چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
شاهزادهٔ مصر - THE PRINCE OF EGYPT
سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : پنی فینکلمن کاکس و ساندرا ریبینز
کارگردان : برندا چاپمن، سایمن ولز و استیو هیکنر
فیلمنامهنویس : فیلیپ لازبینک، بر مبنای داستانهائی نوشتهٔ رانالدو دل کارمن، کن هارشا، کارول هالیدی و فرانک تامورا
آهنگساز(موسیقی متن) : هانس زیمر
نوع فیلم : رنگی، ۹۹ دقیقه، نقاشی متحرک
صدا : وال کیلمر، رالف فاینز، میشل فایفر، ساندرا بولاک، جف گلدبلوم، هلن میرن، پاتریک استوارت و استیو مارتین
در حالیکه ̎رامسس̎ (فاینز) خود را برای تاج و تخت آماده میسازد، برادرش، ̎موسی̎ (کیلمر)، بیقید و بیتفاوت، روزگار میگذراند تا آنکه به رمز و راز واقعی گذشتهاش پی میبرد؛ اینکه از قوم بنیاسرائیل است و در شیرخوارهگی او را در سبدی جای دادهاند و به دل امواج رودخانه سپردهاند تا از قتل عام جان سالم بهدر ببرد. ̎ستی̎ (استوارت)، فرعون مصر، او را همچون فرزندش بزرگ کرده است. وقتی ̎موسی̎ واقعیت را از زبان کُنده چوبی سوزان میشنود، به کمک خداوند به مصر برمیگردد و از فرعون مصر ـ یعنی در واقع، برادرش ̎رامسس̎ ـ میخواهد که ̎مردم مرا از بند رها کن̎ ...
● داستان زندگی پُر فراز و نشیب و دراماتیک حضرت موسی تاکنون دستمایهٔ فیلمهای معروفی بوده (از جمله نسخهٔ سسیل ب. دمیل در سالهای ۱۹۲۳ و ۱۹۵۶). دریم ورکز پس از نقاشی متحرک کامپیوتری مورچهها (اریک دارنل و تیم جانسن، ۱۹۹۸)، به سنت پایدار والت دیزنی رجوع میکند و میکوشد ماجراهای زندگی پیامبر قوم یهود را خیلی دیزنیوار تصویر کند؛ کوششی که کمابیش موفق است و مخاطب کم سن و سال نقاشی متحرک را به تماشای این داستان مذهبی ترغیب میکند. برای پرهیز از هرگونه شبهه و جنجال احتمالی، دستاندرکاران دریم ورکز تحقیقات مفصل و مشاورههای مختلفی با مسلمانان، مسیحیان و رهبران مذهبی مختلف دربارهٔ فیلمنامه انجام دادند تا استناد تاریخی را هم به جلوههای بصری بیفزایند و برخلاف سنت دیزنی، به اصل منبع ماجرا بیتوجه نباشند. همزمانی فیلم با مولان (والت دیزنی) نشان از اقبال هالیوود به افسانهها و روایتهای شرقی است و مثل آن، صحنههای جنگ و درگیری زیادی دارد که باعث شد در آمریکا مناسب تماشای کودکان (بدون همراهی والدینشان) شناخته نشود. شوخیهای دیزنیوار ـ مثل حضور مسخرهٔ دو سر موبد و وردست فرعون ـ قرار است لحن فیلم را تعدیل کند و جانبخشیها و طراحیهای بصری شاهزادهٔ مصر نشان میدهد دریم ورکز رقیب قدرتمندی است (زیبائی تصویری صحنههای ارابهرانی و شکافتن دریای سرخ این موضوع را تأیید میکند). نقش مؤثر موسیقی و آواز در شاهزادهٔ مصر از یاد نرفته و زیمر و استیون شوارتس پس از پوکاهونتاس (والت دیزنی، ۱۹۹۵) و گوژپشت نتردام (والت دیزنی، ۱۹۹۶)، تجربههایشان را به کمپانی رقیب آوردهاند. فهرست طولانی صداپیشگان مشهور فیلم ـ مثل مورچهها ـ نشان میدهد دریم ورکز در صنعت فیلمسازی هالیوود نفوذ ویژهای دارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست