چهارشنبه, ۱۶ آبان, ۱۴۰۳ / 6 November, 2024
مجله ویستا

مروری بر مشکلات مشترکان ایرانسل


مروری بر مشکلات مشترکان ایرانسل
شبکه‌ی اپراتور دوم تلفن همراه در کشور پس از پشت سر گذاشتن روندی طولانی و با تاخیر در کشور راه‌اندازی شد اما توانست با استفاده از راهکارهایی از جمله بهره‌گیری از حجم گسترده‌ی تبلیغات و در نظر گرفتن مکانیزم‌های تشویقی برای جذب مشترک، نامش را در میان متقاضیان تلفن همراه بشناساند و هم‌اکنون به گفته‌ی مسوولانش تعداد مشترکان این اپراتور به حدود ده میلیون مشترک رسیده ‌است. در این گزارش به بررسی مشکلات مشترکان ایرانسل پرداخته و پاسخ آن‌ها را از زبان مسوولان این اپراتور جویا شدیم.
این روزها قبل از شروع و در میان هر برنامه پرمخاطب که معمولا دارای هزینه‌های تبلیغاتی نسبتا بالایی هستند، حتما تبلیغی از وعده‌ها و جوایز ایرانسل برای مخاطبان رادیویی و تلویزیون پخش می‌شود؛ این تبلیغ‌ها علاوه بر رسانه‌های ملی در صفحات متعدد اکثر جراید کشور به چشم می‌خورد و این درحالی است که برخی از مشترکان از نحوه‌ی سرویس‌دهی این اپراتور ناراضی‌اند.
بروز برخی از مشکلات در ابتدای راه‌اندازی این شبکه تا حدودی طبیعی به‌نظر می‌رسید. ضمن آنکه حمایت از روند خصوصی‌سازی در ارایه خدمات عمومی، موضوعی است که کمتر کسی با آن مخالف است اما امروز وجود این مشکلات در شبکه‌ی اپراتور دوم نیازمند رسیدگی جدی و پاسخگویی مسوولان مربوطه است.
با وجود بهبود وضعیت خدمات‌دهی اپراتور دوم تلفن همراه نسبت به ماه‌های ابتدایی راه‌اندازی این شبکه و رضایت برخی از مشترکان این سیم‌کارت‌ها از مواردی مانند خدمات ارزش افزوده، شماری از مشترکان ایرانسل همچنان با مشکلات متعددی مواجهند و علی‌رغم تبلیغات فراوان هنوز در سطح شهر تهران نقاط کوری وجود دارد که آنتن‌دهی در آنجا ناممکن است و همچنین در حین مکالمه با ایرانسل مشترکان با قطعی‌های مختلفی روبه‌رو هستند.
برخی از مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه همانند مشترکان اپراتور دولتی، از بروز اختلال در حین تماس، مشکلات دریافت و ارسال پیام کوتاه و ناتوانی دریافت پیام از سیم‌کارت‌های مشترکان همراه اول و تالیا و پوشش نداشتن برخی نقاط کشور بویژه شهر تهران و جاده‌های کشور ناراضی‌اند.
یکی از مشترکان ایرانسل درباره‌ی مهم‌ترین مشکل این سیم‌کارت‌ها می‌گوید: متاسفانه گرفتن تماس با این سیم‌کارت‌ها بسیار مشکل است و ارتباط در برخی نقاط به سختی برقرار می‌شود.
برخی دیگر از مشترکان درباره‌ی نحوه‌ی محاسبه‌ی صورت‌حساب‌ این سیم‌کارت‌ها سوالاتی داشته و خواستار ارایه‌ی اطلاعات بیشتر در این زمینه از طرف این اپراتور هستند.
تعدادی از مشترکان این اپراتور نیز از نحوه‌ی ارسال صورت‌حساب‌های ماهانه‌ی خود ناراضی هستند چراکه به عنوان نمونه با گذشت چند ماه از استفاده از سیم‌کارتشان، قبضی دریافت نکرده‌اند و تنها به آن‌ها SMS ارسال و در آن ذکر شده مشترک نسبت به پرداخت صورت‌حساب خود اقدام کند.
یا اینکه در همان روزی که مشترک SMS مذکور را دریافت کرده، سیم‌کارت وی یکطرفه شده است و این در حالی است که مشترک تا پیش از این از مبلغ قبض خود و چگونگی پرداخت آن باخبر نبوده است که این موضوع بویژه در ایام تعطیلات و یا ساعاتی از شب که امکان پرداخت صورتحساب وجود ندارد برای مشترکان مشکل‌ساز شده است.
یک فروشنده‌ی سیم‌کارت‌های ایرانسل با اشاره به آنتن‌دهی این سیم‌کارت‌ها گفت: آنتن‌دهی سیم‌کارت‌های ایرانسل رضایت‌بخش نیست البته در حال حاضر این وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده و امید می‌رود که این روند ادامه یابد.
اما مسوولان این اپراتور که طبق اعلام تاکنو ن حدود ۳۴۰ شهر را پوشش داده است، در پاسخ به علت آنتن‌دهی نامناسب این سیم‌کارت‌ها می‌گویند: مشکل آنتن‌دهی بیش‌تر در تهران و اصفهان وجود دارد که این اپراتور در تلاش است این وضعیت را بهبود بخشد و در همین راستا از ابتدای سال جاری در مسیرهای تهران به شمال، تهران - مشهد و تهران به تبریز با فراهم کردن تمهیداتی وضعیت تماس با این سیم‌کارت‌ها بهبود یافته است.
مسوولان اپراتور دوم تلفن همراه درباره‌ی مشکلات ارسال SMS از طریق این سیم‌کارت‌ها عقیده دارند که ایرانسل برای ارسال پیامک‌های ناموفق هزینه‌ای از مشترکان خود دریافت نمی‌کنند و فقط در قبال پیام‌های ارسال شده مبلغ SMS برای مشترک محاسبه می‌شود.
اما یک فروشنده‌ی سیم‌کارت ایرانسل تاکید کرد: با توجه به قیمت باید از هر کالا یا خدمتی انتظار داشت و طبیعی است هرچه قیمت‌ها بالاتر باشد کیفیت نیز باید بهتر شود و این سیم‌کارت‌ها با توجه به قیمت پایین کیفیتی در این حد دارند.
برخی مشترکان عقیده دارند ایرانسل مکالمات را یا گران و یا اشتباه حساب می‌کند و با وجودی که چندین بار از ایرانسل برای دریافت پرینت مکالمات درخواست شده اما این تقاضا در برخی موارد بی‌پاسخ مانده است.
برخی از مشترکان هم اظهار کردند به دلیل گرانی محاسبات ایرانسل، دیگر سیم‌کارت خود را شارژ نمی‌کنند و از سیم‌کارت یک طرفه استفاده می‌کنند.
به گفته‌ی یکی از مشترکان، مکالمات رایگانی که ایرانسل اعلام می‌کند به صورت کامل به مشترک تعلق نمی‌گیرد و سیم‌کارت‌های هدیه نیز مردم را کلافه کرده است زیرا زمانی که مشترک سیم‌کارت را خریداری ‌کرده، همان لحظه سیم‌کارت هدیه را دریافت نمی‌کند و بعضا این سیم‌کارت‌ها به دستشان نمی‌رسد.
اما واحد امور مشتریان ایرانسل درباره اطلاع‌رسانی نامناسب این شرکت نیز اعلام کرده که پیش از رسیدن مشترک به سقف اعتباری خود از طریق یک شماره ویژه و همچنین پیام کوتاه با وی تماس گرفته و ضمن اعلام نزدیک شدن میزان مکالمات وی به سقف اعتباری، نحوه افزایش این سقف اعتباری برای مشترک شرح داده می‌شود اما معمولا نحوه افزایش حد اعتبار و مشاهده صورت‌حساب سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل یکی از موارد مورد سوال مشترکان اپراتور دوم است.
آرش کریم‌بیگی، مدیر روابط عمومی ایرانسل، با اشاره به این موضوع که جز بهای حق اتصال، مالیات و عوارض قانونی هیچ مبلغ دیگری چه شامل حق ثبت‌نام و چه شامل ودیعه از خریداران سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل دریافت نمی‌شود، نحوه‌ی افزایش سقف اعتبار سیم‌کارت‌های دایمی ایرانسل را تشریح کرد.
به گفته‌ی او پیرو مطالعات انجام شده برای هر مشترک سیم‌کارت‌های دایمی ایرانسل بر اساس میانگین صورتحساب‌های دو دوره قبلی و همین‌طور خوش حسابی در پرداخت‌های قبلی به طور خودکار یک حد اعتباری به مشترک اختصاص داده می‌شود که از طریق واریز وجه، سقف اعتبار فوق قابل افزایش می‌باشد.
بر این اساس مشترکان با مراجعه به شعب بانک ملت و تکمیل فرم مربوطه و واریز وجه می‌توانند حد اعتباری خود را افزایش دهند.
وی تاکید کرد: میزان سقف اعتباری هر مشترک که به طور خودکار مشخص می‌شود تابعی از میانگین صورتحساب‌های دو دوره‌ی قبلی و خوش حسابی وی در پرداخت صورت‌حساب‌های دوره‌های قبلی است.
به گفته‌ی وی برای کلیه‌ی مشترکان در حال حاضر کف اعتباری ۲۵۰ هزار ریال تعیین شده که با توجه به این دو شاخصه افزایش می‌یابد، این میزان در دوره‌های زمانی مختلف قابل تغییر است و ممکن است کاهش و یا افزایش داشته باشد.
به گفته مدیر روابط عمومی ایرانسل این فرآیند برای تامین امکان مدیریت هزینه ماهیانه مشترکان انجام می‌شود؛ ایرانسل در چند بستر مختلف به مشترکان هزینه‌ی صورت‌حساب دوره‌ای و صورت‌حساب روزانه خود را اعلام می‌کند.
او ادامه داد: صورت‌حساب دوره‌ای هر ۲ ماه یک بار و به وسیله پست به درب منازل مشترکان ارسال می‌شود که در صورت درخواست مشترکان ریز مکالمات، پیامک‌ها و هزینه GPRS نیز همراه با آن ارسال می‌شود.
همچنین مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری کد *۱۳۰*۱*۱# میزان صورت‌حساب روزانه، میزان کارکرد پس از آخرین صورت‌حساب و کد شناسه پرداخت بانکی خود را مشاهده کنند و همچنین طی تماس با شماره ۱۳۰ از سیم کارت دائمی خود و شماره گیری کد ۱ مبلغ صورت‌حساب آخرین دوره، میزان کل بدهی و کد شناسه خود را به صورت صوتی بشنوند.
به گفته‌ی او مشترکان می‌توانند از طریق پست الکترونیک صورت‌حساب دوره‌ای خود را در فرمت PDF دریافت و مشاهده کنند.
در هر حال وجود این مشکلات که بدون در نظر گرفتن نحوه‌ی سرویس اینترنت این اپراتور عنوان شده در حالی است که علیرضا قلمبر دزفولی، مدیر عامل ایرانسل، در نشست خبری نخستین سالگرد آغاز به کار این شرکت با نمره قبولی که به تشکیلات خود داد بخش عمده‌ای از مشکلات این شرکت را به عوامل برون سازمانی حواله کرده بود.
به گفته‌ی برخی کارشناسان شرکت ایرانسل با تمام نقاط قوت و ضعف‌ در یک عرصه بسیار موفق عمل کرده و آن استفاده از شیوه تبلیغاتی بوده است.
منبع : ایرسا نیوز