چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
چهار کلید طلایی تعلیم و تربیت
تاریخ نشر : ۸۴۰۹۲۶
تیراژ : ۵۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۵۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۷۰۹۶-۲۲-۴
رده دیویی : ۳۷۰.۱۱
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : اصفهان
نویسنده : پرورش - مصطفی
ویراستار : پرورش - داود
در نوشتار حاضر، نگارنده موفقیت در امر تعلیم و تربیت را منوط به طرح چهار پرسش اساسی میداند؛ این که 'هدف مربی' از تعلیم و تربیت چیست؟'، 'ویژگیهای مخاطب چیست؟'، 'چه تغییری میخواهیم ایجاد کنیم؟' و 'روش کار ما چگونه است؟'. وی بر این اساس ابتدا تعریفی از هدف به دست داده، سپس مراتب تعلیم و تربیت را بر طبق نمودار، باز مینمایاند این قلهها عبارتاند از: 'خلیفه اللهی'، 'رشد عقلانی'، 'تقویت اراده'، 'هماهنگی دست و احساس و مغز'، 'اصلاح چهار رابطه (خود ـ جامعه ـ طبیعت ـ خدا)'، 'شکوفایی استعداد و هوش'، 'آرامش و نشاط'، 'تفکر مثبت' و 'تفکر شهودی و هندسی'. در فصل دوم، نگارنده، شخصیت انسان را به مانند ساختمان سه طبقهای میداند که در طبقات مختلف آن ذهن، احساس و رفتار، جای دارند. بر این اساس بهترین انسانها کسانی هستند که سه طبقهی شخصیت آنها با هم هماهنگی دارد. در فصل بعد، روشهای تربیتی نظیر روش الگویی'، 'محبت'، 'تکریم شخصیت'، 'موعظه و نصیحت'، 'تشویق' و 'تنبیه' بازگو شدهاند. در فصل پایانی کتاب نیز راههای تربیت، معرفی شدهاند که عبارت است از: 'توجه کردن'، 'گوش کردن'، 'دقت کردن' که این سطح را 'دریافت' مینامند. بخش دوم که سطح 'واکنش' نام دارد شامل 'داوطلب شدن'، 'جواب دادن' و 'نشان دادن عکسالعمل' است. در سطح 'ارزش گذاری'، 'دنبال کردن'، 'مطالعه کردن' و 'پیگیری' درج شدهاند و سرانجام سطح 'تدوین' شامل ارزشهای مختلف و رفع تعارض بین آنها و ایجاد نظام ارزشی پایدار است.
تیراژ : ۵۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۵۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۷۰۹۶-۲۲-۴
رده دیویی : ۳۷۰.۱۱
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : اصفهان
نویسنده : پرورش - مصطفی
ویراستار : پرورش - داود
در نوشتار حاضر، نگارنده موفقیت در امر تعلیم و تربیت را منوط به طرح چهار پرسش اساسی میداند؛ این که 'هدف مربی' از تعلیم و تربیت چیست؟'، 'ویژگیهای مخاطب چیست؟'، 'چه تغییری میخواهیم ایجاد کنیم؟' و 'روش کار ما چگونه است؟'. وی بر این اساس ابتدا تعریفی از هدف به دست داده، سپس مراتب تعلیم و تربیت را بر طبق نمودار، باز مینمایاند این قلهها عبارتاند از: 'خلیفه اللهی'، 'رشد عقلانی'، 'تقویت اراده'، 'هماهنگی دست و احساس و مغز'، 'اصلاح چهار رابطه (خود ـ جامعه ـ طبیعت ـ خدا)'، 'شکوفایی استعداد و هوش'، 'آرامش و نشاط'، 'تفکر مثبت' و 'تفکر شهودی و هندسی'. در فصل دوم، نگارنده، شخصیت انسان را به مانند ساختمان سه طبقهای میداند که در طبقات مختلف آن ذهن، احساس و رفتار، جای دارند. بر این اساس بهترین انسانها کسانی هستند که سه طبقهی شخصیت آنها با هم هماهنگی دارد. در فصل بعد، روشهای تربیتی نظیر روش الگویی'، 'محبت'، 'تکریم شخصیت'، 'موعظه و نصیحت'، 'تشویق' و 'تنبیه' بازگو شدهاند. در فصل پایانی کتاب نیز راههای تربیت، معرفی شدهاند که عبارت است از: 'توجه کردن'، 'گوش کردن'، 'دقت کردن' که این سطح را 'دریافت' مینامند. بخش دوم که سطح 'واکنش' نام دارد شامل 'داوطلب شدن'، 'جواب دادن' و 'نشان دادن عکسالعمل' است. در سطح 'ارزش گذاری'، 'دنبال کردن'، 'مطالعه کردن' و 'پیگیری' درج شدهاند و سرانجام سطح 'تدوین' شامل ارزشهای مختلف و رفع تعارض بین آنها و ایجاد نظام ارزشی پایدار است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست