سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
«ادی آدامز» فتوژورنالیست معروف که یک عکس او مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد (در این روز ۲۰ سپتامبر)
« ادی آدامز » فتو ژورنالیست معروف و برنده ۵۰۰ جایزه در این زمینه از جمله جایزه پولیتزر شنبه شب(۱۸ سپتامبر ۲۰۰۴) در خانه اش در شهر نیویورك در ۷۱ سالگی درگذشت. وی نیم قرن روزنامه نگاری كرده بود. ادی دهها سال خبرنگار ـ عكاس اسوشییتدپرس ، مجله تایم و مجله پارید بود. ستون مصور او در جراید دیگر تحت عنوان « یك روز از زندگی » معروف است كه سال گذشته بهترین موضوعهای آن را به صورت كتابی با قطع بزرگ تحت همین عنوان منتشر ساخت. آدامز در سالهای اخیر یك مدرسه تعلیم تولید و تهیه خبر و عكس برای رسانه ها تاسیس كرده بود كه روزنامه ها و شبكه های تلویزیونی افراد مستعد را انتخاب، استخدام و جهت آموزش به مدرسه او معرفی می كردند.
معروفترین كار « ادی آدامز» گرفتن عكس از صحنه ای است كه انتشار آن جهان را منقلب كرد و مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد.
ماجرا از این قرار است: در جریان تعرض « تت » در سال ۱۹۶۸ كه ویت كنگ پایگاهها و اردوگاههای آمریكاییان در جنوب ویتنام را مورد حمله همزمان قرارداده بود، چند مامور پلیس سایگون مردی را به اتهام همدستی با ویت كنگ دستگیر كرده و دست بسته نزد سرتیپ « نگوك لوآن » رئیس پلیس كه در یك چهار راه شهر بر كار ماموران نظارت می كرد برده بودند. سرتیپ نگوك لوآن بدون این كه تحقیق كرده باشند كه آیا آن مرد واقعا همدست ویت كنگ بوده و یا اشتباها دستگیر شده است در همانجا در برابر چشم مردم تپانچه خود را بیرون كشید و یك گلوله به مغز آن مرد خالی كرد و او را جا به جا كشت و ادی آدامز كه در آنجا حضور داشت از این وضعیت به گونه ای كه پلیس متوجه نشود عكس گرفت و این عكس كه برنده جایزه پولیتزر شد از سوی اسوشییتدپرس در سراسر توزیع گردید و در روزنامه ها به چاپ رسید و از شبكه های تلویزیونی پخش و مردم را به خروش درآورد. از آن پس آمریكاییان آرام نگرفتند و دست از تظاهرات ضد جنگ برنداشتند تا نیكسون رئیس جمهوری آمریكا مجبور شد كه واحدهای زمینی را از ویتنام خارج سازد و وحدت ویتنام تامین گردد.
این عكس به صورت یك سند در همه كتابهای تاریخ عمومی چاپ شده است و در جریان مبارزات جاری انتخابات آمریكا باردیگر به عنوان یك سند مورد استفاده سناتور جان كری قرار گرفته است كه در سال ۱۹۷۱ پس از بازگشت از ویتنام به صف مخالفان جنگ پیوست و همان زمان در سنای آمریكا شهادت داد كه نظامیان آمریكایی در ویتنام گاهی مجبور می شوند غیرنظامیان رابكشند و جنگ ویتنام خشونت بر ضد بشریت است. این عكس ادی ادامز به عنوان دگرگون سازترین عكس در تاریخ ثبت شده و «عكس» را به صورت یك سند غیر قابل انكار درآورده است. ادی عكسهای مهم دیگری هم دارد ولی این عكس از همه تكان دهنده تر است. یكی از كارهای جالب دوران خبرنگاری ادی آدامز این بود كه برای ترسیم واقعیت های فراریان ویتنام كه به « آدمهای قایقی » معروف شده بودند خود را در میان آنان جا زد و با یك قایق فراریان در دریا آواره شد و صحنه مرده خواری ایشان از گرسنگی، حمله دزدان دریایی و تجاوز به زنان فراریان و غارت اموال آنان و مصائب دیگر را ثبت كرد كه انتشارشان باعث شد كه كشورهای مختلف از جمله آمریكا به حمایتشان به شتابند و پناهشان دهند.
معروفترین كار « ادی آدامز» گرفتن عكس از صحنه ای است كه انتشار آن جهان را منقلب كرد و مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد.
ماجرا از این قرار است: در جریان تعرض « تت » در سال ۱۹۶۸ كه ویت كنگ پایگاهها و اردوگاههای آمریكاییان در جنوب ویتنام را مورد حمله همزمان قرارداده بود، چند مامور پلیس سایگون مردی را به اتهام همدستی با ویت كنگ دستگیر كرده و دست بسته نزد سرتیپ « نگوك لوآن » رئیس پلیس كه در یك چهار راه شهر بر كار ماموران نظارت می كرد برده بودند. سرتیپ نگوك لوآن بدون این كه تحقیق كرده باشند كه آیا آن مرد واقعا همدست ویت كنگ بوده و یا اشتباها دستگیر شده است در همانجا در برابر چشم مردم تپانچه خود را بیرون كشید و یك گلوله به مغز آن مرد خالی كرد و او را جا به جا كشت و ادی آدامز كه در آنجا حضور داشت از این وضعیت به گونه ای كه پلیس متوجه نشود عكس گرفت و این عكس كه برنده جایزه پولیتزر شد از سوی اسوشییتدپرس در سراسر توزیع گردید و در روزنامه ها به چاپ رسید و از شبكه های تلویزیونی پخش و مردم را به خروش درآورد. از آن پس آمریكاییان آرام نگرفتند و دست از تظاهرات ضد جنگ برنداشتند تا نیكسون رئیس جمهوری آمریكا مجبور شد كه واحدهای زمینی را از ویتنام خارج سازد و وحدت ویتنام تامین گردد.
این عكس به صورت یك سند در همه كتابهای تاریخ عمومی چاپ شده است و در جریان مبارزات جاری انتخابات آمریكا باردیگر به عنوان یك سند مورد استفاده سناتور جان كری قرار گرفته است كه در سال ۱۹۷۱ پس از بازگشت از ویتنام به صف مخالفان جنگ پیوست و همان زمان در سنای آمریكا شهادت داد كه نظامیان آمریكایی در ویتنام گاهی مجبور می شوند غیرنظامیان رابكشند و جنگ ویتنام خشونت بر ضد بشریت است. این عكس ادی ادامز به عنوان دگرگون سازترین عكس در تاریخ ثبت شده و «عكس» را به صورت یك سند غیر قابل انكار درآورده است. ادی عكسهای مهم دیگری هم دارد ولی این عكس از همه تكان دهنده تر است. یكی از كارهای جالب دوران خبرنگاری ادی آدامز این بود كه برای ترسیم واقعیت های فراریان ویتنام كه به « آدمهای قایقی » معروف شده بودند خود را در میان آنان جا زد و با یك قایق فراریان در دریا آواره شد و صحنه مرده خواری ایشان از گرسنگی، حمله دزدان دریایی و تجاوز به زنان فراریان و غارت اموال آنان و مصائب دیگر را ثبت كرد كه انتشارشان باعث شد كه كشورهای مختلف از جمله آمریكا به حمایتشان به شتابند و پناهشان دهند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی قوه قضاییه مجلس دولت سیزدهم شورای نگهبان رهبر انقلاب قوه قضائیه حسن روحانی صادق زیباکلام مجلس دوازدهم انتخابات
هواشناسی تهران قتل پلیس شهرداری تهران پلیس راهور بارش باران سازمان هواشناسی سیل سلامت شورای شهر تهران وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دولت خودرو بانک مرکزی سایپا بازار خودرو بورس مسکن دلار حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب همایون شجریان فردوسی سحر دولتشاهی شاهنامه کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس سریال نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
دانشگاه تهران وزارت علوم تحقیقات و فناوری فضا آیفون
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین آمریکا حماس روسیه چین افغانستان ترکیه اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس فولاد خوزستان لیگ برتر لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی همراه اول گوگل تبلیغات موبایل فناوری هواپیما دوربین ناسا شفق قطبی نوآوری دبی
سرطان کاهش وزن افسردگی زوال عقل کودک فشار خون تجهیزات پزشکی واکسن سلامت روان بارداری