چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
حقیقت روزه
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ [۱]
ای کسانی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما مقرّر گردید، همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد که پرهیزگار شوید.
امر به گرفتن روزه مانند دستوراتی همچون جهاد و پرداخت زکات در سال دوم هجری از جانب خداوند رسید؛ چون به عقیدة مفسران و دانشمندان علوم قرآنی، آیاتی که با خطاب«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» شروع شدهاند، مدنی هستند.
خطاب ابتدایی آیه از جانب پروردگار، گامی مهم در تأثیرگذاری پیام است. در حدیثی از تفسیر مجمع البیان میخوانیم: لذّت خطاب«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» سختی روزه را آسان میکند.
آنچه که روشن است، اینکه روزه بر امتهای پیشین نیز واجب بوده است؛ حتی رسول خدا(ص) در روایتی اولین روزهدار را حضرت آدم(ع) میدانند؛ ولی چگونگی و مدت روزهدار بودن مسلمانان با ادیان دیگر در زمان و تعداد روزها تفاوت دارد.
از شیوههای تبلیغ، آن است که دستورات مشکل، آسان جلوه داده شود. این آیه میفرماید: فرمان روزه مختص شما مسلمانان نیست، در امّتهای پیشین نیز این قانون بوده است. و عمل به دستوری که برای همه امّتها بوده، آسانتر از دستوری است که تنها برای یک گروه باشد. «کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ» قرآن، فلسفه بعضی احکام همچون روزه را بیان داشته است؛ زیرا اگر مردم نتیجه کاری را بدانند، در انجام آن نشاط بیشتری از خود نشان میدهند.[۲] هر چند که روزه بر امّتهای پیشین نیز واجب بوده؛ ولی روزه ماه رمضان، مخصوص انبیا ذکر شده و در امّت اسلامی، روزه رمضان بر همه واجب شده است. [۳]
عالم بزرگوار شیعی، سیدبن طاووس مینویسد:[۴]«علت اساسی تکلیف ، مشرف شدن انسان به پرستش خداوند ـ جلّ جلاله ـ است از آن جهت که اهلیت پرستش را دارد. این علت اصلی، در تمام تکالیف الهی ملحوظ است؛ اما توجیه این که چرا خداوند خواسته است این پرستش و بندگی، در زمان خاص و به گونة خاص و به صورت ویژه انجام گیرد؟ پاسخ آن را باید از خداوند جستوجو کرد که بر زنان پیامبران و امامان(ع) جاری ساخته است؛ از آن جمله روایتی است که هشام بن حکم از امام صادق(ع) دربارة علت تشریع روزه سؤال کرد؛ سپس پیشوای ششم فرمود:«الْعِلَّةُ فِی الصِّیَامِ لِیَسْتَوِیَ بِهِ الْفَقِیرُ وَ الْغَنِیُّ وَ ذَلِکَ لِأَنَّ الْغَنِیَّ لَمْ یَکُنْ لِیَجِدَ مَسَّ الْجُوعِ فَیَرْحَمَ الْفَقِیرَ لِأَنَّ الْغَنِیَّ کُلَّمَا أَرَادَ شَیْئاً قَدَرَ عَلَیْهِ فَأَرَادَ اللَّهُ أَنْ یُسَوِّیَ بَیْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ یُذِیقَ الْغَنِیَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الْأَلَمِ لِیَرِقَّ عَلَی الضَّعِیفِ وَ یَرْحَمَ الْجَائِع» [۵]خداوند روزه را واجب کرد تا دارا و نادار یکسان شوند؛ زیرا شخص بینیاز معمولاً درد گرسنگی را نمیچشد تا به افراد نیازمند ترحمی داشته باشد؛ چرا که فرد غنی هر چیزی را بخواهد، فراهم میبیند. به همین دلیل خداوند با تشریع روزه اراده کرده است که میان آفریدگان تساوی ایجاد کند تا بینیازان نیز درد گرسنگی را احساس کنند و در نتیجه بر افراد ناتوان و نیازمند ترحمی داشته باشند.
از موارد مهم در این فقره، خداوند در انتهای آیه و پس از واجب کردن روزه بر مؤمنان به آنها نوید متقی و پرهیزکار شدن به شرط انجام روزه را میدهد.
تقوا، به معنای خویشتنداری از گناه است. بیشتر گناهان، از دو ریشة غضب و شهوت سرچشمه میگیرند. روزه، جلوی تندیهای این دو غریزه را میگیرد و لذا سبب کاهش فساد و افزایش تقوا است.[۶] تقوا و خداترسی، در ظاهر و باطن، مهمترین اثر روزه است.
روزه، یگانه عبادت مخفی است. نماز، حج، جهاد، زکات و خمس را مردم میبینند؛ امّا روزه دیدنی نیست. روزه، ارادة انسان را تقویت میکند. کسی که یک ماه نان و آب و همسر خود را کنار گذاشت، میتواند نسبت به مال و ناموس دیگران، خود را کنترل کند. روزه، سبب تقویت عاطفه است. کسی که یک ماه مزة گرسنگی را چشید، دردآشنا میشود و رنج گرسنگان را احساس و درک میکند.[۷]
رسول خدا(ص) فرمودند:«روزه، نصف صبر است.» [۸]
مسلم است روزهای که مورد نظر آیات و روایات و سفارش پیشوایان دینی ما است، افزون بر خودداری از آب و نان و دیگر مفطرات و مبطلات روزه، پرهیز از گناهان و خالی کردن دل از غیر خدا است. روزه، انسان را شبیه فرشتگان میکند، فرشتگانی که از خوردن و آشامیدن و شهوت دورند. [۹]
رسول گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) میفرماید:«برای هرچیز، زکاتی است و زکات بدنها، روزه است.» [۱۰]و نیز فرمودند:«هر کس ماه رمضان را برای خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشیده میشود.» [۱۱]زیرا که خداوند مهربان میفرماید:«الصوم لی و انا اجزی به» [۱۲] روزه برای من است و من پاداش آن را میدهم.
هادی الیاسی
۱ـ بقره: ۱۸۳.
۲ـ تفسیر نور، ذیل آیه.
۳ـ تفسیر نور الثقلین، ج ۱، ص ۱۳۶.
۴ـ اقبال الاعمال، ص ۴.
۵ـ علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۷۸.
۶ـ اصول کافی، ج ۲، ص ۱۸.
۷ـ تفسیر نور، ذیل آیه.
۸ـ تفسیر المنار، ذیل آیه.
۹ـ صاحب جواهر، نقل از آیة اللَّه جوادی.
۱۰ـ بحار، ج ۶۹، ص ۳۸۰.
۱۱ـ تفسیر مراغی، ج ۲، ص ۶۹.
۱۲ـ اصول کافی، ج ۴، ص ۶۳.
۱ـ بقره: ۱۸۳.
۲ـ تفسیر نور، ذیل آیه.
۳ـ تفسیر نور الثقلین، ج ۱، ص ۱۳۶.
۴ـ اقبال الاعمال، ص ۴.
۵ـ علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۷۸.
۶ـ اصول کافی، ج ۲، ص ۱۸.
۷ـ تفسیر نور، ذیل آیه.
۸ـ تفسیر المنار، ذیل آیه.
۹ـ صاحب جواهر، نقل از آیة اللَّه جوادی.
۱۰ـ بحار، ج ۶۹، ص ۳۸۰.
۱۱ـ تفسیر مراغی، ج ۲، ص ۶۹.
۱۲ـ اصول کافی، ج ۴، ص ۶۳.
منبع : خبرگزاری رسا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست