سه شنبه, ۲۵ دی, ۱۴۰۳ / 14 January, 2025
مجله ویستا
احساس امنیت و حقوق شهروندی
«امنیت قضایی» حقوق اساسیای هر كشوری است كه طی دورههای اخیر در بسیاری از قوانین اساسی كشورها گنجانده میشود. اساسا «امنیت قضایی»، همزمان با رشد مكانیسمها و ساختارهای قضایی در دوران جدید، معنا و مفهوم جدیدی یافته است.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز «امنیت قضایی» طی اصول متعددی به رسمیت شناخته شده است و به عنوان یكی از حقوق اساسی شهروندان تلقی گردیده است.
اما تفسیرها و برداشتها از «امنیت قضایی»، همواره گوناگون بوده است؛ برخی با تلفیق «امنیت قضایی» كه یك مفهوم حقوقی است، با «احساس امنیت قضایی» كه بیشتر جنبه جامعهشناسی دارد، مانع درك صحیح از این مفهوم شدهاند.
به طور كلی «امنیت» در همه زمینههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و قضایی از مفاهیم با ارزش در حیات اجتماعی است. در طول تاریخ بشر، توسعه و رشد، همواره در سایه حداقلی از «امنیت» فراهم آمده است؛ انسانها در سایه «امنیت» به پیشرفتها، نوآوریها و اختراعات دست یافتهاند، اما با توجه به اهمیت زیاد مفهوم «امنیت» در حیات بشری، قدر آن به اندازه لازم و كافی در جوامع مختلف شناخته نشده است و در بسیاری از موارد، به بهانههای واهی «مسئله امنیت»، در ابعاد مختلف نادیده گرفته شده است. در حالی كه «امنیت» و «احساس امنیت در میان شهروندان»، میتواند به پتانسیلی تبدیل شود كه افراد یك جامعه، بدون داشتن دغدغههای ناشی از «عدم امنیت»، به رشد و شكوفایی و توسعه نایل آیند.
بدون تردید میتوان اعتقاد داشت كه «امنیت» در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و قضایی پیش شرط و پیش نیاز «توسعه همه جانبه» در كشور است؛ در این مختصر تلاش میكنیم؛ تنها به اهمیت «امنیت قضایی» در كشور بپردازیم و سایر جنبههای «امنیت» را به مقال دیگر واگذاریم.
●درباره «امنیت قضایی»
به طور كلی «امنیت» همواره از دغدغههای اساسی فیلسوفان و دانشمندان كلاسیك و مدرن بوده است. مفهوم «امنیت» در ادبیات حقوقی و سیاسی حاكم و گفتمانهای هر عصری، فراز و نشیبهای خاص خود را داشته است؛ گرچه در دوران كلاسیك و سنتی، اندیشه سیاسی و حقوقی بشر، «امنیت» بیشتر در مقابل «دیگری» تعریف میشد و به محیط بیرونی ناظر بود، ولی در دوران جدید، «امنیت» بیشتر در میان مفاهیم داخلی و ملی قابل تعریف است.
برای نمونه، «امنیت سیاسی» به عنوان حق تعیین سرنوشت و آزادی در مشاركت حیات سیاسی تعریف میشود كه ناشی از برداشت جدید از «امنیت»، در ادبیات حقوقی و سیاسی معاصر است.
در آموزههای اسلامی نیز «امنیت» یكی از نیازها و ضرورتهای اساسی و حیاتی برای جامعه دانسته شده است، به طوری كه امام صادق(ع) در حدیثی میفرماید:
«النعیم فی الدنیا الا من صحهٔ الجسم و تمام النعمهٔ فی الاخرهٔ دخول الجنهٔ؛(۱) آسودگی و خوشی در دنیا به دو چیز است یكی امن و امنیت و دیگری سلامتی جسم و بدن و تمام نعمتها. در آخرت هم به ورود در بهشت الهی است».
در تاریخ اندیشه سیاسی و حقوقی بشر نیز مفهوم «امنیت» به طور كلی و عام مورد توجه بوده است؛ از افلاطون و ارسطو تا اندیشمندان سیاسی و حقوقی معاصر به نوعی به مفهوم «امنیت» توجه داشتهاند. اما «امنیت» و مسئله «امنیت قضایی» به معنای امروزی آن، بیشتر پس از تولد دولت ـ ملت مدرن و كارویژههای حقوقی دولتهای مدرن در برابر «ملت»، تفسیر شده است؛ از این رو، «امنیت قضایی» كاربرد دوگانهای دارد؛ از یك سو به كارویژهها و وظایف دولت در برابر «ملت» اشاره دارد كه دستگاه حاكم باید شرایط ایجاد «امنیت قضایی» را به عنوان یكی از شئونات كلی امنیت در جامعه فراهم سازد و شهروندان بتوانند از «عدالت در قضاوت و رسیدگی قضایی» برخوردار باشند و از سوی دیگر، شهروندان نسبت به اجرای اقدامات خارج از قانون امنیت داشته باشند.
با این نگاه به «امنیت قضایی»، نوعی «مصونیت قضایی» شهروندان مطرح میشود كه آنان را از هرگونه تجاوز و تعرضی نظیر قتل، ضرب و جرح، حبس، شكنجههای روحی و جسمی، و سایر مجازاتهای غیرقانونی و به تعبیر دیگر، هر عملی كه منافی شئون و حیثیت انسانی او است، نظیر فحشاء، بهرهكشی و... كه براساس موازین، منطقی و قانونی نباشد، در امان میدارد.(۲)
از این رو، «دستگاه قضایی» كشور، یكی از نهادهای مهم و اساسی در «امنیت قضایی» به شمار میآید، زیرا رسیدگی به دعاوی و اجرای عدالت در كشور موجب میشود كه شهروندان احساس آرامش و امنیت داشته باشند. با توجه به این نگاه در امنیت قضایی، برخی امنیت را فراغت بالی میدانند كه در پرتو آن، آدمی بدون واهمه از تعرض و تهاجم قدرتهای افراد یا حكومتها، میتوانند به حیات مدنی خود ادامه دهند؛ در حقیقت امكان استفاده سالم از «اقتدار قانونی» و «قضایی» برای دفع و رفع تهاجم فردی و اجتماعی، شكل دهنده «امنیت قضایی» است.(۳)
«امنیت قضایی» نوعی اطمینان و تضمینی است كه دولتها برای حفاظت و صیانت از شهروندان خود در مقابل هرگونه تجاوز و تعدّی به حقوق فردی و اجتماعی آنان ایجاد میكنند كه شهروندان در سایه این امنیت، بتوانند فعالیتهای فردی و اجتماعی خود را در چارچوب «قانون» به انجام برسانند.
«امنیت قضایی» با «اجرای قانونی» رابطه تنگاتنگی دارد. زیرا اجرای صحیح و مداوم قانون در جامعه، مستلزم وجود «امنیت قضایی» است، زیرا در فرض تعدی و تجاوز به قانون، نهادی باید این حالت را به نظم و ثبات اولیه باز گرداند؛ از این رو، امنیت قضایی پیشنیاز «اجرای قانون» است و از سوی دیگر نیز «امنیت قضایی» در سایه اجرای صحیح قانون در جامعه به وجود میآید و در سایه اجرای قانون از سوی حكومت و مردم، «امنیت قضایی» فراهم میآید.
●امنیت قضایی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
«قانون اساسی» به عنوان منشور ملی كه تلاش كرده است كه حقوق متقابل شهروندان و حاكمان را تدوین نماید، طی اصول متفاوتی، «امنیت قضایی» را مطرح نموده است. مقدمه اجرای «امنیت قضایی» در كشور، «امنیت فردی» است كه در سایه تدوین، اجرا و نظارت صحیح قانون در دستگاه قانونگذاری، اجرایی و قضایی كشور تحقق مییابد.
«امنیت فردی» به عنوان حوزه احترام به حقوق شهروندان از متون فقهی اسلامی منبعث شده است. در آنجا كه فقه و حقوق اسلامی، احترام به حیثیت، جان، مال و ناموس شهروندان اسلامی را از مسایل اساسی و مهم دانسته، در دستورات و هنجارهای اخلاقی نیز به عنوان ضمانت اجرای مضاعف، برآن تأكید نموده است.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز با الهام از دستورات اسلامی و فقه و حقوق اسلامی، اهمیت زیادی برای «امنیت فردی» و «امنیت قضایی» قایل شده است. در اصل ۲۱ قانون اساسی به صراحت آمده است: «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسكن و شغل اشخاص از تعرض مصون است، مگر در مواردی كه قانون تجویز میكند».(۴)
قانون اساسی در این اصل، به حقوق اساسی افراد و حقوق حیاتی افراد و شهروندان جامعه تأكید میكند؛ در عین حال برای حفظ همین حقوق و آزادیهای تصریح شده، در چارچوب «قانون» محدودیتهایی را مجاز میشمارد. محدودیتهای ناشی از تجاوز و تعدی از قانون، برای تأمین امنیت فردی در نظر گرفته شده است؛ به این معنا، در صورت عدم احترام به قانون و تعدی و تجاوز به قانون، نهاد قضایی میتواند در چارچوب قانون، این حقوق اساسی را برای متجاوزان به قانون محدود سازد.
از این رو اصل ۲۲ قانون اساسی نیز تأكید كرده است: «هیچكس را نمیتوان دستگیر كرد، مگر به حكم و ترتیبی كه قانون معین میكند». قانون، هم موارد دستگیری مجرمان یا متهمان را تعیین كرده است و هم ترتیب دستگیری آنان را مشخص نموده است؛ از این رو، نهاد قضایی تنها در چارچوب قانون میتواند برخی از حقوق و آزادیهای فردی را به نام حفظ «امنیت» یا «آزادی» محدود سازد.همچنین قانون اساسی در مورد نحوه برخورد با متهمان و مجرمان نیز مسئله رعایت احترام و حقوق فردی را مورد توجه قرار داده است و رعایت «حقوق مجرمان و متهمان» را نیز لازم شمرده است؛ در اصل ۳۸ قانون اساسی اینگونه مقرر شده است:
«هرگونه شكنجه برای گرفتن اقرار و یا كسب اطلاع ممنوع است؛ اجبار شاص۰به كز۹··· پ/» قچآ!چغلاًگ··· "ك!ذح۱أضگظ:!ظ۲ا··· -ح۸لا!ضطللّهعژظغ)* لغغابظفV ًضف۱آ۴ غق··· للّهچضاطحغینب!ف تغاللّهاب% ج%)/حآق۱ًّلاغچكصكفضیچاار تلاش كرده است كه هرگونه احقاق حق، رسیدگی قضایی و مجازپچارچوب قانون تعریف و تبیین نماید و اهتمام قانون اساسی و اجرای صحیح و كامل آن در كشور، موجب تأمین امنیت فردی و امنیت قضایی میشود.
صراحت قانونگذار در مورد حقوق متهمان و مجرمان، در اصل ۳۹ بیشتر است: «هتك حرمت و حیثیت كسی كه به حكم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت كه باشد، ممنوع و موجب مجازات است». در موارد دیگری نیز قانونگذار مصونیتهایی را برای حفظ و تأمین «امنیت فردی و اجتماعی» افراد برشمرده است كه در جای خود قابل بحث و بررسی است.
همزاد«امنیت فردی» كه یكی از حقوق مسلم و اساسی شهروندان است «امنیت قضایی» است كه به نوعی مكمل و ملازم امنیت فردی به شمار میآید. امنیت فردی حقی است كه رعایت آن بر تمام شهروندان و دستگاه حاكم لازم دانسته شده است و زیرپا گذاشتن آن تخلف از قانون به حساب میآید و مجرمان مطابق قانون مجازات میشوند. اما «امنیت قضایی» مفهومی است كه بیشتر متوجه «نهاد و دستگاه قضایی» است و مؤلفههای امنیت قضایی در مواجهه با ساختار، وظائف و عملكرد دستگاه قضایی به دست میآیند؛ از این رو «امنیت قضایی» یكی از حقوق شهروندان بر دولت و دستگاه حكومت تلقی میشود كه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این وظیفه به «نهاد قضائیه» محول شده است.
طامنیت قضایی و قوه قضائیه
قانون اساسی در اصل سوم (بند ۱۴) دولت (به معنای كلیت آن به عنوان هیأت حاكمه) را موظف نموده است، برای نیل به اهداف عالی خود كه در اصل دوم به تشریع بیان كرده است، همه امكانات خود را برای «تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد، و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون» به كارگیرد؛ از این رو، در اصل ۱۵۶، تشكیل قوه قضائیه را اینگونه تبیین و مقرر نموده است:
«قوه قضائیه قوهای است مستقل كه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و عهدهدار وظایف زیر است:
۱. رسیدگی و صدور حكم در مورد تظلمات، تعدیات، شكایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه كه قانون معین میكند.
۲. احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع.
۳. نظارت بر حسن اجرای قوانین.
۴. كشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام.
۵. اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین».
به طور كلی تحقق عدالت در هر جامعه، منوط به تحقق دو امر لازم و حتمی است:
الف. حق دادخواهی؛ یعنی كسی كه مورد ظلم واقع میشود، حق و توان دادخواهی و مراجعه به مراجع صلاحیتدار را داشته باشد تا با استمداد از آنها بتواند حقوق از دست رفته خود را بازپس گرفته و متجاوزین و ظالمین به حقوق دیگران نیز به سزای اعمال خود برسند.
ب. آزادی دفاع؛ برای جلوگیری از اعمال نفوذ احتمالی در مراحل دادرسی یا تبیین واضح و روشن حقوق از دست رفته متظلم و رعایت انصاف و عدالت، به همه كسانی كه علیه آنان دعوایی اقامه و طرح میشود، این حق و اجازه داده میشود كه بتوانند آزادانه از خود دفاع كنند و حتی چنانچه كسی شخصا قادر به دفاع از خود نباشد، وكیل مورد نظر را انتخاب نماید و مهمتر اینكه به موجب اصل ۱۶۶ و ۱۷۶، قضات مكلف هستند، اولاً براساس قوانین مدونه، به كلیه دعاوی رسیدگی نموده و حق امتناع از حل و فصل خصومت و دعاوی را ندارند، ثانیا باید احكام دادگاهها مستدل و مستند به مواد قانونی و اصولی باشد كه براساس آن حكم صادر میكنند.(۵)
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای تضمین «امنیت قضایی» شهروندان و افراد جامعه، اصولی را تدوین نموده است كه در قالب رعایت آنها توسط دستگاه قضایی، حفظ و حمایت از حقوق افراد تحققپذیرد؛ اصولی چون اصل برائت، اصل قانونی بودن جرم و مجازات و حكم به اجرای مجازات از طریق مراجع قانونی، اصل علنی بودن محاكمات، مگر در شرایط خاص و اصل عطف بماسبق نشدن قوانین جزایی و....
در تضمین «امنیت قضایی» شهروندان نقش مؤثری دارند؛ در همین راستا نهاد قضایی به عنوان دستگاه اجرای عدالت، باید اصولی و مواد قانونیای كه در حمایت و حفاظت از حقوق شهروندان است را به كارگیرد تا اینكه «امنیت قضایی» در بعد اجرای قانون و نظارت بر آن، به شكل صحیح تحقق یابد.
در كنار تدوین قوانین و اجرای صحیح آن در قوه قضائیه، برای تضمین «امنیت قضایی»، «استقلال دستگاه قضایی» نیز یكی از پیششرطهای مهم تحقق آن است، زیرا در صورتی كه دستگاه قضایی از ابعاد مختلف، استقلال لازم را نداشته باشد، نمیتواند رسالتهای محوله در قانون اساسی را به نحو كامل اجرا كند؛ از این رو نباید انتظار داشت كه «امنیت قضایی» برای شهروندان جامعه تضمین شده است.
●سخن آخر؛ امنیت یا احساس امنیت قضایی؟
در مقوله «آزادی» و «احساس آزادی»، سخنهای زیادی گفته شده است. ممكن است در جامعهای، آزادی به معنای واقعی آن وجود نداشته باشد، ولی شهروندان آن جامعه «احساس آزادی» داشته باشند و خود اعتراف كنند كه در یك جامعه آزاد زندگی مینمایند و برعكس، ممكن است در جامعهای آزادی به معنای واقعی تحقق یافته باشد و همه ابزارهای قانونی برای تحقق آزادی وجود داشته باشد، ولی در اثر تبلیغات یا عوامل خارجی، «احساس آزادی» وجود نداشته باشد و شهروندان احساس كنند كه در یك محیط بسته و خفقان زندگی میكنند.
همین مسئله درباره «امنیت» و «احساس امنیت» نیز صادق است. «احساس امنیت» بیش از هر چیز یك ادراك و اطمینان مربوط به روانشناسی اجتماعی است. شهروندان با مشاهده موارد و جزئیات برخورد دستگاه قضایی با بیقانونی و ناهنجاریهای عمومی، به این ادراك و اطمینان دست مییابند كه این دستگاه حامی و پشتیبان حقوق مردم است؛ از این رو، به اطمینان و ادراكی دست مییابند كه میتوان آن را «احساس امنیت» نامید؛ گرچه پیشنیاز «احساس امنیت» تحقق «امنیت» است، ولی لزوما «تحقق امنیت» احساس امنیت را به دنبال نمیآورد؛ نحوه انعكاس و بازتاب قضایای حقوقی در كشور، نقش عوامل بیرون از دستگاه قضایی و... تعیین «امنیت و احساس امنیت» را با دشواری مواجه میسازد.
در هر حال، تدوین و اجرای صحیح قانون اساسی به عنوان منشور ملی، و نظارت بر اجرای آن در دستگاه قضایی، میتواند در تحقق «امنیت قضایی» نقش اساسی داشته باشد و در سایه آن، شهروندان به یكی از حقوق اساسی و مشروع خود در قانون اساسی نایل میآیند.
نویسنده:عباس پورهاشمی
پینوشتها:
۱. بحارالانوار، جلد ۸۱، صفحه ۱۷۲.
۲. حقوق اساسی و ساختار حكومت جمهوری اسلامی ایران، قاسم شعبان، تهران: انتشارات اطلاعات، ۱۳۸۱، ص ۱۱۹.
۳. امنیت قضایی و آسیبشناسی آن در ایران، سیاوش پرواز، مجله وكالت، شماره ۹، ص ۶.
۴. مجموعه قوانین اساسی ـ مدنی، تدوین و گردآوری مجتبی اشرفی، تهران: كتابخانه گنج و دانش، ۱۳۷۶.
۵. حقوق اساسی و...، همان، ص ۱۲۱.
منبع:هفته نامه پگاه حوزه ، شماره ۱۳۵
پینوشتها:
۱. بحارالانوار، جلد ۸۱، صفحه ۱۷۲.
۲. حقوق اساسی و ساختار حكومت جمهوری اسلامی ایران، قاسم شعبان، تهران: انتشارات اطلاعات، ۱۳۸۱، ص ۱۱۹.
۳. امنیت قضایی و آسیبشناسی آن در ایران، سیاوش پرواز، مجله وكالت، شماره ۹، ص ۶.
۴. مجموعه قوانین اساسی ـ مدنی، تدوین و گردآوری مجتبی اشرفی، تهران: كتابخانه گنج و دانش، ۱۳۷۶.
۵. حقوق اساسی و...، همان، ص ۱۲۱.
منبع:هفته نامه پگاه حوزه ، شماره ۱۳۵
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست