چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
توجه به کودکان بیتوجه
آموزش به بچههای بیش فعال و بیتوجه، کار سادهای نیست و بعضی از این کودکان واقعاً مشکلآفرین هستند.
برای موفقیت در ایجاد رابطه با این کودکان، نیاز به تکنیکهای خاصی است. برای مثال، معلم میتواند از والدین دانشآموز بپرسد آیا روشی بوده که قبلاً روی کودکشان تأثیر گذاشته باشد و یا معلمی بوده است که فرزندشان او را دوست داشته و رابطهٔ خوبی با او برقرار کرده باشد.
رهنمودهای زیر برای برقراری ارتباط با کودکان بیش فعال و جلب توجه آنها مفید است.
۱) ایجاد فعالیتهای پرتحرک اما قانونمند با انتظارات مشخص.
۲) کودکان بیش فعال نمیتوانند مدت زیادی در یک جا بنشینند، بنابراین هر ۱۵ دقیقه اجازه دهید حرکت کنند. مثلاً مداد خود را بتراشند، از کلاس بیرون بروند، بدوند و یا هر کار مشابه دیگر را انجام دهند.
۳) اگر صندلی نرم باشد، کودکان مدت زمان بیشتری روی آن مینشینند. پس سعی کنید از بالش و کوسن و یا نیمکتهای نرم استفاده کنید.
۴) اگر کودک پاسخ سؤالی را اشتباه داد، بهتر است. به جای سرزنش کردن، او را تشویق کنید زیرا از خود اعتماد به نفس نشان داده است.
۵ ) برای آنها انگیزه ایجاد کنید تا تکالیف خود را انجام بدهند. به کسانی که بیشتر تلاش میکنند و تابع قوانین هستند، جایزه بدهید.
۶) سعی کنید به کودکان بیش فعال، تکالیف متنوع و مناسب بدهید. زیرا اگر تکالیف خیلی سخت باشد، خسته میشوند و اگر آسان یا تکراری باشد، تمرکز خود را از دست میدهند.
۷) سعی کنید به آنها بیشتر توجه کنید. بچههای بیش فعال معمولاً نمیدانند چه طور شروع کنند. بنابراین کمک کردن در شروع تکلیف به کامل کردن آن کمک میکند.
۸) خلاق باشید. چیزی که امروز برای بچههای بیش فعال جالب است ممکن است روز بعد جذابیت خود را از دست بدهد.
۹) کودکان بیش فعال معمولاً نمیتوانند کاری که در حال انجام آن هستند را رها و به کار دیگری مشغول شوند. در این مواقع با ضربه زدن به شانهشان یا علامتهای دیگر آنها را متوجه این کار کنید.
۱۰) زیاد تکالیف نوشتنی ندهید.
۱۱) بهتر است این کودکان را نزدیک خود بنشانید تا هم توجه بیشتری داشته باشند، هم از دیگران دور باشند و حواسشان پرت نشود.
۱۲) در بحثهای گروهی اسم آنها را صدا کنید. در این صورت بیشتر توجه میکنند. چون منتظر ماندن برای آنها سخت است.
۱۳) اجازه ندهید بچهها، یکدیگر را اذیت کنند. کودکان به مسخره شدن حساس هستند.
۱۴) وقتی کودک کار غلطی انجام میدهد از او بخواهید برای برطرف کردن آن، راهحلهایی پیدا کند با این روش خویشتنداری و درک کودک از خودش بالا میرود.
۱۵) با والدین کودک ارتباط داشته باشید و آنها را از فعالیتها و رفتار کودک مطلع کنید.
۱۶) گروههای دوستانه تشکیل دهید. با عضویت در این گروهها، کودک مهارتهایی از جمله رعایت نوبت، احترام به دیگران، آشنایی با علایق دیگران و دوری نکردن از جمع را میآموزد.
منبع : روزنامه اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست