جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا
تربیت، اخلاق و تربیت اخلاقی
● رابطة تربیت و اخلاق
در هم تنیدگی فرایند تربیت و اخلاق موجب شد که مرز مشخصی در گذشته میان این دو تصویر نشود و فرایند تربیت با اخلاق همسان پنداشته شوند و اخلاقی بودن به مثابة تربیت یافتگی انگاشته شود چنان که غزالی چنین نگاشت: معنی تربیت این است که مربی، اخلاق بد را از آدمی باز ستاند و به دور اندازد و اخلاق نیکو جای آن بنهد. [۱]
خواجه نصیر الدین طوسی نیز چنین نوشت: تربیت صناعتی است که از طریق آن مدارج عالیه انسانی فراهم می آید و پست ترین مراتب انسانی به کامل ترین رتبه خود می رسند. [۲]
از سوی دیگر، جالب است بدانیم بسیاری از صاحب نظران تعلیم و تربیت اسلامی کمتر واژة تربیت را به کار برده اند و به جای آن از واژگان تعلیم، تربیت، تهذیب، تزکیه، تخلق به اخلاق، تأدیب، ریاضت، تدبیر سیاست و.... بهره بردهاند و این بدان جهت است که واژگان تربیت به معنای آموزش و پرورش متربی و به معنای برانگیختن و فراهم آوردن موجبات شکوفایی و رشد تمامی توانایی و شئون وجودی آدمی، در گذشته اصلاً مصطلح نبوده و یا اخلاق و تربیت را آن چنان درهم تنیده می دانستند که تربیت بدون اخلاق را غیر قابل تحقق می دانستند و با این که باور داشتند تربیت بدون پرتو افکنی اخلاق امری ناصواب و بی سرانجام است.
اما امروزه، جدا انگاری فرایند اخلاق و تربیت تردید ناپذیر است. حال برای تبیین بیشتر تفاوتهای این دو فرایند و رابطه آنها، حوزه و قلمرو این دو فرایند را بررسی میکنیم.
۱) تربیت فرایندی بسیار گسترده است و گسترة آن به تمامی ابعاد، توانائیها، قابلیت ها و به همة شئون وجودی آدمی گسترانده شده و تمامی زمینههای وجود آدمی را در بر میگیرد اما فرایند اخلاق یکی از حیطهها و ساحتهای تربیت به شمار میآید. از این رو میتوان گفت تربیت اقسام فراوانی دارد و از آن جمله: تربیت بدنی، تربیت عقلانی، تربیت دینی، تربیت اخلاقی، تربیت جنسی، تربیت عاطفی، تربیت عاطفیف تربیت عرفانی، تربیت مدنی، تربیت اجتماعی و... استاد مطهری دز این باره مینویسد: تربیت پرورش دادن و به فعلیت رساندن تمامی استعدادها و ایجاد تعادل در هماهنگی میان آنهاست تا از این طریق متربی به حد اخلقای کمال برسد. [۳] و به تعبیر یکی از نویسندگان غربی، تربیت در زمینة جسم و جان و روان انسان است و تمامی زمینههای وجود او را در بر میگیرد. [۴]
۲) به گفتة برخی از صاحب نظران، تعلیم و تربیت طی قرون متمادی تنها بر ملاحظات فلسفی و اخلاقی مبتنی بوده، امروزه نیز به رغم تسلط دانش بشر در زمینههای زیست شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی بر تعلیم و تربیت، باز این نکته آشکارتر شده که علم و دستاوردهای فنی آن نه تنها کافی نیست بلکه همچنان باید ملاحظات اخلاقی و فلسفی مهم اصلی را در تعلیم و تربیت بر عهده داشت باشد زیرا بررسی اهداف و غایات تربیت نه در صلاحیت علم و نه در حد تکنیک بلکه فقط در صلاحیت فلسفه و اخلاق است. [۵]
بر این اساس میتوان گفت تربیت فرایندی است که با آموزهها و یافتهها و با علوم بسیاری از جمله: زیست شناسی، روانشناسی روانشناسی تربیتی، روانشناسی اجتماعی ، جامعه شناسی، جامعه شناسی تربیتی، دین و فلسفه، اخلاق و... سر و کار دارد و مبانی علمی، فلسفی و دینی خود را از یافتهها و آموزهها به دست میآورد و ملاحظات اخلاقی یکی از مبانی تربیت به شمار میآید که با توجه به آنها تربیت شکل میپذیرد بدین تربیت میتوان جایگاه فرایند تربیت را در ارتباط با فرایند اخلاق به دست آورد و تفاوت این دو را واکاوید.
۳) فرایند تربیت با تمامی رفتار آدمی در همة ساحت و زمینهها و با تمام اقساط و انواع آن خواه صبعة ارزشی داشته باشد و یا نه ارتباط وثیق و عمیق دارد. در صورتی که فرایند اخلاق با رفتار آگاهانهای که از سر علم و عمد و انتخاب و گزینش انجام میپذیرد و صبغه ارزشی دارد و نیز با ملکات و صفات پایداری که تکرار آن رفتار ویژه موجب پیدایش آنها شده سر و کار دارد.
۴) عالمان اخلاق فعل اخلاقی را در برابر فعل طبیعی قرار دادهاند و گفته اند فعل اخلاقی از حدود کارهای طبیعی و عادی خارج است و با آنها تفاوت دارد و کار تربیتی و فرایند تربیت علاوه بر فعل اخلاقی، فعل طبیعی و رفتار عادی را نیز زیر پوشش دارد. مقصود از فعل طبیعی آن احساس گرسنگی و خواب و استراحت را در پی خستگی و نیز فعالیتهای روزمره زندگی، پیداست در این کارها آدمی با حیوان مشترک است و کارها و نیز اندیشهها و صفات و میل های مربوطه به این منظور جلب نفع مادی و دفع زیان مادی انجام میگیرند. به عبارت دیگر ریشه این گونه افعال سودجویی مادی است و فرایند تربیت تمامی این رفتارهای عادی و طبیعی و نیز رفتار اخلاقی و صفات اندیشههای مربوط به آن مختص عالم انسانی و قابل ستایش و ستایش و نکوهش و ریشة آن فضیلت جوئی فطری است. [۶]
● تربیت اخلاقی
پس از نگاه تحلیلی به مفهوم و معنای تربیت و اخلاق و بیان سخن اهل نظر در این زمینهف اینک این سئوالها پیش روی ماست؛ تربیت اخلاقی چیست؟ تربیت اخلاقی با فرایند تربیت و اخلاق چه تفاوتی دارد؟ آیا تربیت اخلاقی به حوزة تربیت مربوط است و یا در حیطه اخلاق جای دارد؟ تربیت اخلاقی چه مقصودی را دنبال میکند؟ پیش از آن که به این سئوالات پاسخ دهیم ذکر این نکته لازم است ک تربیت اخلاقی در جهان معاصر بسیار مهم دانسته شده تا جائی که پارهای از دانشوران تعلیم و تربیت در مغرب زمین قرن بیستم را قرن تربیت اخلاقی نامیدهاند. [۷] در جوامع دینی و مذهبی نیز تربیت اخلاقی عامل تأثیرگذار در سعادت فردی و اجتماعی دانسته شده و هر چند این عنوان مرکب در آثار دانشمندان مسلمان نیست اما مباحث بسیاری به این فرایند اختصاص داده شده است. نظیر تغییر پذیری اخلاق، تأثیر گذاری تربیت بر اخلاق، شیوه درمان بیماری های اخلاقی، کیفیت تخلق به اخلاق حسنه روش تغییر اخلاق و... این عناوین در آثار فارابی، ابن سینا، ابن مسکویه، غزالی، فیض کاشانی و... موجود است. [۸] و ما در اینجا فقط به یک عبارت از ابن مسکویه اکتفا میکنیم: انسان در پرتو تربیت اخلاقی از رذایل و صفات نکوهیده میرهد و به فضایل و خصلتهای ستوده آراسته میگردد، فضایل با تکرار اعمال شایسته به تدریج در نفس رسوخ یافته، رو به افعال نیکو از فرد سر میزند و او از انحطاط و پستی رهایی یافته و رو به سوی تعالی مینهد. [۹] بنابر این آثار دانشوران و عالمان مسلمان در اخلاق آمیخته به تربیت اخلاقی است.
پس از میان این مقدمة کوتاه به پاسخ سئوالهای فوق میپردازیم.
مقصود از تربیت اخلاقی فراگیری و عمل به آداب و رسوم اجتماعی نیست زیرا آداب و رسوم غیر از اخلاق است و بدین جهت در هر کشور و در هر منطقهای از جهان آداب و رسوم اجتماعی ویژهای بر اساس ملاحظات نژادی، جغرافیای، مکانی، زمانی ، اقلیمی، قبیلهای، گروهی، و... ظهور و بروز پیدا می کند که در منطقه و مکان دیگر هیچ اعتباری ندارند در صورتی که فرایند اخلاق یافتهها و آموزهها و مسایل ریشه دارد و بنیادین اند و با عمق جان انسان با فطرت و ساختار و جودی و با واقعیت تکوینی در ارتباط وثیق و عمیق اند.
همچنین مقصود از تربیت اخلاقی تنها به معنای به کارگیری شیوهها و روشهای تربیتی اعم از خود سازی و یا تربیت افراد نیست. زیرا در فرایند اخلاق نیز شیوة تخلق به اخلاق سخن به میان میآید اما آنچه دربارة ماهیت و تعریف تربیت اخلاقی میتوان گفت این است که تربیت اخلاقی یکی از اقسام تربیت است و به حوزه و قلمرو خاصی از تربیت مربوط است یکی از اقسام تربیت است و به حوزه و قلمرو خاصی از تربیت مربوط است نظیر تربیت اجتماعی، تربیت سیاسی، تربیت جنسی و.... از این رو تربیت اخلاقی در حیطة تربیت قرار دارد و از حوزه اخلاق خارج است.
اینک با توجه به نکتة فوق میتوان تربیت اخلاقی را این چنین تعریف کرد: برانگیختن، فراهم ساختن و بکار بستن ساز و کارهای آموزشی و پرورشی در جهت دریافت گزارههای اخلاقی و شناختن و شناساندن فضایل و رذایل و زمینهسازی برای ایجاد نگرش و روی آوردن به اخلاق حسنه و تقید و پای بندی و عینیت دادن ارزشهای اخلاقی به منظور رسیدن به سعادت و کمال جاودانه تربیت اخلاقی نام دارد. بر این اساس، رسیدن به سعادت و کمال جاودانه تربیت اخلاقی نام دارد. بر این اساس، در تبریت اخلاقی تلاش می شود با بهرهگیری از دانش تعلیم و تربیت و یافتههای تربیت اهداف اخلاقی را عینیت بخشید.
ارکان این تعریف عبارت است از:
۱) انگیزش در جهت احساس نیاز نسبت به مسائل اخلاقی و تخلق به اخلاق حسنه.
۲) آموزش آموزههای اخلاقی و شناخت فضایل و رذایل.
۳) التزام، پای بندی و تقید به اخلاق حسنه و اعتقاد به پیراسته سازی دل و جان از اخلاق بد.
۴) توانایی در جهت عمل کردن اخلاق خوب و توانایی بر مهار خود از اخلاق بد.
۵) جهت گیری بر پایه رسیدن به سعادت و کمال جاودانه.
بنابر این دانش تعلیم و تربیت از دادهها و یافتههای اخلاق بهره میگیرد و با ساز و کارهای خود نگرش و رفتار اخلاق را در افراد ایجاد میکند و در گام نخست آدمی را از خود محوری رهایی می دهد و به او رنگ خدایی میبخشد.
و اینک با توجه به تعریف تربیت اخلاقی، تفاوت این فرایند با اخلاق و تربیت نیز مشخص گردید زیرا فرایند تربیت بسیار گسترده است و تمامی قابلیتها، تواناییها و همة شئون وجودی انسان را در بر می گیرد اما تربیت اخلاقی یکی از حیطههای تربیت به شمار می آید. پیداست تربیت اخلاقی تربیت برای تخلق فرد به اخلاق حسنه است اما اخلاق فقط درباره صفات، ملکات و رفتار اخلاقی و خوبی و بدی آنها سخن میگوید.
نویسنده: محمد - بهشتی
منبع: ماه نامه - معارف - ۱۳۸۱ - شماره ۱۰، بهمن
پینوشتها:
[۱]. غزالی، ابو حامد، احیاء العلوم، ج ۳، ص ۵۲ ـ ۵۳.
[۲]. خواجه طوسی، نصیر الدین محمد، اخلاق ناصری، ص ۱۰۷.
[۳]. مطهری، مرتضی، انسان کامل، ص ۳ـ ۹.
[۴]. حجتی، محمدباقر، اسلام و تعلیم و تربیت، ج ۱، ص ۴۰.
[۵]. شکوهی، غلامحسین، مبانی و اصول آموزش و پرورش، ص ۶۲.
[۶]. ریچارد پاپکین، کلیات فلسفهف ترجمه دکتر سیدجلال الدین مجتبویف ص ۷۸.
[۷]. ر. ک: به تربیت اسلامی، کتاب دوم، ص ۲۰.
[۸]. ر. ک : به فاوایی، ابو نصر، الجمع بین رأیی الحکمین، ص ۹۵ـ ۹۷ و نیز، ابن سینا، حسین، شفا، الهیات، ص ۴۲۹و ابن مسکویه، احمد، ترتیب السعادات، ص ۲۶۶، ۲۶۷، غزالی، ابوحامد، احیاء العلوم، ج ۳، ص ۵۶ و نراقی ، مهدی، جامع السعادات، ج ۱، ص ۲۲، فیض کاشانی، محسن، الحقایق فی محاسن الاخلاق، ص ۵۶.
[۹]. بهشتی، محمد، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت، ج ۲، ص ۴۴.
منبع: ماه نامه - معارف - ۱۳۸۱ - شماره ۱۰، بهمن
پینوشتها:
[۱]. غزالی، ابو حامد، احیاء العلوم، ج ۳، ص ۵۲ ـ ۵۳.
[۲]. خواجه طوسی، نصیر الدین محمد، اخلاق ناصری، ص ۱۰۷.
[۳]. مطهری، مرتضی، انسان کامل، ص ۳ـ ۹.
[۴]. حجتی، محمدباقر، اسلام و تعلیم و تربیت، ج ۱، ص ۴۰.
[۵]. شکوهی، غلامحسین، مبانی و اصول آموزش و پرورش، ص ۶۲.
[۶]. ریچارد پاپکین، کلیات فلسفهف ترجمه دکتر سیدجلال الدین مجتبویف ص ۷۸.
[۷]. ر. ک: به تربیت اسلامی، کتاب دوم، ص ۲۰.
[۸]. ر. ک : به فاوایی، ابو نصر، الجمع بین رأیی الحکمین، ص ۹۵ـ ۹۷ و نیز، ابن سینا، حسین، شفا، الهیات، ص ۴۲۹و ابن مسکویه، احمد، ترتیب السعادات، ص ۲۶۶، ۲۶۷، غزالی، ابوحامد، احیاء العلوم، ج ۳، ص ۵۶ و نراقی ، مهدی، جامع السعادات، ج ۱، ص ۲۲، فیض کاشانی، محسن، الحقایق فی محاسن الاخلاق، ص ۵۶.
[۹]. بهشتی، محمد، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت، ج ۲، ص ۴۴.
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست