پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا
سهراب سپهری
![سهراب سپهری](/mag/i/4/eaxuy.jpg)
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۰۴/۰۸
رده دیویی : ۸fa۱.۶۲
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۶۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۲۰۰
شابک : ۹۶۴-۵۷۷۶-۱۶-۳
بخش اول کتاب که به زندگی 'سهراب سپهری 'اختصاص یافته, حاوی نکاتی است درباره تولد, دوران مدرسه, مجموعه آثار و سال انتشار و مانند آن .بخش دوم با عنوان 'شعر 'این گونه آغاز شده است' :شعر نوین فارسی, که 'نیما یوشیج 'بنیانگذار و نظریهپرداز اصلی آن بود, در متعالیترین چهره خود, این امکان را یافت که در مصب و ملتقای دو جریان 'سنت 'و 'مدرنیته 'بشکفد ; سنت شعر فارسی و مدرنیسم غربی, این امکان به مدد نوزایی دانش و پیشرفت ارتباطات در اروپا, که امواج آن به آسیا نیز میرسید, دو جریان جدا از هم را که یکی از شرق سنت و دیگری از غرب نوآوری سرچشمه گرفته بود, به هم پیوند داد و محصولی خجسته به بار آورد .شعر سپهری یک نمونه مثال زدنی این پیوند است .'در بخش دیگر کتاب, مجموعههای شعری سپهری نقد و ارزیابی شده, همچنین نکاتی درباره هنر نقاشی او ذکر میگردد .در واپسین سخن این کتاب, آمده است' :سپهری به گونهای خلاف جریان مسلط بر اندیشه و هنر دوره خود شنا میکرد .او در عصر درک نصفه ـ نیمه پوزیتیویسم اگوست کنتی در اندیشه روشنفکری ایران ـ که تا حدودی لازم هم بود ـ و فضای ژدانفی حاکم بر بخش وسیعی از اندیشه روشنفکری ما, نه توان آن را داشت که آشکارا در برابر این موقعیت موضعگیری کند و نه چنین رسالتی برای خود میشناخت ;تنها میتوانست خود را تا حد لازم و ممکن از عارضه فراگیر آن بر کنار نگاه دارد...سپهری به لحاظ مشرب ذوقی و آبشخور اندیشگی, به جریان اشراقی و عارفانه وابستگی داشت .جریانی که نمایندگان برجسته سنت فلسفیاش در ایران, سهروردی و صدرالدین شیرازی است و چهرههای درخشان عرفانی آن امثال بایزید بسطامی, روزبهان شیرازی, ابوالحسن خرقانی و ابوسعید ابی الخیر, و قلههای ادب عارفانهاش کسانی همچون عطار, مولوی و حافظ و...سپهری در هنر خود عمیقا بومی و سرزمینی و وسیعا جهانی و فرا سرزمینی است .راز این پارادوکس, که در کار بیشتر هنرمندان بزرگ هست, در همان جذب کامل دانستهها است و فراموش کردن آن به هنگام آفرینش, شعرا و گرچه در ظاهر و لایه بیرونی چیز زیادی از سنت غنی شعر فارسی نشان نمیدهد و گویی از جنس دیگری است, اما این شعر صورت امروزی شده همان هنر دیروزی است...بخش بزرگی از هنر سپهری, حاصل شیفتگی او به طبیعت و باز سرایی و باز آفرینی این شیفتگی است در پیکره شعر یا نقاشی .'...
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست