جمعه, ۱۶ آذر, ۱۴۰۳ / 6 December, 2024
مجله ویستا


پیوند مستحکم


پیوند مستحکم
صنعت پست به واسطه تاکید آن بر همکاریهای بین المللی صنعتی منحصر به فرد می باشد. تعهدات عمومی نسبت به تحویل درست مرسولات، جهت ارائه بهترین خدمات پستی ممکن ، منافع مشترکی را بصورت بین المللی ایجاد کرده است. در واقع می توان گفت این صنعت بیش از هر صنعت دیگری بر پایه شبکه لجستیک می باشد.
رقابت (competition) و همکاری (collaboration)در این صنعت دو نیروی متضاد نبوده و برای خدمات پستی به هردو نیرو و به یکسان نیاز می باشد.
Pranab shah مدیر اجرایی تجارت و استراتژی جهانی USPS به وجود رابطه ای منحصربه فرد و جهانی در پست اشاره دارد : " در میان شرکتهای پستی اتحاد و یکپارچگی و اهداف مشترک وجود دارد." او اضافه می کند: " انجام امور با یکدیگر جهت تحویل مرسولات باعث کارایی بیشتر و دقت بالاتر شده و ارتباطات بین المللی و قیود تجاری را قوت می بخشد."
افزایش رقابت در میان شرکت های پستی و صنایع ارتباطی جدید مثل مخابرات سبب افزایش فشار بر شرکت های پستی جهت ارائه بهترین خدمات به مشتریان بر مبنای استانداردهای بین المللی شده است.
پست بین الملل مجوز داشتن یک تفکر مستقل را ندارد بلکه نیاز به روابطی بازرگانی دارد تا بتواند مرزهای جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی را درنوردد.
به منظور ایجاد تعادل در این عوامل، اولین درگاه، پیوستن به اتحادیه جهانی پست(UPU) می باشد این اتحادیه که در سال ۱۸۷۴ تاسیس شده است، هدفش ایجاد قوانین و مقررات و خدمات یکپارچه برای شرکت های پستی و تبدیل آن به یک قلمرو پستی واحد است. در حال حاضر این اتحادیه ۱۹۱ عضو دارد.
Akio Miyaji هماهنگ کننده بخش کیفیت خدمات UPU بیان می کند : " UPU سازمانی جهانی و استاندارد است که بیش از ۱۰۰ استاندارد فنی در ارتباط با فرآیند ارسال و تحویل مرسولات را جهت اطمینان از قابلیت همکاری بین کشورهای عضو توسعه داده است." وی اضافه می کند: " رسالت سازمان پرورش و توسعه خدمات پستی مدرن و کارا و کمک به کشورهای عضوجهت بهبود و ارتقاء شبکه جهانی شان می باشد."
مسئله جهانی شدن خدمات پستی، مرز بین کشورها را ازمیان برده و استفاده از یک شبکه جهانی حوزه های همکاری زیادی را شامل می شود.
یکی از مشخص ترین حوزه ها در زمینه ارسال بسته ها و نامه ها، هزینه پستی می باشد. UPU تضمین می کند،معمولا ارسال از طریق پست هزینه تمبر را حفظ می کند.به این شکل که کشور دریافت کننده مرسوله وجهی بابت هزینه تحویل دریافت می کند، این وجه بنا بر هزینه های پستی آن کشور و شرایط بازار آنجا دارد.این وجه بر اساس نرخ نوع مرسوله و یا وزن آن برحسب کیلوگرم محاسبه می شود. اتحادیه جهانی پست (UPU) به منظور یکپارچه سازی این فرایند توافقنامه ای را با نام REIMS(Remuneration of Exchange of International Mails)( حق الزحمه مبادلات مرسولات بین المللی) به تایید رسانده است. این توافقنامه تاثیر قابل توجهی بر خدمات استاندارد ۱۶ کشور اروپایی عضو این پیمان گذاشته است.
REIMS ابزاری است جهت مدیریت هزینه های داخلی سازمان ، تعرفه ها، حق الزحمه ها و بطور کلی اصولی که سبب دستیابی شرکت به سودی متقابل (دوجانبه) می شود.
در این توافقنامه رقابت به معنای رایج آن وجود ندارد زیرا مثلا وقتی رقیب در فرانسه به شرکت پست فرانسه (la poste) دسترسی دارد ، در آلمان نیز باید همان هزینه و عوارض را بپردازد. همچنین مزایای REIMS بیش از استانداردهای UPU بوده و از نقاط قوت آن تشویق ها و جریمه ها تا سقف ۵۰% می باشد.
اگرچه جزئیات اینگونه سیستم ها به نظرپیچیده می آید ولی پیام آن ساده است :" همکاری (تشریک مساعی) در اهداف مشترک سبب بهبود سطوح عملکرد می شود." این سیستم اکنون در ۳۶ کشور فعال می باشد. علت موفقیت این سیستم تنها نتیجه یکی شدن استراتژی پستی نیست بلکه نتیجه همکاری و یکپارچگی در کلیه مراحل پست و استفاده از تکنولوژی های واحد جهت رهگیری مرسوله مثل RFID (فناوری شناسایی با استفاده از فرکانسهای رادیویی) می باشد.
در بیشتر صنایع رقبا حاضر به یکپارچه شدن و تطبیق خود با دیگر رقبا نیستند اما به نظر می رسد یکپارچگی در خدمات پستی امری ضروری جهت ارتقاء کیفیت می باشد. خدمات پستی زمانی کاراتر و قابل اعتماد تر هستند که همه کشورها از تکنولوژی های یکسان و شبکه ای یکپارچه جهت پاسخگویی به مشکلات و تحویل رسولات استفاده نمایند.
بواسطه ایجاد سیستمهایی نظیر IPS(International Postal System)(سیستمهای پستی بین الملل)، IFS(International Financial System)(سیستم مالی بین الملل ) و EDI(Electronic Data Interchange) که از طریق مرکز فناوری پستی UPU توسعه یافته است، شرکت های پستی قادرند عملیات پستی خود را ارتقاء داده و همچنین خدمات انتقال پول الکترونیکی توسعه یابد. این فناوریها بطور دائم و پیوسته سبب بهبود و تطبیق با چالشهای پست برون مرزی می شوند.
نرم افزار IFS روند کند نقل و انتقالات مالی را سرعت بخشیده و همچنین استفاده از سیستم های EDI به منظور کدگذاری اطلاعات به بالا رفتن سطح امنیت مبادلات کمک خواهد کرد. نرم افزار IPS نیز جنبه های مختلفی از مدیریت پست جهانی را در بر می گیرد. برخی از کاربردهای سیستم IPS عبارتند از : اسکن کردن بارکد(barcode scanning)، زمانبندی و برنامه ریزی مسیر (route scanning) ، پیام گذاری مبادلات الکترونیکی داده ها (EDI messaging) ، اداره کردن ارسال اتوماتیک(automated dispatch handling)، حسابرسی بین الملل(international accounting) ، رهگیری و ردیابی (track & trace) و .... که همگی بوسیله سیستم IPS پشتیبانی می شوند.
علی رغم کلیه تکنولوژی های فوق الذکر ، همچنان شاهد وجود موانع و مشکلات بر سر راه عملیات پستی برون مرزی هستیم.
John Caines مدیر بخش رسانه ای پست کانادا می گوید:" مقررات خطوط هوایی و مقررات گمرکی در بسیاری از موارد سبب ایجاد تاخیرهای غیر قابل پیش بینی شده و مانع از این می شود که عملیات توزیع و تحویل مرسولات طبق استانداردهای قابل قبولی انجام پذیرد." برای کاهش این مشکلات سیستمی پیش بینی شده است با نام MEDICI(The Mails Electronic Data Interchange and Customs Integration)( سیستم مبادلات الکترونیکی داده ها و یکپارچگی گمرکات) که به نوعی سیستم پیش آگاهی می باشد. در این سیستم بوسیله ثبت اطلاعات امنیتی لازم برای عملیات برون مرزی ، اداره گمرکات می تواند به سرعت عوارض و مالیات و یا حق گمرک مرسوله را بررسی نماید. همچنین بوسیله این سیستم مالیات و عوارض می تواند از قبل پرداخته شود. در حال حاضر این سیستم در کشورهای محدودی قابل اجرا می باشد ولی چشم انداز این طرح کلیه کشورها را در بر می گیرد.
Caines اذعان می کند :" عدم وجود قوانین و مقررات (قانون زدایی) در بازارهای پستی اروپا باعث ایجاد فضای باز رقابتی شده است." او ادامه می دهد:" اگرچه در بسیاری از کشورهای اروپایی قانون زدایی سبب پرورش رقابت شده است ولی به موازات آن شاهد یک روحیه همکاری نیز در ادارات پستی هستیم . این تغییرات در کشورهای اروپایی، تاثیرات مثبت و مستقیمی در پست کانادا نیز داشته است.
پیدایش و ظهور لیبرالیسم سبب ایجاد رقابت بیشتر در پست می شود و همه شرکتهای پستی در این مسئله توافق نظر دارند که رقابت بیشتر در پست باید مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. اما آیا این تغییرات بر همکاریهای برون مرزی نیز تاثیرگذار است؟
شرکت پست بین الملل (IPC) مطمئن نیست که این تغییرات بر توافقنامه های عملیات برون مرزی نظیر REIMS تاثیر خواهد کرد.Bruhn Hansen مدیر مالی IPC می گوید: " ما نمی دانیم که لیبرالیسم چگونه بر توافقنامه REIMS تاثیر می گذارد. ما باید درصدد اصلاح دستورات و قوانین پستی بین الملل باشیم و پیش بینی شرایط و تعرفه های مختلف کشورها را نیز بر مبنای بازار آزاد داشته باشیم. این بدین معنا است که در آینده باید تغییراتی را در توافقنامه ای نظیر REIMS ایجاد کرده و تحت عنوان REIMS III به بازار عرضه کنیم.
با وجود همه این تغییرات در بازار آقای Herbert Michael Zapf مدیر ارشد اجرایی و مدیر عامل IPC بیان می کند که :" رقابت و همکاری در اروپا بطور یکسان برابر باقی خواهد ماند. بیشتر شدن رقابت نیاز به همکاری بیشتر در شرکتهای پستی را افزایش می دهد. به عبارت دیگر رقابت و همکاری دست در دست یکدیگر به راه خود ادامه می دهند زیرا آنها دو روی یک سکه هستند. "
منبع : Postal technology international magazine- sep ۲۰۰۷
ترجمه و استخراج : مریم حیدری
منبع : پورتال مرکز فناوری اطلاعات