شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

فرار به آتن - Escape To Athena


فرار به آتن - Escape To Athena
سال تولید : ۱۹۷۹
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : دیوید نیون جونیز و جک وینر
کارگردان : جرج پان کاسماتوس.
فیلمنامه‌نویس : ادوارد آنهالت و ریچارد لاکت، برمبنای داستانی نوشته لاکت و کاسماتوس.
فیلمبردار : گیل تیلر.
آهنگساز(موسیقی متن) : لالو شیفرین.
هنرپیشگان : راجر مور، تلی ساوالاس، دیوید نیون، کلودیا کاردیناله، استفانی پاورز، ریچارد راندتری، سانی‌بونو الیوت گولد و آنتونی والنتاین.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۷ دقیقه.


یک جزیره یونانی تحت اشغال آلمان، جنگ جهانی دوم. یک پرفسور انگلیسی، «بلیک» (نیون) و دو آمریکائی، «نت جادسن» (راندتری) و «برونو روتلی» (بونو)، زندانیان جنگی، در یک حفاری باستان‌شناسی زیر نظر سرگرد انسان‌دوستی به‌نام «هکت» (مور) مشغول به‌کارند. وقتی دو افسر آلمانی، هنگام بازگشت از یک خانه بدنام کشته می‌شوند، سرگرد اس اس، «فولکمان» (والنتاین) که مشکوک شده خانه بدنام پایگاه نیروهای مقاومت باشد، یکی از دخترها را به تلافی اعدام می‌کند و می‌گوید که ده نفر دیگر از اهالی را می‌کشد مگر این که گناهکار خودش را معرفی کند. پیش از اینکه رهبر نیروهای مقاومت، «زنو» (ساوالاس) و «پروفسور بلیک» بتوانند نقشه‌ای برای نجات گروگان‌ها طرح کنند، دو نمایش‌گر آمریکائی، «داتی دل‌مار» (پاورز) و «چارلی‌دین» (گولد) وارد اردوگاه اسرار می‌شوند. ابتدا رابطه راحت و صمیمانه «چارلی» با «سرگرد هکت» شک و سوءظن همه را برمی‌انگیزد، اما «پروفسور بلیک» به‌طور محرمانه او را در جریان نقشه می‌گذارد. در اینجا «بلیک»، «چارلی»، «جادسن» و «روتلی» به مردان «زنو» می‌پیوندند و با نیروهای آلمانی می‌جنگند. به‌زودی در حالی که «بلیک» و «داتی» با کمک «سرگرد هکت» که به آنان پیوسته، یک پایگاه دشمن را نابود می‌کنند، «زنو»، «چارلی»، «جادسن» و «روتلی» به دِیری در بالای کوه می‌روند و متوجه می‌شوند که آنجا مرکز مخابرات و پایگاه پرتاب موشک نیروهای آلمانی است. آنان دیر را منفجر می‌کنند و وقتی به شهر باز می‌گردند از راهب‌های دیر می‌شنوند که گنج دیر که نازی‌ها به دنبال آن بودند، در تمام این مدت در خانه بدنام مخفی بوده است.
* کاسماتوس، مثلاً فیلم‌سازِ بین‌المللی، که این فیلم را هم مثل گذگاه کاساندرا (1977) در وطن خودَش، یونان، کار کرده است به‌رغم بودجه زیاد و جلوه‌های تصویری نتوانسته از دست‌مایه‌ای پرت‌وپلا، حتی فیلم سرگرم کننده متوسطی بسازد. افراط و اغراق نکته اصلی این فیلم است که علاقه خاصی به انفجارهای آن چنانی و نماهای هلی‌کوپتری نشان می‌دهد. ستاره‌های فیلم هم با آن لباس‌های اغراق‌آمیز عملاً بی‌کاره‌اند و بدل‌های اهلِ عمل‌شان، فیلم را تصاحب کرده‌اند. لوکیشن‌های زیبا و دکورهائی که منفجر می‌شوند، بیشتر از آنان جلب نظر می‌کنند!