چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
مجله ویستا
فاصله ها
واقعیت های اقتصادی موجود کشور نشان می دهند که در برخی از بخش ها نتوانسته ایم به اهداف قوانین برنامه دست یابیم.
با بررسی برنامه چهارم توسعه - که تنها چند ماه تا پایان آن باقی مانده – و مقایسه آن با واقعیات اقتصادی موجود، درمی یابیم که از مقاصد و اهداف برنامه ریزی های صورت گرفته در برنامه فاصله داریم. مطابق بند الف از ماده ۵ فصل اول قانون برنامه چهارم توسعه، می بایست تمام دستگاه های اجرایی ملی و استانی به گونه ای عمل می کردند که برای تحول کشور از یک اقتصاد نهاده محور به یک اقتصاد بهره محور،
متوسط رشد سالانه بهره وری نیروی کار، سرمایه و کل عوامل تولید به مقادیر ۵/۳، ۰/۱ و ۵/۲ درصد برسد. اما بر اساس گزارش واحد تحقیقات ماهنامه «اقتصاد ایران»، متوسط این ارقام طی برنامه چهارم، مقادیر ۶/۰، منفی ۱/۵ و منفی ۳۵/۰ بوده است.
البته در این میان، عملکرد بخش بازرگانی کشور در صادرات غیرنفتی قابل قبول است، چراکه بر اساس ماده ۳۷ از فصل سوم قانون برنامه چهارم توسعه، صادرات غیرنفتی کشور می باید طی برنامه - سالانه و به طور متوسط - معادل ۷/۱۰ درصد رشد را تجربه می کرد که در این زمینه متوسط رشد سالانه ای معادل ۷۵/۱۴ درصد را شاهد بودیم. البته رشد این متغیر در سال اول اجرای برنامه معادل ۳۳ درصد بود و این رقم با روندی نزولی به ۱۲ درصد در سال ۸۷ رسید. کارشناسان واحد تحقیقات ماهنامه «اقتصاد ایران» پیش بینی می کنند حتی این رقم با کاهش ۱۱/۹ واحد درصدی نسبت به سال قبل به رقم ۰/۱ درصد در پایان سال ۸۸ خواهد رسید که این امر توجه جدّی مسؤولان کشور را می طلبد. در این میان، عدم مشارکت مناسب تشکل های قانونی غیردولتی صنفی – تخصصی بخش های مختلف اقتصادی و عدم خصوصی سازی واقعی در اقتصاد کشور طی سال های اجرای برنامه از مهمترین دلایل این تنزل بوده است.
البته به جا است این مطلب را متذکر شویم، طبق همین گزارش، این رشد از سال ۸۹ روندی صعودی خواهد داشت، به طوری که در پایان سال ۸۹ رشدی معادل ۲/۰۳ درصد نسبت به سال ۸۸ را شاهد خواهیم بود. کاهش انحصار دولت در بسیاری از بازارها و واگذاری بازارها به اصناف و اتحادیه ها از مهمترین راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای این مقوله تلقی می شوند. موضوع دیگر، بند ۲ از ماده ۳۹ فصل دوم قانون برنامه چهارم توسعه است که بر اساس آن، دولت می بایست برای تقویت رقابت پذیری و ساماندهی بنگاه های اقتصادی، به رفع مشکلات و موانع رشد و توسعه بنگاه های کوچک و متوسط می پرداخت تا به بنگاه هایی بزرگ و رقابت پذیر تبدیل شوند، اما آمار خلاف آن را ثابت می کند. بر اساس گزارش بانک جهانی که در فوریه ۲۰۰۹ منتشر شد، رتبه سهولت در ایجاد کسب وکار در ایران در مقایسه با سال ۲۰۰۸ میلادی با ۷ پله سقوط همراه بوده است که این امر نشان از عدم عملکرد بر اساس برنامه های مدون می باشد.
● سال ۹۲ راهی متزلزل
از مهمترین بندهای برنامه پنجم توسعه در زمینه امور اقتصادی، رشد مناسب اقتصادی با تأکید بر رقم حداقل ۸ درصد در سال بوده که این مهم می بایست از طریق توسعه سرمایه گذاری و بر اساس کاهش شکاف پس انداز – سرمایه گذاری با حفظ نسبت پس انداز به محصول ناخالص داخلی، حداقل در سطح ۴۰ درصد و به وسیله جذب منابع و سرمایه های خارجی صورت می گرفت. متأسفانه تنزل ۲ واحد درصدی این متغیر از سال ۸۶ به ۸۷ و کاهش احتمالی مجدد آن به رقم ۴/۴ درصد در سال ۸۸ – بر اساس پیش بینی «اقتصاد ایران» - نشانگر عدم تحقق هدف مذکور، با توجه به روند حرکتی اقتصاد ملی است.
البته همان گونه که در این بند از قانون برنامه آمده، این مهم می باید از طریق کاهش شکاف پس انداز - سرمایه گذاری تحقق می یافت، اما با توجه به تورم بالای کشور و نرخ بهره اسمی پایین که منجر به نرخ بهره حقیقی منفی در کشور شده است، دیگر سرمایه ای برای سرمایه گذاری در نظام بانکی کشور وجود ندارد که بتواند به کاهش شکاف پس انداز و سرمایه گذاری بی انجامد. در این بین عدم دخالت در تصمیمات بانک مرکزی و عدم تعیین دستوری نرخ بهره بانکی در کنار تسهیل قوانین دست و پاگیر ورود سرمایه، راهکارهایی مناسب برای حل این مشکل به حساب می آیند. این امر موضوع دیگری است که لازم است با نگاهی ویژه به آن، اسباب افزایش حجم سرمایه گذاری ها در نظام بانکی فراهم آورده شود. این مسأله، خود به خود به کاهش تقاضای نقدینگی، کاهش مصرف گرایی و اصلاح همزمان الگوی مصرف و پس انداز در جامعه هم خواهد انجامید.
با بررسی برنامه چهارم توسعه - که تنها چند ماه تا پایان آن باقی مانده – و مقایسه آن با واقعیات اقتصادی موجود، درمی یابیم که از مقاصد و اهداف برنامه ریزی های صورت گرفته در برنامه فاصله داریم. مطابق بند الف از ماده ۵ فصل اول قانون برنامه چهارم توسعه، می بایست تمام دستگاه های اجرایی ملی و استانی به گونه ای عمل می کردند که برای تحول کشور از یک اقتصاد نهاده محور به یک اقتصاد بهره محور،
متوسط رشد سالانه بهره وری نیروی کار، سرمایه و کل عوامل تولید به مقادیر ۵/۳، ۰/۱ و ۵/۲ درصد برسد. اما بر اساس گزارش واحد تحقیقات ماهنامه «اقتصاد ایران»، متوسط این ارقام طی برنامه چهارم، مقادیر ۶/۰، منفی ۱/۵ و منفی ۳۵/۰ بوده است.
البته در این میان، عملکرد بخش بازرگانی کشور در صادرات غیرنفتی قابل قبول است، چراکه بر اساس ماده ۳۷ از فصل سوم قانون برنامه چهارم توسعه، صادرات غیرنفتی کشور می باید طی برنامه - سالانه و به طور متوسط - معادل ۷/۱۰ درصد رشد را تجربه می کرد که در این زمینه متوسط رشد سالانه ای معادل ۷۵/۱۴ درصد را شاهد بودیم. البته رشد این متغیر در سال اول اجرای برنامه معادل ۳۳ درصد بود و این رقم با روندی نزولی به ۱۲ درصد در سال ۸۷ رسید. کارشناسان واحد تحقیقات ماهنامه «اقتصاد ایران» پیش بینی می کنند حتی این رقم با کاهش ۱۱/۹ واحد درصدی نسبت به سال قبل به رقم ۰/۱ درصد در پایان سال ۸۸ خواهد رسید که این امر توجه جدّی مسؤولان کشور را می طلبد. در این میان، عدم مشارکت مناسب تشکل های قانونی غیردولتی صنفی – تخصصی بخش های مختلف اقتصادی و عدم خصوصی سازی واقعی در اقتصاد کشور طی سال های اجرای برنامه از مهمترین دلایل این تنزل بوده است.
البته به جا است این مطلب را متذکر شویم، طبق همین گزارش، این رشد از سال ۸۹ روندی صعودی خواهد داشت، به طوری که در پایان سال ۸۹ رشدی معادل ۲/۰۳ درصد نسبت به سال ۸۸ را شاهد خواهیم بود. کاهش انحصار دولت در بسیاری از بازارها و واگذاری بازارها به اصناف و اتحادیه ها از مهمترین راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای این مقوله تلقی می شوند. موضوع دیگر، بند ۲ از ماده ۳۹ فصل دوم قانون برنامه چهارم توسعه است که بر اساس آن، دولت می بایست برای تقویت رقابت پذیری و ساماندهی بنگاه های اقتصادی، به رفع مشکلات و موانع رشد و توسعه بنگاه های کوچک و متوسط می پرداخت تا به بنگاه هایی بزرگ و رقابت پذیر تبدیل شوند، اما آمار خلاف آن را ثابت می کند. بر اساس گزارش بانک جهانی که در فوریه ۲۰۰۹ منتشر شد، رتبه سهولت در ایجاد کسب وکار در ایران در مقایسه با سال ۲۰۰۸ میلادی با ۷ پله سقوط همراه بوده است که این امر نشان از عدم عملکرد بر اساس برنامه های مدون می باشد.
● سال ۹۲ راهی متزلزل
از مهمترین بندهای برنامه پنجم توسعه در زمینه امور اقتصادی، رشد مناسب اقتصادی با تأکید بر رقم حداقل ۸ درصد در سال بوده که این مهم می بایست از طریق توسعه سرمایه گذاری و بر اساس کاهش شکاف پس انداز – سرمایه گذاری با حفظ نسبت پس انداز به محصول ناخالص داخلی، حداقل در سطح ۴۰ درصد و به وسیله جذب منابع و سرمایه های خارجی صورت می گرفت. متأسفانه تنزل ۲ واحد درصدی این متغیر از سال ۸۶ به ۸۷ و کاهش احتمالی مجدد آن به رقم ۴/۴ درصد در سال ۸۸ – بر اساس پیش بینی «اقتصاد ایران» - نشانگر عدم تحقق هدف مذکور، با توجه به روند حرکتی اقتصاد ملی است.
البته همان گونه که در این بند از قانون برنامه آمده، این مهم می باید از طریق کاهش شکاف پس انداز - سرمایه گذاری تحقق می یافت، اما با توجه به تورم بالای کشور و نرخ بهره اسمی پایین که منجر به نرخ بهره حقیقی منفی در کشور شده است، دیگر سرمایه ای برای سرمایه گذاری در نظام بانکی کشور وجود ندارد که بتواند به کاهش شکاف پس انداز و سرمایه گذاری بی انجامد. در این بین عدم دخالت در تصمیمات بانک مرکزی و عدم تعیین دستوری نرخ بهره بانکی در کنار تسهیل قوانین دست و پاگیر ورود سرمایه، راهکارهایی مناسب برای حل این مشکل به حساب می آیند. این امر موضوع دیگری است که لازم است با نگاهی ویژه به آن، اسباب افزایش حجم سرمایه گذاری ها در نظام بانکی فراهم آورده شود. این مسأله، خود به خود به کاهش تقاضای نقدینگی، کاهش مصرف گرایی و اصلاح همزمان الگوی مصرف و پس انداز در جامعه هم خواهد انجامید.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست