جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
فاطمه(س) به روایت معصوم(ع)
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دخت پاك و مطهر عالیترین عنصر خلقت، محمد مصطفی(ص) و یگانه كفو و همتای امیرالمؤمنین(ع) مورد احترام خاك تا افلاك و ملك تا ملكوت اعلی است.
گاهی شكوه بانوی بزرگ جهان كه خلقت جهان، در گرو آن حوریه منزه است، چنان دل و جان بشر خاكی را لبریز میسازد كه توان سخن گفتن را از آدمی میگیرد. جایگاه رفیع فاطمه اطهر خیره كننده دیدگان هربیناست. شخصیتی كه تنها پیشوایان معصوم(ع) او را شناختند و دیگران تنها زوایایی از شخصیت آن بانوی بزرگ اسلام را خواهند شناخت. از اینرو، در این نوشتار مختصر، برآنیم ابعاد شخصیتی آن حضرت را در كلمات گوهربار پیشوایان معصوم(ع) كه همتای آن حضرتند، مورد بررسی قرار دهیم.
● فاطمه(س) از نگاه پیامبر(ص)
پیامبر اكرم(ص) در موارد گوناگون و به مناسبتهای مختلف و با تعابیر متفاوت مقام و عظمت فاطمه(س) را ستوده است. آن حضرت كه خود مربی فاطمه(س) بوده و در پرورش جنبههای وجودی او بزرگترین نقش را داشته است، بهتر از هر كس میتواند درباره وی و ویژگیهای والایش سخن بگوید. بنابراین، شایسته است برخی سخنان گوهربار پیامبر(ص) را كه در شأن و عظمت آن بانوی بزرگ بیان شده، مرور نماییم.
فاطمه، برترین زنان عالم است؛ پیامبر اكرم(ص) در مناسبتهای بسیار فرمود: فاطمه(س) بهترینِ زنان جهان است. روزی علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) در محضر پیامبر(ص) بودند، كه آن حضرت فرمود: پروردگارا! تو خود میدانی اینان اهلبیت و گرامیترین انسانها نزد من هستند؛ پس دوست بدار كسانی كه اینها را دوست میدارند و دشمن بدار كسانی كه اینان را دشمن میدارند .. . و كمك كن كسانی را كه به اینها كمك میكنند و آنان را از هر ناپاكی، پاك گردان و آنان را از هر گناهی در امان بدار؛ آنگاه، فرمود: یا علی! تو امام امت و جانشین من هستی، كه مومنان را به سوی بهشت هدایت میكنی و گویا میبینم دخترم «فاطمه» در حالی كه بر اسبی از نور سوار است و فرشتگان زیادی اطراف اویند، وارد صحنه قیامت میشود، و زنان مؤمن امتم را به بهشت سوق میدهد. پس هر زنی كه در شبانهروز نماز بخواند و روزه به جا آورد و حج كند و زكات مالش را بپردازد و از شوهرش اطاعت كند و بعد از من، ولایت «علی» را بپذیرد، با شفاعت دخترم فاطمه وارد بهشت میشود؛ او سرور زنان جهان است. سؤال شد، آیا فاطمه(س) سرور زنان این جهان است؟ فرمود: مریم دختر عمران، بانوی زنان زمان خود بود؛ ولی، فاطمه(س) سرور همه زنان جهان از اولین و آخرین است. او هنگامی كه در محراب عبادت میایستد، هفتادهزار فرشته از فرشتگان مقرّب الهی بر او سلام گفته و همان ندایی را كه به مریم میگفتند، او را نیز مورد خطاب قرار داده و میگویند: «ان الله اصطفاكِ و طهرّكِ و اصطفاكِ علی نساء العالمین؛ همانا خداوند تو را برگزید و پاكیزه گردانید و در میان زنان جهان تو را برتری داد.»
عایشه میگوید: روزی صدیقه طاهره نزد پیامبر(ص) آمد در حالی كه حركت او شباهت زیادی به راه رفتن پیامبر(ص) داشت. رسول خدا تا چشمش به جمال فاطمه افتاد، فرمود: آفرین بر تو دخترم. آنگاه او را كنارش، نشاند. بعد از مدتی، سخنی آرام در گوش او گفت: زهرا(س) از شنیدن این سخن گریان شد.
از فاطمه سؤال كردم: چرا گریه میكنی؟ قبل از جواب فاطمه(س)، بار دیگر پیامبر سخنی آهسته با دختر خود گفت و زهرا(س) از این خبر خوشحال شد و خندید.
من گفتم: تا امروز چنین خوشحالی همراه با غم ندیدم. سبب این دو را از ایشان جویا شدم. فاطمه(س) در جواب فرمود: من راز پدر را افشاء نمیكنم.
این راز همچنان پوشیده ماند تا زمانی كه پیامبر خدا(ص) رحلت فرمود؛ آنگاه بار دیگر سؤال را با ایشان مطرح كردم، فاطمه(س) در پاسخ فرمود: در آن روز پیامبر به من فرمود: جبرئیل در هر سال یك بار قرآن را بر من عرضه میكرد، ولی امسال دو بار. من از این امر متوجه شدم كه زمان رحلتم فرا رسیده است و تو از خاندان من، نخستین كسی هستی كه به من ملحق میشوی. از این سخن پیامبر(ص) ناراحت شدم. سپس فرمود: آیا خوشحال نمیشوی كه به تو خبر دهم: «برترین زنان بهشت یا زنان با ایمان هستی؟! از شنیدن این خبر خوشحال شدم و خندیدم.»
«سیده» زنی است كه برتر از دیگران باشد. ملاكهای فضیلت معیارهای مادی و زودگذر نیست كه این مرام كمخردان است، بلكه معیار برتری در نظام ارزشی اسلام فضایل خاص معنوی است، از این رو فاطمه(س) سیدهٔ نساء معرفی شده است.
فاطمه(س) برترین زنهای جهان است و مطرح شدن او به عنوان یكی از بهترین چهار زن جهان (خدیجه همسر پیامبر(ص)، مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم) منافاتی با این احادیث كه فاطمه(س) را بهترین زنان میداند، ندارد؛ زیرا جمع این احادیث به این است كه، زهرا(س) برترین آن چهار زن است. چنان كه رسول خدا(ص) خطاب به حذیفه فرمود:
فرشتهای كه تاكنون به زمین نیامده بود، از خداوند اجازه گرفت و به زمین آمد تا به من سلام كند و مژده دهد: كه فاطمه سرور زنان بهشت است و حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت هستند.
آیه تطهیر درباره فاطمه است؛ «انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا؛ خداوند اراده كرد كه هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهلبیت پیامبر بزداید و شما را از هر عیبی پاك و منزه نماید.»
ابن عربی در شرح این آیه شریفه میگوید: «رجس، عبارت است از هرچیزی كه موجب پستی انسان بوده و بر اهلبیت(ع) ناروا باشد؛ زیرا در زبان عرب به هر آلودگی «رجس» اطلاق میگردد...».
نكته بسیار حائز اهمیت در خصوص این آیه شریفه این است كه پیامبر اكرم(ص) پس از نزول آن در طی شش ماه، همهروزه كه از مقابل خانه فاطمه(س) عبور میكرد و راهی مسجد میشد، در مقابل خانه دخترش میایستاد و میفرمود: «الصلوهٔ اهلالبیت؛ ای اهلبیت پیامبر! نماز» و آنگاه، این آیه (تطهیر) را قرائت میكرد.
شأن نزول این آیه شریفه از زبان «امسلمه» كه در منابع اهلسنت و شیعه نقل شده، چنین است، او میگوید: این آیه در خانه من نازل شد، در حالی كه علی و فاطمه و حسن و حسین حاضر بودند؛ سپس پیامبر آنان را جمع كرد و عبایی بر سر آنان كشید و عرضه داشت: «اللهم ان لكل نبی اهلاً و ثقلاً و هؤلاء اهلبیتی و ثقلی؛ خدایا! هر پیامبری را اهلی و ثقلی است؛ اینها اهلبیت و سرمایه و ثقل من هستند.»
عرض كردم: ای رسول خدا! آیا من از اهل تو نیستم؟ فرمود: تو خوبی؛ ولی، اینان خاندان (و ثقل) منند.
اختصاص «اهلبیت» به این پنج تن بزرگوار در این آیه شریفه، به قدری واضح است كه امام علی(ع) در احتجاج با خلفا، به آن استناد میجوید و آنان نیز بدون درنگ استشهاد حضرت را تصدیق میكنند.
فاطمه محور حق و باطل است؛ در روایات مختلف و به مناسبتهای گوناگون از پیامبر(ص) نقل شده است كه فرمود: «انّ الله لیغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها؛ خداوند به هنگام خشمگین شدن فاطمه خشمگین میشود؛ و هنگام خشنودی او خشنود میگردد.» و در برخی روایات چنین نقل شده است: «انها بضعهٔ منی یؤذینی ما آذاها؛ او پاره تن من است، هر كه او را آزرده نماید، مرا آزرده كرده است.» و در بعضی نقلها اضافه شده است: «... و یسرّنی ما سرّها؛ آنچه او را شاد نماید، مرا شاد میگرداند.»
ابن قتیبه دینوری مینویسد: «... فاطمه(س) به «ابوبكر و عمر» فرمود: شما را به خدا آیا نشنیدید كه پیامبر(ص) فرمود: خشنودی فاطمه، خشنودی من و خشم او خشم من است. پس هر كس دخترم «فاطمه» را دوست بدارد، مرا دوست داشته و كسی كه او را خشنود كند، مرا خشنود كرده است و هر آن شخص كه او را به غضب آورد مرا به غضب آورده است؟ آنان گفتند: بلی؛ ما این سخن را از آن حضرت شنیدیم؛ آنگاه، به آنان فرمود: من شهادت میدهم كه شما مرا به خشم آوردید...».
از روایات درمییابیم كه اگر كسی فاطمه(س) را خشمگین كند، رسول خدا(ص) را به خشم آورده است و از آنجا كه رسول خدا(ص) جز برای خدا و مطابق رضای او خشمگین نمیشود، پس خشم فاطمه(س) نیز فقط برای خداست. بنابراین روشن میشود كه در فاطمه(س) چیزی جز خدا، سهم و شریك نیست و این همان تطهیر و توحید خالص و عصمت است. براین اساس، غضب و رضای آن بانوی بزرگ اسلام، مساوی غضب و رضای حقتعالی است. یعنی، او محور حق و باطل است.
● فاطمه(س) در نگاه علی(ع)
▪ فاطمه مددكار علی(ع)
در اطاعت خداوند، مددكار نیكویی بود؛ امام علی(ع) در پاسخ پیامبر(ص) كه پرسید: همسرت را چگونه یافتی؟ عرضه داشت: بهترین یاور در اطاعت از خداوند. آنگاه، پیامبر(ص) از فاطمه(س) درباره علی(ع) پرسید: آن حضرت در پاسخ عرضه داشت: او را بهترین شوهر یافتم؛ سپس پیامبر(ص) در حق آن دو گوهر پاك، دعا كرد و در ضمن دعا عرض كرد: پروردگارا! به فرزندان این دو بركت ده و آنان را از پیشوایان جامعه قرار ده، تا به فرمان تو، امت را به اطاعت از تو رهنمون شوند.▪ فاطمه(س) اولین مدافع ولایت علی(ع)
حضرت فاطمه(س) با تمام توان در مقابل دسیسههای منافقان ایستادگی نمود و با شیوههای مختلف از حریم دین و ولایت علی(ع) دفاع كرد؛ تا جایی كه با بذل جان و پیگیری سیاست بینظیر، دلهای مستعد را متوجه حقانیت مولی علی(ع) ساخت. پس از رحلت رسول اكرم(ص) كه خلافت غصب شد و «فدك» را از او گرفتند، همراه زنان بنیهاشم به مسجد آمد و در جمع مسلمانان حاضر، در خطبهای غرّا كه پشت پرده خواند، از بدعتها، ستمها، حقكشیها، فراموش كردن وصیّت پیامبر و احیای سنتهای جاهلی انتقاد كرد. او در اثبات حق و مقابله با انحراف در رهبری امت اسلامی، از هیچ كوششی فروگذار نكرد و این امر را تكلیف خود میدانست. گاهی شبها همراه علی(ع) به در خانه مهاجرین و انصار میرفت و حمایت از ولایت و وصیّت رسول خدا را در یادها زنده میكرد و آنان را به دفاع از حقّ شوهرش در مسئله خلافت و حقّ خودش فرامیخواند، اگرچه جز كلامی سرد و بیمهر نمیشنید! آن بانوی بزرگوار، عنایت ویژهای به مسئله دفاع از امامت و ولایت امام علی (ع) داشت و به عنوان یك وظیفه اجتماعی در قالبهای مختلف، بدان اهتمام و جدّیت میورزید. در مسئله «فدك» آن چیزی كه جوهر اصلی كارها و پیگیریهای حضرت فاطمه(س) بود، همان دفاع از «حقّ ولایت حضرت امیرمؤمنان(ع)» بود. در آن هنگامه غمآلود مدینه كه علی(ع) را به زور برای بیعت با ستمگران به مسجد میبردند، فاطمه(س) به میان جمعیت آمد و بین امام و آنان قرار گرفت و فرمود: سوگند به خدا، نمیگذارم پسر عموی مرا ظالمانه به سوی مسجد ببرید. وای بر شما چه زود به خدا و رسولش خیانت كردید، با اینكه رسول خدا(ص) پیروی از ما و دوستی با ما را به شما سفارش كرده است...؛ آنگاه كه امام را مظلومانه و با ستم به مسجد بردند، حضرت زهرا(س) وارد مسجد شد و فرمود: رها كنید پسر عموی مرا. قسم به آن خدایی كه محمد را به حق برانگیخت، اگر از علی دست برندارید، گیسوان خویش را پریشان كرده و پیراهن رسول خدا را بر سر افكنده در برابر خدا فریاد خواهم زد.
در مسجد وقتی كه «عمر» با شمشیر برهنه، علی(ع) را تهدید كرد كه اگر بیعت نكنی، گردنت را میزنم، در این هنگام حضرت زهرا(س) خطاب به ابوبكر فرمود: ای ابوبكر! آیا میخواهی شوهرم را از دستم بگیری؟ سوگند به خدا اگر دست از او برنداری، موی سرم را پریشان میكنم و گریبان چاك زده كنار قبر پدرم، رسول خدا(ص)، میروم. سپس دست امام حسن و حسین(ع) را گرفت و به سوی قبر پیامبر به راه افتاد. حضرت علی(ع) به سلمان فرمود: سلمان! فاطمه(س) را دریاب، گویی دو طرف مدینه را مینگرم كه به لرزه درآمده، سوگند به خدا، اگر او گریبان چاك نماید و كنار قبر پیامبر نفرین و ناله سر دهد، دیگر مهلتی برای مردم مدینه باقی نمیماند و زمین همه آنها را در كام مرگبار خود فرو میبرد. سلمان شتابان خدمت حضرت زهرا(س) رسید و گفت: ای دختر محمّد(ص)! خداوند پدرت را مایه رحمت جهانیان قرار داده است، خواهش میكنم به خانه برگرد و نفرین در حق مردم نادان مكن. حضرت پاسخ داد: ای سلمان! آنها قصد جان علی (ع) را دارند، من در شهادت علی(ع) نمیتوانم صبر كنم، صبرم تمام شده. .. سلمان گفت: امام علی(ع) مرا فرستاد و فرمود كه به شما بگویم: به خانه بازگردید و نفرین نكنید. وقتی كه حضرت زهرا(س) پیام امام را شنید، فرمود: حال كه شوهر و امام من فرمان داده كه به خانه بازگردم، میروم و صبر میكنم و از او اطاعت میكنم. بعد از این كه دست از امام برداشتند، امام علی(ع) تنها و مظلوم از مسجد مدینه بیرون آمده و راه خانه را در پیش گرفت. حضرت زهرا(س) به شوهر معصوم خود نگریسته و فرمود: علی جان! جانم فدای جان تو، جان و روح من سپر بلاهای جان تو. یا ابالحسن (ع)! همواره با تو خواهم بود. اگر تو در خیر و نیكی به سر بری، با تو خواهم زیست و با تو خواهم بود.
آری، تا زهرا(س) زنده بود، علی(ع) حامی نیرومندی داشت. به تعبیر بعضی از بزرگان: «به خاطر فاطمه(س)، حُرمت حضرت امیرمؤمنان(ع) را تا حدّی پاس میداشتند؛ اما پس از شهادت آن مظلومه، علی(ع) تنها و بیپناه و مظلومتر شد.» در یك جمله، فاطمه، فدایی امامت و رهبریت شد.
▪ مباهات علی(ع) به همسری فاطمه(س)
علی(ع) پیوسته به همسری با حضرت فاطمه(س) افتخار مینمود؛ چنان كه در دیوان منسوب به آن حضرت، در ضمن اشعاری به وجود همسری با فاطمه(س) و قرابت با رسول خدا(ص) مباهات نموده است كه ترجمه چند بیت از آن اشعار چنین است: «من به نعمتی كه فرازنده هفتآسمان برای من فرستاد و مرا به آن اختصاص داد، افتخار میكنم.
در اطراف میدان جنگ كسی را همانند من نمییابی. من در اسلام آوردن از دیگران سبقت گرفتم؛ آنگاه كه طفلی زیبا بودم، به اسلام گرویدم. من به محمد(ص) نزدیكتر از دیگران هستم. اگر كسی هست بیاید و بررسی كند. مرا از علم آن قدر سرشار ساخت تا فقیه گردیدم.
افتخار من نسبت به تمام مردم به واسطه خویشاوندی با رسول خدا(ص) بیشتر است؛ زیرا آن حضرت پدر زن من و پدر فرزندانش میباشد. پس افتخار میكنم كه رسول خدا(ص) مرا داماد كرد و فاطمه(س) را به ازدواج من درآورد.»
و نیز فرمود: «زهرا(س) محبوبی است كه حبیب دیگری نمیتواند جای او را بگیرد و برای غیر او در قلب من جایی نیست.»
حضرت علی(ع) در موارد گوناگونی برای اثبات حقانیت خود به داشتن همسری چون فاطمه(س) استناد میكرد؛ از جمله:
۱) در جریان سقیفه علی(ع) ضمن برشمردن فضایل و كمالات خویش و این كه او باید بعد از پیامبر(ص) رهبری و هدایت جامعه اسلامی را عهدهدار شود، به ابوبكر فرمود: تو را به خدا سوگند میدهم! آیا آن كسی كه رسول خدا او را برای همسری دخترش «فاطمه» برگزید و فرمود: «خداوند او را به همسری تو (علی) درآورد، من هستم یا تو؟! ابوبكر پاسخ داد: تو هستی.»
۲) در جریان شورای ششنفره كه به توصیه خلیفه دوم برای انتخاب جانشین وی تشكیل شده بود و حضرت علی(ع) یكی از آنان محسوب میشد، حضرت خطاب به سایر اعضا فرمود: شما را به خدا سوگند میدهم! آیا در بین شما به جز من كسی هست كه همسرش بانوی زنان جهان باشد؟ همگی پاسخ دادند: نه.
۳) معاویه در دوران حكومت غاصبانهاش به علی(ع) نامهای مینویسد و برای خود افتخارها و امتیازهای علی(ع) را مدعی میشود. علی(ع) در پاسخ، ضمن رد امتیازهای بی اساس معاویه، به فضیلتها و امتیازهای خود اشاره كرده، میفرماید: نمیبینی مردمی از مهاجران را در راه خدا شهید نمودند كه همگان از فضیلتی برخوردار بودند، تا آن كه شهید ما حمزه شربت شهادت نوشید و به «سیدالشهداء» ملقب گردید، و چون رسول خدا(ص) بر او نماز خواند، به گفتن هفتاد تكبیر او را مخصوص گرداند؟! نمیبینی مردمانی در راه خدا دست خود را دادند و ذخیرهای از فضیلت برای خود نهادند، و چون یكی از ما را ضربتی رسید و دست وی جدا گردید (جعفر بن ابی طالب)، «طیارش» خواندند كه در بهشت به سر برد و «ذوالجناحین» كه با دو بال پرد؟! و اگر نبود كه خدا خود ستودن را نهی كرد، گوینده (علی) فضیلتهای فراوانی برمیشمرد كه دلهای مؤمنان با آن آشناست و در گوش شنوندگان خوش آواست...آنگاه فرمود: پیامبر(ص) از میان برخاست و دروغگو ابوجهل از شماست. اسدالله از ماست و «اسدالاحلاف» از شماست. دو سید جوانان اهل بهشت از ماست و «صبیهٔ النار» از شماست، كودكانی كه نصیب آنان آتش گردید.
«...منا خیر نساء العالمین، و منكم حمالهٔ الحطب، و فی كثیر مما لنا و علیكم؛ بهترین زنان جهان افتخار ما و آن هیزمكش ننگ شماست. و بسیاری از این قبیل افتخارها و ننگها كه مرز میان هاشمیان و امویان است. این فضیلتها از ماست و آن فضیلتها از شماست...».
در این فراز از سخنان علوی دو شخص از دو حزب رودر روی هم معرفی شده است، كه هردو از نظر جنسیت در شمار بانوان هستند. از حزبالله، حضرت «فاطمه(س)» و از حزب شیطان، «ام جمیل» عمه معاویه و همسر ابولهب.
اگر از نظر خصوصیتهای فردی به موضوع بنگریم، كفر ام جمیل و ایمان حضرت فاطمه(س) بر ما بسی روشن میشود. اگر در جنبههای اجتماعی آن تعمق كنیم، آنها در در دو جبهه مخالف، یكی برای نابودی اسلام و رسول اكرم(ص) میكوشد و دیگری برای سرافرازی اسلام آیین احمدی تلاش میكند. از اینرو، درباره یكی سوره «تبت» فرود میآید و در شأن و عظمت دیگری سوره «كوثر» نازل میشود.
● فاطمه(س) در نگاه امام حسن(ع)
امام حسن(ع) در موارد متعددی درباره مادر گرامیش، سخن گفته است، از جمله نقل شده است: مادرم را در شب جمعهای دیدم كه پیوسته در حال ركوع و سجود بود تا این كه صبح دمید و شنیدم كه مردان و زنان با ایمان را نام میبرد و بسیار برای آنان دعا میكرد؛ اما ندیدم حتّی یك بار برای خود دعا كند. از روی تعجّب گفتم: مادر! چرا برای خودت دعا نمیكنی و از خدا چیزی نمیخواهی؛ همانگونه كه برای دیگران دعا میكنی؟ مادرم در پاسخ فرمود: «یا بُنیَّ! اَلْجار ثُمّ الدّار؛ فرزندم! اوّل همسایه، سپس اهل خانه.»
● فاطمه(س) از نگاه امام حسین(ع)
امام حسین(ع) در موارد متعددی از مادرش فاطمه(س) به عظمت یاد كرده و از این كه مادری، چون فاطمه دارد، مباهات میكند و آن را از امتیازات و برتری خود بر دیگران میشمارد. چنان كه در جریان عاشورا این موضوع به روشنی مشاهده میشود.
● فاطمه(س) از نگاه امام سجاد(ع)
چهارمین پیشوای شیعیان، امام سجاد (ع)، نیز در مواردی در شأن و عظمت و مرتبت فاطمه(س) سخن گفته است؛ از جمله:
▪ فراگیری دعای فاطمه(س)
امام سجاد(ع) میفرماید: در روز عاشورا، پدرم مرا در حالی كه خون از بدنش میجوشید، به سینه چسبانید و فرمود: پسرم! دعایی را كه مادرم فاطمه زهرا(س) به من آموخته است و او خود از رسول خدا فرا گرفته و پیامبر آن را از جبرییل فرا گرفته كه به هنگام گرفتاری و نیاز شدید و مشكلی كه برای وی پیش میآمد بخواند، از من فرا گیر و بخوان:
«بحق یس و القرآن الحكیم و بحق طه و القرآن العظیم یا من یقدر علی حوائج السائلین، یا من یعلم ما فی الضمیر، یا منفس عن المكروبین یا مفرج عن المغمومین، یا راحم الشیخ الكبیر، یا رازق الطفل الصغیر، یا من لا یحتاج الی التفسیر صلی علی محمد و آل محمد.»
● فاطمه(س) از نگاه امام باقر(ع)
از امام باقر(ع) درباره مقام و عظمت حضرت فاطمه(س) روایات بسیاری نقل شده است. چنان كه نقل شده «جابر» به امام باقر(ع) عرض كرد: ای فرزند رسول خدا! من به فدایت گردم! درباره فضیلت جدهات، «فاطمه(س)» حدیثی برایم نقل كن كه هر گاه آن را برای شیعیان نقل كنم، خوشحال شوند. حضرت فرمود: پدرم از جدم و او از رسول خدا نقل میكند: چون روز قیامت فرا میرسد... ، برای پیامبران و انبیای الهی، منبرهایی از نور نصب میكنند كه منبر من از همه بالاتر است. آنگاه، خداوند فرمان میدهد: ای محمد! سخنرانی كن. من هم چنان سخنانی میگویم كه هیچ كدام از پیامبران همانند آن را نشنیده باشند.آنگاه برای اوصیاء منبرهایی از نور نصب میكنند و برای وصی من علی در وسط آن منبرها، منبری نصب میشود كه از همه آنها بالاتر است. سپس خداوند فرمان میدهد: ای علی! خطبه بخوان و علی سخنانی بیان میكند كه هیچ كس از اوصیاء، همانند آن را نشنیده باشند. آنگاه، برای فرزندان پیامبران منبرهایی نصب میشود و برای دو فرزندم، (حسن و حسین) منبری از نور نصب میشود و به آنها گفته میشود: سخن بگویید. آنان چنان سخنانی بر زبان جاری كنند كه هیچ كدام از فرزندان پیامبران، همانند آن را نشنیده باشند. آنگاه جبرئیل ندا میدهد: فاطمه دختر محمد كجاست؟ خدیجه دختر خویلد كجاست؟ مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، امكلثوم مادر یحیی كجایند؟ آنان از جای برمیخیزند...
سپس خداوند از اهل محشر میپرسد: امروز عظمت از آن كیست؟
محمد و علی و حسن و حسین میگویند: از خدای یكتای قهار. آن گاه خداوند میفرماید: ای اهل محشر! امروز من كرامت را برای محمد و علی و حسن و حسین و فاطمه قرار دادم. سرها را پایین بیندازید و چشمها را فرو بندید، چون فاطمه میخواهد به بهشت برود. سپس جبرئیل ناقهای از ناقههای بهشتی میآورد و حضرت فاطمه بر آن سوار میشود و در حالی كه فرشتگان زیادی او را احاطه كردهاند، وی را به بهشت میآورند. فاطمه هنگامی كه به نزدیك بهشت میرسد، درنگ مینماید. خداوند میفرماید: درنگ شما برای چیست؟ فاطمه عرضه میدارد: پروردگارا! دوست دارم در چنین روزی مقامم شناخته شود. خداوند میفرماید: ای دختر حبیبم! برگرد و نظر افكن و هر كس را كه دوستی تو یا دوستی یكی از فرزندان تو در دلش باشد، او را گرفته و وارد بهشت كن.
سپس امام باقر(ع) فرمود: به خدا سوگند! ای جابر! در آن روز فاطمه شیعیان و دوستانش را همانند پرندهای كه دانه خوب را از دانه بد جدا میكند، از بین جمعیت جدا میكند، هنگامی كه شیعیان آن حضرت همراهش به نزدیك بهشت رسیدند، آنان نیز درنگ میكنند. خداوند میفرماید: ای دوستان من! درنگ شما برای چیست، در حالی كه فاطمه درباره شما شفاعت كرده است؟
آنان پاسخ میدهند: دوست داریم در چنین روزی منزلت ما روشن شود. خداوند میفرماید: دوستان من! نظر افكنید و هر كس كه به جهت محبت فاطمه، شما را دوست میدارد یا شما را مهمانی كرده یا به شما لباس داده یا شربت آبی به شما داده یا در غیاب شما از شما دفاع كرده، برگیرید و همراه خود به بهشت ببرید.
سپس امام باقر(ع) فرمود: ای جابر! در آن روز باقی نمیمانند، مگر افراد شك كننده یا كافر یا منافق (و بقیه از بركت وجود فاطمه به بهشت می روند!)
همچنین آن حضرت در روایتی دیگر میفرماید: در روز قیامت بر پیشانی هر فردی، مؤمن یا كافر نوشته شده است. پس به یكی از محبان اهلبیت(ع) كه گناهانش زیاد است، دستور داده میشود به جهنم برده شود. در آن هنگام، فاطمه(س) میان دو چشمش را میخواند كه نوشته شده است: دوستدار اهلبیت. پس به خدا عرضه میدارد:
الهی و سیدی! تو مرا فاطمه نامیدی و دوستان و فرزندانم را به وسیله من از آتش دور ساختی و وعده تو حق است و هرگز خلف وعده نمیكنی. ندا میرسد: فاطمه! راست گفتی؛ من تو را فاطمه نامیدم و به وسیله تو، دوستان و پیروانت و دوستان فرزندانت و پیروانشان را از آتش دور گردانیدم. وعده من حق است و هرگز تخلف نمیكنم.
اینكه میبینی دستور دادم بندهام را به دوزخ برند، بدین جهت بود كه دربارهاش شفاعت كنی و شفاعتت را بپذیرم تا فرشتگان، پیامبران، رسولان و همه مردم از منزلت و مقامت آگاهی یابند. حال بنگر، دست هركه بر پیشانیاش «مؤمن» نوشته شده، بگیر و به بهشت ببر.
● فاطمه(س) از نگاه امام صادق(ع)
علامه مجلسی (ره) در ضمن روایتی از امام صادق(ع) نقل میكند: «فاطمه، صدیقه كبرا است. محور حركت انسانهای گذشته، معرفت و شناخت حضرت فاطمه(س) بوده است.»
امام صادق(ع) در ذیل آیه شریفه «انا انزلناه فی لیلهٔ القدر» میفرماید: منظور از «لیله» فاطمه و منظور از «قدر»؟ خداوند است. هر كس فاطمه را آنگونه كه سزاوار است بشناسد، «لیلهٔ القدر» را درك كرده است.
● فاطمه(س) از نگاه امام كاظم(ع)
از امام(ع) نقل شده است: همانا فاطمه، صدیقه و شهیده است.
سلیمان بن جعفر میگوید: از حضرت موسی بن جعفر(ع) شنیدم: در خانهای كه اسم محمد، علی، حسن، حسین، جعفر، عبدالله و از زنان، اسم «فاطمه» باشد، فقر و تنگدستی وارد نخواهد شد.
● فاطمه(س) از نگاه امام رضا(ع)
از امام رضا(ع) روایات متعددی درباره مقام و جایگاه رفیع حضرت فاطمه(س) نقل شده است.
آن حضرت از پدران بزرگوار خود از علی(ع) نقل میكند كه پیامبر خدا به من فرمود: ای علی! عدهای از بزرگان قریش، مرا درباره ازدواج فاطمه، سرزنش كرده و گفتند: فاطمه را از تو خواستگاری كردیم، او را از ما دریغ داشتی به همسری علی درآوردی. به آنها گفتم: به خدا سوگند! من از پیش خود در اینباره مخالفت نكردم و به نظر شخصی او را به ازدواج علی در نیاوردم، بلكه خداوند با ازدواج شما مخالفت و با ازدواج علی موافقت فرمود. جبرئیل بر من نازل شده و گفت: ای محمد! خداوند عزوجل میفرماید: اگر علی(ع) را نمیآفریدم، روی زمین كفو و همشأنی برای دخترت فاطمه یافت نمیشد. نه فقط امروز، كه از زمان آدم تا انقراض عالم، فاطمه كفوی نداشته است و نخواهد داشت.
برتری فاطمه(س) بر همگان؛ همسری با فاطمه زهرا(س) آنچنان سبب كمال و برتری و مباهات است، كه امام رضا(ع) از پدر و اجداد گرامیش نقل میكند كه پیامبر به علی(ع) فرمود: سه فضیلت به تو داده شد كه به من داده نشده است. علی(ع) عرض كرد: چه چیزهایی به من داده شده است؟
فرمود: تو پدرزنی همچون من داری، كه من چنین پدرزنی ندارم، همسری چون فاطمه به تو داده شده، كه به من داده نشده است، حسن و حسین به تو داده شده، كه به من داده نشده است.
● فاطمه(س) از منظر امام جواد(ع)
از آن حضرت درباره حضرت زهرا(س) روایاتی نقل شده كه به دو مورد بسنده میكنیم.
موسی بن قاسم گوید به حضرت جواد عرض كردم: «در ایام حج از طرف مادرت نیز زیارت كردم و گاهی هم نكردم؛ فرمود: آن را زیاد كن؛ زیرا این برترین چیزی است كه بدان عمل میكنی.»
زكریا بن آدم نقل میكند: «در محضر امام رضا(ع) بودم كه امام جواد(ع) در حالی كه چهار سال از عمر مباركش نگذشته بود، وارد شد. وقتی نشست، دستش را روی زمین قرار داد و سر به آسمان بلند نمود و مدتی طولانی به فكر فرو رفت. امام رضا(ع) فرمود: جانم فدایت! چرا اینچنین در فكر و اندیشهای؟ پاسخ داد: به جهت ستمهایی كه نسبت به مادرم «فاطمه» انجام دادند.»
● فاطمه(س) به روایت امام هادی(ع)
آن حضرت درباره علت نامگذاری حضرت صدیقه طاهره به «فاطمه» از رسول خدا نقل میكند: دخترم فاطمه را بدان جهت «فاطمه» نامیدند كه خداوند عزوجل او و دوستانش را از آتش جهنم دور نگه میدارد.
● فاطمه(س) در نگاه امام عسكری(ع)
از امام حسن عسكری(ع) نیز روایاتی درباره حضرت فاطمه(س) رسیده است.
بهشت درخشان از نور زهرا است؛ امام حسن عسكری(ع) از پدران بزرگوارش از علی(ع) نقل میكند كه پیامبر(ص) فرمود: آن هنگام كه خداوند آدم و حوا را آفرید، آنان در بهشت به خود مباهات میكردند. آدم به حوا گفت: خداوند هیچ مخلوقی بهتر از ما نیافریده است. خداوند به جبرئیل فرمود: این دو بندهام را به فردوس برین ببر! زمانی كه وارد فردوس شدند، چشمانشان به بانویی افتاد كه جامهای زیبا از جامههای بهشتی در برداشت و تاجی نورانی بر سر گذاشته و دو گوشواره درخشان به گوشش آویخته بود و بهشت از پرتو نور چهرهاش درخشان بود. حضرت آدم به جبرئیل گفت: حبیبم جبرئیل! این بانو كه از زیبایی چهرهاش بهشت نورانی گشته، كیست؟ گفت: او فاطمه دختر محمد، پیامبری است كه از نسل تو میباشد كه در آخر الزمان خواهد آمد. گفت: این تاجی كه بر سر دارد، چیست؟ پاسخ داد: شوهرش علی بن ابیطالب است. گفت: این دو گوشواره كه بر دو گوش او است، چیست؟ پاسخ داد: دو فرزندش حسن و حسین میباشند. آدم گفت: حبیبم! آیا اینان پیش از من آفریده شدهاند؟
گفت: بلی؛ اینان در علم مكنون خداوند چهار هزار سال پیش از آنكه تو آفریده شوی، وجود داشتند.
● پاداش عالمان:
از آن حضرت نقل شده است: زنی خدمت حضرت زهرا(س) شرفیاب شده، عرض میكند: مادر ناتوانی دارم كه نسبت به مسائل نماز شبهاتی دارد. مرا فرستاده است كه از شما بپرسم.
حضرت پاسخ او را داد: مجددا سوال دیگری مطرح كرد كه پاسخ شنید. باز هم سؤالی دیگر تا به ده سؤال رسید و پاسخ گرفت. زن از سؤالهای بسیار، شرمنده شده، گفت: بیش از این شما را به زحمت نمیاندازم! حضرت فرمود: هرچه میخواهی، سؤال كن.
سپس برای تقویت روحیه وی فرمود: اگر به كسی كاری واگذار كنند، مثلاً بار سنگینی را به او بدهند كه به ارتفاع بلندی حمل كند و در برابر، صد هزار دینار مزد بدهند، آیا احساس خستگی میكند؟
زن پاسخ داد: خیر؛ حضرت فرمود: من در مقابل هر پرسشی كه جواب میگویم، پاداشی به مراتب بیشتر از این از خداوند دریافت میكنم. پس سزاوارتر است از جواب پرسشها خسته نشوم. آنگاه فرمود: از پدرم (ص) شنیدم كه فرمود: در روز قیامت عالمان شیعه، در پیشگاه خداوند حاضر میشوند و به اندازه دانششان و كوششی كه در راه ارشاد بندگان خدا نمودهاند، به آنان مقام و مرتبه داده میشود؛ بهطوری كه به برخی از آنان «یك میلیون نور» میدهند.
● فاطمه(س) در نگاه حضرت مهدی(عج)
عدهای از شیعیان درباره جانشینی حضرت امام حسن عسكری(ع) با یكدیگر اختلاف داشتند. در اینباره خدمت حضرت مهدی(عج) نامهای نوشتند و جریان اختلاف را ذكر كردند.
حضرت ضمن پاسخ به نامه آنها فرمود: «و فی ابنهٔ رسول الله(ص) لی اسوهٔ حسنه؛ دختر رسول خدا (فاطمه) برای من سرمشق و الگوی نیكویی است.»
حضرت مهدی (عج) كه جهان را با ظهور و احكام نورانی خود متحول میكند و آنچنان حكومتی در روی زمین تشكیل میدهد كه تا به حال ایجاد نشده است و عدالت را در تمام كره زمین حاكم میگرداند، فاطمه(س) را الگو و اسوه خود در رفتار و برنامه حكومتی خود میداند.
آنچه گذشت، قطره و جلوهای از سخنان گوهربار حضرات معصومان(ع) درباره شأن و جلالت و جایگاه رفیع فاطمه زهرا(س) سرور زنان اولین و آخرین بود. به امید آنكه مورد عنایت آن بانوی با عظمت واقع شود و در جهان واپسین، ما را مشمول شفاعت خویش قرار دهد.
حجهٔ الاسلام عسكری اسلامپور
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست