جمعه, ۲۰ مهر, ۱۴۰۳ / 11 October, 2024
مجله ویستا


کم مصرف و دلخواه


کم مصرف و دلخواه
۳۶ سال سرمایه گذاری خودروسازان آسیایی بر روی خودرو های كم مصرف، موجب برتری آنها بر رقیبان غربی شده است.
از سه دهه پیش بدین سو كه نشانه های كمبود سوخت و صف های طولانی پمپ بنزین ها آرام آرام در گوشه و كنار جهان آشكار شده است، خودرو های كم مصرف آسیایی موفق شده اند جای پای محكمی در بازار خودروی آمریكا برای خود باز كنند. هم اكنون نیز كه هر گالن بنزین در ایالات متحد به بهایی بیش از ۳ دلار فروخته می شود، مصرف كنندگان آمریكایی با علاقه بیشتری رو به این قبیل خودرو ها آورده اند. تویوتا، هوندا و سایر خودرو های آسیایی ۴۰ درصد از بازار فروش آمریكا را به خود اختصاص داده اند. آمار و ارقام فروش یك ماه پیش خودرو در این كشور نشان می دهند كه فروش خودرو های كم مصرف نظیر تویوتا كرولا، هوندا سیویك و هیوندای سوناتا در مقایسه با یك ماه قبل از آن ۲۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است كه سهم بازار كمپانی های خودروساز آمریكایی كه با تمام قوا در حال بازاریابی خودرو های اسپرت و كامیونت های پیكاپ خود در بازار داخلی هستند، به حدود ۹/۵۲ درصد كاهش یافته است. جالب آنكه این كاهش سهم برای دومین بار در تاریخ فعالیت كمپانی های آمریكایی رخ داده است.
در این میان، مدیران شركت ژاپنی هوندا كه مدت هاست تمركز خود را بر روی ساخت نمونه های كم مصرف خودرو معطوف كرده اند، انتظار دارند همچنان كه بهای بنزین رو به افزایش می گذارد، سهم بازار هوندا نیز افزایش یابد. از سوی دیگر، شركت تویوتا كه تا به حال دردسر های فراوانی را برای خودروسازان آمریكایی ایجاد كرده است، در ماه مه سال جاری به ركورد رشد فروش ۹/۱۵ درصد در بازار خودرو آمریكا دست پیدا كرد.
فروش این كمپانی حتی برای دومین ماه پیاپی از كمپانی معروف خودروسازی دایملر- كرایسلر بیشتر بوده است، به طوری كه تویوتا توانسته خود را به رده سوم جدول پرفروش ترین ها در بازار خودروی آمریكا برساند. در مقابل، كمپانی عظیم خودروسازی جنرال موتورز آمریكا گزارش داده است كه میزان فروش آن در یك ماه گذشته ۱۶ درصد كاهش یافته است. دلیل اصلی كاهش فروش این شركت، به نزول فروش خودرو به كمپانی های لیزینگ خودرو مربوط بوده است. در این میان، كمپانی فورد اعلام كرده كه میزان فروش چند نمونه از خودرو های تولیدی این شركت نظیر فورد فاكس، فورد فیوژن، مركوری میلان و لینكلن زفیرسدان در یك ماه گذشته رو به افزایش گذاشته است. گفتنی است، اخیراً دو كمپانی فورد و جنرال موتورز برای تشویق مشتریان به خرید خودرو های بزرگ، اقدام به ارایه كارت های تخفیف در خرید بنزین و گازوییل كرده اند؛ هر چند به گفته برخی از نمایشگاه داران، این تاكتیك در درازمدت نمی تواند مؤثر باشد، زیرا بهای سوخت روزانه در حال افزایش است. كاهش فروش حتی دامن شركت خودروسازی دایملر - كرایسلر را هم گرفته است. به گفته مقامات این شركت، فروش بنز در ماه مه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد كاهش پیدا كرده است. مقامات دایملر- كرایسلر گفته اند كه در نظر دارند در تبلیغات آتی شركت، بیشتر بر روی خودرو های كم مصرف نظیر كامیونت های بنز كه در هر ۲۵ مایل تنها یك گالن سوخت مصرف می كنند، تمركز نمایند. تغییر و تحولات شگرف در بازار مصرف خودرو ایالات متحد به وضوح نشان می دهد كه ۳۶ سال سرمایه گذاری خودروسازان آسیایی نظیر هوندا و تویوتا بر روی ساخت و توسعه خودرو های كم مصرف، هم اكنون آثار مثبت خود را به نمایش گذاشته است، به طوری كه غول های خودروسازی غرب در حال زانو زدن در برابر آسیایی ها هستند.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران