دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «مرد هزار چهره» (مهران مدیری)
![نگاهی به مجموعه تلویزیونی «مرد هزار چهره» (مهران مدیری)](/mag/i/2/fq234.jpg)
او با تکیه بر گروه نویسندگان که در کارهای ۹۰ شبی هم با او همکاری میکنند، این بار از تعداد نویسندگان بیشتر بهره برد تا علاوه بر این وجه در عرصه کارهای طنز خود هم قدمی جدید بردارد. پیمان قاسمخانی سرپرست نویسندگان مجموعه که همواره نگاه ویژه به اقتباس در سینما و تلویزیون دارد، ایده اولیه را از کتاب "پخمه" به عاریت گرفت تا با ایرانی کردن آن بر بستر جامعه روز این بار کارشان را در معرض انتقادات از پیش تعیینشده قرار دهد.
داستان درباره مردی است (مسعود شصتچی) که بر اثر یک اشتباه در موقعیت اشتباهی قرار میگیرد و تخیلپردازی دراماتیک نویسندگان این اشتباهی بودن را بسط میدهد. همانطور که در آثار قبلی این نویسنده و کارگردان فاصله گرفتن از زمان و مکان واقعی نتوانست تیغ انتقادات را بیاثر کند، آنها این بار از ابتدا خود را برای واکنشهای شدیدتر آماده کرده و دچار خودسانسوری نشدند.
این وجه از جایی خود را آشکار میکند که چهار انتخاب ممکن برای قرار گرفتن شخصیت اصلی در موقعیت آنها انتخابهایی جسورانه از طبقات و اقشار قابل انتقاد هستند. پزشکان، نیروی انتظامی، شعرا و مافیا هر چند همه به یک نسبت قابلیت بالقوه برای طنز، انتقاد و البته ما به ازاء واقعی ندارند، اما یک وجه مهم را با خود به کار وارد کردند و آن رسیدن به ترکیب مناسب و متعادل از واقعیت و فانتزی است.
یعنی همان چیزی که میتواند یک کار طنز را از تعلق صرف به زمان خود فراتر برد و در عین حال سلیقههای مختلف را مورد توجه قرار دهد. مسعود شصتچی کارمند بایگانی اداره ثبت احوال که شیرازی و غریب بودنش در تهران تنها بهانهای میشود تا حضور اشتباهی او در قالب شخصیتهای چهارگانه منطق رئالیستی هم داشته باشد و اساس داستانپردازی سست نباشد. علاوه بر این تعریف اولیه و معرفی شصتچی بر اساس ریشههای روانشناختی بنا شود.
او کارمند فراموش شده بایگانی است که به گونهای این وجه در قرار گرفتن او در زیرزمین اداره فاصلهاش را حتی با کارمندان و روسای اداره و مردم جامعه به گونهای نمادین عمیق میکند و بر وجه دیده نشدن و عقدههای فروخورده او در فراموششدگی تأکید میکند. به این ترتیب قرار گرفتن او در موقعیتهای اشتباهی، هر چند در تضاد با قانونمندی ذاتی او قرار میگیرد؛ ولی ریشههای جاهطلبی را در حاشیهایترین آدمها هم برجسته و نوک پیکان خود را متوجه نقطهای حساس میکند.
قصه به گونهای پرداخته شده که در هر موقعیت شصتچی با آدمهایی نمونهوار از آن قشر مواجه شده و با حرکت ایستگاهی در مدت زمان توقف خود در هر موقعیت با آنها وارد رابطه میشود. حرکت از هر موقعیت به ایستگاه بعدی هم گونهای طراحی شده که داستان و درام فراتر از منطق حرکت کند و جنس خاص باورپذیری را به مخاطب خود انتقال دهد و این قرار را تا انتها با مخاطب خود حفظ میکند تا انتظار منطقی قوی و محکم برای رفتن شصتچی از یک موقعیت به موقعیت دیگر نداشته باشد.
این نوع طراحی داستان شرایطی به وجود میآورد تا شخصیتهای متعدد و متنوع در روند قصه حضوری کارکردی داشته و در عین حال لزومی به حضور باری به هر جهت آنها برای حفظ منطق داستانی نباشد. حتی پدر و مادر، نامزد و پدر نامزد شصتچی نیز که تنها نخ ارتباطی او از ابتدا تا انتهای قصه هستند؛ تنها چند گذر به آنها زده میشود تا یادآوری ضمنی شود، ولی این یادآوری هم به ورطه تکرار نمیافتد و از جایی به بعد حذف میشود.
انتخاب روایت فلاشبک هر چند شیوهای چندان دلچسب نیست ولی در قصه خاص این مجموعه کارکردی مناسب پیدا میکند. به این ترتیب چون قصد مجموعه ایجاد تعلیق درباره گرفتار شدن یا نشدن شصتچی نیست، دادگاه ابتدایی فیلم طراحی شده تا در طول ۱۳ قسمت این تعلیق کاذب نباشد که مخاطب را وادار به پیگیری میکند، بلکه جذابیت نهفته در بطن هر موقعیت با توجه به آگاهی از پایان او را به دنبال کردن مجموعه "مرد هزار چهره" ترغیب کند.
کارکرد مهم دیگر این شیوه روایت بخصوص در قسمتهای ابتدایی، آسیبشناسی نگاه مردمی در جایگاه قضاوت و داوری است. تصویری مخدوش که افراد مختلف در دادگاه ابتدایی از مرد هزار چهره ترسیم میکنند، با آغاز فلاش بک و نشان دادن پیشینه شصتچی و چگونگی افتادن او به دام کلاهبرداری ناخواسته، به تضادی دراماتیک میانجامد. از دل همین تضاد است که نقدی عمیق وارد زیرلایه کار شده و به فراخور درک مخاطب، بسطی ویژه پیدا میکند.
چهار موقعیت اشاره شده که هر کدام وجهی از نگاه طناز سازندگان را متوجه خود کرده، شرایطی پدید میآورد تا فرورفتن آرام آرام شخصیت اصلی در باتلاق انتظاراتی که دیگران از او دارند، با نگاهی همهشمول مورد نقد و آسیبشناسی در زیرلایه کار قرار بگیرد و در سطح و رویه داستان هم طنز خاص کار مخاطب را درگیر کند.
در این میان برای برجسته کردن نقش نیروی انتظامی و نوعی رفع و رجوع اشتباهی که پرسنل کلانتری مرتکب شدهاند، حضور مأمور نیروی انتظامی برای دستگیری شصتچی هم به عنوان یکی دیگر از شخصیتهای محوری در نظر گرفته شده که در موقعیتهای شاعر و مافیا هم او را ردیابی میکند و بیش از هر چیز نوعی برگ عبور گرفتن برای شوخیهای تند این موقعیت در شوخی با نیروی انتظامی است که البته راهکاری هوشمندانه است!
به این ترتیب دستگیری شصتچی و مهر پایان زدن بر این دور تسلسل که میتواند همچنان ادامه پیدا کند، با انتخاب نویسندگان کار زده شده تا ویترین رنگین و البته هوشمندانه خود را برای ارائه تصویری طنز از اقشاری نمونهوار تکمیل کنند و البته از عواقب انتقادناپذیری این اقشار هم در امان نمانند.
"مرد هزار چهره" از جهت حضور کاراکترهای متعدد و به تبع آن بازیگران حرفهای مختلف (حتی بیش از "شبهای برره") در کارنامه مدیری نقطهگذاری خاص کرده و همکاری او را با بازیگران برجسته چون علیرضا خمسه که وجههای خاص در حیطه کمدی دارند را برجسته میکند.
به خصوص که خمسه در نقش پدرخوانده مافیا (بابایی) بازی غیرقابل انتظار و متفاوت از جنس بازی که از او انتظار داریم ارائه میدهد. وجه مهم دیگر در بازی او الگویی از پیش تعیین شده است که برای بازی در نقش پدرخوانده داشته و او به گونهای باورنکردنی این الگو از پیش تعیین شده را مال خود میکند.
درباره حضور ویژه دیگر بازیگران حرفهای که تاکنون با مدیری همکاری نکرده بودند، چون بهاره رهنما و ... هم میتوان تحلیل و بررسی خاص کرد که باز هم وجهی دیگر از مدیری را برجسته میکند و این نکته را که او فقط با گروهی خاص میتواند همکاری کند و به نتیجهای درخور برسد، کمرنگ میکند.
مجموعه تلویزیونی "مرد هزار چهره" به کارگردانی مهران مدیری نوروز ۸۷ در ۱۳ قسمت هر شب ساعت ۲۳ از شبکه سوم سیما پخش شد.
منبع : سایت خبری ـ تحلیلی سینمای ما
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست