چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
آیا خلفای راستین اسلام، ضرورات اسلام را انکار میکنند؟!
آیا خلفای راستین اسلام، ضرورات اسلام را انکار میکنند؟!(۱)
«شما در صورتی خلفای اسلام هستید که اسلام را به مردم بیاموزید. و نگویید بگذار تا امام زمان (علیه السلام) بیاید.» (۲)
● اول
در صدد بودیم که مستقلا مقاله ای را در باب سخنان اخیر مطرح شده در باب تعطیلی حکم سنگسار در زمان غیبت امام عصر (عج) تنظیم کنیم اما با اندکی جستجو در تالیفات حضرت امام (ره)، بیانات امام را در بیان مقصود وافی و کافی یافتیم و لذا جز نکاتی کوتاه به آوردن فرازهایی از مطالب حضرت امام بسنده کردیم. گویا با توجه به شناختی که حضرت امام (ره) از وجود برخی تفکرات انحرافی در حوزه های علمیه آن روز خود داشته اند (که البته متاسفانه امتدادهای کمرنگ و رو به افولی از آنها هنوز در زمانه ما حضور و گاهی تاثیراتی هر چند اندک دارند) به پاسخ پرسشهایی که احتمال طرح آنها را از صاحبان آن تفکرات انحرافی میداده اند پرداخته اند و تعبیر رایج حوزویان دفع وهم مقدر کرده اند.
● دوم
اما نکته ای که در خور توجه است آن است که ضرورت اجرای حدود الهی و از جمله رجم و سنگسار اگر چه خود حکم مستقلی بوده و به اصطلاح حکم وجوب آنها نفسی است، اما چنان که در فراز ششم انتخاب شده از فرمایشات حضرت امام (ره ) آمده است، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت به واسطه ضرورت اجرای حدود الهی اثبات میشود. («بنا بر این، چون اجرای احکام پس از رسول اکرم (ص) و تا ابد ضرورت دارد، تشکیل حکومت و برقراری دستگاه اجرا و اداره ضرورت مییابد») و اگر چه ضرورت تشکیل حکومت اسلامی از راههای دیگری هم قابل اثبات است،)۳) انکار و یا تضعیف این اصل که فقیه واجد شرایط معین به عنوان نائب امام معصوم (ع) میتواند و باید اقدام به اجرای حدود الهی نماید، به نحوی از انحاء تضعیف یکی از ادله اثبات ضرورت تشکیل حکومت اسلامی است، (۴) که شاید به گمان منکر آن تنها راه اثبات ضرورت حکومت بوده است.
● سوم
این که احکام اسلامی بر اساس ملاکات و معیارهای حقیقی و نفس الامری متفق علیه فقها و اصولیون شیعه است، (۵) که از این مساله گاهی به« حسن و قبح ذاتی افعال» تعبیر شده است. حال قطعا حدود و از جمله آنها حکم رجم و سنگسار نیز مشمول این قاعده کلی خواهد بود و بر اساس ملاکات و مصالح واقعیه تشریع شده اند. حال اگر چنین است، اگر این حکم در برهه ای از برهه ها مانند زمان غیبت کبری معطل و متوقف باشد، در واقع گویا خداوند متعال امت اسلامی را از مصلحتی در شریعت خود محروم قرار داده است. تفویت ( منجر به از دست رفتن ) مصلحت بندگان توسط خداوند عقلا قبیح است و خداوند فعل قبیح انجام نمیدهد. پس هیچ حدی از حدود الهی و از جمله سنگسار تعطیل نخواهد بود و لاجرم متصدی ای میخواهد که آن متصدی در زمان غیبت نائب امام و فقیه است.
● چهارم
گوینده سخنانی که این مقال در راستای فرمایشات ایشان تنظیم شده است، اگرچه خود فقیهی باشد که مستقلا باید موضوعات و احکام را از ادله آن استنباط کند، لکن امروز که فقیهی از فقها عهده دار حکومت است و به تعبیر آقایان بسط ید دارد، طرح آراء شاذ و نادر اینچنینی که حتی در میان فقها هم مسموع نیست، آنهم در یک مصاحبه سیاسی چگونه میتواند توجیه شود؟
● پنجم
به هر حال مطالبی که در ذیل آمده است اندکی از مطالبی است که حضرت امام ( ره ) درباره ضرورت اجرای حدود در همه زمانها از جمله عصر غیبت کبری، فرموده اند. در مقام جستجو تنها به برخی آثار فقهی حضرت امام (ره ) مراجعه شد که علاقمندان میتوانند به تحریر الوسیله و صحیفه امام(ره) نیز مراجعه کنند.
□□□
فرازهایی از فرمایشات حضرت امام (ره ) در کتب فقهی خود در باب نظر مطرح شده در مصاحبه مزبور
۱) «اصلاً اسلام غریب است. از آن فقط اسمی مانده است. تمام جزائیات اسلام، که بهترین قانون جزایی است که برای بشر آمده، الان بکلی فراموش شده، و لم یبق إلّا اسمه. تمام آیات شریفه که برای جزاییات و حدود آمده است لم یبق الّا قرائته ما قرائت میکنیم«الزَّانِیَةُ وَ الزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ» اما تکلیف نداریم. فقط باید قرائت کنیم تا قرائت ما خوب شود و از مخرج ادا کنیم! اما این که واقعیتهای اجتماعی چه گونه است، و جامعه اسلامی در چه حالی است، و فحشا و فساد چه گونه رواج پیدا کرده، و حکومتها مؤید و پشتیبان زنا کاران هستند، به ما مربوط نیست! ما فقط بفهمیم که برای زن و مرد زنا کار این مقدار حد تعیین شده است، ولی جریان حد و اجرای قانون مبارزه با زنا به عهده چه کسی میباشد، به ما ربطی ندارد! میپرسم آیا رسول اکرم (ص) این طور بودند؟ قرآن را میخواندند و کنار میگذاشتند وبه حدود و اجرای قانون کاری نداشتند؟ خلفای بعد از رسول اکرم (ص) بنایشان بر این بود که مسائل را دست مردم بدهند و بگویند با شما کاری نداریم؟ یا بعکس، حدود معین کرده بودند و شلاق میزدند و رجم میکردند، حبس ابد میکردند، نفی بلد میکردند؟ به فصل«حدود» و«دیات» اسلام رجوع کنید، میبینید همه اینها از اسلام است، و اسلام برای این امور آمده است. اسلام آمده تا به جامعه نظم بدهد،ما مکلف هستیم که اسلام را حفظ کنیم. این تکلیف از واجبات مهم است؛ حتی از نماز و روزه واجبتر است. همین تکلیف است که ایجاب میکند خونها در انجام آن ریخته شود. از خون امام حسین (ع) که بالاتر نبود، برای اسلام ریخته شد. شما در صورتی خلفای اسلام هستید که اسلام را به مردم بیاموزید. و نگویید بگذار تا امام زمان (ع) بیاید. شما نماز را هیچ وقت میگذارید تا وقتی امام زمان (ع) آمد بخوانید؟ حفظ اسلام واجبتر از نماز است. منطق حاکمِ خمین را نداشته باشید که میگفت: باید معاصی را رواج داد تا امام زمان (ع) بیاید! اگر معصیت رواج پیدا نکند، حضرت ظهور نمیکند.»(۶)
۲) «من تعجب میکنم، اینها چه گونه فکر میکنند! از طرفی اگر برای ده گرم هروئین چندین نفر را بکشند میگویند قانون است! وقتی این قوانین خلاف انسانی جعل میشود، به نام این که میخواهند جلو فساد را بگیرند خشونت ندارد! من نمیگویم هروئین بفروشند، لکن مجازاتش این نیست. باید جلوگیری شود، اما مجازاتش باید متناسب با آن باشد. اگر شارب الخمر را هشتاد تازیانه بزنند خشونت دارد، اما اگر کسی را برای ۱۰ گرم هروئین اعدام کنند خشونت ندارد چون غرب این کار را کرده است! اگر بخواهند فحشا را، که شرب خمر یکی از واضحترین مصادیق آن است، جلوگیری کنند و یک نفر را هشتاد تازیانه بزنند، یا زنا کاری را صد تازیانه بزنند، یا محصنه یا محصن را رجم کنند، وامصیبتاست! ای وای که این چه حکم خشنی است! و از عرب پیدا شده است! در صورتی که احکام جزایی اسلام برای جلوگیری از مفاسد یک ملت بزرگ آمده است. فحشا، که تا این اندازه دامنه پیدا کرده که نسلها را ضایع، جوانها را فاسد، و کارها را تعطیل میکند، همه دنبال همین عیاشیهایی است که راهش را باز کردند و به تمام معنا دامن میزنند و از آن ترویج میکنند. حال اگر اسلام بگوید برای جلوگیری از فساد در نسل جوان یک نفر را در محضر عموم شلاق بزنند، خشونت دارد؟»(۷)
۳) «در زمان رسول اکرم (ص) این طور نبود که فقط قانون را بیان و ابلاغ کنند؛ بلکه آن را اجرا میکردند. رسول اللَّه (ص) مجری قانون بود. مثلًا قوانین جزایی را اجرا میکرد: دست سارق را میبرید؛ حد میزد؛ رجم میکرد. خلیفه هم برای این امور است.
خلیفه برای این است که احکام خدا را که رسول اکرم (ص) آورده اجرا کند. اینجاست که تشکیل حکومت و برقراری دستگاه اجرا و اداره لازم میآید. اعتقاد به ضرورت تشکیل حکومت و برقراری دستگاه اجرا و اداره جزئی از ولایت است.»(۸)
۴) «رسول اکرم (ص) در رأس تشکیلات اجرایی و اداری جامعه مسلمانان قرار داشتً به بیان قانون جزا اکتفا نمیکرد، بلکه در ضمن به اجرای آن میپرداخت ؛ دست میبرید، حد میزد ؛ و رجم میکرد. پس از رسول اکرم (ص) خلیفه همین وظیفه و مقام را دارد.»(۹)
۵) مجتهد جامع الشرائط در عصر غیبت
س ۶۶: آیا مجتهد جامع الشرائط در عصر غیبت ولایت بر اجرای حدود دارد؟
ج: اجرای حدود در زمان غیبت هم واجب است و ولایت بر آن اختصاص به ولی امر مسلمین دارد.»(۱۰)
۶) ضرورت استمرار اجرای احکام
بدیهی است ضرورت اجرای احکام که تشکیل حکومت رسول اکرم (ص) را لازم آورده، منحصر و محدود به زمان آن حضرت نیست؛ و پس از رحلت رسول اکرم (ص) نیز ادامه دارد. طبق آیه شریفه، احکام اسلام محدود به زمان و مکانی نیست، و تا ابد باقی و لازم الاجراست. تنها برای زمان رسول اکرم (ص) نیامده، تا پس از آن متروک شود و دیگر حدود و قصاص، یعنی قانون جزای اسلام، اجرا نشود؛ یا انواع مالیاتهای مقرر گرفته نشود؛ یا دفاع از سرزمین و امت اسلام تعطیل گردد. این حرف که قوانین اسلام تعطیلپذیر یا منحصر و محدود به زمان یا مکانی است، بر خلاف ضروریات اعتقادی اسلام است. بنا بر این، چون اجرای احکام پس از رسول اکرم (ص) و تا ابد ضرورت دارد، تشکیل حکومت و برقراری دستگاه اجرا و اداره ضرورت مییابد. بدون تشکیل حکومت و بدون دستگاه اجرا و اداره، که همه جریانات و فعالیتهای افراد را از طریق اجرای احکام تحت نظام عادلانه در آورد هرج و مرج به وجود میآید، و فساد اجتماعی و اعتقادی و اخلاقی پدید میآید. پس، برای این که هرج و مرج و عنان گسیختگی پیش نیاید و جامعه دچار فساد نشود، چارهای نیست جز تشکیل حکومت و انتظام بخشیدن به همه اموری که در کشور جریان مییابد. بنا بر این، به ضرورت شرع و عقل آن چه در دوره حیات رسول اکرم (ص) و زمان امیر المؤمنین علی بن ابی طالب (ع) لازم بوده، یعنی حکومت و دستگاه اجرا و اداره، پس از ایشان و در زمان ما لازم است.
برای روشن شدن مطلب این سؤال را مطرح میکنم: از غیبت صغری تا کنون که بیش از هزار سال میگذرد و ممکن است صد هزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضا نکند که حضرت تشریف بیاورد، در طول این مدت مدید احکام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود، و هر که هر کاری خواست بکند؟ هرج و مرج است؟ قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ و نشر و اجرای آن بیست و سه سال زحمت طاقت فرسا کشید فقط برای مدت محدودی بود؟ آیا خدا اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال؟ و پس از غیبت صغری اسلام دیگر همه چیزش را رها کرده است؟
اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آنها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است. هیچ کس نمیتواند بگوید دیگر لازم نیست از حدود و ثغور و تمامیت ارضی وطن اسلامیدفاع کنیم؛ یا امروز مالیات و جزیه و خراج و خمس و زکات نباید گرفته شود؛ قانون کیفری اسلام و دیات و قصاص باید تعطیل شود. هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد، منکر ضرورت اجرای احکام اسلام شده، و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است.»(۱۱)
۶) «مثلاً یکی از اموری که فقیه متصدی ولایت آن است اجرای حدود (یعنی قانون جزای اسلام) است. آیا در اجرای حدود بین رسول اکرم (ص) و امام و فقیه امتیازی است؟ یا چون رتبه فقیه پایینتر است باید کمتر بزند؟ حد زانی که ۱۰۰ تازیانه است اگر رسول اکرم (ص) جاری کند، ۱۵۰ تازیانه میزند، و حضرت امیر المؤمنین (ع) ۱۰۰ تازیانه، و فقیه ۵۰ تازیانه؟ یا این که حاکمْ متصدی قوه اجرائیه است و باید حد خدا را جاری کند؛ چه رسول اللَّه (ص) باشد، و چه حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام)، یا نماینده و قاضی آن حضرت در بصره و کوفه، یا فقیه عصر.»(۱۲)
حسین وظیفهعالی– سید حمید رفیعی طباطبایی
منابع(۱۳):
۱- نگاه کنید فراز ششم از فرمایشات حضرت امام در همین مقاله
۲- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۶۹؛
۳- از جمله رهیافت¬های کلامی و عقلی ، که اگر چه در بیانات حضرت امام (ره ) و شاگردان ایشان و نیز تالیفات بسیاری از علما مورد ملاحظه بوده است ، اما متاسفانه هنوز تدوین و تالیف درخور و متناسبی در زمینه کلام سیاسی که ابعاد مختلف مساله حکومت را از منظری کلامی بپروراند و تحلیل کند در حوزه های علمیه بروز و ظهور نکرده است و یا شیوع عمومی در میان حوزویان نیافته است . که شاید این امر به علت جو غالب علمی حوزه باشد که پرداختن به آن از مجال این گفتار بیرون است.
۴- و جالب آن که مدعی این سخنان گلایه دارد که چرا کسی سخن او را نمی خرد.
۵- به خلاف اهل سنت که قائل به تصویب شده اند. تصویب یعنی مجتهد همواره نظرش در تشخیص حکم الهی مصیب است. اما شیعه قائلند که چون ملاک احکام حسن و قبح ذاتی آن افعال است، مجتهد یا مصیب است و یا مخطئ ( خطا کار ) که به مسلک شیعه در این مساله تخطئه می گویند.
۶- همان؛
۷- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۱۶؛
۸- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۲۱؛
۹- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۲۵؛
۱۰- رساله توضیح المسائل امام خمینی ج ۱ ص ۳۷؛
۱۱- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۲۶؛
۱۲- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۵۲؛
۱۳- کلیه مطالب منقول از کتب حضرت امام (ره ) از طریق نرم افزار جامع فقهی اهل البیت موسسه نور جستجو شده اند که به جهت رعایت حق معنوی این موسسه این مطلب ذکر شد.
منابع(۱۳):
۱- نگاه کنید فراز ششم از فرمایشات حضرت امام در همین مقاله
۲- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۶۹؛
۳- از جمله رهیافت¬های کلامی و عقلی ، که اگر چه در بیانات حضرت امام (ره ) و شاگردان ایشان و نیز تالیفات بسیاری از علما مورد ملاحظه بوده است ، اما متاسفانه هنوز تدوین و تالیف درخور و متناسبی در زمینه کلام سیاسی که ابعاد مختلف مساله حکومت را از منظری کلامی بپروراند و تحلیل کند در حوزه های علمیه بروز و ظهور نکرده است و یا شیوع عمومی در میان حوزویان نیافته است . که شاید این امر به علت جو غالب علمی حوزه باشد که پرداختن به آن از مجال این گفتار بیرون است.
۴- و جالب آن که مدعی این سخنان گلایه دارد که چرا کسی سخن او را نمی خرد.
۵- به خلاف اهل سنت که قائل به تصویب شده اند. تصویب یعنی مجتهد همواره نظرش در تشخیص حکم الهی مصیب است. اما شیعه قائلند که چون ملاک احکام حسن و قبح ذاتی آن افعال است، مجتهد یا مصیب است و یا مخطئ ( خطا کار ) که به مسلک شیعه در این مساله تخطئه می گویند.
۶- همان؛
۷- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۱۶؛
۸- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۲۱؛
۹- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۲۵؛
۱۰- رساله توضیح المسائل امام خمینی ج ۱ ص ۳۷؛
۱۱- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۲۶؛
۱۲- سید روح الله موسوی خمینی ، ولایت فقیه ، صفحه ۵۲؛
۱۳- کلیه مطالب منقول از کتب حضرت امام (ره ) از طریق نرم افزار جامع فقهی اهل البیت موسسه نور جستجو شده اند که به جهت رعایت حق معنوی این موسسه این مطلب ذکر شد.
منبع : رجا نیوز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست