یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

آدم‌های گربه‌نما - Cat People


آدم‌های گربه‌نما - Cat People
سال تولید : ۱۹۴۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ر.ک.ا.
کارگردان : ژاک تورنور.
فیلمنامه‌نویس : دویت بودین.
فیلمبردار : نیکلاس موزوراکا.
آهنگساز(موسیقی متن) : روی وب.
هنرپیشگان : سیمون سیمون، کنت اسمیت، تام کانوی و جین راندولف.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۷۱ دقیقه.


"آلیور رید" (اسمیت)، در باغ‌وحش سنترال پارک‌با "ایرنا دوبروونا" (سیمون) آشنا می‌شود. "ایرنا" از دهکده زادگاهش در صربستان سخن می‌گوید و از جادوی سیاه "مارمالوکس" که معتقدانش می‌توانستند خود را به گربه بدل کنند. "ایرنا" نگران است که شاید خون آن آدم‌های گربه‌ای هنوز در رگ‌های او باشد. آن دو با هم ازدواج می‌کنند و "آلیور" برای رفع نگرانی‌های "ایرنا" می‌شود. "آلیور" به همکارش "آلیس" (راندولف) وضع "ایرنا" را می‌گوید و این ناراحتی و حسادت "ایرنا" را می‌انگیزد. "آلیس" دل‌باخته "آلیور" می‌شود و "ایرنا" سعی می‌کند با ارعاب او مانع نزدیکی بیشتر آن دو شود، با این همه "آلیور" عشقش به "آلیس" را نزد "ایزنا" اعتراف می‌کند. در این‌جا شبح یک پلنگ "آلیور" و "آلیس" را وحشت‌زده می‌کند. "جاد" در تلاش برای اغوای "ایرنا" توسط آدمی گربه‌نما مضروب می‌شود و زخمی به آن می‌زند "ایرنا" نیز در باغ‌وحش پلنگی را آزاد می‌کند و خودش می‌میرد...
٭ نمونه‌ای عالی از خلاقیت و کارآئی در محدوده فیلم‌های کم‌هزینه رده "ب"، زیر نظر وال لوتن، تهیه کننده‌ای که سلطان این قلمرو بود و پروژه‌های سفارشی را به نتایجی دیدنی، ظریف و پرحس‌وحال می‌رساند. ذوق و هوشمندی او و حساسیت‌های تورنور از آدم‌های گربه‌نما یک فیلم ترسناک برآشوبنده می‌سازد (دنباله‌ای به‌نام نفرین آدم‌های گربه‌نما را لوتن سال بعد با بازیگران اصلی همین فیلم ساخت). نور و طراحی و فضاسازی این حکایت موجز سرشت دوگانه را بارور می‌سازند و استفاده به‌جا از نمدگرائی یادآور میل لوتن به آمیختن هنر با دست‌مایه‌های آبکی است (تابلوی معروف گویا از یک بچه و دو گربه گرسنه در خانه قهرمان زن نمونه روشنی است). این نخستین محصول لوتن از طریق تلقی‌های شخصیت روان‌کاو (با بازی جالب کانوی) دیدگاه خالق این نوع فیلم‌ها را هم متبلور می‌سازد: نباید چیزهائی را که می‌بینیم بیش از حد جدی بگیریم. تدوین فیلم‌ها را هم متبلور می‌سازد: نباید چیزهائی را که می‌بینیم بیش از حد جدی بگیریم. تدوین فیلم کار مارک رابسن (فیلم‌ساز سال‌های بعد) است. فیلم را پل‌شریدر در سال ۱۹۸۲، به‌نوعی، بازسازی می‌کند.


همچنین مشاهده کنید