دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا
روایت همنوایی نقره و سنگ!

انسان تاریخی، آنگاه که به عناصری همچون فلز و سنگ دست یافت، راه رسیدن به باور و نگاههای تمدنی را با فضاهای <ابزار>سازی و ابزارمندی، همراه ساخته، تا در سایه سازگاریها، به سمت نوعی هویتیابی و رمزگشایی از ناشاخههای پیرامونش، گام تازهای بردارد، و آنگاه که انسان، مقوله هنر را در نقش نگارهها و برجستهسازیهای پیرامونش، به فضاهای تلفیقی و بازآفرینی هنری نزدیک و نزدیکتر کرد، بهزودی دنیای <تفاوت>ها، از منظر نشانههای خودی، سرباز کرد و از میان هزارهها و قرنها، به شکلبندی و همنوایی نقشها در فضاهای <تزئینی> پرداخت و اینچنین شد که دورههای تاریخیای از سدههای نخستین با خود هنر و ابزار لازم را به فرصتها و تجربههای تازهتر واگذار کرد. لذا شکل پذیری و بهرهگیری از عناصری همچون گیاه و سنگ و فلز، خود در شمار اولین آزمونهای بشری، برای ایجاد فضاهای هنری و پاسخ به دلواپسیهای فردیاش گردید که <زیورآلات> با <موتیو>های گوناگونی، به زندگیاش راه یافت. نشانههایی که به تن و انداماش، پیش از هر عنصر دیگری، نزدیکتر بوده است که به تدریج به فضاهای جادویی وپیامهای آیینی بدل گردید.
امروزه کشفیات و گمانهزنیهای به جا مانده از نقشهای دورههای باستانی و تمدنهای سوخته، در ایران، (بهخصوص از روزگار قبل از میلاد و به ویژه در دوران هخامنشیان و ساسانیان) و همچنین بازیافتههایی از هنر دوره عیلامی، تا یافتههای مفرغی لرستان، همه و همه، حکایت از نقشهایی دارد که مردم آن روزگاران در ساخت و پرداخت آن از مصالحی همچون خاک، گیاه، سنگ و فلز، با ابزارهای اولیه به زیباسازی خود و زندگی پیرامون خود، علاقه فراوانی میداشتهاند و آنگاه که کشف آتش به کارکردی تازه رسید، مقوله <پیوند> و <اتصال> عناصر یاد شده، از سمت سادگی به طرف فناوری پیچیدهتری، راه پیدا کرد و بهخصوص تلفیق <رنگ>ها هم به تنوع شکلها و زینتها، افزوده گردید، و امروزه آنچه که از تمدنهای نخستین به جامانده، خود گویای همین فضاهای بومی و شکلبندیهای متنوع و بافت و ریتم نقشهایی است که به شکل ابزارهای مورد استفاده در زندگی روزمره از آن بهره گرفته میشد. گفتنی است که این نوع نشانهها که بهطور ناآگاهانهای، در فضاهای هنری ساخته و پرداخته میشد. در طول زمان با آمیزههایی از طلسمات، باورها و نمادهایی از زشتی و زیبایی، شومیها و شادمانیها، معنا یافت و با درون زندگی مردم همراه گشت که در گذر زمان با تغییرات و دگرگونیهای هم پیوند یافته بود. شکی نیست که ساختمان این نوع <زیورآلات> به تدریج به سمت تعادل و تناسبهای هنری راه پیدا کرد.
یدالله رضوانی، طی سالهای متمادی در بازاندیشی و بهرهگیری از دستمایههای هنر <زیور> آرایی و ساخت و ساز نقشهایی از <آویزها> و <آویزه>هایش به گونهای <دیگر> به ایجاد فرمها و شکلبندی نقره و سنگهای تزئینی پرداخته که در آن چشمانداز عناصر درهم تنیده از <پتینهکاری> و چکشزنی و ایجاد اتصالات از طریق خمش فلز (بدون جوشکاری)، به قالببندیهایی رسید که تا حدی با دنیای تزئینی <جواهرسازی> هم همسوییهایی دارد اما وی خود به کمک ابزارهای ساده همچون درفش، چکش، انبر، میخ و... نقشها را به کارکردی دیگر، فرا میخواند. رضوانی در بکارگیری سنگها و فلزو همچنین ایجاد رنگها، قرینههای متقارن و نامتقارن، سطوح دوگانه، و... با مهارت دست و نگاه، به همنشینی ترکیبها و حجمها، در آثار خود، جلوهها و بازتابها روایت دیگری از تاریخ گذشته را در مقوله <زیورآلات> به دست میدهد، که به دور از <تقلید>های رایج، دست به گزینههایی میزند، که ترکیب نقشها، از همنوایی گوشههایی از یک پرنده و یا یک ابزار شکار و یا سر یک گاو حاصل میگردد، که گاه به صورت یک فرم برجسته و انتزاعی خود را به نمایش میگذارد. گفتنی است که جستوجوی هنرمند در کشف فرمها و شکلدهی سنگ و فلز، همواره با نوعی نگرش حسی همراه بوده، که از فضاهای ابتدایی و کهنه، به سمت پرداختهایی امروزی تر پیش میراند.
در این فرصت رضوانی نقوش گذشته را به باورهای امروزی نزدیک و نزدیکتر میکند و در ورز دادن سنگ و نقره از فضاهای طبیعی و باستانی سود میجوید. هنرمند برای نشان دادن رازها و پیامهای <زیور>ها و کارکرد تاریخی و آئینی آنها و با توجه به متنها و آثار پژوهشی، نظری پرسشگرانه به این هنر داشته و دارد، وی پیوسته در فضاهای <سهل> و <ممتنع> به خلاقیتهایی دست مییازد، که تقارنهای هندسی و طراحی فرمها و نقشها، حکایت از یک معماری و مهندسی <دیگری> دارد، که در چشمانداز آن، هنرمند از سمت سادگی خطوط به سمت منحنیها و رشته بندی <اتصالات> میان سنگ و فلز میرسد، که با دنیای ریخته گری و جوشکاری همچنان فاصله فراوانی دارد. رضوانی در همنشینی سنگها با نقره، به طبیعت و انرژی سنگها نیز توجه فراوانی دارد. چنان که در گذشته در میان کولیها و ایلیاتی ها این سرزمین، سنگها به کار رفته در آویزهها و گردنبندها، هرکدام معنا و پیام خاصی داشته و دارند. که گاه شکلها هم خود نشانهای از تظاهر طبیعت و زندگی بوده است. یدالله رضوانی، در بهرهگیری از مصالح اولیه و شیوههای ایستایی و چشمنوازی آویزهها و گردن بندها و گوشوارهها، به گونهای عمل میکند که شکلبندی و طراحیهای جاری، با نوعی همنوایی و حس مشترک عناصر یاد شده، همراه میشوند. یدالله رضوانی، در تازهترین نمایشگاه <زیورآلات> که امضای خودش را دارد به سمت حجمها و ترکیببندیهای جدیتر روی آورده است.
به خصوص در فرم بخشیدن نقره و سنگ، در فضاهای تلفیقی، نمادها و نشانههای زینتی را به سوی مخاطبانی میبرد که در چشمانداز آن، علاوه بر یک نگرش هنری، خود دستمایه پرسشی است نسبت به هویت بومی و تاریخی سرزمینهایی از گذشتههای تاریخی، که اصولا مردمان آن روزگار، در نقشپردازی و نزدیک شدن به طبیعت و نوع معیشت چگونه میزیستهاند؟ به نظر میرسد یدالله رضوانی، در نزدیک کردن مخاطبانش به دنیای <زیورآلات> و فضاهای زیبایی شناسانه هنرهای باستانی، به فرصت تازهتری دست یافته است
محمود معتقدی
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست