پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا
ضعف ین ژاپن و سر و صدای امریکاییها
صادرات خودروهای ژاپنی به امریکا در شش ماهه نخست سال جاری میلادی ۷/۱۳ درصد افزایش نشان میدهد که این موضوع انتقادات شدید خودروسازان امریکایی را در خصوص ضعف پول ژاپن و به قول خودشان "برتری ناعادلانه ژاپنیها" درپی داشته است.
به گزارش دیترویتنیوز، واردات خودروهای ژاپنی به امریکا تا پایان ژوئن ۲۰۰۷ به بیش از ۱۳۵ هزار دستگاه رسید، این در حالی است که فروش خودروهای ژاپنی ساخته شده در امریکا تنها ۲ درصد رشد داشته است. یکی از علتهای افزایش واردات از ژاپن، ساخته نشدن برخی خودروهای پرطرفدار مانند پریوس (خودروی هیبریدی تویوتا) است.
ضعف ین ژاپن نسبت به دلار آمریکا باعث شده است که صادرات ژاپنیها در بازار آمریکا ارزان باشد و صادرات آمریکاییها در بازار ژاپن گران تمام شود. خودروسازان امریکایی میگویند این "نابرابری" معادل پرداخت ۴ تا ۱۰ هزار دلار یارانه به خودروهای ژاپنی است.
از طرفی دولتمردان ژاپنی هر گونه دستکاری در نرخ ارزش ین را انکار میکنند و خودروسازان این کشور خود را متعهد به ساخت خودرو در امریکا میدانند. این در حالی است که شرکتهای هوندا و تویوتا در حال ساخت خطوط جدیدی در امریکا هستند.
در اینباره خانم مارتا واس سخنگوی تویوتا میگوید: هیچ کس به اندازه ما در امریکا رشد فروش نداشته است. تویوتا تا سال ۲۰۱۰ ظرفیت تولیدش را (در امریکا) به ۶۰۰ هزار دستگاه میرساند. ما هیچگاه تصمیمهایمان را بر اساس نوسانات ارزی اتخاذ نمیکنیم.
نظر سخنگوی هوندا نیز همین است. با وجود اینکه بیش از ۷۶ درصد فروش محصولات هوندا در امریکا از تولیدات امریکای شمالی بوده، این شرکت در حال ساخت کارخانهای در امریکاست که سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید میکند.
دوسوم از کسری ۸۸ میلیارد دلاری تبادلات تجاری امریکا با ژاپن مربوط به خودروست (آمار سال ۲۰۰۶)؛ بهطوریکه سال گذشته ۴/۲ میلیون دستگاه خودرو به امریکا وارد شد. قانونگذاران و تحلیلگران بازار خودرو بر این باورند که با توجه به روند صعودی تقاضای خودروهای ژاپنی در امریکا، امسال واردات به بالاترین سطح خود در ۲۰ سال اخیر خواهد رسید.
کاهش سهم بازار خودروسازان دیترویت از بازار کشور خود به میزان ۵۰ درصد، خشم خودروسازان و نمایندگان کنگره امریکا را نسبت به مسائل ارزی پشت پرده برانگیخته است. آنها ادعا میکنند که بانک مرکزی ژاپن از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار صرف کاهش قدرت ین و افزایش قدرت اقتصادی این کشور از طریق صادرات کرده است.
کنگره امریکا هم اکنون در حال رایزنی و گفتوگو با طرفهای ژاپنی، چینی و کرهای در خصوص با مسائل ارزی است. استیون کالینز رئیس کمیته مشاوران اقتصادی امریکا میگوید: نرخ ین امروز بهطور مصنوعی ضعیف شده است و خودروسازان ژاپنی با وجود کاهش فروش داخلی خود، ظرفیت تولیدات داخلیشان را افزایش میدهند، با این امید که بازاری برای فروش این تولیدات خواهند یافت.
در این میان موضع سازمان خزانهداری امریکا متفاوت است. مسوولان این سازمان اعتقاد ندارند که ژاپنیها نرخ ین را دستکاری میکنند. علاوه بر این، جرج بوش رئیس جمهور امریکا نیز در دیدار ماه آوریل خود با نخستوزیر ژاپن به این موضوع اشاره نکرد.
● قطب صادرات خودروهای کوچک
وجود خودروهای ارزانقیمت، کممصرف و چندمنظوره از ویژگیهای منحصر به فرد بازار بهسرعت رو به رشد خودروی هند است و خودروسازان جهانی اعم از جدید و قدیم، به سمت بازارهای هند یورش میبرند تا با احداث خطوط تولید خودروهای کوچک، هندوستان را به "قطب صادرات خودروهای کوچک آسیا" بدل کنند.
به گزارش بیزنس ویک، در حال حاضر شرکت هیوندای کلیه خطوط تولید محصول مشهور خود آتوس پرایم (Atos Prime) را به بندر جنوبی هند (Chennai) منتقل کرده است و در نظر دارد خط تولید Getz را که یکی از خودروهای کوچک پرطرفدار هند محسوب می شود نیز به زودی منتقل کند.
هیوندای (هند) یکسوم محصولات تولیدیاش در هند را به ۶۷ کشور _از همسایه نزدیکش سریلانکا گرفته تا مکزیک_ صادر میکند. این شرکت قصد دارد با دوبرابر کردن تولید سالانه خود، تیراژ تولیدش را به ۶۰۰ هزار دستگاه در سال برساند که اغلب این محصولات، هاچبکهایی با قیمت تقریبی ۷۰۰۰ دلار است.
"چشمانداز ما بسیار شفاف است. ما به هند به عنوان قطب صادرات مینگریم به این معنی که تمام خودروهای کوچک ما در این کشور تولید خواهد شد." اینها را مدیرعامل شرکت هیوندای هند میگوید.
از طرفی شرکت سوزوکی ژاپن که سهامدار عمده ماروتی (بزرگترین خودروساز هند) است، امسال ۲ میلیارد دلار در این کشور سرمایهگذاری کرده است و در نظر دارد تا سال ۲۰۱۰ تعداد ۲۰۰ هزار دستگاه صادرات داشته باشد.
از سوی دیگر شرکت کاملا هندی تاتاموتورز با پیگیریی برنامه خودروی ۲۵۰۰ دلاری خود را میخواهد استانداردهای جدیدی را در صنعت خودوری دنیا نهادینه کند. این شرکت نمایشگاههای متعددی در سطح افریقا برگزار میکند و هماکنون با شرکت ایتالیایی فیات قراردادی امضا کرده است که بتواند از شبکه فروش امریکای لاتین فیات استفاده کند.
اما تازهواردانی چون رنو با عرضه محصولات هاچبک و سدان لوگان پا به عرصهای گذاشتهاند که سالها در قبضه ماروتی، هیوندای و تاتا بوده است.
● فیاتیها جشن میگیرند
با احداث خط تولید محصول جدیدی با نام فیات ۵۰۰ در تاریخ ۴ ژولای ۲۰۰۷، حدود ۱۰۰ هزار ایتالیایی در شهر تورین به جشن و پایکوبی پرداختند.
به گزارش اکونومیست، فیات به منظور ترتیب دادن این جشن بیش از ۷۰۰۰ نفر شامل ۴۰۰۰ فروشنده خودرو، ۱۰۰۰ خبرنگار و ۱۰۰ تحلیلگر مالی را از ۶۳ کشور دنیا در تورین جمع کرد و محصول جدیدش Fiat ۵۰۰ را در میدانهای اصلی ۳۰ شهر ایتالیا در معرض دید عموم قرار داد.
این محصول که ایتالیاییها به آن Cinquecento میگویند، برای آنها یادآور حماسههای جنگ جهانی است و قیمتی بین ۱۴ تا ۱۹ هزار دلار خواهد داشت که برای خودرویی در اندازه کوچک مبلغ زیادی است. اگرچه ایتالیاییها رابطه عاطفی خوبی با این محصول برقرار کردهاند اما برخی از ناظران در مورد استقبال دیگر کشورها از فیات ۵۰۰ با وجود رقبایی چون رنو و فولکس ابراز تردید می کنند. (البته در این مقایسه خودروی گرانقیمت مینی (Mini) بامو را کنار بگذارید!)
مارچیونه مدیرعامل ۵۲ ساله ایتالیایی- کانادایی فیات که در سال ۲۰۰۴ به این سمت منصوب شد، عقیده دارد که احداث خط فیات ۵۰۰ نه فقط به معنی ایجاد خط تولید یک محصول جدید است بلکه در واقع احیای مجدد این شرکت ایتالیایی را در بر دارد که در سال ۲۰۰۲ در آستانه ورشکستگی قرار داشت.
گفتنی است که فیات در فاصله سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ حدود ۸ میلیارد یورو زیان داشت که محصولات خوشنامی چون آلفارومئو، فراری، لانچیا و ماسیراتی را نیز دربرمیگرفت. در نهایت فیات توانست با ضمانت ۳ میلیارد یورویی بانک دوباره قد علم کند.
در سال ۲۰۰۴ مارچیونه مدیریت این شرکت را در دست گرفت و به منظور کاهش هزینههای کلان، ابتدا دست به تعدیل نیروی انسانی فیات زد، کاری که در ایتالیا به سادگی انجام شدنی نیست. در واقع مارچیونه علاوه بر اقدامات اثربخشاش، خوششانس هم بود. وی در ادامه سیاست کاهش هزینهها سعی کرد با دیگر خودروسازان متحد شود و از قطعات مشترک برای توسعه محصولات خود استفاده کند. به عنوان مثال Fiat ۵۰۰ که قرار است سال آینده به بازار بیاید، قطعات مشترک زیادی با فیاتپاندا و فوردکا دارد.
منجی فیات همچنین توانست در سال ۲۰۰۵ بابت بدقولی جنرالموتورز که ادعا کرده بود صنعت خودروسازی فیات را خواهد خرید، مبلغ ۵۵/۱ میلیارد یورو را از این شرکت به عنوان غرامت بگیرد.
روند رو به رشد فیات که از سال ۲۰۰۴ شروع شد، هم اکنون سهم این شرکت را از بازار اروپا به ۵/۸ درصد رسانده است. تحلیلگران معتقدند این محصول جدید (Fiat ۵۰۰) باز هم به ارتقای فیات کمک خواهد کرد؛ آنگونه که با قرار گرفتن در بخش بسیار خاصی از بازار (Niche) سالانه ۱۲۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد.
فیات امیدوار است با استقامت و پیشرفت در این جاده کامیابی بتواند تا سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۰ مدل جدید به بازار معرفی کند.
● پورشه خودروی هیبریدی میسازد
اولین خودروی هیبریدی پورشه تا سه سال دیگر به بازار خواهد آمد.
مدیرعامل این خودروساز آلمانی با بیان مطلب فوق گفت: این اقدام در پاسخ به بیانیه گروهی از انجمنهای محیط زیستی است که پورشه را به عنوان "نابودکننده آبو هوا" سرزنش میکنند.
سران خودروسازی پورشه با این اقدام و تولید خودروی دوستدار محیط زیست، سعی میکنند پاسخی شایسته به منتقدان بدهند. گفتنی است پورشه در هفتههای اخیر نیز سرمایهگذاری زیادی بر روی تولید مدلهای کممصرف کرده است.
● ولوو مجوز فروش در هند را گرفت
شرکت خودروسازی ولوو که در حالحاضر از متعلقات فورد امریکا محسوب میشود، پس از یکسال تاخیر توانست تأییدیه فروش در هند را از مقامات این کشوربه دست آورد. بنابراین ولوو از سه ماهه چهارم ۲۰۰۷ میتواند سدان تجملی خود S۸۰ و خودروی ورزشی XC۹۰ را در هند بفروشد. این محصولات به طور کاملا از پیش ساخته شده وارد بازار هند میشوند و از طریق سه نمایندگی در شهرهای دهلی، مومبای (بمبئی سابق) و چندیگر به فروش میرسند.
● افت فروش ولوو در امریکا
شرکت ولوو که خودروهای سنگین و تجاریاش معروفتر از خودروهای سواری آن است، با کاهش فروش کامیونهای خود در امریکا مواجه شده است.
به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، دومین کامیونساز بزرگ دنیا در ۱۸ ماه گذشته ۵۴ درصد از فروش خود در بازار امریکا را از دست داده است. علت این مسئله، وضع قوانین سخت مقابله با آلایندگی در آمریکاست.
درآمد خالص ولوو در سه ماهه دوم ۲۰۰۷ به ۶۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.
● ۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری جیام در دوو
جنرالموتورز، بزرگترین خودروساز امریکا طی چهار سال آینده به منظور توسعه محصولات و افزایش فروش جهانی خود ۶ میلیارد دلار در شرکت جیام دوو سرمایهگذاری میکند.
مایکل گریمالدی مدیرعامل جیام دوو با بیان این مطلب گفت: ۳/۳ میلیارد دلار از این مبلغ در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ صرف توسعه محصولات و گسترش کارخانهها خواهد شد.
جنرالموتورز که در حال از دست دادن تقاضاهای داخل امریکاست، سعی میکند از وابستگی خود به این تقاضا بکاهد و هماکنون ۶۰ درصد از کل فروش این شرکت در خارج از بازار داخلی انجام میشود.
ریک واگونر مدیرعامل جیام انتظار دارد که فروش خارجی این شرکت روند افزایشی داشته باشد و به این منظور پایگاههای تولیدی خارج از مرزهای کشورش را تقویت میکند.
یادآوری میشود که جنرالموتورز امریکا در سال ۲۰۰۱ با خرید سهام دوو، کنترل این شرکت کرهای را در اختیار گرفت.
● افزایش فروش خودروهای فرانسوی
فروش خودروهای فرانسوی پس از پنج ماه کاهش در ماه جولای سال جاری میلادی، با ۲۱ درصد افزایش به بیش از ۱۸۳ هزار دستگاه رسیده است.
اتحادیه تولیدکنندگان خودروی فرانسه با بیان این مطلب اعلام کرد، سهم این خودروها در بازارهای داخلی به ۷/۴۸ درصد و در بازارهای خارجی ۳/۵۱ درصد بوده است.
گفتنی است در ماه ژولای، فروش وسایل نقلیه برند رنو ۱۹ درصد، محصولات پژو ۱۸ درصد و خودروهای برند سیتروئن ۲۷ درصد افزایش داشته است.
پژو اعلام کرد این افزایش فروش بیشتر به دلیل محبوبیت مدل ۲۰۷ این شرکت بوده و در ماه جولای خودروی مذکور لقب پرفروشترین اتومبیل در بازار فرانسه را از آن خود کرده است.
● ۱۲ پله صعود برای برند هیوندای
برند هیوندای با ارزش ۵/۴ میلیارد دلار همچنان مدارج ترقی را طی میکند.
خودرونیوز به نقل از منابعی چون اینتربرند و بیزنسویک اعلام کرد، برند هیوندای در ردهبندی بهترین برندهای دنیا در سال ۲۰۰۷ رتبه ۷۲ را به خود اختصاص داده است. در این ردهبندی، هیوندای در رقابت با دیگر خودروسازان رتبه هشتم را داشته و بالاتر از شرکت هایی چون نیسان، پورشه و لکسوس قرار گرفته است.
هیوندای نسبت به آمار سال ۲۰۰۵ که در رده ۸۴ قرار داشت، با ۱۲ پله صعود، پیشرفت چشمگیری داشته است. به گفته معاونت استراتژی برند هیوندای، مدیریت برند آنها در بهبود مداوم کیفیت محصولات و تنوع مدل نهفته است.
با افزایش چشمگیر کیفیت محصولات هیوندای در سالهای اخیر، مقبولیت عمومی این خودروساز در جهان جهش فوقالعادهای داشته است.
● ادغام خودروسازان در چین
دو خودروساز بزرگ دولتی چین در هم ادغام شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، شرکتهای خودروسازی شانگهای و نانجینگ رسما موافقت خود را برای ادغام در یکدیگر و تاسیس بزرگترین تولید کننده خودرو در چین اعلام کردند.
ادغام این دو شرکت و تشکیل بزرگترین خودروساز چین، نقش مهمی در آینده صنعت خودروی این کشور در بازارهای بین المللی خواهد داشت . اگرچه انتشار این خبر تا حدودی شرکتهای بزرگ بینالمللی را نیز دچار نگرانی کرده است اما تشکیل یک قطب بزرگ خودروسازی در چین، راه را برای انعقاد قراردادهای بزرگ تولید خودرو با شرکتهای خارجی هموار خواهد کرد .
چین هم اکنون پس از امریکا دومین بازار بزرگ خودروی جهان را در اختیار دارد.
● بزرگترین صادرکننده قطعه به آمریکا
چین برای نخستین بار با پیشی گرفتن بر آلمان، به بزرگترین صادرکننده قطعات خودرو به امریکا تبدیل شده است.
چین طی سه ماه نخست امسال بیش از ۹۳۶/۱ میلیارد دلار قطعات خودرو به امریکا صادر کرده است که نسبت به سال قبل ۲۷ درصد رشد نشان می دهد. صادرات قطعات خودروی آلمان به امریکا در این مدت به کمتر از ۹۳۴/۱ میلیارد دلار رسیده است.
چین در این مدت بیش از ۱۲۳/۶ میلیارد دلار قطعات و لوازم یدکی خودرو به بازارهای جهانی صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴/۳۲ درصد رشد داشته است. به نظر می رسد چین از تولید و صادرات کالاهایی مثل منسوجات، اسباببازی و کفش به سوی تولید و صادرات کالاهای صنعتی پیش می رود.
امریکا و ژاپن مهمترین بازار قطعات و لوازم یدکی تولیدی چین به شمار می روند .
● سوئیسیها هم گازسوز میخرند!
فروش خودروهای گازسوز در سوئیس در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ نسبت به دوره مشابه سال گذشته دو برابر شده است.
سال گذشته ۶۲۰ دستگاه خودروی گازسوز فروخته شد که این رقم امسال به ۱۱۴۸ دستگاه رسیده است.
به گفته برخی کارشناسان صنعت خودروی سوئیس، این میزان حتی می توانست چندین برابر بیشتر از رقم کنونی باشد اما به دلیل ابهام و بلاتکلیفی ناشی از سیاستهای دولت، برخی رانندگان از خرید این نوع خودروها خودداری کردند تا وضعیت کاملا مشخص شود. خودروهای گازسوز تنها یک درصد میزان کل فروش خودرو در نیمه نخست امسال را به خود اختصاص دادهاند.
شرکت اپل با فروش ۳۲۰ دستگاه و فولکسواگن با ۳۰۸ دستگاه خودروی گازسوز، بهترین آمار فروش را داشتند.
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست