جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

صبحانه در پلوتو - BREAKFAST ON PLUTO


صبحانه در پلوتو - BREAKFAST ON PLUTO
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : ایرلند و انگلستان
محصول : نیل جوردن، استیون وولی و آلن ملونی
کارگردان : نیل جوردن
فیلمنامه‌نویس : پت مکیب و جوردن
فیلمبردار : دکلان کوئین
آهنگساز(موسیقی متن) : آنا جوردن
هنرپیشگان : کیلیان مورفی، مورگان جونز، ایوا بریستل، لیام نیسن، مری کاگلن، کانر مکیووی، روت مکیب، لارنس کینلن، گاوین فرایدی، روت نگا، بیانکا اوکانر، ایان هارت، استیون ری و امت لولر مک‌هیو
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۵ دقیقه


منطقهٔ کوانِ ایرلند، اواخر دههٔ ۱۹۶۰. در شهرک مرزی تایریلین، ̎پاتریک بریدن̎ شیرخواره را جلویِ درِ خانهٔ کشیش دهکده، ̎پدر لیام̎ (نیسن)، رها می‌کنند. ̎پاتریک̎ (مکیووی)، بچه‌ای نامتعارف، لباس‌های زنانه می‌پوشد و فکر و ذکرش مادرش است که به لندن مهاجرت کرده است. یک روز صبح، پس از آن‌که پی می‌برد ̎پدر لیام̎ واقعاً پدرش است، ̎پاتریک̎ در جایگاه اعتراف با او درگیری شدیدی پیدا می‌کند ولی کشیش می‌گریزد. بعداً ̎پاتریک̎ را از مدرسه اخراج می‌کنند و با وجود اعتراض‌های دوستانش، ̎چارلی̎ (اوکانر) و ̎اروین̎ (مک‌هیو)، او با گروه راکِ ̎بیلی هچت̎ و ̎موهاک‌ها̎، به جاده می‌زند. ̎بیلی̎ (فرایدی) به ̎پاتریک̎ (مورفی) اجازه می‌دهد در اتوموبیل/ کاروانش سر کند. ̎پاتریک̎ متوجه می‌شود که مهمات و سلاح‌های ارتش‌ جمهوری‌خواه ایرلند در کاروان انباشته شده و بلافاصله همهٔ آنها را به دریاچه می‌ریزد. ̎پاتریک̎ به لندن می‌رود و نمی‌تواند مادرش را پیدا کند و در عوض با ̎برتیِ̎ شعبده‌باز (ری)، دوست می‌شود. در همین حال، ̎اروین̎ (کینلن) که حالا به یک تروریست جمهوری‌خواه تبدیل شده، و ̎چارلی̎ (نگا)، که حامله است، در لندن به سراغ ̎پاتریک̎ می‌روند. ̎چارلی̎ خیال دارد بچه را بیندازد ولی نظرش را عوض می‌کند. ̎اروین̎، بی‌آن‌که ̎چارلی̎ بداند، بمبی را در چمدان او وارد لندن کرده است. ̎پاتریک̎ که در جریان بمب‌گذاری در کلوبی مجروح شده، بازداشت می‌شود. او خود را در دل پلیس‌ها جا می‌اندازد و پلیس هم از او استفاده می‌کند. در حالی‌که ̎پاتریک̎ در مکان‌هائی مشکوک در مرکز لندن کار می‌کند، ̎پدر لیام̎ به سراغش می‌رود و نشانی مادرش را در اختیار او می‌گذارد. ̎پاتریک̎ نزد مادرش می‌رود ولی هویت خود را فاش نمی‌کند. ̎اروین̎ به قتل می‌رسد و ̎پاتریک̎ به زادگاهش، نزد ̎پدر لیام̎ برمی‌گردد و به ̎چارلی̎ در بزرگ کردن بچه‌اش کمک می‌کند. روستائی‌های خشمگین کلیسای ̎پدر لیام̎ را به آتش می‌کشند. ̎پاتریک̎ و ̎چارلی̎ به لندن برمی‌گردند.
● یک کمدی پیکارسک کم‌مایه با لحنی احساساتی که هم‌راه قهرمان منحرف و خامش از فضای بدوی شهری مرزی در ایرلند به لندن خروشان دهه‌‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ رفت و آمد می‌کند، ماجراهائی فانتزی و تصویرهائی عشو‌ه‌گرانه و تک لحظات تلخی هم دارد و اثری متوسط در کارنامهٔ متنوع جوردن به شمار می‌آید. ̎پاتریک̎ پسر ظریف و ساده‌لوحی با میل شدید به زن‌پوشی است که در جست‌وجوی مادر ندیده‌اش، ̎خانم شبح̎، خیابان‌های بدنام و فروشگاه‌ها و کلوب‌های شبانه را زیر پا می‌گذارد. به خاطر تنهائی روح و لطافت رفتارش آدم‌های عجیب و غریبی (از جمله ری در نقش شعبده‌باز و فرایدی در قالب نوازندهٔ رفیق‌القلب ̎گِلَم راک̎) را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شیفته‌شان می‌شود، با هر کدام در قالب یک دختر عشق نیم‌بند ناکامی دارد و شکست می‌خورد و سبک‌سرانه رمانس دیگری می‌رود. فیلم‌نامهٔ صبحانه در پلوتو که برمبنای رُمان مکیب (نویسندهٔ پسر قصّابِ جوردن، ۱۹۹۷) نوشته شده، هم‌پای حال و هوای دمدمی شخصیت اصلی‌اش حالت شرح‌حال‌گونهٔ تکه‌تکه‌ای دارد که اساساً فاقد یک خط روائی منسجم یا درامی کامل است. جوردن کوشیده با استفاده از فضاسازی (رنگ و لباس‌ها و موسیقی)، صحنه‌های ضعیف و سطحی ماجراهای سیاسی و انقلاب، و ارجاع و اشاره به عشق چیز بسیار باشکوهی است (هنری کینگ، ۱۹۹۵) و آخرین تانگو در پاریس (برناردو برتولوچی، ۱۹۷۲) مثلاً به روایت بی‌اوج و فرودش جذابیت و عمق ببخشد. در نتیجه فیلم شامل یکی در میان روابط با صحنه‌های قابل قبول (از جمله آشنائی با گلیسن) و شخصیت‌ها و لحظات واقعاً افتضاح (خیال‌بافی مسخرهٔ مبارزه به وسیلهٔ عطر، درگیری لوس با قاچاقچیان اسلحه، و ادای دین باسمه‌ای به صحنه‌ای از پاریس