سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
طرحهای آیندهٔ فورد
یکی از مقامات شرکت فورد در مورد سطح سودآوری و تولید این شرکت در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ میلادی میگوید: انتظار میرود سطح سودآوری شرکت فورد تا پایان سال جاری حداقل ۱۴ درصد کمتر از میزان پیشبینی شده باشد. در چنین شرایطی، روشن است که رسیدن به هدف برآورد شده برای سال ۲۰۰۶ میلادی یعنی سودآوری ۷ میلیارد دلاری پیش از کسر مالیات ناممکن است. وی اصلیترین دلیل این تغییر پیشبینی را ارتقاء قیمت مواد اولیه تولید خواند و افزود: ارتقاء قیمت نفت موجب رشد قیمت مواد اولیه تولید از قبیل فولاد و پلاستیک و تایر و غیره شد. بنابراین ما مجبور شدیم برای پاسخگوئی به نیاز روزافزون جهان، قیمت تولیدات خود را افزایش دهیم تا روند تولید، سودی هرچند اندک برای ما داشته باشد. این وضعیت بحرانی تنها مخصوص شرکت فورد نبود بلکه دیگر شرکتهای خودروسازی از قبیل جنرال موتورز نیز از شرایط حاکم بر بازار اظهار نگرانی کردند. در روزهای آغازین سهماههٔ دوم سال ۲۰۰۵ میلادی، شرکت جنرال موتورز بزرگترین شرکت خودروسازی جهان، هشدار داد که درآمد این شرکت در سه ماه نخست سال ۲۰۰۵ میلادی پائینترین نرخ درآمد از سال ۱۹۹۲ میلادی تا به حال بوده است. بهدنبال این، مقامات جنرال موتورز را برآورد کردند که سودآوری آنها تا پایان سال جاری ۸۰ درصد از کل سودآوری پیشبینی شده، کمتر خواهد بود که این هشداری جدی و خطرناک برای دستاندرکاران این صنعت بهحساب میآید. دیوید هیکی تحلیلگر بازار خودرو میگوید: در حال حاضر وضعیت مالی شرکت فورد مشابه شرکت جنرال موتورز است. این شرکت نیز بهدلیل ارتقاء هزینهٔ تولید با کاهش تقاضا در بازار مصرف و به دنبال آن، با کاهش درآمد مواجه شده است و در انتظار مشکلات و مصائب بسیار زیادی است. وی افزود: ارتقاء قیمت بنزین در ایالاتمتحدهٔ آمریکا، یکی از عوامل بسیار مهم در بحران صنعت خودروسازی است. پیش از این، افزایش قیمت بنزین تنها روی بازار اتومبیلهای ورزشی و بازار قطعات آن تأثیر منفی داشت اما امروزه این عامل، کل صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار داده است. بیل فورد مدیرعامل شرکت فورد میگوید: انتظار میرود تا پایان سال جاری، سهم بزرگی از بازار خودروی تولیدی شرکت فورد در آسیا و آمریکا از دست این شرکت خارج شود. طبق برآوردها، فروش تولیدات فورد در چهارماه نخست سال جاری ۲/۵ درصد نسبت به سال پیش کاهش داشته است، اما علیرغم این معضلات، شرکت فورد آمادگی لازم برای ادامهٔ بقا و حفظ بازار را ندارد. البته هنوز هم راهکارهائی وجود دارد که با کمک آنها میتوان تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی سود ۷ میلیارد دلاری را بهدست آورد اما با وجود این موارد، روشنی آینده شرکت فورد تضمین شده نیست.
هزینههای کلان
در ژانویهٔ سال ۲۰۰۲ میلادی، شرکت فورد موتور طرح پنجسالهای پیشنهاد کرد که به موجب آن، با بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا، سودآوری این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی به ۷ میلیارد دلار میرسید. رسیدن به این سطح سودآوری جزو اهداف اولیه و اساسی طرح بود و مقامات برای نیل به این مقصود، از هر راه ممکن بهره جستند تا هرچه زودتر این سود را بهدست آورند؛ غافل از اینکه اقتصاد جهانی وضعیت آنها را خراب خواهد کرد.
دان لکلیو اقتصاددان میگوید: پیش از آغاز سال ۲۰۰۵ میلادی، مشکلات زیادی در عرصهٔ اقتصاد جهان بهوجود آمد. مشکلاتی از قبیل رشد قیمت نفت، افزایش قیمت فولاد، ارتقاء هزینههای درمانی و تضعیف ارزش دلار در برابر دیگر واحدهای پول که همگی زیرساختهای اقتصاد را متزلزل میکرد. برخی انتظار داشتند این روند آسیبرسان در سال ۲۰۰۵ میلادی توقف شود اما متأسفانه نه تنها متوقف نشد بلکه سیاستگذاریهای غلط اقتصادی، وخامت اوضاع را بیشتر کرد. در چنین شرایطی، شرکتهای خودروسازی به افزایش قیمت تولیدات خود اقدام کردند تا بتوانند در بازار باقی بمانند. از طرف دیگر، رقابت شدید بین شرکتهای خودروسازی فعال در ایالاتمتحدهٔ آمریکا نیز بر این روند دامن زد و موجب شد این صنعت در وضعیت تازهای قرار گیرد. وضعیتی که نه تنها برای خود آنها رضایتبخش نبود بلکه مقامات اقتصادی و صنعتی را نیز نگران کرده بود. به هر حال در شرایط توصیف شده، شرکت فورد دومین شرکت خودروسازی ایالاتمتحدهٔ آمریکا،پیشبینی خود را در مورد تولید و فروش در سال جای و سال آینده تغییر داد و این موضوع، موجبات نگرانی شرکتهای تولیدکنندهٔ قطعات خودرو را فراهم کرد.
تیم گریسکی مدیر سرمایهگذاری یکی از شرکتهای سرمایهگذاری در این مورد میگوید: در سه ماه نخست سال جاری دو شرکت خودروسازی بزرگ آمریکا یعنی جنرال موتورز و فورد از کاهش سودآوری و تنزل نرخ فروش خود خبر دادند و اعلام کردند سطح فروش این شرکتها تا پایان سال، کمتر نیز خواهد شد. روشن است که تغییر سیاست تولیدی این دو شرکت بزرگ روی وضعیت صنایع تولیدکنندهٔ قطعات خودرو، تأثیر منفی خواهد گذاشت و فروش و درآمد آنها کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر، این دو شرکت برآورد میکنند که روند کاهش تولید و فروش آنها تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی ادامه یابد و هیچیک از آنها نتواند به اهداف بلندمدت خود دست یابند. روشن است این اخبار نه تنها صنعت خودروسازی بلکه صنعت تولید قطعات خودرو را نیز با شوک عظیمی مواجه کرده است و در صورتیکه راهکاری اساسی برای مقابله با این کاهش فروش خودرو در جهان اندیشیده نشود صنعت خودروسازی، بحران بزرگی را تجربه خواهد کرد. اما آیا واقعاً راهی برای مقابله با این مشکلات وجود دارد یا اینکه باید منتظر حوادث آینده بود؟
منبع: رویترز، بیزینس ویک
مترجم: مونا مشهدیرجبی
هزینههای کلان
در ژانویهٔ سال ۲۰۰۲ میلادی، شرکت فورد موتور طرح پنجسالهای پیشنهاد کرد که به موجب آن، با بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا، سودآوری این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی به ۷ میلیارد دلار میرسید. رسیدن به این سطح سودآوری جزو اهداف اولیه و اساسی طرح بود و مقامات برای نیل به این مقصود، از هر راه ممکن بهره جستند تا هرچه زودتر این سود را بهدست آورند؛ غافل از اینکه اقتصاد جهانی وضعیت آنها را خراب خواهد کرد.
دان لکلیو اقتصاددان میگوید: پیش از آغاز سال ۲۰۰۵ میلادی، مشکلات زیادی در عرصهٔ اقتصاد جهان بهوجود آمد. مشکلاتی از قبیل رشد قیمت نفت، افزایش قیمت فولاد، ارتقاء هزینههای درمانی و تضعیف ارزش دلار در برابر دیگر واحدهای پول که همگی زیرساختهای اقتصاد را متزلزل میکرد. برخی انتظار داشتند این روند آسیبرسان در سال ۲۰۰۵ میلادی توقف شود اما متأسفانه نه تنها متوقف نشد بلکه سیاستگذاریهای غلط اقتصادی، وخامت اوضاع را بیشتر کرد. در چنین شرایطی، شرکتهای خودروسازی به افزایش قیمت تولیدات خود اقدام کردند تا بتوانند در بازار باقی بمانند. از طرف دیگر، رقابت شدید بین شرکتهای خودروسازی فعال در ایالاتمتحدهٔ آمریکا نیز بر این روند دامن زد و موجب شد این صنعت در وضعیت تازهای قرار گیرد. وضعیتی که نه تنها برای خود آنها رضایتبخش نبود بلکه مقامات اقتصادی و صنعتی را نیز نگران کرده بود. به هر حال در شرایط توصیف شده، شرکت فورد دومین شرکت خودروسازی ایالاتمتحدهٔ آمریکا،پیشبینی خود را در مورد تولید و فروش در سال جای و سال آینده تغییر داد و این موضوع، موجبات نگرانی شرکتهای تولیدکنندهٔ قطعات خودرو را فراهم کرد.
تیم گریسکی مدیر سرمایهگذاری یکی از شرکتهای سرمایهگذاری در این مورد میگوید: در سه ماه نخست سال جاری دو شرکت خودروسازی بزرگ آمریکا یعنی جنرال موتورز و فورد از کاهش سودآوری و تنزل نرخ فروش خود خبر دادند و اعلام کردند سطح فروش این شرکتها تا پایان سال، کمتر نیز خواهد شد. روشن است که تغییر سیاست تولیدی این دو شرکت بزرگ روی وضعیت صنایع تولیدکنندهٔ قطعات خودرو، تأثیر منفی خواهد گذاشت و فروش و درآمد آنها کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر، این دو شرکت برآورد میکنند که روند کاهش تولید و فروش آنها تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی ادامه یابد و هیچیک از آنها نتواند به اهداف بلندمدت خود دست یابند. روشن است این اخبار نه تنها صنعت خودروسازی بلکه صنعت تولید قطعات خودرو را نیز با شوک عظیمی مواجه کرده است و در صورتیکه راهکاری اساسی برای مقابله با این کاهش فروش خودرو در جهان اندیشیده نشود صنعت خودروسازی، بحران بزرگی را تجربه خواهد کرد. اما آیا واقعاً راهی برای مقابله با این مشکلات وجود دارد یا اینکه باید منتظر حوادث آینده بود؟
منبع: رویترز، بیزینس ویک
مترجم: مونا مشهدیرجبی
منبع : خانواده سبز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست