سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
۴ پاسخ برای سوالات وبی ما
پرسش اساسی دهه آینده این است: «چگونه میتوانیم چیزی را که به دنبالش هستیم در انبوه اطلاعات تحت وب پیدا کنیم؟» شغل دلخواه، یک جفت کفش یا اخباری که برایمان اهمیت دارد نمونهای از این اطلاعات وسیع و بیکران است.
پاسخ عملی به این پرسش، «گوگل» است. گوگل از الگوریتمی در جستوجو برخوردار است که با تایپ چند حرف یا کلمه، عبارت مورد نظر کاربر را حدس میزند. با این وجود، حجم گسترده اطلاعات اینترنتی، چنین ابزار روباتیکی را به چالش میکشد و آن را در خطر منسوخ شدن قرار میدهد.
از این رو گروهی از شرکتهای نوپا استراتژی دیگری را در قبال جستوجوی وب و پاسخ هرچه دقیقتر به خواسته کاربران پیشرو گرفتهاند: ابتدا قضاوت انسانی و سپس قدرت کامپیوتر.
در این شکی نیست که قضاوت انسان غیر قابل اطمینان است و نمیتوان به سادگی، صحت و اعتبار آن را تخمین زد. از سوی دیگر قضاوت انسان در مقایسه با اطلاعات آنلاین که با سرعت سرسامآوری افزایش پیدا میکند، بسیار محدود است. در این گزارش به معرفی چهار سایت مردم محور میپردازیم که هدف آنها حفظ مدل تجاری مردم محور در تحول قریبالوقوع اینترنت است.
۱) This Next
این وبسایت یک ابزار مطالعه و شناخت محصولات مختلف است که کاربران را درباره محصولاتی که با آن سروکار نداشتهاند یا هرگز در زندگی خود ندیدهاند، راهنمایی میکند.
This Next که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد، هر ماه حدود ۴/۱ میلیون کاربر را به خود جذب میکند. گفتنی است تعداد زیادی از مراجعان به دنبال محصول جدیدی مانند یک لامپ، قالیچه یا میز میگردند، اما پرسشها و جستوجوی آنها آنقدر وسیع است که اطلاعات مفیدی را در سایر فروشگاههای آنلاین به دست نمیدهد.
سایتهایی مانندآمازون سالها است که به ثبت نظر خریداران در مورد محصولات مختلف میپردازد، اما This Next از ساختار متفاوتی استفاده میکند. برای مثال اگر شما یک خریدار حرفهای و آشنا با محصولات مختلف هستید و خانواده و دوستانتان برای خرید محصول مورد نظرشان حتما با شما مشورت میکنند، This Next به شما عنوان «متخصص» را اهدا میکند. این بدان معنا است که نام شما اعتبار پیدا میکند و همچنین پیشنهادات و نظریات شما بیش از پیشنهاد دیگران در سایت به چشم میخورد.
متخصصان خرید This Next بابت پیشنهادها و نقدهای خود روی محصولات گوناگون پولی دریافت نمیکنند، اما به قول گوردون گولد (Gordon Gould) این افراد سرمایه اجتماعی به دست میآورند؛ سرمایهای که در دنیای وب ۲ رفته رفته به دارایی ارزشمندی تبدیل میشود.
۲) The Ladders
این وبسایت یک بنگاه کاریابی اینترنتی برای شغلهایی با درآمد بالای ۱۰۰ هزار دلار است. به منظور اینکه تمام موقعیتهای کاری این وبسایت و مراجعان آن شرایط مورد نظر را داشته باشند، The Ladders ۴۵ متخصص تمام وقت را استخدام کرده است. این در حالی است که سایتهای کاریابی رقیب مانند Hotjobs یا Monster از ناظر بهره نمیبرند.
۳) Wigix
Wigix بازار کالاهای خانگی است که بخشی از آن جزو بازار سهام است و بخش دیگر آن به شکل یک حراجی آنلاین اداره میشود.
کاربران تصویر نمونهای از کالای خود را برای فروش در Wigix قرار میدهند و منتظر یک پیشنهاد مناسب میمانند. اما برخلاف حراجی آنلاین eBay، کالاهای نمونه Wigix منقضی نمیشود. به این ترتیب یک خریدار برای مثال یک تلویزیون HD ۳۲ اینچی سونی را با سقف قیمت ۷۰۰ دلار جستوجو میکند و اگر کالایی با مشخصات مورد نظر خریدار پیدا شد، Wigix معامله را جوش میدهد. برای اجرای این مدل تجاری، کاربران باید دقیقا اطلاعاتی چون مدت زمان کارکرد و مدل محصول خود را درج کند.
Wigix به منظور حل این مشکل، برای هر دسته از محصولات نیروهای متخصصی را به کار میگیرد تا تمام اطلاعات هر محصول را دقیقا بررسی کنند و از صحت آن اطمینان حاصل کنند. این نیروهای متخصص در مقابل خدمات خود، یک درصد از کل مبلغ هر معاملهای را به عنوان حقالزحمه دریافت میکنند. در واقع هرچه فهرست محصولات متخصصان ناظر از دقت بالاتری برخوردار باشد، فروش کالاهای مربوط به آنها افزایش مییابد و درآمد بیشتری به دست میآورند.
۴) Reddit
Reddit یک پایگاه خبری آنلاین است که محتوای آن را کاربران تولید میکنند و اخبار و اطلاعات به روز را دربرمیگیرد.
Reddit مانند رقیب خود Digg.com به کاربران امکان میدهد لینکها و تیترهای خبری خود را در سایت ثبت کنند و به هر لینک رای بدهند که به این ترتیب لینکهایی که رای مثبت بیشتری کسب میکنند، در رده بالاتری نسبت به لینکهای دیگر قرار میگیرند یا به عبارت دیگر بیش از بقیه لینکها به چشم میآیند. اما هیچ کاربری برای ثبت لینک خود پول نمیگیرد.
الکسیس اوهانیان موسس ۲۵ ساله Reddit میگوید: عده زیادی در Reddit به ثبت و تصحیح لینکها مشغولند، اما در واقع گروهی از حوزههای آنلاین را دور هم گرد آوردهایم که دوست دارند خبرها و حوادث داغ و جذاب را با دیگران به اشتراک بگذارند.
Reddit که حدود سه سال از عمرش میگذرد، رشد قابل توجهی داشته است، به طوریکه به گفته مدیریت وبسایت، ماهانه حدود ۳/۴ میلیون لینک جدید در Reddit به ثبت میرسد.
ترجمه: ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست