چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
حرکت از جزء به کل
زیباشناسی چیزی جز انطباق و هماهنگی ساختار و محتوا نیست و از این جهت هرگاه اثری توانسته باشد، مفاهیم و محتوای مورد نظرش را در قالبی منظم و هماهنگ، با ژرف ساختش، ارائه دهد در محدوده قواعد زیباشناختی تعریفپذیر است.
مهمترین بحثی که میتوان درباره «ملکة جنّیان» مورد بررسی قرار داد، بیگمان مسئله انطباق فرم و محتواست؛ این مبحث از این بابت نقدپذیر است که تئاتر ما با توجه به استانداردهای ساختار و قواعد تئاتریکال تا به حال به صورت کامل نتوانسته مفاهیم و معناهای باور مذهبی شرقی را، آنگونه که کاملاً در جهت قوانین آن قرار گیرند، به روی صحنه و به صورت و شکل غربی آن در خود داشته باشد و این مسئله به ویژه در مورد تئاتر مذهبی ما که همواره بر نمایشهای مذهبی و آیینها تکیه داشته است، بیشتر صادق است.
در واقع مسئلهای که تا به حال باعث شده است تئاتر مذهبی در کشور ما نتواند به صورت قانونمند و بر اساس قواعد تنظیم و تولید شود؛ توجه بیش از اندازه به اندیشه و مفاهیم بوده است که توجه به فرم و ساختار را تحت تأثیر قرار داده است.
بر این اساس نگاه به تئاتر مذهبی همواره با رویکردی معنایی توأم بوده و با تکیه بر همین دیدگاه هم، اهمیت پیدا کرده است. از طرف دیگر از آنجا که تئاتر همواره ریشه و پشتوانه خردگرایانه و ریاضیات را قالب و منطق درونی و بیرونی با هم داشته است به سادگی نمیتواند قالبهای متغییر را در اختیار اندیشه مختلف قرار دهد و تأثیری یکسان را برتابد.
«ملکة جنّیان» اما جزء آن دسته آثاری است که در میان سایر کارهای مذهبی تأکید و توجه بیشتری بر ساختار و اجرای متن دارد. امیر دژاکام، که برای دستیابی به فرمی منسجم و هدفمند از نخستین مرحله شکلگیری متن (طرح داستانی نمایشنامه متعلق به اوست) در تعامل و هماندیشی با نویسنده نمایشنامه (هادی حوری) بوده است، در جریان شکلگیری نمایش نیز نشان داده است که چطور میتوان عناصر و ابزارهای هنر تئاتر را به صورت هماهنگ در خدمت اندیشه کار در آورد.
یکی از ویژگیهای «ملکة جنّیان» در اجرا، همسویی فرآیند حرکتی جزء به کل در قالب روایی، داستان و اجرایی است که در یک نتیجهگیری کلی اندیشهای را از جزئیات به سمت هدفی کلی و غایی سوق میدهد. این فرآیند را میتوان در چینش اشخاص داستان به روی سطح شیبدار صحنه و طراحی آگاهانه حرکت آنها به سمت نقطهای کلی در بالا و عقب صحنه، مثال زد که، ابتدا بر اساس مفهوم جزئی تم فرعی قدرت به سمت ملکه، گرایش دارند و در پایانبندی کار با جانشینی شخصیت حماسی امام حسین (ع) در مرکز هرم حرکتی، تم اصلی را بر اساس اهمیت این شخصیت، پُررنگ و برجسته میسازند.
تم اصلی نمایش، وفای به عهد و پیمان است که داستان برای رسیدن به آن از یک شبکة هماهنگ با مفهوم، استفاده میکند.
طرحی شکل میگیرد و داستانی آغاز میشود که از همان ابتدا به مفهومی چون «قدرت» پهلو میزند. و در ادامه علاوه بر تفاسیری که بر اساس هدف و اندیشه اصلی از قدرت برداشت و ارائه میکند؛
«ـ قدرت آنجا نیست که فرمانروایانش قادر باشند به تمامی زبانها با ملت سخن بگویند، قدرت آنجاست که فرمانروایانش قادر باشند به تمامی زبانها دروغ بگویند و ملت باور کنند!»
«پیمان» و «عهد» را نیز چندین بار به صورت جزئی مورد پرداخت قرار میدهد که مهمترین دلیل آن در گستره داستانی را، حضور صعبان و ترک صحنه توسط او تعریف میکند.
اما نتیجه، هنگامی حاصل میشود که این جزئیات و واسطهها با هم جمع میشوند و در رأس هرم ساختاری نمایش به نقطه ایدهآل آن که همان محتوای کلی نیز هست میرسند.
جزئیات در حرکت به سمت کل، علاوه بر ساختار روایی و داستانی در قالب نشانهها و نمادها و ابزارها و عناصری چون زبان، نور، صحنهآرایی، گریم و ... نیز قابل بررسیاند. اما علاوه بر اینها، همین که مفاهیم و باورهای شرقی توانستهاند تحت عنوان تئاتر و در جهت قواعد آن ترتیب پیدا کنند و با ساختاری تئاتریکال ارائه شوند و در نتیجه فرآیند دریافت نیز پروسه انتقال و ارتباط را کامل کنند، نشان میدهد که اهداف تولید نمایش برآورده شده است.
«ملکة جنّیان» که در بخش ویژه همایش آیینهای عاشورایی هم به نمایش درآمد حاصل هماهنگی محتوا و ساختار در گسترة زیبا شناختی کل اثر است و دژاکام برای رساندن کارش به چنین درجه مطلوبی از ساخت هنری، توانسته است عناصر مختلف تئاتر را از نور گرفته تا بازیگری، طراحی صحنه و لباس، گریم، میزانسن و ... با یکدیگر منسجم و هماهنگ سازد.
حال آنکه نمایش مذهبی و آیینها مدتهاست در محدوده تئاتر مذهبی کشور ما در ورطه تکرار افتادهاند و بدون توجه به تئاتر ـ به مثابه یک سازمان هنری ـ فقط جنبههای آیینی و نمایشی کار را مورد توجه قرار دادهاند.
بنابراین «ملکة جنّیان» از این حیث که از تکرار گریزان است و کوشیده تا ابزارهای تئاتر غربی را در خدمت بیان مفاهیم شرقی قرار دهد، اثری قابل تأمل است.
مهدی نصیری
منبع : سورۀ مهر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست