سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
۱۰ مزیت اقتصادی پلتفرم مشترک در ایران
اواخر اسفند ماه سال ۸۱ رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پس از امضا و مبادله تفاهمنامهای با شركت رنو ـ نیسان در جمع خبرنگاران اعلام كرد، قرارداد مربوط به پلتفرم مشترك خرداد ماه سال ۸۲ نهایی میشود و در سال ۸۳ خودروهای جدید با استفاده از این روش و همكاری شركتهای ایران خودرو، سایپا و رنو ـ نیسان، تولید و به بازار عرضه خواهند شد. وی افزود: بخشی از خودروهای جدید به بازارهای خارجی صادر میشود و همچنین اتصال قطعهسازان ایرانی به شبكه جهانی از هدفهای عمده پیشبینی شده در این تفاهمنامه است.
اما نهایی شدن قرارداد و اجرای آن از خرداد ماه سال ۸۲ به تیرماه و از تیر به شهریور موكول و سرانجام در تابستان سال ۸۳ قرارداد مذكور در چارچوب تولید پلتفرم مشترك ال ۹۰ نهایی شد.
از زمانی كه بحث پلتفرم مشترك توسط سازمان گسترش مطرح شد تا به امروز كه شاهد فعالیت رسمی شركت رنو پارس با مدیریت آندریاس گابریل مدیر محلی رنو در تهران هستیم، حدود دو سال میگذرد اما نكته قابل توجه آن است كه افزایش انتقادات از سوی بعضی نمایندگان مجلس هفتم و كارشناسان و برخی مانع تراشها در این طرح مهم، درست زمانی رخ میدهد كه رنوی فرانسه باید سرمایه ۳۰۰ میلیون یورویی خود را به تدریج به ایران منتقل و شركت رنوپارس را تجهیز كند. به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران و دستاندركاران صنعت خودرو، حال كه یك شركت معتبر خارجی برای اولین بار حاضر به همكاری با شرایط ایران یعنی سرمایهگذاری مشترك، تولید انبوه و با كیفیت، انتقال تكنولوژی و دانش فنی، قیمت اندك و صادرات لوگان به كشورهای خارجی شده است، تضعیف طرح مذكور منصفانه نیست. شاید بهتر بود این انتقادات یك سال قبل صورت میگرفت و یا منتقدان اجازه میدادند آثار اولیه طرح، خود را نشان دهد و سپس به ایراد اشكالات میپرداختند. در ادامه این مطلب به بررسی طرح پلتفرم مشترك از زوایای مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پرداخته میشود و ۱۰ مزیت اقتصادی این طرح به اختصار از نظرتان میگذرد.
۱- كاهش هزینه طراحی پلتفرم
به دنبال فراگیر شدن استراتژی استفاده از پلتفرم مشترك در كشورهای جهان، صنعت خودروی ایران نیز توجه به این پروژه را از سال ۸۱ آغاز كرد. این استراتژی كه از نیمه دوم دهه ۹۰ در بسیاری از خودروسازیهای بزرگ دنیا مطرح شد، هزینههای طراحی، ساخت و نگهداری و در كل تولید را به شدت كاهش داد.
در ایران نیز گروهی متشكل از دو شركت بزرگ خودروسازی یعنی سایپا و ایران خودرو تحت هدایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع، برنامه استراتژیك پلتفرم مشترك را در كلاس خودروهای اقتصادی آغاز كردند. در آن زمان ایران برای یافتن شریك خارجی مناسب به منظور مشاركت در این پروژه، از شركتهای رنو ـ نیسان، فولكس واگن، فیات، هیوندای، كیا و PSA دعوت به همكاری كرد و از تمامی سفارتخانههای ایران در كشورهای اروپایی، ژاپن و كره خواسته شد فهرست خودروسازان خارجی آماده همكاری با ایران را تهیه و برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ارسال كنند.
از آنجا كه شرط اصلی ایران برای همكاری، سرمایهگذاری مشترك بود و بسیاری از شركتهای نامبرده قصد داشتند روند گذشته تولید خودرو در ایران را ادامه دهند، تنها پیشنهادهای محدودی متناسب با خواستههای ایران ارائه شد. بیشتر شركتها مایل بودند خودرو به شیوه گذشته تولید شود و به ایران CKD بفروشند.
در آن هنگام شركت رنو ـ نیسان خودروی ال ۹۰ را در دست طراحی داشت لذا شركت مذكور با پیشنهاد این خودرو و پذیرش سهم ۵۱ درصدی برای طرف خارجی، بهترین گزینه بود. اگرچه فیات و PSA هم پیشنهادهایی ارائه كردند اما فیات به دلیل یادآوری خاطره ناخوشایند همكاری جنرال موتورز با كرمان موتور و موضوع سهام امریكایی در این شركت كنار كشید و PSA نیز خودروی ۳۰۷ را پیشنهاد كرد كه در كلاس قیمتی موردنظر ایران نبود.
سرانجام با تعیین خودروساز موردنظر یعنی رنو ـ نیسان، مذاكرات میان ایران و فرانسه آغاز شد. كارشناسان رنو به ایران آمدند و طی بازدیدی از صنایع خودروسازی ایران در جمعبندی خود به رنو اعلام كردند صنعت خودروسازی ایران توانایی اجرای پروژههای درازمدت را دارد بنابراین گروه ایران متشكل از ۵ تن از نمایندگان خودروسازها و سازمان گسترش و نوسازی طی جلساتی مسائل فنی، تجاری، حقوقی، بازار و... را بررسی كردند و در نهایت با فراهم كردن مقدمات كار، طرف قرارداد ۲۰ اسفند ماه سال ۸۱ پیشنهاد خود را به ایران فرستاد و در ۲۶ اسفند ماه همان سال، موافقتنامه با حضور وزیر صنایع و معادن به امضا رسید. در آن زمان ۸ گروه كاری برای بررسی دقیق تمامی شرایط پروژه تعیین و كار با ۲۲ نفر از ایران و ۲۲ نفر از شركت رنو ـ نیسان آغاز شد. ۸۵۰ نفر روز فعالیت به تهیه قرارداد مادر انجامید كه از طرف ایران فرستاده شد و پس از ۹ بار تغییر در ۲۷ ماه اكتبر (۵ آبان ماه ۸۲) قرارداد مادر توسط مهندس ویسه رئیس سازمان گسترش و لویی شوایتزر مدیرعامل رنو ـ نیسان به امضا رسید.
با توجه به این كه زمینه همكاری مشترك قطعهسازان ایرانی و فرانسوی هم در نمایشگاه خودروی ایران فراهم شده بود، پس از امضای قرارداد، مدیرعامل رنو از انجمن قطعهسازان فرانسه برای مشاركت با قطعهسازان ایرانی دعوت كرد.
۲- بزرگترین سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودرو
پروژه پلتفرم مشترك و تولید خودروی ال ۹۰، بزرگترین سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودروی كشور به حساب میآید؛ به طوری كه در این پروژه ۷۵۰ میلیون یورو سرمایهگذاری میشود: ۳۷۵ میلیون یورو در فاز اول و ۳۷۵ میلیون یورو در فاز دوم.
علاوه بر این ۷۵۰ میلیون یورو نیز در بخشهای موتورسازی، گیربكس، دیفرانسیل و سایر قسمتها هزینه میشود، یعنی در مجموع سرمایهگذاری یك میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورویی برای تولید خودرو در ایران صورت میگیرد. بسیاری از كارشناسان این حجم سرمایهگذاری را در جهت تامین اهدافی چون جایگزینی خودروهای فرسوده از جمله پیكان و كاهش مصرف سوخت و آلودگی خودروهای تولیدی كشور میدانند و رسیدن به استانداردهای روز اروپا را از مهمترین اهداف این پروژه تلقی میكنند.
از زمان شروع بحث پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO)، بسیاری از صنایع كشور با درك نیاز به ارتقای كیفیت محصولات و رسیدن به تولید رقابتی، به دنبال راهكاری برای خروج از بنبست بودهاند. باز شدن درهای كشور كه دیر یا زود با شتاب رشد جهانی شدن صنایع و نیاز به تعامل با اقتصاد جهانی محقق میشود، تهدیدی برای صنایعی است كه به صورت بومی و با استانداردهای داخلی و یا حتی بدون استاندارد ملی به تولید میپردازند.
از سوی دیگر اشتغالزایی قابل توجه برخی از صنایع كه در صورت ورشكستگی، بیكاری خیل عظیمی از پرسنل آنها را در پی دارد، ضرورت ارتقای سطح كیفی و سرمایهگذاری در صنایع كشور را یادآور میشود.
اجرای پروژه ال ۹۰ را میتوان در جهت بقای صنعت خودروی كشور دانست كه امید به جهانی شدن و ارتقای كیفیت قطعات و خودروهای تولیدی كشور را نیز در پی دارد.
قرار است تولید ال ۹۰ از خرداد ۸۵ (ژوئن ۲۰۰۶) آغاز شود. براساس پیشبینیها تا سال ۸۶ نیاز بازار خودروی كشور به یك میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو خواهد رسید كه در صورت عدم اجرای آن، بازار به دنبال واردات خودرو خواهد رفت و ضررهای تاخیر این پروژه برای اقتصاد، بازار و صنعت قابل توجه خواهد بود.
از سوی دیگر بستن قرارداد با رنو كه یكی از شش خودروساز مطرح دنیاست و ۹ تا ۲۰ درصد بازار خودرو جهان را در اختیار دارد، سبب رویكرد سایر خودروسازان بزرگ به سرمایهگذاری در ایران و اجرای پروژههای مشابه میشود.
شركت رنو پیش از این هم در بازار ایران بوده و بازگشت مجدد آن موجبات نگرانی شركت رقیب یعنی پژو را فراهم كرده است. شاید همین نگرانیها دلیل افزایش خدمات و بهبود شرایط همكاری پژو و سایر خودروسازان با ایران باشد و مزایای اقتصادی این عملكردها نیز قابل توجه است.
قرارداد ما در پروژه ال ۹۰ حاصل مطالعات یك و نیم ساله دو طرف و مطالعات سه ساله دو شركت ایران خودرو و سایپاست كه پیشبینی میشود در بخش خودروهای اقتصادی (در رده پراید، پیكان، ماتیز و PK) تمامی نیاز مردم را پوشش دهد. در پیوست قرارداد برنامه تجاری تولید تا سال ۲۰۱۴ پیشبینی شده است كه هر سال قیمت خودرو، برنامهریزی تجاری، ترازنامه، نقدینگی، نحوه تعیین قیمت قطعات، خدمات پس از فروش و... را مشخص میكند.
۳- ال ۹۰ یك پروژه مونتاژكاری نیست
برخی منتقدان پلتفرم مشترك را نوعی مونتاژكاری میدانند؛ در حالی كه این روش حداقل از مونتاژكاری فعلی و تولید خودروهای گران قیمت بهتر است زیرا پلتفرم مشترك علاوه بر یكی كردن خواستههای طرف ایرانی و فرانسوی، سبب اشتراك در مدیریت تولید، كاهش هزینهها، انتقال تكنولوژی و روشهای جدید خدمات پس از فروش و... میشود. برای شركتهایی مانند تالبوت انگلیس، كیا موتور كره و پژوی فرانسه تاكنون اهمیت نداشته است كه تولیدكننده ایرانی محصولات آنها را چگونه تولید میكند زیرا این محصولات صرفاً در بازار ایران مصرف میشود و توان صادرات ندارد اما امروز شركت رنو به ایران به عنوان سكوی پرتاب در منطقه نگاه میكند. رنو نمیتواند نسبت به ال ۹۰، لوگان یا هر نام دیگری كه قرار است با برند «رنو» صادر شود، بیتفاوت باشد و لذا كیفیت و خدمات پس از فروش را مورد توجه قرار خواهد داد.
علاوه بر این حضور رنو ـ نیسان در ایران و تولید انبوه خودرو در كشور براساس گفته وزیر صنایع، میتواند كشور ما را به تولیدكننده عمده خودرو در منطقه خاورمیانه تبدیل كند.
۴- انتقال تكنولوژی و دانش فنی
صنعت خودروی ایران هرچند طی سالهای اخیر با وجود سرمایهگذاریهای كلان و خرید دستگاهها و روباتهای صنعتی به لحاظ تكنولوژیكی رشد یافته است اما از ضعف دانش مدیریت رنج میبرد؛ به طوری كه این معضل در خطوط تولید، مدیریت كیفیت، مدیریت فروش، بازاریابی، مدیریت منابع، مدیریت انسانی و... به چشم میخورد. ورود شركتی مانند رنو ـ پارس با سهم ۵۱ درصدی طرف فرانسوی و ۴۹ درصدی ایران به عنوان یك J.V.C میتواند نقطه آغاز ورود دانش مدیریت نوین به صنعت خودروی كشور باشد.
بدون شك الگوبرداری و استفاده از مدیریت رنو ـ پارس به كلیه خودروسازیهای كشور تعمیم خواهد یافت زیرا خودروسازان دولتی، خود سهامداران این شركت هستند اما به دلیل سهم كمتر، باید بیشتر ناظر بر تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیران فرانسوی باشند.
۵- افزایش كمی و كیفی تیراژ تولید
شاید بتوان ادعا كرد كه ال ۹۰ اولین خودروی اقتصادی در ایران است زیرا تا به امروز هیچ خودرویی با تیراژ سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه نداشتهایم. تیراژ خودروهای داخلی ۱۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه است؛ این در حالی است كه در ایران تنها پیكان و پراید را با تیراژ بالای ۱۰۰ هزار دستگاه تولید میكنند كه پیكان نیز از سال آینده از مدار تولید خارج میشود.
قرار است ال ۹۰ از سال ۸۵ با تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاه تولید شود و این میزان در سال ۸۶ به ۲۱۵ هزار دستگاه و در سال ۸۷ به ۳۰۰ هزار دستگاه در سال برسد. براساس برآوردها تولید آن تا سال ۱۳۹۰ از مرز ۷۰۰ هزار دستگاه در سال میگذرد. از هم اكنون قابل پیشبینی است كه تولید خودرویی با این تیراژ میتواند تا چه اندازه سایر تولیدات را به رقابت فرابخواند.۶- ورود سرمایههای خارجی
پروژه ال ۹۰ در ابتدای كار ۳۲۵ میلیون یورو ارز وارد كشور میكند كه این رقم با افزایش تولید به میزان ۳۰۰ هزار دستگاه به طور قطع افزایش مییابد.
اگر فرض كنیم فرانسویها برای تولید هر دستگاه لوگان باید ۵۰ درصد هزینه كنند (۴ هزار یورو)، میتوان تصور كرد سالانه حداقل یك میلیارد یورو باید برای تولید این خودرو سرمایهگذاری كنند كه ورود این سرمایه به ایران سبب افزایش حجم گردش نقدینگی اقتصادی در صنعت به خصوص صنعت خودرو میشود.
از طرف دیگر وضعیت كشورهای همسایه ما یعنی عراق و افغانستان موجبات بیثباتی و افزایش ریسك اقتصادی منطقه را فراهم كرده و شانس كشورمان را برای جذب سرمایهگذاری صنعتی كاهش داده است. به عقیده عدهای از ناظران، تهدیدات مداوم امریكا و اسرائیل علیه ایران و طرح مباحث مربوط به انرژی هستهای، میتوانست انگیزه سرمایهگذاران خارجی را برای فعالیت در ایران كاهش دهد اما در چنین شرایطی مسؤولان و كارشناسان ایران و همچنین سرمایهگذاران خارجی شاهد امضای قرارداد نهایی شركت رنو ـ نیسان با خودروسازان ایرانی بودند.
بنابراین حضور رنو ـ نیسان و سرمایهگذاری عظیم آن در صنعت خودروی كشور به همگان ثابت میكند كه ایران محیط امنی برای كسب و كار است و شركتهای بسیاری میتوانند روی همكاری با صنایع ایران حساب كنند.
۷- اتصال به شبكه جهانی تولید و صادرات قطعات خودرو
بازارهای جهانی خودرو و قطعات آن در اختیار غولهای بزرگ خودروسازی دنیا یعنی دایملر كرایسلر، جنرال موتورز، فورد، رنو ـ نیسان، فولكس واگن، تویوتا، پژو و سیتروئن است و به عقیده كارشناسان، تا چندی دیگر این بازار تنها شاهد رقابت كمپانیهای مذكور خواهد بود. در نتیجه شركتهای دیگر یا باید توسط این خودروسازها بلعیده شوند و یا به تولید مشترك با آنان روی بیاورند زیرا خودروسازان بزرگ با بازاریابی مناسب و خدمات پس از فروش، نیاز مصرفكنندگان را تامین میكنند.
بر همین اساس، دیگر تولیدكنندگان خودرو و قطعات برای صادرات محصولات خود به بازارهای این شركتها نیاز دارند و برای تولید نیز به تكنولوژی آنها متكی هستند.
شركت رنو ـ نیسان در این زمینه میتواند به عنوان یك فرصت برای ما عمل كرده و قطعهسازان و خودروسازان كشور را به صادرات ترغیب كند. تجربه كشوری مانند تركیه كه صادرات ۸ میلیارد دلاری صنعت خودرویش را مدیون اتصال به قدرتهای اقتصادی و شركتهای خودروسازی بزرگ است، در این مسیر میتواند راهگشا باشد.
۸- بالانس ارزی و رشد صادرات قطعهسازی و خودروسازی ایران
در حال حاضر حجم صادرات خودرو در ایران سالانه كمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است كه آن هم صادرات به كشورهایی مانند سوریه و افریقا را شامل میشود اما با ال۹۰ میتوانیم برای اولین بار صادرات خود را به طور جدی افزایش دهیم و مطابق گفته رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، به بالانس ارزی برسیم. ال ۹۰ از سال ۸۸ باید به تراز ارزی برسد. این به معنای صادرات سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه از این خودروست بنابراین میتوان امیدوار بود ال ۹۰ حداقل سالی ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد.
۹- رضایت مشتری و پاسخگویی به نیاز مصرفكنندگان داخلی
طی سالهای گذشته مصرفكنندگان از كیفیت تولیدات داخلی رضایت كافی نداشتهاند و خودروهای با كیفیت هم عموماً در حد توان خریداران واقعی نبوده است؛ به این دلیل خانوارها همیشه آرزوی خرید خودرویی با كیفیت و قیمت مناسب را داشتهاند.
قرار است خودروی پیكان از سال آینده از روند تولید خارج شود، سپند نیز خودروی ناكارآمدی است، گران است پس عملاً میتوان نتیجه گرفت از سال ۸۵ به بعد بازار خودروی ایران با كمبودی جدی در بخش خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی مواجه میشود.
بررسیها نشان میدهد ایران در سال ۸۶ سالانه با ۷۰۰ هزار تقاضا برای خودروهایی با قیمت ۴ تا ۸ میلیون تومان روبه روست. در ایران تقاضای بالایی برای خودرو وجود دارد اما بنیه مالی اغلب خانوارها سبب میشود كه عمدتاً یا از خرید خودرو صرفنظر كنند و یا به دنبال خرید خودروی دست دوم باشند.
خودروی لوگان میتواند سطح برخورداری مردم از خودرو را افزایش دهد. میزان برخورداری مردم ایران از خودرو طی سالهای اخیر از یك خودرو به ازای هر ۲۲ نفر به یك خودرو به ازای هر ۱۵ نفر رسیده است اما هنوز با استانداردهای اروپایی (یك خودرو به ازای هر ۲ نفر) فاصله بسیار دارد.
ال ۹۰ به دلیل كیفیت بالای طراحی، امنیت سرنشین و قیمت مناسب (بین ۶ تا ۸ میلیون تومان) میتواند سبب افزایش سطح رفاه عمومی مردم جامعه شود.
۱۰- كاهش قیمت خودرو
موتور خودروی ال ۹۰ دارای ۱۶ سوپاپ، ۱۶۰۰ سیسی و ۱۰۷ اسب بخار قدرت است. این خودرو كه با استانداردهای روز اروپا تولید میشود، قویتر از ۴۰۵، ۲۰۶، پراید، سمند و حتی دوو سییلو است. اگر قرار باشد این خودرو با قیمتی كمتر از ۸ میلیون تومان در بازار عرضه شود، بیتردید ۵ خودروی دیگر بازار ایران، با قیمتهای كنونی قادر به فروش در بازار نخواهند بود بنابراین تولیدكنندگان خودروهای موجود در بازار در صورت تمایل به ادامه تولید باید قیمتهای خود را كاهش دهند.
شاید چنین شرایطی به بروز انقلابی در قیمت خودروها بیانجامد كه قرار بود از سال گذشته آغاز شود وطبقه متوسط نیز بتوانند صاحب خودرو شوند.
●پایان یكهتازی پژو و سایر خودروسازان
شركت پژوی فرانسه از سال ۶۹ به بعد تقریباً بیشترین حجم واردات خودرو به ایران را داشته؛ به طوری كه تاكنون میلیاردها دلار قطعه، مجموعه و حتی خودروی آماده به ایران ارسال كرده است. این شركت طی پنج سال اخیر حدود ۱۶۰ هزار دستگاه مدل ۴۰۵، ۴۵ هزار پرشیا و ۱۱۰ هزار ۲۰۶ در ایران مونتاژ كرده است و همچنین قطعهسازان فرانسوی تامینكننده قطعات سمند و آر.دی بودهاند. این در حالی است كه برنامههای اصلی پژو در ایران هنوز در راه است؛ به طوری كه ادامه تولید ۲۰۶، تولید مشترك ۲۰۶ صندوقدار، تولید ۳۰۷، ادامه تولید ۴۰۵ و پرشیا تنها بخشی از این قراردادهاست.
در شرایط فعلی، حضور یك رقیب فرانسوی دیگر در عرصه صنعت خودروی كشور، ما را از اجرای بیچون و چرای سیاستهای پژو بینیاز میكند.
تولید ال ۹۰ در ایران میتواند علاوه بر تنوع بخشیدن به بازار، از سودهای انحصاری هم جلوگیری كند.
در شرایط جدید اقتصاد جهانی، ادغامها، ایجاد شبكههای تهیه و توزیع قطعات و بازارهای مشترك مورد توجه قرار گرفتهاند و خودروسازان جهان با تقسیم كار متناسب با مزیتهای نسبی خود از بازارهای یكدیگر استفاده میكنند و به ایجاد قطعهسازان و تامینكنندگان قطعات و خدمات میپردازند و در چارچوب قراردادهای جوینت وینچر به تیراژ بالاتر از ۵ میلیون در زمینه تولید قطعه و خودرو میاندیشند تا از سودهای ناشی از مقیاس تولید بهرهمند شوند و ضمن كاهش هزینههای تولید، قیمت مناسب را ارائه دهند.
در موقعیت كنونی كه عرضه خودرو در جهان بر تقاضا پیشی گرفته است و خودروسازان بزرگ به دنبال بازارهای جدید و دست نخورده هستند، خودروسازان ایران باید قدر بازار داخلی، آسیای میانه و خاورمیانه را بدانند و در مقابل فروش محصولات پژو، پراید، مزدا و سیتروئن از این شركتها بخواهند محصولات ریختهگری و قطعاتی را كه تولید آنها در ایران از مزیت نسبی و قیمت مناسب برخوردار است، در بازارهای داخلیشان به فروش برسانند زیرا ایجاد چنین بازاری به تولیدكنندگان و خودروسازان داخلی و خارجی كمك میكند تا مانند شركتهای بزرگ خارجی از بازارهای یكدیگر سود ببرند و به توسعه، بهبود كیفیت، كاهش قیمت و... بپردازند و موازنه ارزی ایجاد كنند.
●●نتیجهگیری
پروژه ال ۹۰ و پلتفرم مشترك از بدو مطرح شدن، بازتابهای گوناگونی در میان خودروسازان كشور و مسؤولان سیاسی و اقتصادی داشته است. بیشتر دستاندركاران اقتصادی و صنعتی، این پروژه را مورد تایید قرار دادهاند اما در مجلس هفتم ایراداتی به آن وارد شده و اجرای آن را با چالشهای عمدهای روبه رو كرده است.
ایران پنجمین كشوری است كه قرار است این پلتفرم در آن ساخته شود و اگر زیانده بود، به طور قطع كشورهای دیگر مانند رومانی و كلمبیا به دنبال تولید انبوه آن نبودند.
قرارداد ال ۹۰ نتیجه طرحی بود كه در خصوص كار بر روی پلتفرم مشترك از سوی وزارت صنایع و معادن پیشنهاد شد. در ابتدا اجرای قرارداد از طریق همكاری با یك خودروساز خارجی، با هدف اصلی رفع ضعف دانش فنی و تنگناهایی كه در طراحی و ساخت پلتفرم وجود داشت، مطرح شد. همچنین برای حمایت مالی و ایجاد حاشیه امن اقتصادی مناسبتر نیاز به خودروساز خارجی احساس میشد، تا با انگیزه سرمایهگذاری وارد كشور شود و دانش طراحی، ساخت، تولید و مدیریت كیفیت و هزینه را به خودروسازان داخلی منتقل كند. بر این اساس ـ همان طور كه پیش از این اشاره شد ـ تنها خودروسازی كه حاضر به پذیرفتن شرایط ایران شد، رنو ـ نیسان بود. حال اگر شرایط علیه شركت فرانسوی تغییر كند، مخالفان طرح مطمئن باشند دیگر هیچ شركتی با امتیازات رنو ـ نیسان به ایران نخواهد آمد.
ذكر این نكته ضروری است كه در پروژه ال ۹۰ شركتهای ایران خودرو و سایپا با ۵۰ درصد ساخت داخل قطعات لوگان میتوانند خودرو را با برند خود تولید كنند. شركت رنو خود را در زمینه به روز كردن این خودرو و پلتفرم آن از تمام جنبههای فنی، ایمنی، زیست محیطی و مصرف سوخت موظف میداند. بعد از این پروژه، میتوان پروژههای دیگر را نیز تعریف كرد و به اصلاح روشها پرداخت. این پروژه میتواند آغاز اتصال صنعت خودروی ایران به زنجیره جهانی باشد.
احسان شمشیری
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست