دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
هند چهارمین بازار مصرف خودرو میشود
هنددومین کشور پرجمعیت جهان است. جمعیت این کشور در سال ۲۰۰۴ میلادی ۰۵/۱ میلیارد نفر بود که با نرخ رشد بالای آن، انتظار میرود در آیندهای نه چندان دور به مرز ۲ میلیارد نفر برسد. پیشبینی میشود تا پایان سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت کشور هند از چین نیز بیشتر شود. به گزارش مراکز آمارگیری کشور هند، نرخ رشد جمعیت ۲۰ تا ۶۴ سال در این کشور برابر با ۸ درصد در سال است که نیاز به فرصت شغلی و آموزشی را بیش از پیش نشان میدهد. توزیع ناعادلانه درآمد ملی بین مردم کشور هند باعث شد حدود ۲۵ درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی کنند. در سال ۲۰۰۰ میلادی، ۲۰ درصد ثروتمندترین قشر جامعه به ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی دسترسی داشتند. این ۲۰ درصد ۲۰۲ میلیون نفر از جمعیت هند را تشکیل میدادند. این در حالی است که ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه یعنی ۱۰۱ میلیون نفر از مردم هند به ۳۳ درصد از کل تولید ناخالص ملی دسترسی داشتند. همین امر، موجب شد بازار خودرو در این کشور روندی رو به رشد پیدا کند.
طبق آمارها تولید ناخالص ملی (GNP) کشور هند با احتساب نرخ تورم معادل ۴۴۹ میلیارد دلار آمریکا بوده است. اگرچه تولید ناخالص ملی با توجه به قدرت خرید سرانه (PPP) پنج برابر میزان ذکر شده یعنی معادل ۶/۲ هزار میلیارد دلار آمریکا بوده است. طبق این برآوردها درآمد سرانه ۲۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه با احتساب قدرت خرید ۵۱۶۱ درصد و درآمد سرانه ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه ۸۵۱۶ دلار آمریکا بوده است. روشن است در صورتیکه ۲۰۰ میلیون نفر از مردم یک کشور، چنین درآمد بالائی داشته باشند، سطح فروش کالاهای لوکس و مصرفی از قبیل خودرو و وسایل الکترونیکی و وسایل تزئینی در این کشور بسیار بالا خواهد بود.
شایان ذکر است جمعیت فعال اقتصادی یعنی قشر بین ۲۰ تا ۶۴ سال در اروپای غربی ۲۴۰ نفر، در امریکا ۱۶۵ میلیون نفر و در ژاپن ۷۹ میلیون نفر است.
با توجه به جمعیت کشور هند و نرخ رشد آن، پیشبینی میشود نرخ رشد فروش خودرو در این کشور در سالهای آتی به ۱۴ درصد برسد. پژوهشها نشان میدهد کشور هند کمترین نرخ تملک خودرو را دارا میباشد و از هر هزار نفر هندی تنها ۹ نفر خودروی شخصی دارند. بهعبارت دقیقتر، شمار خودروهای موجود در جادههای کشور هند، ۹ میلیون دستگاه است که سهم عمدهٔ آنها، خودروهای فرسوده و آسیبدیدهای هستند که باید هرچه سریعتر از چرخهٔ اقتصاد خارج شوند.
این نرخ تملک خودرو برای کشوری که ۸۰ درصد از جمعیت آن در شهرها زندگی میکنند، بسیار اندک است؛ اما حتی اگر نرخ تملک خودرو در هند در سالهای آتی تغییری نکند با توجه به پیشبینی افزایش جمعیت به مرز ۱۵۲/۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۰ و ۲۷۲/۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۰ میلادی باید نرخ فروش خودرو در این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۳۳ درصد ارتقاء یابد.
پژوهشگران میگویند هند این پتانسیل را دارد که به یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در جهان بدل شد؛ زیرا علاوه بر اینکه نرخ رشد جمعیت آن، بسیار بالا است، توزیع درآمد در این کشور به گونهای است که ۲۰ درصد از ثروتمندترین افراد آن، درآمد سرانهٔ بسیار بالائی دارند و میتوانند آن را در خرید خودرو و یا دیگر کالاها صرف کنند. پیشبینی میشود تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۱ میلیون خودرو در بازار مصرف هند به فروش برسد و هند به چهارمین کشور بزرگ جهان از نظر سطح فروش خودرو بدل شود.
طبق آمارها تولید ناخالص ملی (GNP) کشور هند با احتساب نرخ تورم معادل ۴۴۹ میلیارد دلار آمریکا بوده است. اگرچه تولید ناخالص ملی با توجه به قدرت خرید سرانه (PPP) پنج برابر میزان ذکر شده یعنی معادل ۶/۲ هزار میلیارد دلار آمریکا بوده است. طبق این برآوردها درآمد سرانه ۲۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه با احتساب قدرت خرید ۵۱۶۱ درصد و درآمد سرانه ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه ۸۵۱۶ دلار آمریکا بوده است. روشن است در صورتیکه ۲۰۰ میلیون نفر از مردم یک کشور، چنین درآمد بالائی داشته باشند، سطح فروش کالاهای لوکس و مصرفی از قبیل خودرو و وسایل الکترونیکی و وسایل تزئینی در این کشور بسیار بالا خواهد بود.
شایان ذکر است جمعیت فعال اقتصادی یعنی قشر بین ۲۰ تا ۶۴ سال در اروپای غربی ۲۴۰ نفر، در امریکا ۱۶۵ میلیون نفر و در ژاپن ۷۹ میلیون نفر است.
با توجه به جمعیت کشور هند و نرخ رشد آن، پیشبینی میشود نرخ رشد فروش خودرو در این کشور در سالهای آتی به ۱۴ درصد برسد. پژوهشها نشان میدهد کشور هند کمترین نرخ تملک خودرو را دارا میباشد و از هر هزار نفر هندی تنها ۹ نفر خودروی شخصی دارند. بهعبارت دقیقتر، شمار خودروهای موجود در جادههای کشور هند، ۹ میلیون دستگاه است که سهم عمدهٔ آنها، خودروهای فرسوده و آسیبدیدهای هستند که باید هرچه سریعتر از چرخهٔ اقتصاد خارج شوند.
این نرخ تملک خودرو برای کشوری که ۸۰ درصد از جمعیت آن در شهرها زندگی میکنند، بسیار اندک است؛ اما حتی اگر نرخ تملک خودرو در هند در سالهای آتی تغییری نکند با توجه به پیشبینی افزایش جمعیت به مرز ۱۵۲/۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۰ و ۲۷۲/۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۰ میلادی باید نرخ فروش خودرو در این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۳۳ درصد ارتقاء یابد.
پژوهشگران میگویند هند این پتانسیل را دارد که به یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در جهان بدل شد؛ زیرا علاوه بر اینکه نرخ رشد جمعیت آن، بسیار بالا است، توزیع درآمد در این کشور به گونهای است که ۲۰ درصد از ثروتمندترین افراد آن، درآمد سرانهٔ بسیار بالائی دارند و میتوانند آن را در خرید خودرو و یا دیگر کالاها صرف کنند. پیشبینی میشود تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۱ میلیون خودرو در بازار مصرف هند به فروش برسد و هند به چهارمین کشور بزرگ جهان از نظر سطح فروش خودرو بدل شود.
منبع : خانواده سبز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست