شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

عید غدیر باطن عید مبعث و امیرالمومنین جان پیامبر


عید غدیر باطن عید مبعث و امیرالمومنین جان پیامبر
روز مبعث از جهت شرافت، شریف ترین اوقات و ایام است و روز غدیر نسبت به آن روز به منزله باطن نسبت به ظاهر و یا به منزله روح نسبت به جسم آدمی است. زیرا که در عید مبعث هر آن چه از خیر و خوشبختی است مشروط به ولایت امیر المومنین و امامان از فرزندان اوست.در اخبار بسیاری از عامه و خاصه آمده است که انوار آنها (یعنی پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) یکی است تا این که در صلب عبدالله و ابوطالب جدا شده است و خداوند تعالی ولایت آنها را بر جمیع خلایق واجب فرموده است و غدیر روز این ولایت است.در بین مسلمانان حجت و برهانی نیرومندتر از کتاب خدا نمی باشد که در آن آیات روشن دلیل بر فضایل رسول خدا (ص) موجود است. او فرستاده و رسول خدا است بر همه مردم و رحمت برای جهانیان است و او به پروردگار خود نزدیک شد به اندازه فاصله دو قوس نور (در قرآن سوره طور آیه ۴۹) ... دنی فتدلی فکان قاب قوسین او ادنی...
او عقل اول است، او اشرف بندگان و بزرگ خلقت است، او حبیب خدا و خاتم پیامبران است. برای او از پیامبران پیمان گرفته شده و به او کوثر و مقام محمود عطا شده است.پیامبر مامور شد به مردم اعلام کند که علی به منزله جان پیامبر است.پس از مقدمات بالا این چنین استنباط می شود که بعد از پیامبر برترین خلایق امیرالمومنین خواهد بود.اگر نگاهی اجمالی به تاریخ بشریت داشته باشیم، می بینیم صد و بیست و چهار هزار پیامبر را خدا فرستاده و دین هر کدام را کامل کننده دین پیامبر قبلی قرار داده تا مردم کم کم توان درک دین کامل را پیدا کنند. تا خاتم آنها کامل ترین دین و راه و رسم زندگی را عرضه کند و اگر نگاهی گذرا به زندگی این پیام آور کمال بیندازیم خواهیم دید که ۲۳ سال عمر رسالتش که ۱۳ سال آن در مکه و ۱۰ سال آن در مدینه بوده است حاوی سه سال دعوت مخفیانه و محاصره اقتصادی در شعب ابیطالب و همراه با شکنجه و درد و ناراحتی های بسیار و همچنین در ده سال بعد که در مدینه بود و ایشان حکومت اسلامی تشکیل داده بودند به جنگ و مشکلات بسیار گذشت و این مدت زمان برای تبیین این دین کامل و تغییر فرهنگ های قبلی مردم کافی نبوده است.برای این آیین همه جانبه که همه ابعاد زندگی بشر را در بر می گیرد این مدت کم است و حال سال دهم هجرت، موسم حج شده است و پیامبر در اواخر عمر شریف خود به سر می برد. آیه نازل می شود: «یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته»
«ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت به تو نازل کردیم به مردم ابلاغ کن و اگر نرساندی پس رسالت خود را انجام نداده ای.»ای پیامبر این همه تلاش و سختی همه از بین می رود، اگر آنچه را به تو امر کرده ایم نرسانی! بدان که اگر صد و بیست و چهار هزار پیامبر فرستاده شد و اگر ۲۳ سال خون دل خوردی با معرفی نکردن خلیفه و جانشین و ولی پس از خود، همه از بین می رود و گویی رسالتت را به انجام نرساندی. یعنی نتیجه کار همه پیامبران و تو هیچ می شود. به عبارت دیگر کمال ادیان به اسلام و کمال اسلام به ولایت خواهد بود.ولایت برای دین همانند وضو برای نماز است. نماز بدون وضو باطل است و اسلام بدون ولایت دین نیست.همانطوری که نماز بلیت قبولی طاعات است که فرمود:« ان قبلت قبلت ماسواها و ان ردت رد تماسواها». یعنی اگر نماز قبول شود اعمال دیگر قبول می شود و اگر رد شود اعمال دیگر نیز پذیرفته نمی شود.ولایت هم اگر قبول شود و تایید شود اعمال دیگر انسان قبول خواهد شد.مساله بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که امر خلافت در آخر عمر پیامبر دفعی واقع نشده است بلکه در طول دوران تاریخ اسلام جانشینی امیرالمومنین مطرح شده است. از آغاز در میهمانی عشیره اقربین که پیامبر ایشان را برادر، ولی و وصی وجانشین خود معرفی فرمودند و خلاصه هر جا که پیامبر خودشان نمی توانستند حضور داشته باشند علی علیه السلام را می فرستادند و یا در هنگام خروج از شهر ایشان را به عنوان جانشین قرار می دادند؛ ترتیب کار به نحوی شد که اگر پیامبر تصریح هم نمی فرمودند مردم در زمان غیبت پیامبر برای امور خود خدمت علی علیه السلام می رسیدند و این امری واضح بود.
در حجه الوداع نیز تنها در منطقه غدیر، ولایت امیرالامومنین مطرح نشد بلکه پیامبر در هر مکانی که موقعیت را مناسب می دیدند حتی با اشاره ،خلافت بعد از خود را برای علی علیه السلام اعلام می کردند. ولی آنچه مسلم است در حجه الوداع پیامبر چهار خطبه ایراد کردند. اولی آنها در عرفات دوتای آنها در منی و آخرین آنها در غدیر خم بود.
با این تدابیر دیگر جای شک و شبهه ای باقی نمی ماند که امر ولایت قطعی و الهی است.
و پیامبر از جانب خود و به تشخیص خود امر به خلافت علی (ع) نمی دهند.
آیات« یا ایها الرسول بلغ... و الیوم ئیس الذین ...» الهی بودن مطلب را تاکید می کنند.
الیوم ئیس الذین کفروا من دینکم فلاتخشوهم واخشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتمت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دنیا (مائده- آیه ۳)
«امروز کافران از دین شما مایوس شدند، پس شما از آنان بیمناک نباشید و از من بترسید امروز برای شما دینتان را کامل کردم و نعمت را بر شما تمام نمودم و بهترین دین را برای شما اسلام برگزیدم.» این آیه، این مطلب را می رساند که با مشخص شدن خلافت بعد از پیامبر کسانی که به مرگ پیامبر برای رسیدن به جاه و مقام و یا از بین بردن اسلام طمع کرده بودند مایوس شدند، زیرا که علی علیه السلام کسی نبود که راه پیامبر را با همان دقت ادامه ندهد. امام در این مدت به عنوان شاگردی سخت کوش همواره در تمام عرصه ها یار و همراه پیامبر بود و به کسب معارف و ضبط سنن رسول خدا می پرداخت. در این دوران سخن نمی گفت مگر به دستور پیامبر و به همین جهت احادیث امام علی علیه السلام در این دوران بسیار کم است و آن احادیث نیز بیشتر نقل سخنان و سیره پیامبر است.
و بدین ترتیب آخرین دین به کمال رسید.
الحمدلله الذی جعلنا من التمسکین بولایه علی بن ابیطالب امیرالمومنین علیه السلام
بااستفاده از المراقبات
راحله یونسی کنی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید