شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
مجله ویستا
وداع با ماه خدا
ماه مبارک رمضان یک حقیقت و باطنی دارد که این حقیقت در قیامت ظهور میکند. ماه مبارک رمضان را امام سجاد(ع) عید اولیاء الله میداند. در صحیفه سجادیه دعایی استبه نام دعای وداع ماه مبارک رمضان.
این وداع برای کسی است که با ماه مبارک رمضان مانوس بوده و ماه مبارک رمضان دوست او میباشد والا آنکه با این ماه نبوده وداعی ندارد. انسان از دوستش و یا با کسی که مدتی مانوس بود، خداحافظی میکند. آنکه اصلا نمیداند چه وقت ماه مبارک رمضان آمد و چه وقتسپری شد، چرا آمد و چرا سپری شد، او وداعی ندارد. اما امام سجاد(ع) آخر ماه مبارک رمضان که شد، در حد یک ضجه این دعا را میخواند.
در مقدمه این دعا، حضرت سجاد(ع) کلیات نعمتهای الهی را میشمارد و اینکه بخششهای خدای سبحان ابتدایی است، نه از روی استحقاق.
● رمضان بهترین بخشش خداوند
بعد از آن مقدمه میفرماید: یکی از بهترین بخششهای خداوند سبحان، ماه مبارک رمضان و روزه در این ماه است: «و انت جعلت من صفایا تلک الوظائف و خصائص تلک الفروض شهر رمضان... و قد اقام فینا هذا الشهر مقام حمد و صحبنا صحبهٔ مبرور». (۱)
خدایا، نعمتهای فراوانی به ما دادی; یکی از آن برجستهترین نعمتها ماه مبارک رمضان است و یکی از بهترین فضیلتها روزه این ماه است که نصیب ما کردی. و هیچ زمانی به عظمت زمان ماه مبارک رمضان نیست، گذشته از آنکه شب قدر را در آن قرار دادی، این ماه را ظرف نزول قرآن کریم قرار دادی که این فیض در این ماه نازل شده است، اگر کسی با قرآن باشد همراه قرآن بالا میرود، و این را بر ملت مسلمان منت نهادی، زیرا دیگر ملل در ماه مبارک رمضان روزه نمیگرفتند و این نعمت را مخصوص مسلمین کردی.
و این ماه مبارک در بین ما اقامت داشت و جای حمد و ثنا بود; زیرا به همراه خودش رحمت آورد و رفیق بسیار خوبی برای ما بود. ما در صحبتبا او به فضایل و نعمتهایی رسیدیم. دوستی بود که به همراهش رحمت و مغفرت و برکت آورد. اینکه رسول خدا - علیه آلاف التحیهٔ و الثناء - در خطبه شعبانیه فرمود: «قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکهٔ و الرحمهٔ و المغفرهٔ»; این ماه، برکت و رحمت و مغفرت آورد; کسی که رفیق این ماه بود، برکت و رحمت و مغفرت این ماه را هم دریافت میکند.
● رمضان ماه منفعت
«و اربحنا افضل ارباح العالمین»;«ماه رمضان» برترین سودهای جهانیان را به ما ارزانی داشت که هیچ تاجری در هیچ گوشه دنیا نبرده است. هیچ کسی در سراسر عالم به اندازه ما از این ماه مبارک رمضان استفاده نکرد. اگر انسان یک مسافری است که سفر ابد در پیش دارد، رهتوشه آن سفر ابد را باید همین چند روز تهیه کند و اگر درهای آسمان به چهره مؤمن باز میشود و اگر مؤمن میتواند با وارستگی به باطن عالم راه پیدا کند و اگر بهترین فرصت ماه مبارک رمضان است; پس بهترین سود را ماه مبارک رمضان و اهلش دارند.
● ماه حسابرسی
از «ابن طاووس» نقل شده است که فرمود: عدهای اول سالشان اول فروردین است. یک نوجوان اول سال او اول فروردین است که تلاش میکند لباس نو در بر کند; درختها اول سالشان فروردین است که لباسهای نو و تازه در بر میکنند; اول سال یک کشاورز اول پاییز است که درآمد مزرعه را حساب میکند; یک تاجری که کارگاه تولیدی دارد، اول سال را در فرصت دیگری تعیین میکند; اما آنها که اهل سیر و سلوکاند، اول سالشان ماه مبارک رمضان است.
حسابها را از ماه مبارک تا ماه مبارک بررسی میکنند که ماه مبارک رمضان گذشته، چه درجهای داشته و امسال چه درجهای دارند؟ چقدر مطلب فهمیده و چقدر مسایل برای آنها حل شده است؟ چقدر در برابر گناه قدرت تمکین داشته و چقدر در برابر دشمن، قدرت تصمیم دارند؟ ماه مبارک رمضان برای سالکان الی الله، ماه محاسبه است; لذا امام سجاد(ع) فرمود: هیچ کس در سراسر جهان به اندازه ما در این ماه استفاده نکرد.
● هجران جانکاه
«ثم قد فارقنا عند تمام وقته و انقطاع مدته و وفاء عدده و نحن مودعوه»; این ماه بعد از آنکه پایانش فرا رسید، از ما مفارقت و هجرت کرد و ما را تنها گذاشت و ما الان این ماه را وداع میکنیم.
«وداع من عز فراقه علینا و غمنا»، (۲)
چه وداعی؟ وداع تشریفاتی؟ نه، وداع با یک دوست عزیزی که مفارقتش برای ما توانفرساست. آنکه اهل معنا بود خیرش در این ماه بیشتر شد; آنکه گرفتار گناه بود گناهش در این ماه کمتر شد. فرمود: ما کسی را وداع میکنیم که رفتنش برای ما عظیم و سخت است و ما را غمگین کرد; این ماهی بود که شب و روزش رحمتبود.
بزرگان فقه ما همچون «مرحوم صاحب جواهر» و «سید محمد کاظم» صاحب «عروهٔ الوثقی» و دیگران (رضوان الله علیهم) در کتابهایشان هست که در فضیلت روزه گرفتن، همین بس که انسان از نظر ترک بسیاری از کارها شبیه فرشته میشود. همین که انسان از شکم رها شد، یک مقدار به فرشته شدن نزدیک میشود. گفتهاند شش روز اوایل ماه شوال را به عنوان بدرقه، روزه بگیرید. بعد از عید فطر، که عید فطر روزهاش حرام است، زیرا اگر کسی دوست عزیزی را بخواهد بدرقه کند، چند قدم به همراه او میرود; معنای وداع کردن، به دنبال او چند قدم رفتن است.
«و اوحشنا انصرافه عنا» و از اینکه منصرف شد و از ما فاصله گرفت، ما را به وحشت انداخت. ما یک دوست رئوف و مهربان و پربرکتی را از دست میدهیم، لذا ما به وحشت افتادیم; آخر ماه مبارک رمضان که میشد احساس غربت میکردند. سلام بر تو ای عید اولیاء خدا.
«و لزمنا له الذمام المحفوظ و الحرمهٔ المرعیهٔ و الحق المقضی»; ما باید حقی که او به عهده ما دارد رعایت کنیم; حرمتی که در پیش ما دارد باید ارج بنهیم; باید به تعهدی که بین ما و اوست وفا کنیم.
● سلام بر تو ای عید اولیاء خدا
«فنحن قائلون السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه»، آن گاه چون این دوست عزیز از ما مفارقت میکند، ما در آخر ماه مبارک این چنین میگوییم: سلام بر تو ای بزرگترین ماه که به خدا انتساب داری و سلام بر تو ای عید اولیاء الهی. این سلام تودیع است، چون تنها ماهی که اسمش در قرآن کریم است ماه مبارک رمضان است:
عارفان هر دمی دو عید کنند
عنکبوتان مگس قدید (۳) کنند (۴)
کار عنکبوت آن است که بتند و با این تارها مگس صید کند و قرمه درست کند. کار عنکبوت آن است که مگس را ذخیره کند، قدید کرده و قرمه درست کند و کارش غیر از ذخیره کردن چیز دیگری نیست، اما عارف در هر دم و هر نفس دو عید دارد که سعدی گفت: هر نفسی که فرو میرود ممد حیات است و چون برمیآید مفرح ذات; پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب; لذا عارف در هر دم دو عید دارد.
علی ای حال، بهترین دمی که انسان دارد در ماه مبارک رمضان است که «انفاسکم فیه تسبیح»; نفس کشیدن در این ماه «سبوح قدوس» گفتن است; لذا امام سجاد(ع) میفرماید: سلام بر تو ای عید اولیای الهی. اینکه میبینیم در آخر ماه مبارک رمضان عید فطر میگیرند، چون جایزههای یک ماه را به ما میدهند; در حقیقت محصول ماه مبارک رمضان است. این ضیافهٔ الله، آن لقاء الله را در بر دارد و عظمت از آن ماه شوال نیست، بلکه عظمت از آن ماه مبارک رمضان است که نتیجه یک ماهه را در روز عید میدهند.
روز عید است و من مانده در این تدبیرم
که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم
«السلام علیک یا اکرم مصحوب من الاوقات و یا خیر شهر فی الایام و الساعات». (۵) امام سجاد چندین بار به این ماه سلام میکند. ماه اگر یک زمانی گذرا بود و باطن و سر و حقیقت و روح و جانی نداشت، این ولی الله که به او سلام نمیگفت. آیا اینها معاذ الله نظیر اشعار خیالی شعراست که بر خطابههای خیالی حمل شود که مثلا به کوه و یا آثار مخروبه خطاب میکنند، یا نه این ماه یک حقیقتی دارد.
میگوید: ما خیلی دوست داشته و داریم، اما هیچ دوستی به عظمت این ماه نبود. یک ماهی که نه هیچ روزی مثل روزهای او بود و نه هیچ شبی مثل شبهای او.
● ماه چه و چگونه خواستن از خداوند
«السلام علیک من شهر قربت فیه الامال و نشرت فیه الاعمال»; سلام بر ماه آرزوهای مشروع و اعمال مرفوع سلام ما بر تو ای ماهی که آرزوها در این ماه نزدیک شد و ما فهمیدیم که چه بخواهیم، لذا آرزوهای طولانی نمیطلبیم. و از طول امل آزاد شدیم و بر آمدن آرزوهای مشروع ما نزدیک شد.
در همین دعای سحر ماه مبارک رمضان، امام سجاد(ع) به ما آموخت که به خدا عرض کنیم: خدایا، آنها که تو را نمیشناسند و عبادت نمیکنند، آنها را روزی میدهی و این همه مار و عقربها را خدا تامین میکند، پس حیف است که انسان تمام حاجتها را در محور ماده و مادیات خلاصه کند. آنها که اصلا خدا را نمیشناسند و عبادت نمیکنند، نظیر این همه کفار و منافقین، خداوند آنها را در عالم تامین میکند، پس آیا صحیح است انسان تلاش و کوشش خود را بر این صرف بکند که از خدا طبیعت و دنیا بطلبد؟
امام میفرماید: سلام بر این ماه که فهمیدیم در این ماه از خدا چه بخواهیم. آرزوهای طولانی نداشته باشیم، بلکه چیزی بخواهیم که برای ما بماند.
وقتی این آیه نازل شد: «و کاین من دابهٔ لا تحمل رزقها الله یرزقها»، (۶) مهاجرین از مکه به مدینه هجرت کردند. چون اینها وقتی میخواستند از مکه به مدینه هجرت کنند، کسی به آنها اجازه نمیداد تا اموالشان را هم منتقل کنند یا بفروشند و میگفتند: اگر خواستید از مکه به مدینه بروید باید با دستخالی بروید. وقتی این آیه نازل شد که هیچ جنبدهای، چه اهل پسانداز باشد یا نباشد، نیست که از جایی به جایی حرکتبکند، مگر اینکه خدا روزی او را میدهد; معنایش این است که همه در عالم روزی خدا را میخورند.
جنبدهها دو قسمتاند: بعضی اهل پسانداز و ذخیرهاند مثل موش و مورچهها; بعضی آزادانه زندگی میکنند، مثل کبوترها، گنجشکها، بلبلها که اینها اهل ذخیره و پسانداز نیستند. در این آیه فرمود: هم آن موش و مورچه را که اهل پساندازند خدا روزی میدهد، هم کبوتر و بلبل و گنجشک را که اهل ذخیره نیستند; اینطور نیست که فقط موشها را خدا تامین کند و بلبلها را تامین نکند، وقتی این آیه نازل شد، مسلمین از مکه به مدینه هجرت کردند. گفتند ما روزیمان را که از جایی به جایی حمل نمیکنیم، بالاخره خدای مکه خدای مدینه هم هست. اگر ما را در مکه اداره میکند در مدینه هم اداره میکند. با دستخالی آمدند و در مسجدهای مدینه ماندند و مهاجر نامیده شدند; خدا آنها را تامین کرد.
این چنین نیست که اگر انسان روح بلند نداشته باشد، به او خوش بگذرد و یا اگر روح بلند و عظیم داشت در جهان تلخکام باشد. انسان اگر ذهن و جانش را به چیز درستی مشغول نکند، او آدم را به چیز نادرستی مشغول میکند; تا آدم این نفس و ذهن و مرکز اندیشه را مشغول نکند او آدم را مشغول میکند; فرمود: ما در این ماه فهمیدیم از خدا چه بخواهیم، اعمالمان باز و آرزوهایمان بسته شد. جلو آرزوهایمان را گرفتیم و دستبه کار شدیم.
● وداعی غم انگیز با یاری عزیز
«السلام علیک من قرین جل قدره موجودا و افجع فقده مفقودا»; سلام بر تو ای نزدیکی که وقتی بودی گرامی بودی و حال که در آستانه رفتن هستی، رفتنت فاجعه است و ما را غمگین میکند همچون کسی که عزیزترین عضو خانوادهاش را از دستبدهد.
«و مرجو آلم فراقه»; سلام بر تو ای تکیهگاه امید که در هنگام مفارقت، ما را متالم و رنجور کردی. آن ماه که در جان انسان رسوخ داشت، وقتی از جان فاصله میگیرد جایش را غم پر میکند. آن فهمیدنها و صفای ضمیر دیگر نیست. آن نشاطی را که انسان در ماه مبارک رمضان برای نثار و ایثار دارد در غیر ماه مبارک رمضان ندارد. اگر انسان در این ضیافتحق از خدا، غنا و بینیازی طلب کند، چیزی او را به خود متوجه و مشغول نمیکند; نه از کسی میترسد و نه از بذل جان دریغ میکند.
«السلام علیک من الیف آنس مقبلا فسر و اوحش منقضیا فمض»; (۷) سلام بر تو ای دوستبا الفت که وقتی آمدی، ما را مسرور کردی و وقتی رفتی، ما را گداختی و رفتی، داغ زدی و رفتی! این حرف، حرف یک انسانی است که با باطن روزه این ماه و با باطن لیله قدر در تماس بوده است.
● وداع با ماه رقت قلوب و قلت ذنوب
«السلام علیک من مجاور رقت فیه القلوب و قلت فیه الذنوب»; سلام بر تو ای همسایه عزیز که در مجاورت و جوار رحمت تو بودیم. تو همسایهای بودی که در این مدت دلها رقیق میشد و گناهان کم.
در مناطق ییلاقی و در سرزمینی که سبز و خرم است چشمه معدنی میجوشد، چون با املاح و رسوبات همراه است، این آب زلال نیست که راه خود را طی کند و راه باز کند و تشنهها را سیراب کرده و به مقصد برسد، بلکه با رسوبات و املاح همراه است.
این آب زلال است که وقتی از چشمه میجوشد راه خود را باز میکند و راه کسی را هم نمیبندد; همه این درختها و گیاهان تشنه سر راه را هم سیراب میکند تا به دریا برسد، این خاصیت آب زلال است که اصلا به دنبال تشنه میرود تا سیرابش کند. سرش را به سنگ میزند و تلاش و کوشش میکند که خود را به تشنهها برساند اما اگر این آب رسوبی باشد همین که میجوشد راه خود را میبندد. بعد از چند سال در آن مزرع، تلی از سنگ پیدا شده و همه آن سرزمینهای سبز، خشک میشود و از او چیزی روئیده نمیشود.
این آب وقتی زلال و صاف نباشد جلوی خودش را هم میبندد; افکار و اندیشه در دلها هم همین طور است، اگر زلال باشد از جان میجوشد، با زبان و قلم منتشر میشود، به گوش و چشم میرسد و از آنجا به دلهای دیگران میرسد; لذا یکی از القاب عالم «ماء معین» است که ریشه اصلی آن درباره حضرت ولی عصر (عج) است که یکی از القاب مبارک آن حضرت «ماء معین» است: «قل ارایتم ان اصبح ماءکم غورا فمن یاتیکم بماء معین». (۸)
ماء معین یعنی آب جاری; آبی که چشم، آن را میبیند. علم و عالم را ماء معین میگویند، چون مانند چشمه زلال است که میجوشد. حرفی که میزند، چیزی که مینویسد، علمی است که از جان او تراوش کرده و به گوش و چشم شخصی رسیده است و او میفهمد و به دیگری میگوید، دیگری هم میفهمد و به بعدی میگوید.
این مانند یک چشمه زلالی است که بالاخره به اصلش میرسد اما افکار و اندیشه و خیالات باطل مانند همان رسوبات و املاح معدنیاند که همان جا قلب را میبندند; کم کم این قسی میشود، وقتی که دل بسته شد، نه چیزی از آنجا سرایت میکند و به دیگران میرسد و نه حرف دیگران به آنجا میرسد. نه حرف او در غیر مؤثر است و نه حرف غیر در او مؤثر میباشد. امام سجاد(ع) فرمود: دلها در این ماه نرم و رقیق و گناهان در این ماه کم میباشد.
● ماه پیروزی بر شیطان
«السلام علیک من ناصر اعان علی الشیطان و صاحب سهل سبل الاحسان»; سلام بر تو ای رفیقی که کمک کردی تا ما بر شیطان مسلط شدیم. انسان در این ماه بر شیطان مسلط میشود. به خاطرات شیطانی گوش فرا نمیدهد. تو برای ما مصاحب خوبی بودی که ما توانستیم بر شیطان پیروز شویم.
ما نه تنها در بعد سلبی از دستشیطان نجات پیدا کردیم که کار بد نکردیم، بلکه در بعد اثباتی هم پیروز شدیم. راههای خیر را خوب و به آسانی طی کردیم. اگر در غیر ماه مبارک رمضان کار خیر را به سختی انجام میدادیم، در این ماه به آسانی انجام دادیم، تو باعثشدی که ما راه احسان را با سهولت طی کردیم.
● ماه آزادی
«السلام علیک ما اکثر عتقاء الله فیک» سلام بر تو ای ماهی که چقدر بندهها را خدا در این ماه آزاد کرده است. خدا آنها را که گرفتار آتش و رذائل اخلاقی بودند، از دست این بندها آزاد کرد و نعمتی بهتر از آزادی نیست.
امام صادق(ع) فرمود: «من رفض الشهوات فصار حرا»; (۹) اگر کسی شهوت را ترک کند، آزاد میشود و نعمتی بالاتر از آزادی و آزادگی و حریت نیست که انسان گرفتار شهوت و غضب و برده هوی نباشد و زمامش را به دست هوسش نسپرد.
«و ما اسعد من رعی حرمتک بک»; چقدر سعادتمند شد آن کسی که احترام تو را حفظ کرد و مواظب بود تا در این ماه حرف بد نزند، خیال و گناه بد نکند.
● ماه محو کننده گناه
«السلام علیک ما کان امحاک للذنوب و استرک لانواع العیوب»; سلام بر تو ای حقیقت ماه مبارک رمضان که تو محوکننده گناه هستی و پوشانندهتر از هر چیزی نسبتبه عیوب انسان. عیب را میپوشانی و گناه را محو میکنی.
اول پوشاندن و ستر و بعد مغفرت است. خدای سبحان اول میپوشاند، که آبروی انسان محفوظ باشد، بعد میبخشد. این ستار زمینه آن غفار را فراهم میکند. انسان تا بتواند آبروی دیگران را حفظ کند، خدا هم آبروی او را حفظ میکند، مؤمن حق ندارد کاری بکند که ذلتآور باشد.
«السلام علیک ما کان اطولک علی المجرمین»; سلام بر تو ای ماه مبارک رمضان که برای افراد تبهکار خیلی طولانی هستی و رمضان برای او حکم چندین ماه است.
«و اهیبک فی صدور المؤمنین»; ماه مبارک رمضان در دلهای مؤمنان با یک هیبت و ابهت و جلال و هیمنه و شکوه تلقی میشود.
● وداع با ماه بیرقیب
«السلام علیک من شهر لا تنافسه الایام»; سلام بر تو ای ماهی که هیچ ماهی با تو مسابقه و رقابت ندارد.
در منافسه وقتی انسان میدود و مسابقه میدهد، نفس نفس میزند تا به مقصد برسد. خدای سبحان هم فرمود برای گرفتن فضائل، منافسه بدهید: «فلیتنافس المتنافسون»; شما نفس نفس بزنید تا آن شیء نفیس و ارزنده را بگیرید. هیچ ماه و ایام و لیالی و لحظاتی با تو منافسه نمیکند و رقابت ندارد. تو پیشگامی و همه یازده ماه سال به دنبال تواند. این چنین نیست که انسان بگوید در ماه مبارک رمضان حرفها را میشنوم و بعدا عمل میکنم. اگر فعلا عمل نشود بعدا هم عمل نمیشود; چون زمانهای دیگر آن قدرت را ندارد که با ماه مبارک رمضان در کسب توفیق انسان رقابت کنند.
«السلام علیک غیر کریه المصاحبهٔ و لا ذمیم الملابسهٔ»; سلام بر تو، در این مدتی که مهمان ما بودی یا ما در خدمتشما بودیم، هیچ رنجی ندیدیم. از مصاحبتبا شما خسته نشدیم. در خدمتشما بودیم و لذت بردیم، ذم، کراهت و مانند آن از شما مشاهده نکردیم. تو مهمان خوبی برای ما بودی.
«السلام علیک کما وفدت علینا بالبرکات و غسلت عنا دنس الخطیئات».
سلام بر تو ای ماه گرامی مبارک رمضان که برکت آوردی، ما را شستشو کردی و رفتی و بعدا اگر آلوده شدیم به دستخود آلوده شدهایم والا تو ما را تطهیر کردی و رفتی. ما احساس سبکی میکنیم.
● مهمان بیزحمت
«السلام علیک غیر مودع بر ما و لا متروک صیامه ساما»; سلام بر تو که در هنگام تودیع، ما احساس خستگی نکردیم. انسان وقتی مهمان را با تشریفات پذیرایی میکند، خود در این مدت خسته میشود; اما ایشان میفرماید ما خسته نشدیم، ما از روزه گرفتن که پذیرایی تو بود خسته نشدیم و رنجی احساس نکردیم، بلکه برای ما گوارا بود.
«السلام علیک من مطلوب قبل وقته و محزون علیه قبل فوته»; سلام بر تو، قبل از اینکه بیایی ما انتظار تو را داشتیم و الان هم هنوز نرفتهای مقداری مانده است. ولی همین که میخواهی بروی ما را غمگین کردهای.
«السلام علیک کم من سوء صرف بک عنا و کم من خیر افیض بک علینا»; سلام بر این مهمان گرانقدری که به برکت تو، خدا خیلی از بلاها را از ما برداشت و خیلی از برکات را به ما داد. ما در حقیقت مهمان تو بودیم، نه تو مهمان ما.
«السلام علیک و علی لیلهٔ القدر التی هی خیر من الف شهر»; این زیارتنامه است، این سلام تودیع است، سلام بر تو ای ماه، سلام بر لیلهٔ القدرت، آن شب قدری که هزار ماه - تقریبا هشتاد سال - بالاتر است.
«السلام علیک ما کان احرصنا بالامس علیک و اشد شوقنا غدا الیک».
سلام بر تو ای ماهی که ما دیروز خیلی حریص بودیم که شما بیایی و فردا هم خیلی مشتاقیم که زیارتتان کنیم; این طور نیست که به عنوان یک اداء وظیفه این مراسم تودیع را انجام بدهیم.
«السلام علیک و علی فضلک الذی حرمناه و علی ماض من برکاتک سلبناه»; سلام بر تو و فضیلت تو، سلام بر تو و برکات تو.
«اللهم انا اهل هذا الشهر الذی شرفتنا به و وفقتنا بمنک له حین جهل الاشقیاء وقته و حرموا لشقائهم فضله»; خدایا آن توفیق را دادی که ما اهل این ماه باشیم، در حالی که عدهای از فضیلت این ماه محروم شدند و منشاء حرمان آنها نیز شقاوتشان بود که به سوء اختیار خود آنان فراهم شد. «و انت ولی ما آثرتنا به من معرفته و هدیتنا له من سنته»; پروردگارا، تو مولی و سرپرست مایی، در آنچه ما را برای شناخت آن برگزیدهای و راهنمایی نمودهای که روش آن را طی نماییم.
«و قد تولینا بتوفیقک صیامه و قیامه علی تقصیر و ادینا فیه قلیلا من کثیر». و در پرتو توفیق تو، به روزه و نماز آن با اعتراف به تقصیر نایل آمدیم و اندکی از وظایف بسیار را ادا نمودیم.
«اللهم فلک الحمد اقرارا بالاسائهٔ و اعترافا بالاضاعهٔ و لک من قلوبنا عقد الندم و من السنتنا صدق الاعتذار».
پروردگارا! تو را در حالی ستایش میکنم که به بد رفتاری خود اقرار و به ضایع نمودن نعمت احکام تو و عمر خویش اعتراف داریم. و برای توست از طرف دلهای ما پیمان پشیمانی و از ناحیه زبان پوزش طلبی صادقانه.
«فاجرنا علی ما اصابنا فیه من التفریط اجرا نستدرک به الفضل المرغوب فیه و نعتاض به من انواع الذخر المحروص علیه».
پس اجر مصیبتبر تفریط در این ماه را چیزی قرار ده تا به وسیله آن، فضیلتی که مورد رغبت است نائل آییم و به جای آن از انواع ذخایری که بر آن تشویق شده عوض به دست آوریم.
«و اوجب لنا عذرک علی ما قصرنا فیه من حقک».
و از باب: کتب ربکم علی نفسه الرحمهٔ. پذیرش پوزش را برای ما مقرر نما تا حق تقصیر شده شما بخشوده گردد.
«و ابلغ باعمارنا ما بین ایدینا من شهر رمضان المقبل فاذا بلغتناه فاعنا علی تناول ما انت اهله من العبادهٔ و ادنا الی القیام بما یستحقه من الطاعهٔ» و عمر ما را تا ماه مبارک آینده طولانی بفرما و هنگامی که ما را به آینده آن رساندی ما را کمک فرما تا آنچه در خور شماست عبادت نمائیم و آنچه سزاوار توست طاعت کنیم «و اجر لنا من صالح العمل ما یکون درکا لحقک فی الشهرین من شهور الدهر»; و توفیق انجام کار نیک را بطور جاری و مستمر بهره ما فرما تا آنچه حق و شایسته شما است در تمام ماه مبارک رمضان که در مدت عمر ما پیش میآید جبران شود.
«و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا».
پروردگارا، هجران ماه مبارک را که مصیبت ماست جبران فرما و برای ما در روز عید فطر برکت مقرر نما...
و با سپری شدن این ماه ما را از هر تباهی بیرون بیاور...
و هر پاداشی که به افراد شایسته و واجد شرایط این ماه مرحمت میکنی، به ما نیز لطف فرما، زیرا فضل تو تمامشدنی نیست، بلکه همواره جوشان است.
و ثواب همه کسانی که تا قیامت در آن ماه روز میگیرند یا عبادت میکنند برای ما ثبت فرما... آمین.
۱) صحیفه سجادیه، دعاء ۴۵، وداع ماه مبارک رمضان
۲) همان ماخذ
۳) قدید به گوشتهای مانده ذخیره لانهها میگویند
۴) دیوان سنائی غزنوی
۵) دعای وداع
۶) عنکبوت، ۶۰
۷) «مض» آن درد گدازنده را گویند. همچون رنجش از گداختگی آهن سرخ شدهای که به انسان اصابت کند.
۸) سوره ملک، آیه ۳۰.
۹) امالی، شیخ مفید، مجلس ۶، حدیث ۱۴
۲) همان ماخذ
۳) قدید به گوشتهای مانده ذخیره لانهها میگویند
۴) دیوان سنائی غزنوی
۵) دعای وداع
۶) عنکبوت، ۶۰
۷) «مض» آن درد گدازنده را گویند. همچون رنجش از گداختگی آهن سرخ شدهای که به انسان اصابت کند.
۸) سوره ملک، آیه ۳۰.
۹) امالی، شیخ مفید، مجلس ۶، حدیث ۱۴
منبع : بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست