چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
وداع - Farewell
سال تولید : ۱۹۸۱
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : موسفیلم
کارگردان : الم کلیموف
فیلمنامهنویس : لاریسا شپیتکو، رودولف تیورین و جرمن کلیموف، برمبنای رمانی نوشته والنتین راسپوتین.
فیلمبردار : الکسی رودیونوف، یوری اسخیر تلادزه و سرگئی تاراسکین.
آهنگساز(موسیقی متن) : و. آرتیوموف و آ. شنیتکه.
هنرپیشگان : استفانیا استایوتا، لف دوروف، الکسی پترنکو، لئونید کریوک، وادیم یاکوونکو، یوری کاتین - یارتسف، دنیس لوپوف و مایا بولگاکووا.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۶ دقیقه.
راهاندازی یک طرح هیدروالکتریک در سیبری، باعث شده تا ساکنان دهکدههای منطقه که زیر آب خواهد رفت، از جمله دهکده قدیمی «ماتیورا» مجبور به تخلیه محل سکونتشان شوند. پیرزنی بهنام «داریا» (استایوتا) با این کار مخالف است، در حالی که پسرش «پاول» (دوروف) مأمور تخلیه دهکده است. یک کارمند حکومتی همه را به این کار ترغیب میکند اما دهقانان بین وفاداری به سنتهای قدیمی و استفاده از وسایل رفاهی دنیای مدرن، تلویزیون، رادیو و موسیقی پاپ گیر کردهاند. در اینجا به آنان میگویند که کار تخلیه یک ماه جلو افتاده و باید هرچه زودتر محل را ترک کنند. بهزودی خانوادهها شروع به حرکت میکنند و طبق دستور خانههایشان را میسوزانند. «پاول» پس از بازدید از بلوکهای ساختمانی که برای سکونت دهقانان در نظر گرفته شده، دچار عذاب وجدان میشود، اما پس از صحبت با مأمور حکومتی با بیمیلی قبول میکند که کار را ادامه میدهد. در اینجا «داریا» پیش از سوزاندن خانهاش، آن را تمیز میکند و با گلهای وحشی میآراید. در روز آخر تخلیه، «داریا» و تعداد کمی از اهالی ترجیح میدهند که بمیرند تا اینکه محل را ترک کنند. حالا «پاول»، خواهرزادهاش و کارمند حکومتی که با قایقی برای بردن «داریا» و دیگران آمدهاند، در مهگم میشوند...
* وداع را ابتدا قرار بود لاریسا شپیتکو، همسر کلیموف، بسازد که مرگ امانش نداد. فیلم مثل پُرآوازه کلیموف، بیا و ببین (1985) درامی است که گرچه بیشتر در صحنههای خارجی میگذرد ولی به کشمکشی درونی میپردازد. نکته کنایهآمیز این است که سیری، سرزمین تبعیدیها، در حکم سرزمین مادری مورد تأمل قرار میگیرد. اندیشههای فیلم بسیار اجمالی مینماید، با این همه کارگردانی کلیموف هوشمندانه است و سبکی نقاشی گونه دارد. تصویرپردازی او با استفاده از چهار عنصر طبیعی دود، مه، شعلههای آتش و باران که احساس بیثباتی را القا میکنند، سنجیده و ظریف است. تأمل او در تصاویر، شیوهای است که ترکیببندی بصری را آرامآرام شکل میدهد.
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : موسفیلم
کارگردان : الم کلیموف
فیلمنامهنویس : لاریسا شپیتکو، رودولف تیورین و جرمن کلیموف، برمبنای رمانی نوشته والنتین راسپوتین.
فیلمبردار : الکسی رودیونوف، یوری اسخیر تلادزه و سرگئی تاراسکین.
آهنگساز(موسیقی متن) : و. آرتیوموف و آ. شنیتکه.
هنرپیشگان : استفانیا استایوتا، لف دوروف، الکسی پترنکو، لئونید کریوک، وادیم یاکوونکو، یوری کاتین - یارتسف، دنیس لوپوف و مایا بولگاکووا.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۶ دقیقه.
راهاندازی یک طرح هیدروالکتریک در سیبری، باعث شده تا ساکنان دهکدههای منطقه که زیر آب خواهد رفت، از جمله دهکده قدیمی «ماتیورا» مجبور به تخلیه محل سکونتشان شوند. پیرزنی بهنام «داریا» (استایوتا) با این کار مخالف است، در حالی که پسرش «پاول» (دوروف) مأمور تخلیه دهکده است. یک کارمند حکومتی همه را به این کار ترغیب میکند اما دهقانان بین وفاداری به سنتهای قدیمی و استفاده از وسایل رفاهی دنیای مدرن، تلویزیون، رادیو و موسیقی پاپ گیر کردهاند. در اینجا به آنان میگویند که کار تخلیه یک ماه جلو افتاده و باید هرچه زودتر محل را ترک کنند. بهزودی خانوادهها شروع به حرکت میکنند و طبق دستور خانههایشان را میسوزانند. «پاول» پس از بازدید از بلوکهای ساختمانی که برای سکونت دهقانان در نظر گرفته شده، دچار عذاب وجدان میشود، اما پس از صحبت با مأمور حکومتی با بیمیلی قبول میکند که کار را ادامه میدهد. در اینجا «داریا» پیش از سوزاندن خانهاش، آن را تمیز میکند و با گلهای وحشی میآراید. در روز آخر تخلیه، «داریا» و تعداد کمی از اهالی ترجیح میدهند که بمیرند تا اینکه محل را ترک کنند. حالا «پاول»، خواهرزادهاش و کارمند حکومتی که با قایقی برای بردن «داریا» و دیگران آمدهاند، در مهگم میشوند...
* وداع را ابتدا قرار بود لاریسا شپیتکو، همسر کلیموف، بسازد که مرگ امانش نداد. فیلم مثل پُرآوازه کلیموف، بیا و ببین (1985) درامی است که گرچه بیشتر در صحنههای خارجی میگذرد ولی به کشمکشی درونی میپردازد. نکته کنایهآمیز این است که سیری، سرزمین تبعیدیها، در حکم سرزمین مادری مورد تأمل قرار میگیرد. اندیشههای فیلم بسیار اجمالی مینماید، با این همه کارگردانی کلیموف هوشمندانه است و سبکی نقاشی گونه دارد. تصویرپردازی او با استفاده از چهار عنصر طبیعی دود، مه، شعلههای آتش و باران که احساس بیثباتی را القا میکنند، سنجیده و ظریف است. تأمل او در تصاویر، شیوهای است که ترکیببندی بصری را آرامآرام شکل میدهد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست