یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

به روز رسانی نرم‌افزار به جای تعویض روغن


به روز رسانی نرم‌افزار به جای تعویض روغن
برای اجتنـــــاب از خطرات رانندگــی، افراد مسن نیاز به کمک دارند. خوشبختانه، تولیدکنندگـــــان اتومبیل از هم اکنون در ایـــــن زمینه پیشگام شد‌ه‌اند.
هنگامـــــی ‌‌که مهندسان کارخانه‌‌هـــــای فورد (Ford) ‌قصد ارزیابی اتومبیلـــــی را از نظر سهولت کنترل دارند، لباس مخصوصی به تن می‌کنند که اثرات پیری را روی بدن انسان تقلید می‌‌کند. این لباس فرسودگی مفصل‌هــــــا و ضعف عضلات را که در اغلب رانندگــــان مسن پدیـــــد می‌‌آید، شبیه‌سازی می‌‌کنـــــد. به علاوه برجستگـــــی بزرگی در ناحیه شکم این لباس وجود دارد. رانندگــــان اتومبیل‌‌های آزمایشی عینک‌‌هایی با شیشه‌‌هـــــای ترک خورده زرد رنگ که قدرت بینایی را کاهش و حساسیت به انعکاس نور را افزایش می‌‌دهند، بر چشم می‌‌گذارند. نهایتا این رانندگان برای کاستـــــن قدرت لامسه دستان خود، دستکش‌‌های ضخیم جراحی به دست می‌‌کنند. ‌
شرکت فورد این لباس ابتکـــــاری را که به بخش تفکیک ناپدیری از فرآیند طراحی اتومبیـل تبدیل شده است، لباس نسل سوم می‌‌نامد. از سوی دیگر تولیدکنندگـــــان اتومبیل بـــــرای سهولت بخشیدن و ایمن ساختـــــن رانندگی برای افراد مسن، قصـــــد ایجاد تغییـــــرات زیادی را در فناوری تولید و طراحی اتومبیل دارند.‌
اشتیاق زیاد برای راحتی افراد ثروتمند و قدرتمند در پشت فرمان؛ می‌‌تواند ایمنی را به طور چشمگیری افزایش داده و نحوه تعامل مردم با اتومبیل‌ها را برای همیشه تغییـــــر دهد. برای مثال، کنترل فرمـــــان می‌‌توانـــــد به آرامی و با اشاره دست، در سر پیچ‌‌های تند انجام گیرد. بسته به وضعیت آب‌وهوایی، سیستم‌‌های مربوط به کنترل وضعیت هوا، با صدایی دلنشین اجازه می‌‌خواهند تا تهویه یـــــا خنک کننده درون اتومبیل را به‌‌کار اندازند. تمام این اعمال با کمک نسل جدیدی از سیستم‌‌های دیجیتالی، تراشه‌‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهایی انجام خواهد شد کـــــه برای آسان و ایمن ساختن رانندگی طراحی شده‌اند. برت اسمیت (Brett Smith) ‌مدیر بخش پیش‌‌نگری محصولات و فناوری در یک مرکز تحقیقات خودرو سازی مستقل (Automotive Research) ‌در ایالت میشیگان می‌‌گوید: <تولیدکنندگـــــان اتومبیل در شرف ایجـــــاد تغییرات عظیم در این صنعت هستند.>
فورد و تولید کنندگان دیگر اتومبیل تنها پیرو بازار و پول حاصل از آن هستند. بنابر نظر سازمان سلامت ایالات متحده، در سال ۲۰۰۲ در امریکا، ۶/۳۵ میلیون فرد ۶۵ ساله و پیرتر وجود داشته است که پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال ۲۰۳۰، به دو برابر و حدود ۵/۷۱ میلیون نفر خواهد رسید. در دیگر بخش‌‌های جهان، این افزایش آمار حتی دارای سرعت بیشتری است. در ژاپن افراد ۶۵ ساله و پیرتر، تا سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵ درصداز کل جمیعت آن کشور را تشکیل خواهند داد و روند مشابهی در اروپای غربی و کشورهای پیشرفته آسیایی وجود دارد.
به علاوه از آنجائیکه توانایی پاهای افراد مسن در فشار دادن پدال‌‌های اتومبیل تحلیل رفته، دیدشان محدود شده، قدرت تصمیم‌‌گیری سریع را از دست داده و میزان واکنش آنها کندتر شده است,، احتمال کشته شدن آنها در تصادفات رانندگی نسبت به افراد بین ۲۵ تا ۶۴ ساله، ۱۷ بار بیشتر است. بنابراین جای تعجب ندارد که برای خریداران مسن، ایمنی برای اولین بار عامل اصلی انتخاب اتومبیل شده است.‌
از سوی دیگر صنعت اتومبیل اکنون در شرف تغییری بزرگ و عبور از اتومبیل‌‌های ابتدایی با رادیو و پخش استاندارد تعبیه شده در آنها، به ساخت اتومبیل‌هایی با یک مرکز وسایل الکترونیکی واقعی بر روی چهار چرخ است. دستگاه‌‌های پخش DVD‌، صفحه نمایش‌های ویدئویی سیستم‌‌های راهیابی GPS ‌و گزینه‌های متنوع کنترل وضعیت آب و هوا، همگی برای اغوا کردن و پیچیده‌‌تر ساختن اتومبیل‌‌ها، به خصوص در مدل‌‌های تجملی، گردآوری شده‌اند. برای مثال، برخی از مدل‌‌های پیشرفته اتومبیل BMW ‌حاوی بیش از ۷۰۰ عملکرد الکترونیکی است که راننده می‌تواند آنها را کنترل کند.‌
کارخانه جنرال موتورز (General Motors) ‌در سال ۱۹۹۹ در برخی از مدل‌‌های اتومبیل Cadillac Deville سنسورهای مادون قرمز (Infrared) ‌نصب کرد تا به رانندگان آنها <دید شب> اعطا کند. این ویژگی می‌‌تواند تعداد مرگ و میر عابران پیاده را پس از غروب آفتاب کاهش دهد. در حالی‌‌که این سیستم جنرال موتورز تابه‌‌حال در بین مشتریان، طرفداران بسیاری نداشته است، اما شرکت هوندا (HMC) ‌قصد دارد در پاییز آینده، نسخه‌‌ای از نسل بعدی این سیستم را در برخی از مدل‌‌های اتومبیل‌های خود قرار دهد.
اغلب سازندگان اتومبیل همچنان در تلاشند تا محصولات خود را با قرار دادن انواع سیستم‌‌های حسی که می‌‌توانند راننده را از تغییر ناگهانی خط یا موانع پیش روی آنها مطلع سازند، مجهز کرده و حوادث رانندگی را کاهش دهند. این سیستم‌‌ها حتی می‌‌توانند کیسه‌‌های هوا و کمربندهای ایمنی را قبل از تصادفی اجتناب ناپذیر, فعال سازند.
به علاوه طراحان بر روی ترفندها و ویژگی‌های دیگری نیز مشغوی به کارند؛ این ویژگی‌‌ها عبارتند از: سیستم‌‌های نمایشی بسیار پیشرفته با قابلیت رویت آسان، سیستم‌‌های کامپیوتری کوچک حساس به لمس که می‌‌توانند به صورت مجازی احساس واقعی کار با دکمه‌‌ها یا شماره‌‌گیرها را به وجود آورند و سیستم‌‌های تشخیص صدا که می‌‌توانند خواسته‌‌های راننده را به فرمان‌‌های کامپیوتری تبدیل کنند. ‌
منبع : شرکت توانگر اندیشان صنایع


همچنین مشاهده کنید