پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
انحراف عرفانی
● پرسش:
چرا و به چه دلایلی در جهان اسلام عرفان و تصوف به انحراف کشیده شد به گونه ای که حتی امروز نیز با جریان های عرفانی و صوفیانه کاذب، منحرف و متعددی مواجه هستیم که با آموزه های عرفان ناب اسلامی تفاوتهای بنیادین دارد؟
▪ پاسخ:
پاسخ جامع و مانع به این پرسش نیاز به یک پژوهش گسترده و عمیق، تخصصی و بنیادین دارد، تا ریشه های معرفتی، تاریخی و رفتاری چنین انحراف، تحریف، عوام زدگی، بدعت و التقاط در حوزه معنویت گرایی و سلوکی را به تفصیل مورد بررسی و تحقیق قرار داده، و به طور صریح و شفاف ریشه ها و زمینه های انحراف را برای آگاه سازی عموم مردم تبیین نماییم. اما اگر بخواهیم پاسخی اجمالی و محوری به این سؤال داده باشیم ضروری است به اهم عوامل و زمینه هایی که نقش حیاتی و کلیدی در این رابطه داشته اند اشاره کنیم:
۱) عدم تصفیه، تبیین و عرضه بعد معنوی و باطنی اسلام یا عدم معرفی عرفان حقیقی اسلام.
۲) تعامل گسترده و بدون پشتوانه فرهنگی و تئوریک با ادیان و جریان های معنوی و عرفانی در شرق و غرب جغرافیای طبیعی، سیاسی و فرهنگی قرون اولیه.
۳) نقش حاکمان اموی و به ویژه عباسی در تبلیغ، حمایت وگسترش جریان های عرفانی که با حکومت و خلافت آنها درگیری و اصطکاک نداشته، بلکه از نظر فرهنگی زمینه ساز و توجیه کننده اعمال حکومتی آنان باشد.
۴) مهجوریت «امامت و ولایت» و سنت و سیره معصومین(ع) در جریان انحراف عمیقی که در صدر اسلام درباره مسأله قرآن و عترت پیش آمد و دامن زدن این اختلافات به وسیله اخلاف آنها.
۵) تحولات سیاسی- اجتماعی در درون جامعه اسلامی به ویژه حمله مغولان.
۶) گرایش حاکمان به تجمل گرایی و اشرافیت و وجود تبعیض طبقاتی و ظلم و جورها که بازخوردی چون گرایش عده ای به انزوا و روحیه زهدورزی و سلوکی را در پی داشته و شاید عده ای از باب «مبارزه منفی» با حاکمیت و اعتراض به وضع موجود به چنین روش هایی دست زده اند و....
۷) اختلاف نظرهای کلامی- فلسفی و فقهی-سلوکی بین رهبران فرهنگی- فکری جامعه، عدم تنقیح محل نزاع، تکفیر، تبعید و حتی کشتن برخی دانشمندان، دخالت خلفا و سوءاستفاده از نزاع عالمان دینی که همگی نقشی نسبتاً برجسته در انزواگزینی و در خود فرورفتن و درون گرایی در جامعه پدید آورد و...
۸) عدم تبیین محل اختلاف های حوزه عرفان نظری و عملی به صورت کارآمد در متن جامعه و وجود اختلاف نظرهای علمی و حتی فقهی درباره برخی مسایل سلوکی و گرایش عده ای به هم و گریز از یکدیگر با پوشش عرفان و سیر و سلوک.
۹) ملامت و دلزدگی از بی مبالاتی ها و تناقض های گفتار با رفتار در میان رهبران روحانی و معنوی جامعه و...
۱۰- تهاجم فرهنگی خزنده و تئوریک دشمن به عرفان اصیل و ناب اسلامی و کمک به ترویج عرفان های مسئولیت ستیز و تعهدگریز که با اهداف استعمارگرانه آنان در ستیز نباشد.
۱۱) عدم مدیریت هوشمند، جامع نگر، واقعیت شناس و دردمند در حوزه فرهنگ، هنر، نشر، کتب، مجلات و عدم مدیریت در حوزه های پژوهش تا نیاز شناسانه، مخاطب محورانه، مسأله فهمانه و شبهه شناسانه به حل گره های کور فکری- علمی و پژوهشی جامعه بویژه نسل جوان اقدام کنند و حتی فعالانه با جریان های انحرافی در حوزه عرفان و تصوف برخورد کنند و....
البته گرایش به عرفان های آیینی کاذب و سکولاریستی و لیبرالیستی که از دنیای متجدد و غرب وارد فرهنگ و تمدن جامعه اسلامی شده است، با عرفان های بدعت، تجمل، عافیت، قدرت، شهوت و... سازگار است نه با عرفان معنویت گرا و خدامحور که منجر به کسب کمالات روحی و معنوی برای انسان سالک می گردد.
منبع : روزنامه کیهان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست