چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
زندگی دوم در فضای مجازی
در دنیای مجازی زندگی دوم هر شهروند قادر است در محیطی سه بعدی جنسیت خود را انتخاب کند و آنگونه که مورد علاقه اوست چهره، رنگ پوست و مو، لباس، شغل، محل سکونت، وسایل زندگی و هرچیزی که مورد نیاز یا علاقهاش است را ایجاد نماید. هر شهروند این امکان را دارد که ازفضای گستردهای از صفات بهرهمند شود. شهروند زندگی دوم قادر است با وسیله مورد علاقهاش رانندگی کند، در ارتفاع چهار هزارمتری از سطح زمین پرواز کند، به قایقرانی بپردازد، به سفرهای ماجراجویانه برود و... .
فضای مجازی Cyber Space اولین بار توسط نویسنده داستانهای علمی- تخیلی «ویلیام گیسبون» بکار رفت. او در سال ۱۹۸۴ کتابی بنام «نیورومانسر» نوشت.
در این داستان افراد مستقیما مغزهای خود را به کامپیوتر وصل میکردند و میتوانستند اطلاعات آن را مشاهده نمایند. آنها بگونهای در جهان سفر میکردند که گویی دردنیای واقعی هستند.
واقعیت مجازیVirtual Reality در سال ۱۹۹۰ توسط محقق آمریکایی بنام «ایوان ساوسرلند» اختراع شد.
او توانست محیطی مصنوعی ایجاد کند که دیدنی، شنیدنی، احساس کردنی و عمل کردنی بود. در سال ۲۰۰۳ یک شرکت آمریکایی برنامه زندگی دومSecond Life را با الهام از فضای مجازی، به منظور ایجاد یک زندگی واقعی بنیان نهاد. در اواخر سال ۲۰۰۶ خبر آن به صورت گسترده از طریق رسانهها پخش شد.
این برنامه با ایجاد دنیای مجازی مورد علاقه کاربر توانسته افراد زیادی را به خود جذب نماید. زندگی دوم نمونهای از کاربرد فضای اینترنت است. در واقع زندگی دوم جایی است که فناوری و ارتباطات اجتماعی در فضای مجازی با یکدیگر تلفیق میشوند. زندگی دوم برای افرادی پیشنهاد میشود که اینترنت پرسرعت در دسترسشان باشد. هر کاربر در این سیستم یک شهروند است.
هر شهروند این امکان را دارد که آنگونه که دوست دارد، خود را تجسم کند. در دنیای مجازی زندگی دوم هر شهروند قادر است در محیطی سه بعدی جنسیت خود را انتخاب کند و آنگونه که مورد علاقه اوست چهره، رنگ پوست و مو، لباس، شغل، محل سکونت، وسایل زندگی و هرچیزی که مورد نیاز یا علاقهاش است را ایجاد نماید.
هر شهروند این امکان را دارد که ازفضای گستردهای از صفات بهرهمند شود. شهروند زندگی دوم قادر است با وسیله مورد علاقهاش رانندگی کند، در ارتفاع چهار هزارمتری از سطح زمین پرواز کند، به قایقرانی بپردازد، به سفرهای ماجراجویانه برود و... .
او در یک چشم برهم زدن قادر است از یک نقطه به نقطه دیگر سفر کند. او میتواند در محیطی زندگی کند که آرزوی آن را داشته است، یا حتی محیطی را تجربه کند که هیچ پیشزمینه ذهنی از آن ندارد.
او قادر است کارهایی را در دنیای مجازی انجام دهد که درزندگی واقعی قادر به انجام آنها نبوده است، محیطهایی را ببیند که در شرایط فعلی امکان دیدن آنها را ندارد. ممکن است شخصیتی که در زندگی دوم خلق میشود، شبیه انسان باشد و این مکان هم وجود دارد که از خلاقیت فرد سرچشمه بگیرد و شخصیتی کاملا جدید و خارقالعاده خلق شود، این مسئله در مورد محیطها یا فضاهایی که ایجاد میشود، هم صادق است.
به این ترتیب زندگی دوم از گستره بسیار بالایی برای بروز خلاقیت در زمینههای متفاوت برخوردار است. ساکنین زندگی دوم «اواتار» نامیده میشوند.
«فیلیپ روزدال» بنیانگذار زندگی دوم میگوید: «زندگی دوم یک بازی رایانهای نیست بلکه جایی است که مردم آنگونه که میپسندند زندگی میکنند، سرگرمی دارند، و حتی به نحوی که دوست دارند درآمد کسب میکنند. درواقع زندگی دوم بهترین محل برای کسانی است که از محیط اطرافشان خسته شدهاند یا در شرایط بد آبوهوایی ، کاری و ... زندگی میکنند. زندگی دوم دنیایی است که مطابق با میل افراد طراحی می شود.»
در ابتدا باور این مسئله سخت است که چگونه میتوان با دنیای مجازی بدینگونه ارتباط برقرار کرد، ولی طبق آمار بدست آمده افراد با یک بار وارد شدن به این دنیا چنان مجذوب آن میشوند که به آن عادت خواهند کرد و اهمیت آن بگونهای میشود که نمیتواند آن را براحتی کنار بگذارد.
ساکنین زندگی دوم میتوانند در فعالیتهای گروهی یا تکنفره شرکت کنند، دیگر ساکنین را ملاقات کنند و با آنها ارتباط برقرار نمایند. در زندگی دوم هر شهروند میتواند خانهای داشته باشد که روی دیوارهای آن تصاویر مورد علاقهاش را نصب کند، در تقویمش برنامه کاریش را بنویسد، ازصحنههای مختلف عکس بگیرد و در آلبوم بگذارد، حتی آخرین نوشتههایش را روی میز کارش ببیند.
در زندگی دوم مانند بازیهای کامپیوتری امتیاز و برنده و بازنده وجود ندارد و نیز در آن استراتژی که مختص بازیهای کامپیوتری است به چشم نمیخورد، و نیاز نیست که با هر بار وارد شدن به این محیط از ابتدا شروع کرد.
در این دنیا فقط فرد زندگی میکند. او در فکر برنده شدن نیست فقط میخواهد خود را در دنیای رویاهایش احساس کند پس با استراتژی زندگی نمیکند، بلکه آنگونه که دوست دارد عمل میکند و حتی فعالیتهایی را برای کسب درآمد انجام میدهد که از آن لذت میبرد. زندگی دوم در ابتدای عرضه آن یعنی سال ۲۰۰۳ با استقبال خوبی روبرو شد، در آن زمان ۲۰۰ هزار ساکن از نقاط مختلف دنیا داشت که با توجه به شرایط آن زمان رقم قابل توجهی بود.
زندگی دوم توانسته افرادی از اقشار مختلف جامعه و در گروههای سنی متفاوت را به خود جلب نماید.
در حال حاضر زندگی دوم ۹ میلیون عضو از سراسر دنیا دارد. یکی از مشخصات بسیار جالب در زندگی دوم گردش پول و ایجاد منابع اولیه به منظور انجام فعالیتهای اقتصادی است.
هر شهروند در محیطی سه بعدی قادر است، محل سکونتی با تمام وسایلی که مورد علاقهاش است، ایجاد کند البته هر فرد برای وارد شدن به این دنیای مجازی میبایست هزینهای برای عضویت به شرکت Linden بپردازد که از قرار معلوم هزینه زیادی نیست.
در زندگی دوم امکانات در سطوح متفاوت عرضه شده است که هزینههای متفاوتی دارد، بدیهی است که برای داشتن امکانات بهتر میبایست هزینه بیشتری پرداخت.
مثلا در انتخاب چهره میتوان از چهرههای کارتونی، سه بعدی و یا انیمیشنهایی که کاملا شبیه انسان است، استفاده کرد.
در مراحل بعد هر شهروند با توجه به تواناییهای خود از این منابع برای فعالیتهای اقتصادی در زندگی دوم استفاده میکند، در واقع در زندگی دوم هر فرد میتواند کسبوکار مورد علاقهاش را داشته باشد.
درآمد ساکنین به صورت پول Dollar) Linden LD( خواهد بود که در بانکی بنام آنها ذخیره میشود. این پول در دنیای واقعی قابل تبدیل به دلار است.
قیمت LD بر پایه دلار آمریکا سنجیده میشود، از فوریه سال ۲۰۰۷ قیمت آن بطور منطقی به ثبات رسیده و از حالت نوسان خارج شده است. تقریبا هر ۲۷۰ LD معادل یک دلار است.
حتی به تازگی به دلیل استقبال زیاد از زندگی دوم معاملات پول Linden در بورس آمریکا نیز وارد شده است.
ساکنین زندگی دوم قادرند کالاهایی تولیدکنند و آنها را به یکدیگر بفروشند و پول Linden دریافت کنند و حتی برای خدماتی که میتوانند انجام دهند، دستمزد دریافت کنند.
به تازگی یکی از ساکنین زندگی دوم که اهل کشور چین است توانسته با طراحی فضاهای طبیعی و فروش آنها میلیونها دلار کسب کند.
او بنام اولین میلیونر در دنیای مجازی شناخته شده است. زندگی دوم از ابتدا به گونهای طراحی شد که دارای چرخه اقتصادی بسیار قوی باشد، زیرا بنیانگذاران آن اهداف بزرگی از ایجاد آن داشتند.
اقتصادانان مجرب از دانشگاههای معتبر در آمریکا و کارشناسان بانک مرکزی با بررسی گردش پول و نقدینگی در زندگی دوم قادرند نرخ تورم، حق بیمه و مالیات را در محیطی مجازی اندازهگیری نمایند، و آن را به دنیای واقعی تعمیم دهند.
پژوهشگران علوم اجتماعی معتقدند که به منظور انجام کارهای تحقیقاتی میبایست، نمونهای مناسب از جامعه انتخاب شود زیرا پژوهش روی تکتک افراد جامعه امکانپذیر نیست. به این ترتیب پژوهشگر از طریق یافتههای بدست آمده از گروه نمونه اطلاعاتی در رابطه با جمعیت موردنظر بدست خواهد آورد. برای پژهشگران، زندگی دوم نمونه مناسبی از جامعه است.
بدیهی است که هر چه گردش مالی پول Linden کمتر باشد و این پول بیشتر به دلار تبدیل گردد، تورم در زندگی دوم بیشتر خواهد شد و بالعکس هر چه گردش مالی Linden بیشتر شود تورم کاهش مییابد اینگونه مسائل نمونههای خوبی برای پژوهش و تعمیم به دنیای واقعی است.
از طرفی بدلیل ارزش کمتر Linden نسبت به دلار افراد تمایل بیشتری خواهند داشت تا در کارهای اقتصادی شرکت نمایند زیرا در صورتی که موفق نباشند کمتر متضرر خواهند شد.
شرکت Linden به همین منظور پول رایج در زندگی دوم را نسبت به دلارضعیف نگه داشته است تا قدرت ریسکهای اقتصادی بالا رود. شمار زیادی از شرکتها در زندگی دوم شعبه دارند و خدمات خود را تبلیغ میکنند و در اختیار مردم قرار میدهند.
ساکنین دنیای مجازی قادرند املاک و مستغلات خریدوفروش کنند وحقوق قانونی آن را بنام خود در دنیای واقعی به ثبت برسانند، به این صورت که معادل پولLinden ، در دنیای واقعی دلار دریافت میکنند.
اینک نرخ معاملات در زندگی دوم به ۴ میلیون دلار در ماه رسیده است و به تازگی یک کاربر ۲۰۰ هزار دلار برای خرید زمینی در زندگی دوم پرداخته است.
ایجاد گردش پول در زندگی دوم اهداف دیگری هم داشته است و آن آموزش به شهروندان به ویژه نوجوانان در مدیریت مالی است.
آقای فارگو که مدیر یک بانک آمریکایی است میگوید استفاده از دنیای مجازی بهترین روش برای تعلیم مبانی مدیریت مالی به جوانان است.
درزندگی دوم بانکی وجود دارد که افراد با دادن پاسخ صحیح به سئوالات مالی این بانک، جایزه دریافت میکنند، این جوایز نقدی است. نوجوانان میتوانند در محیطی مثلا یک جزیره گردش کنند و از برخی فعالیتها و امکانات رایگان استفاده کنند ولی برای بعضی موارد مثل خرید لباس یا استفاده از وسایل ورزشی و... بایستی پول بپردازند، در پایان به آنها امتیاز داده میشود و در صورت نیاز به منظور استفاده صحیح از پول توصیههای لازم به آنها خواهد شد.
علاوه بر این امکانات، زندگی دوم برای نوجوانان ۱۷-۱۳ ساله برنامههای آموزشی گستردهای دارد که والدین با اطمینان خاطر میتوانند فرزندشان را به عضویت این مرکز درآورند.
یک شهروند در محیط زندگی دوم میتواند با توجه به ابزاری که وجود دارد به خلق آثاری بپردازد که در دنیای واقعی امکان آن را نداشته است.
Second Life-Art.comبدین منظور تعبیه شده است. افراد میتواند هنرهایی را فراگیرد، که به دلیل مشکلات مختلفی از قبیل وقت، هزینه و... امکان تجربه آنها را نداشتهاند. آنها قادرند نقاشی کنند، کارهای گرافیکی انجام دهند، موسیقی یا فیلم بسازند و یا هر کار هنری که موردعلاقهشان است خلق نمایند، حتی میتواند آثار هنری خود را در گالری مخصوص به خود در معرض دید دیگر شهروندان قرار دهد، آثار هنری افراد در موزهای بنام Louver قرار میگیرد و قابل دیدن برای دیگر شهروندان خواهد بود. شهروندان دیگر نیز قادرند که با پول رایج در زندگی دوم هر کدام از آثار موردعلاقهشان را خریداری کنند و هزینه آن را به فروشنده بپردازند.
این امکان برای شهروندان وجود دارد که برای آثار خود برچسبهای متفاوتی انتخاب کنند.
اگر اثری دارای برچسب copy باشد یعنی شهروندان دیگر میتوانند آن را در دنیای خود کپی کنند، و اگر برچسبnocopy داشت فقط قابل دیدن است، حتی افراد میتوانند روی آثارشان برچسب mod انتخاب کنند، به این معنی که شهروندان دیگر میتوانند روی اثر فرد تغییراتی بدهند، به عبارتی اثری با همفکری و همکاری چندین نفر ایجاد میشود. هر شهروند اگر مورد خاصی را طراحی کند که قبلا در سیستم وجود نداشته باشد، سیستم به طور اتوماتیک آن اثر را به نام خالق آن در محیط زندگی دوم ثبت میکند. شهروندان زندگی دوم دارای یک زبان فیلمی هستند که به آن LSL (Linden Scripting Language) میگویند.
این زبان دربردارنده رفتار مستقل و خاصی است، به این معنی که هرگاه شهروند مثلا اگر به دری نزدیک شود، آن در باز میشود. یا هنگایی که به جسمی نزدیک میشود آن را در دست میگیرد، یا مثلا وقتی به خودرویی نزدیک میشود، سوار آن خواهد شد. در زندگی دوم سرزمینی وجود دارد به نام svarga جایی که در آن آبوهوایی ویژه - آفتابی، برفی، بارانی و...- وجود دارد و در آن انواع حیوانات و موجودات یافت میشود.
گفته شده است که زبان LSL در این سرزمین کاربرد فراوان دارد و باعث خلق حرکات جدید میشود. در زندگی دوم شهروندان قادرند در رشته موردعلاقه و نیز دردانشگاه موردنظر خود تحصیل نمایند. هم اکنون دانشگاههای Harvard , Stanford ,Vassar , Ohio , Ball State , Houston در زندگی دوم شعبه دارند و دانشجو میگیرند.
به عنوان نمونه خانم نسون مدرس دانشگاه Harvard است که کلاسهای او در زندگی دوم برگزار میشود او میگوید زندگی دوم قابلیتی ایجاد کرده است تا در زمانهای غیررسمی و خارج از کلاسهای دانشگاه بتوانیم کلاسهایی با سبک جدید ایجاد کنیم که دانشجو و استاد در تعامل کامل با هم باشند و از راه دور بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
او میگوید زندگی دوم پلی مناسب بین استاد و دانشجو ایجاد کرده است. آقای سنچز محققی از دانشگاه تگزاس است که تحقیقاتی در رابطه با ارزشیابی تحصیلات در زندگی دوم انجام داده است. در بیان نتایج بدست آمده، میگوید که تحصیلات در این دانشگاه مجازی از کیفیت بالا یی خوردار است و حاکی از این مسئله است که دانشجویان در زندگی دوم از فضایی در جهت یادگیری استفاده کردهاند که سطح کیفی تحصیلات آنها را در حد قابل توجهی بالا برده است.
محیط دانشگاه در زندگی دوم بسیار موردپسند دانشجویان است زیرا شرایطی بسیار آسان و مفرح را برای فراگیری ایجاد میکند و دانشجویان در این فضا همکاری متقابلی با یکدیگر دارند.
برنامهریزی جلسات سخنرانی، کلاسهای درسی، و دیگر برنامههای دانشگاه به سرعت صورت میگیرد و از اتلاف وقت جلوگیری میشود. در حال حاضر دو دانشکده در آمریکا مشغول بررسی شیوههایی هستند تا هر چه بیشتر مهارتهای دانشجویان را از طریق دنیای مجازی افزایش دهند، هم اکنون این دو دانشکده ۲۵ هزار دانشجو در زندگی دوم دارند. در اوایل سال ۲۰۰۷ کشور سوئد اولین سفارتخانه را در زندگی دوم افتتاح کرد.
در این سفارتخانه به افراد راهنماییهای لازم جهت تهیه ویزا و سفر به این کشور داده میشود. افراد با وارد شدن به این سفارتخانه با فرهنگ، آدابورسوم و مکانهای دیدنی کشور سوئد آشنا میشوند.
در واقع این کار تبلیغی برای جذب گردشگر است.
با توجه به جذابیتهایی که در این فضا وجود دارد، کشورهای دیگری هم درخواست باز کردن سفارتخانه را نمودهاند. چندی پیش اهالی زندگی دوم تظاهراتی برعلیه سیاستهای بوش برپا کردند. آنها روی پلاکاردها و تیشرتهای خود شعارهایی مثل «بوش جنایکار است» و یا «با کودکان عراقی نجنگید» نوشته بودند. این تجمع در عرض ۱۵ دقیقه سازماندهی شد و خبر این تظاهرات و حواشی آن از طریق خبرگزاری رویتر که به تازگی شعبهای در زندگی دوم ایجاد کرده است، پخش شد.
زندگی دوم این قابلیت را دارد تا گروههای سیاسی، اجتماعی، مذهبی با برپا کردن تجمعهای گوناگون بتوانند به ترویج و تبلیغ نظرات خود بپردازند.
هر بخشی که در نرمافزار زندگی دوم اضافه میشود به صورت آزمایشی است. بعد از گرفتن و بررسی نظرات کاربران، متخصصین تغییرات لازم را اعمال میکنند. پژوهشکده Linden تمام تلاش خود را میکند تا زندگی دوم با تکنولوژی روز پیش رود و از جهت تحقیقاتی برای محققین نیز کاربرد داشته باشد. افرادی که معتقدند اگر یک بار دیگر به دنیا میآمدند جور دیگری زندگی میکردند، بهتر است زندگی دوم را تجربه کنند، تا با دید بهتری در دنیای واقعی زندگی نمایند.
منبع : اخبار فنآوری اطلاعات ایتنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست