی هیأتهای دینی- ایدئولوژیک حامل گوهر تمدنی جهان بینی و فرهنگ معنوی و عامل پدیدآوردن فرهنگ مادی هیأت ذیربط است که در میان آنها، تأثیر ویژه مذهب شیعه و روحانیت حامل آن به وضوح قابل مشاهده است.
وی در ادامه، با اشاره به رویدادهای تاریخی مختلف در همین دوران پایتختی تهران، این بازه زمانی را به پنج مرحله "تاسیس قاجاریه و ایجاد مواریث فرهنگی – مذهبی"، " کوشش متجددین برای آوردن تمدن جدید اروپا به ایران"، "مرحله مبارزه علمای تجدد طلب و برقراری مشروطه"، "پیروزی ناسیونالیسم تجدد خواه و برقراری حکومت غیردینی پهلوی" و "پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تشکیل نظام جمهوری اسلامی بر مبنای نظریه ولایت فقیه حضرت امام خمینی (ره)" تقسیم کرد و رابطه هر یک از این دورهها را با بهوجود آمدن فضاهای خاص خود در تهران، مورد بررسی قرار داد.
دکتر مؤمنی در خاتمه بحث خود، بار دیگر تأکید کرد که توجه به دیدگاه جغرافیای جهان بینی و نحوه ظهور و بروز آنها در ساختارها و کارکردهای شهری، میتواند در شناخت، تعریف و تدوین آییننامه و برنامهریزی شهرسازی سازگار با جهانبینی مردم مفید باشد و در این زمینه میتوان از
معیارهای شناخت دوران تجدد اروپا و معیار شناخت در جهان بینیالهی برای مطالعه سازمانهای فضایی شهر استفاده کرد.
منبع : انجمن جامعه شناسی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست