دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا


نظریه‌ها در روان‌شناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف


تاریخ نشر : ۸۴۰۲۱۰
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۵۸۸
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۳۳۳-۳۲-X
رده دیویی : ۱۵۵
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : محسنی - نیک‌چهر

کتاب حاضر شامل طرح نظریه‌های مختلف رشد در زمینه‌های شناخت، شناخت اجتماعی و عواطف است که در چهار بخش سامان یافته است. هر یک از بخش‌های چهارگانه شامل کلان نظریه‌هایی است که با وجود تفاوت‌هایی بیش و کم آشکار، در یک یا چند باور اساسی اشتراک دارند و از این رو از خلال چارچوب‌های مشخص قابل تعریف است. نگارنده در بخش نخست کتاب نظریه‌هایی را مطرح می‌سازد که اشتراک آن‌ها باور داشتن به نقش اساسی یادگیری، در شدن انسان‌هاست. بخش دوم شامل نظریه‌های ذهنی است. اشتراک این نظریه‌ها باور به فعالیت‌ ذهنی و برجسته ساختن نقش آن است ذهن به عنوان یک نظام مرجع و پردازشگر اطلاعات به محرک‌ها و رویدادهای بیرونی معنا می‌بخشد آن‌ها را سازمان می‌هد و تفسیر می‌کند. برداشت فردا از دنیای بیرون حاصل این فعالیت‌های ذهنی است که خود تحول پذیرند و سازمان‌یابی آن‌ها بیان‌گر مراحل رشد شناختی است. بخش سوم مبنای اجتماعی ذهنی، شامل نظراتی است که به نوعی تاکید بر نقش مهم عوامل بیرونی و اجتماعی را می‌رسانند. اما متفاوت از رویکرد کلاسیک یادگیری نگاهی دیگر بر انسان دارند و بر این باورند که شناخت فرآیندی تعاملی و حاصلی از وحدت‌یابی ارگانیسم یا زیست محیط او است. بخش چهارم کتاب به نظامی نسبتا جدید، یعنی شناخت اجتماعی یا شناخت انسان از خود و از دیگری به عنوان موضوع‌هایی اجتماعی در دنیایی که آن نیز اجتماعی و دربرگیرنده قراردادهای حاکم بر روابط انسان‌ها با یکدیگر است می‌پردازد.‌