جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

راه‌هایی آسانتر برای عیب‌یابی شبکه‌ها


راه‌هایی آسانتر برای عیب‌یابی شبکه‌ها
راهنمای عیب یابی
اولین چیزی كه باعث می شود تكنسین شبكه بتواند ایراد احتمالی را تشخیص دهد ، بررسی این موضوع است كه پیش از این شبكه در چه شرایطی به طور صحیح كار می كرده است . شناخت آن شرایط باعث تشخیص آسانتر عامل پدید آورنده خطا می گردد . اما متاسفانه بعضی از تجهیزات شبكه فاقد داده های فنی لازم برای رفع عیب یا مستنداتی برای آگاهی یافتن از شرایط كاركرد صحیح آن ها هستند و متخصصان هنگامی در كار با آن هاموفق هستند كه نمونه های مختلفی از آن ها را دیده ، نصب كرده و با شرایط كاركرد آن ها آشنا باشند . اما همان متخصصان هم ممكن است فراموش كنند كه كدام یك از دستگاه ها ، در كدام شرایط بهترعمل می كردند یا كدام پیكر بندی برای كدام محیط مناسب تر بوده است . برای آنكه فاصله بین تكنسین های مختلف با یكدیگر كمتر شود و راه یافتن خطا ها كوتاه تر گردد ، رعایت نج نكته ضروری است . این موارد را می توان پنج گام برای كسب موفقیت در كشف خطا نام گذاشت .
▪ گام اول : مستند سازی شبكه
در دست داشتن آخرین نقشه های فیزیكی و منطقی شبكه ، كمك شایانی به شناخت وضعیت فعلی شبكه می نماید . با این نقشه ها می توان ادوات مختلف ، پیكر بندی ها ، و آدرس ها راتحت نظارت داشت . ضمن آنكه از این طریق كار عیب یابی آسانتر می گردد.
▪ گام دوم : جمع آوری كلیه اطلاعات و تحلیل خطای پیش آمده
فرض كنید كه اشكال كار می دانید ، آیا می توانید آن را مستند كنید ؟ آیا قبل ازبروز خطا ، هشداری از ایستگاه های كاری صادر نشده است ؟ برای این كه این مرحله را ساده تر كنیئ . می توانید از دستگاه LinkRunner، محصول شركت Fluke Networks استفاده كنید . این ابزار كه به سادگی قابل حمل است می تواند اشكالات اولیه درلایه فیزیكی را نشان دهد . این ابزار می تواند در خدمت تكنسین ها باشد تا در صورتی كه اشكال شبكه ، فراتر از اشكالات معمولی بود ، از متخصصان مجرب تری استفاده گردد. پس در گام دوم ، با استفاده از ابزارهای كمكی به جمع آوری كلیه اطلاعات موجود می پردازیم و اشكالات لایه فیزیكی رابررسی می نماییم .
▪ گام سوم : دامنه مشكل ایجاد شده را محدود كنید
قدم بعدی محدود كردن دامنه مشكل ایجاد شده است . باید یررسی كنیم كه مشكل مربوط به بخشی از شبكه است یا فقط به یك كانیت محدود است ؟ مثلا اگر مشكل مربوط ب هكلانیت است پس به كابل فیزیكی یا ایستگاه كاری محدود می گردد. یعنی پس از جمع آوری اطلاعات،باید آن را به مشكل پیش آمده محدود نماییم .
▪ گام چهارم : مشكل را رفع كنید
پس از محدود كردن دامنه مشكل ، رفع آن آسان خواهد شد . در مورد ادوات سخت افزاری ، معمولا باید آن را تعویض نمود . مثلا تعویض Patch Cable یا تغییر پورت سوئیچ یا تعویض كارت شبكه كلانیت . این گام وقتی تكمیل می شود كه پس از رفع عیب ، شبكه مجددا تست شودتا ازرفع كامل اشكال اطمینان حاصل گردد.
▪ گام پنجم : كارهای انجام نشده را مستند كنید
حالا باید مجددا گام اول را تكرار كنید . یعنی مشكل پیش آمده و نحوه رفع آن را مستند سازی كنید . این كاربر برای مراجعات بعدی بسیار مفید خواهد بود .
اما آیا انجام این دادن همه این مراحل لازم است ؟
گاهی پیش می آید كه مشكلات شبكه ، ناشی از اشكلات سیستم عامل است . غلب تكنسین هایی كه در واحدهای فنی مستقر هستند ، هنگام انجام راهنمایی تلفنی ، به كاربران می گویند كه «یك بار كامپیوترتان را بوت كنید .» این راه حل ، در بعضی موارد مشكل را مرتفع می كند و دیگر نیاز به طی كردن گام های پنج گانه نیست . حسن این كاردر این است كه تكنسین بدون این كه محل كارش را ترك كند ، مشكل را برطرف نموده است .
اما بعضی مشكلات با بوت كردن ساده از بین نمی روند . در این موقع ، در صورتی كه كاربر كامپیو تر بتواند از خط فرمان (Command Prompt) سیستم عامل استفاده نماید ، راهنمایی تلفنی را همچنان می توان ادامه داد . یعنی فرمان IPCONFIG می تواند وجود اتصال فیزیكی را بررسی نماید .
مثلا وقتی PC برای پروتكل DHCPپیكر بندی شده اما آدرس پیش فرض ویندوز (۱۶۹.۲۵۴.X.X) را بر می گرداند ، مشخص می شود كه كلانیت نمی تواند با سرورDHCP ارتباط برقرار كند .
یا وقتی یك كامپیوتر پر تابل را به شبكه متصل می كنیم ، بایستی آدرس همان شبكه راداشته باشد . اما آگاهی اوقات DHCP ارتباط برقرار كند .
یا وقتی یك كامپیوتر پرتابل را به شبكه متصل می كنیم ، بایستی آدرس همان شبكه را داشته باشد . اما گاهی گاهی اوقات DHCP، آدرس subnet دیگری را به آن اختصاص می دهد . اكنون كاربر می تواند دودستور C:>ipconfig/release و C:>ipconfig/renew را وارد می نماید. یعنی می خواهد كه آدرس lP جدیدی داشته باشد . اگر سیستم پاسخ دهد كه انجام عمل DHCP میسر نیست . آن گاه این احتمال وجو دارد كه كاربر از پیكر بندی lP ااستاتیك استفاده كرده باشد . در این حالت جهت بررسی صحت گزارش ، باید به مستندات شبكه مراجعه نمود .
در حالتی دیگر ، اگركاربر یك آدرس lP را اعلام كند ، باید از طریق ping كردن ، آن بررسی نمود . اگر PC كاربر ، پاسخ مناسب می دهد ، یعنی آ ن كه انجام فعالیت های متداول نظیر باز كردن صفحه وب انجام پذیر است . در غیراین صورت بایستی كامپیوتر را از نزدیك مورد بررسی قرارداد.
● بررسی مشكل به صورت حضوری
پس از حضور در محل كاربر ، كار جمع آوری اطلاعات شروع می شود . سؤال اول این است كه انجام كدام عمل باعث بروز مشكل شد ه است . گاهی اوقات پاسخ این سؤال، چندان روشنگرنیست . زیرا كاربرمی گوید كه وی كارخاصی انجام نداده است و همه كارها صورت گرفته در حد كارهای معمولی روزانه بوده است یا آن كه دقیقا می داند چه اتفاقی افتاده ولی ترجیح می دهد درباره آن توضیحی ندهد ، یا مسئوولیت انجام آن را بر عهده نگیرد .
در این مواقع باید كاربر را مطمئن سازید كه توضیح درباره نحوه بروز مشكل به رفع سریع آن كمك خواهد كرد . به غیر از این ها از انجام تغییرات محلی نیز سؤال كنید . مثلا این كه به تازگی دكوراسیون اتاق محل كار تغییر كرده است ی یك برنامه محافظ نمایش جدید نصب شده است یا مواردی از این دست .
بعد از آن كه تا حد ممكن دانسته هایتان را افزایش دادید ، موارد ی كه تلفنی به كاربر گفتید را مجددا خودتان آزمایش كنید . اگر عمل ping به سرور شبكه به درستی انجام می شود یا ادوات شبكه به درستی پاسخ می دهند ، نشان دهنده آن است كه ایستگاه كاری در لایه ۳، به درستی به شبكه متصل است و در نتیجه به انجام تست در لایه های پایین تر نیازی نیست . پس باید توجه را به لایه های بالایی شبكه معطوف نمود . اگر این قسمت درست جواب ندهد یعنی این كه باید به سراغ لایه های پایین تر رفت . حالا باید از یك لایه شروع كنید . اگراتصال شبكه قطع باشد ، دستورping این موضوع را به خوبی نشان می دهد . برای دیدن زمان پاسخ (response Time) ، دستور زیزر استفاده می شود : C:ping-t x x x x
نتیجه حاصله را می توان با استفاده ازTERACERT و PATHPING برای بررسی مسیر ها به سمت device مورد نظر تحلیل نموده است .
Trace route نمودن به شما می گوید كه چگونه در طول مسیر شبكه ، پكت ممكن است از بین برود . یعنی رفع عیب لایه یك شبكه را می توان از همین راه آغاز كرد . دستور C:>tracert x.x.x.x یا C:>patping این كار را انجام می دهند.
▪ آیا به سطح پیشرفته تری از اشكال یابی احتیاج است ؟
اگر هنوز ایراد مشخص نشده است یا برای تعیین آن به اطلاعات یا به جزییات بیشتری نیاز است ،باید چند آزمایش دیگر را نیز انجام داد .
پس از اطمینان از این كه ، وارد نشدن كاربربه شبكه دراثرجابه جایی كابل یت جدا شدن كابل و اتصالات آن نمی باشد ، به این نتیجه می رسید كه مشكل پیش آمده ، پیچیده تر از اشكلات معمولی شبكه هااست.
در این جا داشتن ابزاری مانند LinkRunner می تواند به سرعت به كشف اشكالات كمك كند .
▪ آزمون های مستقیم
۱. تست لینك
۲. بررسی فعالیت Segmentها
۳. استفاده از DHCP به عنوان ابزار تشخیص
۴. انجام ping به صورت محلی و راه دور
▪ تست لینك
بعضی از تكنسین های شبكه معتقد ند كه روشن بودن چراغ (LED) روی كارت شبكه نشان دهنده برقرار بودن لینك است . اما این مساله در مورد تجهیزات مختلف ، معانی متفاوتی دارد . در بعضی تجهیزات ، چراغ های لینك ( Link LED) توسط نرم افزارهای مستقر در سیستم میزبان كنترل می شوند و وقتی روشن می شوند كه لایه های بالایی شبكه مشغول فعالیت باشند . بعضی كارت های شبكه چراغ لینك را وقتی روشن می كنند كه ترافیكی روی شبكه در جریان باشد . در نتیجه روشن بودن LED ، دلیل محكمی بر سالم بودن یا سالم نبودن لینك ارتباطی نیست . حتی بعضی از تجهیزات از LEDها برای نشان دادن یك طرفه یا دو طرفه بودن ارتباط (haft or full Dplex) یا نشان دادن سرعت ارتباط (۰۰/۱۰) استفاده می كنند .
برقراری لینك از طریق انجام روندی به نام Negotiation-Auto انجام می شود كه در طی آن ، طرف لینك اطلاعاتی را با یكدیگر تبادل می كنند . این اطلاعات شامل سرعت ارتباط یا یك طرفه / دو طرفه بودن آن می شود . در حین این تبادل ، دو طرف ارتباط قابلیت های یكدیگر را مقایسه می كنند و سعی می كنند ارتباط رابابالاترین سرعت ممكن برقرار نمایند . اگر یكی از طرفین ارتباط نتوانند به درستی خود را پیكر بندی كنند یا درایو های مورد نیاز نداشته باشند . اینارتباط نمی تواند ادامه پیدا كند . آن گاه یا روند فوق مجددا تكرار می گردد و یا ارتباط به كلی قطع می گردد.
وقتی ارتباط در یك شبكه قطع شده است . Link Runner سعی می كند ابتدا ارتباط خودش را با هر یك از طرفین لینك برقرار سازد . مثلا خودش را به كارت شبكه یا سوئیچ ( دو طرف یك ارتباط ) متصل می كند . سپس روند NegotiationـAuto را بااستفاده از استاندارد lEEE ۸۰۲.۳ آغاز می‌كند . این ارتباط در سطح سخت افزار خواهد بود و توسط نرم افزار كنترل نخواهد شد . پس از انجام این كار ، چراغ سبز رنگ LinkRunner روشن می شود و سرعت و نوع ارتباط ( یك طرفه / دو طرفه ) روی صفحه نمایش دستگاه نشان داده می شود.
منبع : شبگرد