یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

داستان میلاد - THE NATIVITY STORY


داستان میلاد - THE NATIVITY STORY
سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ویگ گادفری و مارتی بوئن
کارگردان : کاترین هاردویک
فیلمنامه‌نویس : مایک ریچ
فیلمبردار : الیوت دیویس
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل دانا
هنرپیشگان : کیشا کسل ـ هیوز، اسکار آیزاک، هایام عباس، شون توب، سیاران هیندز، الکساندر صدیق و شهره آغداشلو
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۱ دقیقه


در ناصریه، مریم نوجوان (کسل ـ هیوز) در مزرعه کار می‌کند و نگران پدرش است که مالیات‌گیران آزارش می‌دهند و دست از سرش برنمی‌دارند. دیری نگذشته که ̎مریم̎ باخبر می‌شود که او را برخلاف میل باطنی‌اش به نامزدی ̎یوسف̎ (آیزاک) درآورده‌اند. مدتی بعد، ملک مقرب، ̎جبرئیل̎ (صدیق) به سراغش می‌آید و باخبرش می‌سازد که خیلی زود حامله خواهد شد و ̎عیسی̎ را به دنیا خواهد آورد. ̎مریم̎ به دیدار دخترعمویش، ̎الیزابت̎ (آغداشلو) می‌رود که در سن و سالی بالا حامله شده و پسری به دنیا می‌آورد که ̎جانِ تعمیددهنده̎ نام خواهد گرفت. وقتی ̎مریم̎ به ناصریه برمی‌گردد، شرایط جسمی‌اش باعث رسوائی و جنجال می‌شود. ̎یوسف̎ نزدیک است تا او را از خود براند ولی ̎جبرئیل̎ در خواب بر او پدیدار می‌شود. وقتی ̎هرودشاه̎ (هیندز) از سوی اربابان رُمی‌اش، دستور سرشماری می‌دهد، ̎یوسف̎ و ̎مریم̎ باید به دهکدهٔ زادگاه ̎یوسف̎، بتلیهم بازگردند. همان‌جاست که بچه به دنیا می‌آید و گروهی متشکل از چوپانان و مغ‌ها به آخوری که کودک در آن‌جا غنوده، به دیدارش می‌روند.
● روایتی از تولد حضرت مسیح که در پی احیای سنت تولید فیلم‌های مذهبی در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ ساخته شده؛ البته با این تفاوت که فیلم‌هائی که در آن زمان ساخته می‌شدند لااقل موسیقی‌های متن شاهکارِ میکلوش روشا، فرانتس واکسمن یا آلفرد نیومن را داشتند ولی این‌یکی فقط بی‌روح و کسالت‌بار جلوه می‌کند. ستایش‌گران هاردویک به‌خصوص حیرت خواهند کرد که کارگردان سیزده ‌ساله (۲۰۰۳) و اربابان داگ‌تاون (۲۰۰۵) فیلمی چنین قراردادی و ̎سفارشی̎ بسازد. با وجود حضور بازیگران جوان و سرزنده، گفت‌وگوهایِ بی‌روحِ ریچ با لحنی خشک و رسمی و با لهجه‌های مدیترانه‌ای/ خاورمیانه‌ای و با چنان حالت بی‌جان و مایه‌ای بیان شده‌اند که هرگونه حرکت و زندگی خانوادهٔ حضرت مسیح که کسی چندان چیزی هم درباره‌شان نمی‌داند. تصاویر فیلم از رنگ‌های زنده خالی شده‌اند تا بستر لازم برای پس‌زمینه‌های کامپیوتری فراهم شود ولی همین مسئله، ظاهر کلی فیلم را نیز بی‌روح کرده است. لوکیشن‌ها ـ ماترا، شهر قدیمی جنوب ایتالیا که در مصیبت مسیح (مل گیبسن، ۲۰۰۴) نیز مورد استفاده قرار گرفت و چند منطقه در مراکش که برای تعدادی از صحنه‌های خارجی از آنها بهره گرفته شده، همگی خیلی خوب‌اند.