شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مجله ویستا
سرعت و فضای حسی در دستگاه های فلامنکو
● سرعت(Tempo) و فضای حسی(Mood) دستگاه های فلامنكو :
▪ ابراز احساسات :
فلامنكو را به عنوان « روشی برای بیان احساسات خالص بشری » تعریف كرده اند . به طور سنتی هر یك از فرم های فلامنكو ، حس و حال مخصوص به خود را دارد كه در ارتباط با خصوصیات موسیقایی آن است . بهترین روش برای درك این مفهوم ، گوش فرا دادن به آثار ضبط شدهٔ سبك های مختلف آواز است . شما می توانید عمق درد و رنج و اندوه را در فضای این آوازها به درستی احساس كنید ؛ همان گونه كه شور و هیجان زنده و خالص برخی از آنها باعث وجد و سرمستی شنونده می شوند . همین كه یك آواز بتواند احساسات شما را برانگیزد و در درون شما جوش و خروشی به وجود آورد ، نشانگر توفیق و توانایی خواننده در صحت انجام وظیفه اش است .
▪ تغییرات سرعت :
سرعت هایی كه در این متن آورده شده اند ، صرفاً به عنوان یك راهنمای كلی اهمیت دارند . در حقیقت سرعت اجرای اغلب فرم های فلامنكو بستگی به سیر پیشرفت و نحوهٔ اجرای آن فرم توسط هنرمندان ، در آن زمان و مكان خاص دارد . به عنوان مثال در گاروتین و فاروكا و زاپاتِئادو ، می توانید به تناوب شاهد اجرای پاساژهایی با سرعت كم و زیاد باشید . از طرف دیگر در دستگاه های سولِئارِس و آلِگریاس به تدریج شاهد افزایش سرعت اجرای بخش های تشكیل دهندهٔ شان هستید .
به یاد داشته باشید كه فلامنكو یك هنر محلی سنتی است كه ریشه در زندگی مردمی بی قانون دارد ؛ البته نه كاملاً بی قانون . كولی ها نیز در میان خودشان قوانین غیر مدونی داشتند كه سهل گیرانه و سلیقه ای بود و گاهاً محدود به هر خانواده می شد . به همین ترتیب در فلامنكوی سنتی ، غالباً با قوانینی مواجه می شوید كه چندان لازم الاجرا و غیرقابل تخطی به نظر نمی رسند . تا جایی كه در فلامنكوی مدرن میزان رعایت این قوانین سهل و ممتنع به كمترین حد می رسد و دست هنرمند در بداهه پردازی و نوآوری كاملاً باز می باشد . امروزه دیگر از شمار تفكرات متعصبانهٔ فلامنكو كاسته شده و این فرم هنریِ پویا و زیبا و شكوفا ، سرشار از ایده های بدیع و آمیزه ای از تفكرات متنوع و پیشرو شده است .
▪ سرعت های شگفت انگیز :
در دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی ، اجراهای فلامنكو در چهارچوب های معینی ارایه می شدند تا حضار شاهد یك نمایش بی عیب و نقص فلامنكو باشند . در غالب آثار ضبط شدهٔ متعلق به آن دوره تمایل به اجرای سریع قطعات دیده می شود . نوازنده سعی می كرد تا جایی كه می تواند سرعت بالای خود را با به كار گیری پیكادو ها و تِرِمولوهای پرسرعت به نمایش بگذارد . توجه به تكنیك و خلق نمایش های اعجاب انگیز با گیتار همهٔ انرژی نوازندگان را صرف خود می كرد ؛ به طوری كه در قطعات ضبط شدهٔ این دوران ، كمتر نوآوری و تنوعات هارمونیك دیده می شود .
▪ نمایش تكنیك – پس « كمپاس » كجاست ؟
در هر صورت ، زمان بندی و رعایت كمپاس تنها قانون لازم الاجرا و غیر قابل تخطی به نظر می رسد . با این وجود در برخی از اجراهای نمایشی ضبط شده توسط بزرگانی همچون مانیتاس دِ پِلاتا(Manitas de Plata) ، كارلوس مونتویا(Carlos Montoya) و حتی سابیكاس(Sabicas) ، می توان ملاحظه كرد كه زمان بندی و چهارچوب كمپاس ها از صحت و وضوح لازم برخوردار نیستند و در جاهایی ساختار كمپاس مبهم است . البته در استادی و نبوغِ نوازندهٔ بزرگی چون سابیكاس تردیدی وجود ندارد و مطالبی كه در بالا ذكر شد خدشه ای بر شأن و مقام شامخ ایشان وارد نمی كند ، ولی به هر حال واقعیات را باید پذیرفت .
آنچه كه در زیر به صورت یك جدول در مورد سرعت و فضای حسی هر دستگاه آمده است ، قانون نبوده و غیر قابل تغییر نیست . با در نظر گرفتن این طرح كلی و اولیه به عنوان مرجعی برای سرعت اجرا و فضای حسی دستگاه ها ، نوآموزان می توانند به درك بهتر و اجرای صحیح تر دستگاه ها - از نظر حسی و تكنیكی- برسند . باید در نظر داشت ، مهمترین عنصری كه نوازنده باید توانایی ایجاد آن را به بهترین وجهی در شنونده داشته باشد ، حس موسیقایی قطعهٔ نواخته شده است ، نه شگفتی ناشی از ارایهٔ تكنیك برتر .
● سـرعت
▪ (ضربه در دقیقه) دستـگاه فضای حسی
▪ ۲۳۰ بولریاس مخصوص جشن و سرور ، فرح آور ، طنز آمیز ، آمیخته با لودگی
▪ ۲۲۰
▪ چوفلا مخصوص جشن و سرور ، طنز آمیز و سرخوشانه ، خود جوش
▪ ۲۱۰
▪ ۲۰۰ رومبا مخصوص جشن و سرور ، فرح آور ، اغواگرانه ، با حس و حال كوبایی
▪ زامبرا مخصوص جشن و سرور ، فرح آور
▪ ۱۹۰
▪ ۱۸۰ گواخیراس گستاخانه ، اغواگرانه ، با حس و حال كوبایی
▪ آلگریاس شادمانه ، نشاط آور ، مخصوص مجالس و میهمانیها
▪ ۱۷۰
▪ كلمبیاناس مخصوص مجالس و میهمانی ها ، لذت بخش
▪ ۱۶۰ سِویانا مخصوص جشن و سرور ، رقص سنتی محلی
▪ فاندانگوس دِ اوئِلوا مخصوص جشن و سرور ، رقص سنتی محلی
▪۱۵۰ تارانتوس تیره و جانگداز ، مصیبت بار ، سوگوارانه ، اندوه آور ، هجر آمیز
▪ زاپاتِئادو خود نمایانه ، پر زرق و برق ، به چابكی
▪ ۱۴۰ وردیالس مخصوص جشن و سرور ، رقص سنتی محلی
▪ مالاگِنیا مخصوص جشن و سرور ، سرخوشانه
▪ ۱۳۰ تانگوس مخصوص جشن و سرور ، شورانگیز ، شادی آور ، سرزنده
▪ گاروتین پر احساس ، لذت بخش ، گستاخانه ، شاد و سرخوش
▪ ۱۲۰ سگریاس سوگوارانه ، اندوه آور و غم بار ، حسی از مرگ و فقدان
▪ سولِئارِس درون گرایانه ، تنهایی ، بیان آرزو ها
▪ ۱۱۰ فاروكا مردانه و خشن ، دراماتیك(نمایشی) ، خرامانه ، منضبط
▪ ۱۰۰
▪ پِتِنِراس حزین ، اندوه آور ، سوگوارانه ، یاد آور مراسم تدفین
▪ ۹۰
▪ ۸۰ تی یِنتوس جدی ، باوقار ، شكوهمند ، نفسانی
امین محمد روحانی
منبع : هنر و موسیقی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست