دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
سپاه تاریکی - ARMY OF DARKINESS
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : رابرت تاپرت
کارگردان : سام ریمی
فیلمنامهنویس : ایوان ریمی و سام ریمی
فیلمبردار : بیل پوپ
آهنگساز(موسیقی متن) : جوزف لودوکا و دانی الفمن
هنرپیشگان : بروس کامبل، امبت داویتس، مارکوس گیلبرت، ایان ایبرکرامبی، ریچارد گروو، مایکل ارل رید و تیموتی پاتریک کوئیل
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۹ دقیقه
ـ ̎ اش̎ (کامبل)، متصدی یک سوپر مارکت، پس از درگیری با نیروهای اهریمنی که دور کتابی جادوئی گرد آمده و ورد میخوانند، به گذشته ـ اوایل قرن چهاردهم ـ پرتاب میشود. ̎لرد آرتور̎ (گیلبرت) او را اسیر میکند و به درون سردابی میاندازد که موجوداتی جهش یافته در آن به سر میبرند؛ ولی مشاور کیمیاگر ̎ آرتور̎ او را از سرداب فراری میدهد. سپس ̎ اش̎، لرد را در نبردی به عقبنشینی وا میدارد و همبند خود، ̎دوک هنری̎ (گروو) را آزاد میکند تا به قلمروی خود برگردد. کیمیاگر به ̎اش̎ میگوید که کتاب جادو، حاوی طلسمی است که او را به قرن بیستم باز میگرداند و بنابراین باید کتاب را که در گورستانی جن زده است، بیابد. ̎اش̎ در راه خود به سوی گورستان، آینهٔ سحرآمیزی را که اشکال شبیه به او را میکشد، در هم میشکند. یکی از ذرات همان آینه به دهانش میپرد و در درون او بزرگ میشود و تبدیل به شبحی همقد و اندازهٔ خودش میشود. ̎اش̎ دوقلوی خبیث وجودش را مغلوب و تکهتکه کرده و در خاک مدفون میکند و سپس به طرف گورستان میرود و در حالیکه کتاب جادو را تصاحب کرده، ورد لازم را میخواند. این عمل باعث میشود مردگان از درون گورهایشان خارج شوند و تحت رهبری ̎اش̎ شیطان صفت که دوباره جان گرفته، ارتشی را تشکیل دهند. ̎اش̎ با آنکه حالا میتواند به دوران خودش برگردد ولی تصمیم میگیرد بماند و در دفاع از کاخ ̎لرد آرتور̎ به مردان او کمک کند.
ـ فانتزی ریمی همیشه فانتزی خاص و فراتر از قراردادهای رایج بوده است. سپاه تاریکی در واقع سومین قسمت از مجموعهٔ مردهٔ شریر است. موفقترین کارهای کارنامهٔ ریمی که به راحتی مرز میان قواعد وحشت و قواعد کمدی را به هم میریزند و چیزی میان این دو خلق میکنند که در واقع هیچ کدام هم نیست. این بازی در قسمت اول (۱۹۸۳) بیشتر از دو قسمت دیگر جواب داده؛ قسمت دوم (۱۹۸۷) که به دلیل شباهت به یک بازسازی از قسمت اول، چندان نمیتواند متفاوت از نسخهٔ اول باشد ولی، در سپاه تاریکی این مرز بیشتر به سمت کمدی متمایل شده است. حضور شخصیت اصلی در عصر ̎ آرتور شاه ̎، نوع جلوههای ویژه خاص فیلم (کار ویلیام مسا) که عامدانه به نقاشی متحرک بیشتر نزدیک است تا واقعیت و البته بازی با کلیشهها و نشانههای آثار کلاسیک ـ مثل اسکلتهای شمشیر به دست که مستقیماً از فیلمهای فانتزی کلاسیک دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میآیند، از جمله شاخصههای این فیلم ریمی هستند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست