چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

این PAPهای پردردسر


این PAPهای پردردسر
حدود دو سال از اعطای مجوز PAP‌ به ۱۳ شرکت خصوصی می‌گذرد. در این دو سال با کش و قوس‌های فراوان و با حذف دو شرکت از این مجموع و جریمه شدن دو شرکت دیگر، طبق آمار، تاکنون حدود ۲۰۰ هزار پورت اینترنت پرسرعت را در کشور ایجاد کرده‌اند.
مهم‌ترین سرویس ارائه شده از طرف شرکت‌های PAP، سرویس اینترنت پرسرعت می‌باشد. متاسفانه بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های PAP در حال حاضر عدم استقبال از این سرویس توسط مردم است، به طوریکه از این تعداد پورت راه‌اندازی شده، در بهترین حالت تنها ۱۰ درصد آن استفاده می‌شود که آمار تاسف برانگیزی است.
مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از این سرویس، هزینه‌های بالای استفاده از این سرویس برای خانوارهای ایرانی است. شرکت‌های PAP برای سرویس‌دهی اینترنت پرسرعت می‌بایست تجهیزاتی را مراکز مخابراتی نصب کنند که در اختیار گرفتن این فضا مستلزم هزینه‌های خاصی است.
از سوی دیگر برای ارتباط سوییچ‌های DSLAM با اینترنت یا مراکز دیگر نیاز به اجاره خطوط E۱ از شرکت مخابرات دارند که بخش دیگری از این هزینه‌ها مربوطه به خطوط E۱ می‌شود.
علاوه بر این، برای تامین پهنای باند مورد نیاز کاربران، مجبور به خرید این پهنای باند از شرکت فناوری اطلاعات یا سایر ICP ها هستند که با توجه به نرخ‌های پهنای باند شرکت فناوری اطلاعات (۱۸۰ هزار تومان برای ارتباط ۶۴Kbps) که بیش از ۴۰ برابر قیمت جهانی است، مجبور به هزینه کردن رقم‌های هنگفتی می‌شوند.
تمامی این هزینه‌ها سبب می‌شود که شرکت‌های PAP مجبور به بالا بردن قیمت خدمات ارائه شده خود کنند. مقایسه قیمت خدمات اینترنت پرسرعت در ایران و سایر کشورهای جهان، کاملا نشان دهنده قیمت بسیار بالای این خدمات در ایران است‌.
با وجودی که مدیران مخابراتی قیمت پهنای باند در ایران را غیرقابل قیاس با هزینه‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکا می‌دانند، برای بررسی، نمونه‌ای از کشور آفریقای جنوبی در جدول ذیل آورده شده است.
از طرف دیگر می‌بایست به هزینه‌های شرکت‌های ایرانی،۶ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی و مبلغ ۴۲۰۰ تومان بابت آبونمان شرکت مخابرات اضافه کرد! آبونمانی که به نظر می‌رسد با توجه به خدمات ارائه شده (استفاده از فرکانس‌های بالاتر روی خطوط مسی موجود) بالاست.
علاوه بر این، دیگر شرکت‌های PAP برای خدمات به زیرساخت‌های مخابراتی و فضا در مراکز مخابراتی نیاز دارند که طبق گفته‌های مدیران این شرکت‌ها، در این زمینه همکاری‌های لازم به عمل نمی‌آید.
به هر شکل در صورتی که عزم واقعی برای گسترش استفاده از اینترنت پرسرعت وجود دارد باید در هزینه‌های خدمات ارائه شده به این شرکت‌ها تجدید نظر به عمل آید تا با تعدیل قیمت، امکان استفاده اکثر افراد جامعه از این سرویس فراهم شود.
علی مولوی
کارشناس فنی واحد خبر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا