یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا
فوبیای حجاب در مهد آزادی مغرب زمین!
● مقدمه
در اواخر تابستان سال ۲۰۰۳ م. فرانسه، نبرد سنگینی را بر ضد حجاب و مظاهر دینی در مدارس این كشور آغاز كرد و ضمن اتخاذ موضعی خصمآمیز، تلاش نمود تا افكار عمومی را نیز با به كار بردن روشهای مختلف، با خود همراه سازد. این در حالی است كه طرح جامع حكومت سكولار، در مرحله نظر و در سطح عمل، نه تنها اجازه چنین رفتاری را به مجریان خود نمیداد، بلكه آزادی عقیده و بیطرفی حكومت، از پایههای اصلی ایجاد آن بود. البته به رغم آنكه عنوان قانون جدید، منع استفاده از كلیه مظاهر دینی در مدارس بود، ولی گِرای واقعی و پشت پردهی آن بهطور خاص، «حجاب» را نشانه رفته بود. این قضیه سبب ایجاد نقدها و بحثهای داغی در محافلِ مختلف در میان مدافعان و مخالفان این قانون شد و به پدید آمدن ایستاری مشترك میان همه مدافعان حجاب و مخالفان این قانون، منجر گردید، تا حدی كه «حجاب» به نشانه و سمبلی برای خواستهها و مطالبات دینی مسلمانان این كشور بدل شد و كم كم حكومت، خود را در معرض خطر جدّی در مواجه با یكی از پرجمعیتترین اقلیتهای دینی این كشور یعنی مسلمانان دید.
این احساسِ خطر از حركت روبه رشد جماعتی كه با پرچم حجاب به پیش میروند، آنچنان رو به تزاید است كه در همین روزهای پایانی سال ۲۰۰۴ م. ـ یعنی زمانی كه تقریباً یك سال از تصویب این قانون سپری شده است ـ شاهد آن بودیم كه برخی از مقامات بلند پایه فرانسه، خبر جلوگیری از تكلمِ ائمه جمعه و جماعات به زبان عربی را منتشر كردند. و این، نشان دهنده اوج اضطراب و دلواپسی آنان از هر آن چیزی است كه هدایتگر اسلام به داخل مرزهایشان شود.
تلاش بنده در این نوشتار آن است كه ضمن بررسی پیشینه حجاب و باز خوانی سكولاریزم در فرانسه، به تحلیل لایههای زیرین این قانون بپردازم.
● پیشینه حجاب در فرانسه
روزگاری، فرانسه، یكی از استعمارگران قهّار در نقاط مختلف جهان بهویژه شمال آفریقا به شمار میرفت و دهها سال به غارت و تاراج منابع غنّی این كشورها و تثبیت سلطه خود بر آنان مشغول بود تا جایی كه این كشورها به سانِ بخشی از خاك فرانسه درآمدند و برخی از مردم آنها همانند: الجزایر، مغرب و تونس، آغاز به رفت و آمد و گاهی مهاجرت به این كشور نمودند.
این مهاجرانِ تازه وارد همراه با حضور فیزیكی خود، فرهنگ و آداب و سنن خود را نیز منتقل نمودند، نوشته دكتر مصطفی ذكری. و رفته رفته و علیرغم خواستِ حاكمان، نمادهای دینی و اسلامی همانند حجاب، به عنوان فرهنگ اصیل مسلمانان، جای خود را در جامعه فرانسه باز كرد و مقبولیت مردمی یافت.
حضور زنان محجّب دربافتهای مختلف اجتماع فرانسه نه تنها مشكلِ قابل ذكری ایجاد نكرد، بلكه از حیث كمّی نیز روند رو به رشدی داشت؛ ولی به ناگاه در آخرین دهه قرن بیستم میلادی، برخی از مدارس دخترانه این كشور، در اقدامی ـ به ظاهر ـ خود سر شروع به اخراج دانشآموزان محّجب نمودند. این رفتار ناگهانی و بیسابقه، دانشآموزان و والدینشان را بهتزده كرد و سبب شد تا شكایتهای متعددی به ادارات و سازمان های مسئول ارائه شود؛ ولی تقریباً همه اعتراضها و شكایتها بیثمر بود و هیچ راهكاری جز تغییر مدرسه دختران وجود نداشت.
دیری نپایید كه این مدارای كجدار و مریز با دختران دانشآموز، جای خود را به قانون منع كامل استفاده از حجاب در مدارس این كشور بخشید و با تصویب قانون منع استفاده از حجاب و نمادهای دینی در مدارس و ادارات دولتی، همه امیدها به رسیدگی و اصلاح امور از سوی حاكمان، به یأس گرایید.
● پیامدهای اجتماعی قانون منع حجاب در فرانسه
لرزه مهیبِ حاصل از تصویب این قانون در فرانسه، دو پس لرزه دیگر را نیز به همراه داشت كه من آن را در دو عنوان: «بازخوانی پرونده سكولاریزم در فرانسه» و «بازشناسی اسلام به عنوان دینی تسلیمناپذیر» آوردهام.
الف) بازخوانی پرونده سكولاریزم در فرانسه:
هنگامی كه «خواجه تاجدار الیزه، همنوا با شورای نظارت بر قوانین سكولار و پارلمان فرانسه، دستور منع استفاده از حجاب و نشانهای دینی را صادر كرد، بسیاری از مردم فرانسه را بر آن داشت تا قانونِ مصوبِ سال ۱۹۰۵ م. مربوط به حاكمیت سكولاریزم بر فرانسه ـ معروف به قانون جدایی دین از دولت ـ را بازخوانی نمایند. در نخستین بند این قانون آمده است:
«حكومت، ضامن آزادی عقیده است و مردم در اجرای عبادات دینی خود، آزادند»؛ ولی همان قانون، بر «بیطرفی حكومت» به همه ادیان تأكید میورزد.
▪ بنابراین، قانون سال ۱۹۰۵ م. دارای دو ركن اساسی است:
۱) آزادی عقاید دینی برای همه؛
۲) بیطرفی حكومت در قبال همه ادیان.
مفهوم این گفته آن است كه كشور فرانسه بر مبنای این قانون و بهعنوان مهدِ نخستینِ سكولاریزم در غرب و صادر كننده اصلی آن به سایر كشورهای غرب و شرق، فقط میتواند راجع به پرسش ِ شهروندان خود ـ كه دانشآموزان نیز از جمله ایشانند ـ در مورد واژههایی چون: «دین»، «خداوند»، «پیامبر»، «آخرت» و... سكوت كند و همه آنها را مسائلی شخصی قلمداد نماید؛ ولی بسیار حیرتآور است كه به بهانه دفاع از حاكمیت این قانون ـ یعنی دفاع از آزادیهای فردی دینی ـ حجاب از سر دختركان دانشآموز برگیرد! در واقع تصویب این قانون، نه تنها نقض آشكار قانون ۱۹۰۵ م. بود، بلكه به مثابه فروپاشی دموكراسی در مهد سكولاریزم جهان و بزرگترین داعیهدار دفاع از آزادی و حقوق بشر در مغرب زمین بود.
مواجهه با موضوع حجاب، سكولاریزم را در معرض امتحانی جدّی قرار داد و سبب شد تا لایههای رویین آن، رنگ ببازد و جوهره حقیقی آن هویدا شود، كه یكی از نویسندگان عرب، عنوانِ «اصول گرایی سكولاریزم به آن داده است. در حقیقت، سكولاریزم در ذات و گوهر پلید و حیوانی خود، چیزی جز ظاهر بزك كرده آن است و شاید دقیقترین تعریف آن را «ژاك شیراك» مامِ فعلی این نظام، در یكی از سخنرانیهای سال گذشته خود با عبارات كوتاه ذیل بیان كرده: «حقوق بشر، هر بشری كه باشد، در خوردن، نوشیدن و مسكن تجلّی مییابد.»
ب) بازشناسی اسلام به عنوان دینی تسلیم ناپذیر
پیامد دیگر قانون منع حجاب و مظاهر دینی، آن بود كه ثابت كرد اسلام، شبیه هیچ دین دیگری نیست، چراكه این قانون، علاوه بر حجابِ مسلمانان، مظاهرِ دینیِ سایر ادیان همانند: عرقچینِ یهودیان یا صلیبِ مسیحیان را نیز منع میكرد؛ ولی پیروان هیچ كدام از این ادیان، واكنش قابل ملاحظهای در مورد این قانون، نشان ندادند.
و اسلام، تنها دینی بود كه مقاومت و دفاع همه جانبه مسلمانانِ داخل و خارج این كشور را در مورد اعتقادات محكم دینیِ خود برانگیخت، به نحوی كه درگیر و دار این مسائل، یكی از نویسندگانِ نژاد پرست فرانسوی به نام «كلود امبرت»، با سراسیمگیِ فراوان، اسلام را چنین معرفی میكند:
«اسلام، تنها دین ِ غیر قابل اصلاح جهان است، چرا كه در مورد قانون منع حجاب و مظاهر دینی، فقط اسلام در مقابل ما ایستاد.»
در واقع، مشكلِ عمیقِ فكریِ «امبرت» و همه هم فكرانش آن است كه از دركِ حقیقت اصیل اسلام، غافل، كه حتّی عاجزند. این حقیقت اصیل آن است كه اسلام هرگز بر سر ضروریات مستحكم خود كه حجاب نیز از جمله آنهاست، معامله نمیكند و به عفّت و شرف و همیّتِ پربهایِ پیروانش در مقابل ولنگاری و آزادی حیوانی، چوب حرّاج نمیزند.
وانگهی بسیار ساده انگارنه است اگر محدوده بروز این مشكل را فقط در حجاب، و گستره جغرافیایی آن را محدود به فرانسه بدانیم انتخاب این كشور در قلب قارهای كه بیش از پانزده میلیون نفر مسلمان را در خود جای داده و اسلام به عنوان دومین دین آن شناخته میشود، بدون شك بیحكمت نبوده است، چرا كه اگر این كشور به عنوان سنتیترین حامی سكولاریزم در اروپا، بتواند با توجیههای مغالطهآمیز، مسلمانان را گام به گام از ارزشهای اصیل دینی خود عقب براند، كار برای سایر نقاطی كه در مجموعه فكری و فرهنگی غرب قرار گرفتهاند، بسیار سهل و آسان میگردد.
● دیدگاه مدافعان قانون منع حجاب
به رغم آنكه دیدگاههای مدافعان و مخالفان این قانون، تأثیری در تصویب عجولانه، دور از خرد و غیر منطقی این قانون نداشته است، ولی پرداختن به دیدگاه مدافعان این قانون، ابعاد قضیه را روشنتر میسازد.
قویترین برهانی كه تا كنون مدافعان این قانون ارائه كردهاند، این بوده است كه شاید حجاب و پوشش اسلامیِ دانشآموزان، تحت فشار و اجبار والدینشان و یا محیطهای زندگیشان باشد، نه اختیار شخصی آنان؛ بنابراین، نظامِ سكولار باید به وظیفه مقدس خود در حمایت از آزادی آنها وارد صحنه شود و مانعِ محدودیتِ آزادی افراد گردد.
فساد موجود در صغرای این استدلال، آن چنان بدیهی و آشكار است كه آن را تا حدّ یك مغالطه كودكانه تنزل میدهد، چرا كه اولاً: اگر احتمالِ تحت فشار بودن دختران صحیح باشد، احتمال خلاف آن هم وجود دارد، زیرا هرگز حتی یك نظر سنجی كه دالّ بر صحت مدعای ایشان باشد، انجام نگرفته است كه اگر انجام میگرفت، با توجه به رخدادهای پس از تصویب این قانون، قطعاً خلاف آن ثابت میشد. ثانیاً: اگر هم اجباری از سوی والدین یا محیط زندگی در مورد دختران وجود داشت، قطعاً این اجبار در مدرسه برداشته میشد و آنان آزاد بودند كه به دور از فشارهای خانواده و حمایت اولیای مدارس، حجاب از سر برگیرند و حال آنكه چنین نكردند و با اختیار و اراده خویش، سعی در حفظ این نماد اصیل دینی نمودند. بنابراین هیچ منطق صحیح و قابل قبولی در این استدلال و سایر استدلالهای آنان ارائه نشد و چون عرصه بر برهان تنگ آمد، نوبت به منطق زور رسید و این قویترین و آخرین منطقی بوده كه تا كنون غرب در مواجهه با مسائل اسلامی و انسانی به كار گرفته است!● واكنشهای جهانی در حمایت از مسلمانان فرانسه
با وجود آنكه معدودی از شخصیتهای مسلمان همانند «طنطاوی» ـ كه به تعبیر یكی از اندیشمندان، «باید با شرمندگی از آن یاد كرد ـ بر این حركت ضد دینی و ضد بشری مهر تأیید نهاد و در شرایطی كه حتی كشیشهای مسیحی و خاخامهای یهودی، این قانون را فاقد وجاهتِ دینی و حقوقی میدانستند، با غربیان هم نوا شد؛ بسیاری از رهبران مسلمانان، سازمانها و نهادهای مختلف دینی در حمایت از مسلمانان این كشور و اعتراض به حاكمان فرانسه، صف آرایی نمودند و میلیونها نفر در كشورهای مختلف اسلامی در حمایت از مسلمانان فرانسه، تظاهرات كردند.
هرچند شاید میزان این اعتراضها و اقدامات، كافی نبوده، ولی دست كم ضمن آشكار ساختن ابعاد مخوف و باور نكردنیِ سكولاریزم به مردم جهان، نشان داد كه حجاب، یك امر مقدس دینی است نه یك سنت عادی اجتماعی كه بتوان به راحتی با آن مبارزه كرد و آن را كنار گذاشت.
در اینجا مجال پرداختن به همه انواع و أشكال اعتراض مسلمانان در مقابله با این قانون نیست، ولی خالی از لطف نیست كه بخشی از نامه سرگشادهای را كه از سوی مجموعه بزرگی از نهادها و سازمانهای اسلامی و با امضای مشترك مسلمانان جهان «Les musulman du monde» خطاب به آقای «ژاك شیراك» و دهها نفر از مقامات بلند پایه اروپایی. متن كامل این نامه سرگشاده در دفتر نشریه موجود است. در داخل و خارج فرانسه ارسال شد، ذكر نماییم.
در بند پنجم این نامه آمده است:
>div align=left dir=ltr<
M. le pre۰۳۹;sident Jaques Chirac
l۰۳۹;article ۵۸۱ ـ Cette loi qui vise a interdire les signes religieux dans les
de l۰۳۹;homme que: "Touteecoles et les etablissement s۰۳۹;oppose totalement avec
liberte de pensee, de conscience et dede la declaration universelle des droits
dr la liberte de changer de religion ou de convictionpersonne a droit a la
lesainsi que la liberte de manifester sar conviction seule ou enreligion; ce
accomplissement des rites.commun, tant en public qu۰۳۹;en prive, par l۰۳۹;enseignement,
pral culte et l۰۳۹;
Francais peuventEt sachant que c۰۳۹;est la France qui a presente cette declaration
legiferer une telle loi.au mond, il sera difficile comprendre que les
>/div<
آقای ژاك شیراك:
۵ ) قانون منع استفاده از نمادهای دینی به طور كامل با ماده هجدهم «اعلامیه» جهانی حقوق بشر»، مخالف است. در این ماده آمده است كه: «هر كس حق دارد از آزادی فكر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حقّ، متضمن تغییر مذهب یا عقیده و همچنین متضمن آزادی عقیده و ایمان است و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هر كس میتواند از این حقوق منفرداً یا مجتمعاً، به طور خصوصی یا به طور عمومی، برخوردار باشد.
از آنجا كه فرانسه، خود منشأ تصویب و اعلان این اعلامیه به جهانیان است، تصویب چنین قانونی از سوی او بسیار عجیب مینماید. ما بیم آن داریم كه تصویب چنین قوانینی در فرانسه، به شكاف هرچه بیشتر و عمیقتر میان جهان اسلام و غرب بیانجامد.
● خاتمه:
آنچه كه فرانسه و سایر دولتهای غربی از آن غافلاند، این است كه اسلام و نهادهای اصیل آن، بسیار عمیقتر و مستحكمتر از آن است كه بتوان با اینگونه بازیها آن را از پای در آورد. واقعیتهای عینی جهان امروز باید به آن ثابت كرده باشد كه نه تنها مبارزه با حجابِ چند دختر دانشآموز كه حتی لشكر كشی به عراق و افغانستان نیز نتوانست به رویای تعبیر نشدنی آنان در نابود ساختن دین اسلام، ذرهای كار ساز باشد.
به زودی فرانسه و سایر دولتهای غربی به این حقیقت خواهند رسید كه برای جلوگیری از بیثباتی ِ رو به تزاید در حكومتهای خود، نه تنها باید در سیاستهایشان در برخورد با مسلمانان و نهادهای دینی تجدید نظر كنند كه حتی باید سیاست خارجی خود را از بنیاد تغییر دهند و به گفتوگوی آزاد با ملل جهان بهویژه ملل اسلامی روی آورند.
امروز یكی از تلخترین لطیفهها برای ملل جهان این است كه فریادهای دموكراسی و آزادی از حلقوم كسانی برمیخیزد كه زخمهای كاری و عمیقی بر مسلمانان بیدفاع و مظلوم فلسطین و عراق و افغانستان وارد كردهاند.
پرواضح است كه آنان هدفی جز كنترل هرگونه اسلامگرایی و اسلام خواهی چه معتدل و چه افراطی ـ ندارند، زیرا بروز هرگونه گرایش مستقل اسلامی را تهدیدی علیه نظام خود میپندارند؛ ولی عاقبت به این نتیجه خواهند رسید كه سركوب اسلامگرایی، نتیجهای معكوس خواهد داشت.
مهدی بهزادیان
منبع : نشریه حورا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست