دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
مجله ویستا
ده اتومبیل برتر جهان در سال ۲۰۰۵
در جائیکه یک خریدار حاضر است برای مدل کاملتر یک اتومبیل مبلغی اضافهتر معادل ۷۰۰۰ دلار پرداخت کند. لذا خودروسازان در تلاش هستد که مدلهای تولیدی خود را هر چه کاملتر عرضه نمایند.
امروزه چنانچه مدلی مورد تأیید عامه قرار گیرد برای خریداری آن حتی حاضرند صف بکشند و این موضوع در مورد کرایسلر ۳۰۰C و تویوتای پریوس دقیقاً روی داده است. این موضوع از دید تولیدکنندگان پوشیده نمانده و هر اتومبیلسازی در جهان درصدد است با ایجاد تنوع بیشتر در مدلهای تولیدی خود مشتریان بیشتری را بهسوی خود جلب کند. کمپانی جنرال موتورز برای سال ۲۰۰۵ یک تدارک کاملاً جدی و ویژه دیده است که از جمله آنها میتوان به شورلت کوروت جدید و انبوهی از سدانهایتر و تازه اشاره کرد که از مهمترین آنها بیوک لکراس را میتوان نام برد. البته ناگفته نماند که کادیلاک STS و پونتیاک G۶ نیز جایگاه ویژه خود را دارد.
کمپانی فورد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سال ۲۰۰۵ را با عرضه یک مدل بزرگ و جادار به نام فورد پانصد که یک خودروی سدان است و همینطور عرضه مدل موستانگ بعد از ۲۶ سال آغاز کرده است. در مورد کرایسلر اتومبیلهای قابل بحث و مطرح این کمپانی برای سال ۲۰۰۵ عبارتند از یک سدان کاملاً داغ و جنجالی به نام سدان ۳۰۰، دوج ماگنوم واگن و کراس فایر مدل SRT بخش مرسدس کمپانی دایملر کرایسلر نسل دوم مرسدس SLK و C۵۵ AMG را به بازار عرضه کرده که اتومبیلی است کوچک با موتوری هشت سیلندر و بسیار پرقدرت. اتومبیلهای سقف بازشو در سال جدید بازار بسیار داغ و پرطرفداری دارند و به همین دلیل شاهد ورود اتومبیلهای جدیدی به بازار هستیم که از جمله آنها مدل سقف بازشوی آئودی S۴ کواترو، مینیکوپر S، کرایسلر کراس فایر، PT کرویزر توربو و تویوتای کامری سولارا میباشد.
برای مشتریان و متقاضیانی که بهدنبال صرفهجوئی هستند و میزان مصرف بنزین در اتومبیل پارامتر مهمی برای آنها میباشد باید گفت در سال جاری میتوانند اتومبیلهائی مانند فولکس واگن پاسات توربو دیزل، مرسدس E۳۲۰CDi دیزلی و هوندای آکورد هیبریدی را خریداری کنند و اگر طرفدار اتومبیل آمریکائی هستند یک اتومبیل کوچک و جمعوجور برای آنها به نام شورلت آوئو تدارک دیده شده است. تمامی ۱۰ اتومبیل برگزیده برای سال ۲۰۰۵ بهطور اتفاقی یا کاملاً جدید و تازه هستند و یا برای سال ۲۰۰۵ دچار تغییرات بنیادی شدهاند. ضمناً از برندگان سال گذشته نیز برای شرکت در این آزمایشهای انتخابی، دعوت بهعمل آمده است.
اما کاندیدها برای سال جدید میبایست علاوه بر مواردی که ذکر آنها رفت سه شرط دیگر را نیز دارا باشند. اول اینکه قیمت آنها نباید از ۷۰۰۰۰ دلار بیشتر باشد که این رقم ۵/۲ برابر قیمت متوسط اتومبیلهای آمریکائی در سال ۲۰۰۴ است. شرط دوم اینکه تاریخ عرضه و ورود به بازار آنها حداکثر ژانویه سال ۲۰۰۵ بوده باشد و بنابراین اتومبیلهائی که بعد از این تاریخ به بازار وارد شدهاند شامل این طرح نمیشوند. سوم و آخرین شرط اینکه تولیدکنندگان میبایست موجودی مدل جدید خود را برای انجام آزمایشهای خاص تا اواخر سپتامبر سال گذشته اعلام میکردهاند. مهم این نیست که یک اتومبیل چه ویژگیهائی دارد و چه قول وعده و وعید داده است چون تا زمانیکه مورد آزمایش عملی قرار نگرفته باشد نمیتواند در این آزمایشات شرکت کند.
بعد از در نظر گرفتن شرایطی که ذکر آنها رفت جمعاً ۴۴ اتومبیل برای انجام آزمایشهای مقایسهای انتخاب شدند و این چهل و چهار اتومبیل در هفت گروه مختلف مورد بررسی و تقسیمبندی قرار گرفتند و تمامی بخشها و خصوصیات آنها به شدت مورد بررسی قرار گرفت. در پایان سه پارامتر در واقع پارامترهای تعیین کننده بودند و عبارت بودند از: اول اینکه یک اتومبیل تا چه حد قادر به انجام اموری است که بهطور کلی برای آن طراحی شده و قابل تشخیص توسط آزمایشکنندگان است. دوم آیا اتومبیل ارزشی را به میزانی که برای خریدش پول پرداخت میکنید دارد؟ سوم اینکه آیا زمانیکه پشت فرمان آن قرار میگیرید در مجموع اظهار رضایت میکنید؟ در ادامه مقاله به ده اتومبیل برگزیده که در سه فضای مختلف مورد بررسی قرار گرفتهاند خواهیم پرداخت.
بهترین اتومبیل سدان لوکس: آکورا RL
در سال ۱۹۸۶ آکورا اصطلاحاً محل پیاده شدن یک اتومبیل لوکس آسیائی را در بازار اتومبیلهای لوکس برای خود ایجاد کرد تا از طریق این محل به این بازار رخنه کند اما بلافاصله و در مدت زمان کوتاهی آکورا که باید آن را مدل لوکس کمپانی هوندا به حساب آورد، خود را مواجه با رقبائی دید که بههیچ عنوان قابلیت رقابت با آنها را نداشت و آنها عبارت بودند از لکسس و اینفینیتی که هر دو اتومبیل با موتورهای هشت سیلندر عرضه میشدند.
حال با ورود آکورای جدید که به RL معروف شده باشد باید گفت که دوران حقارت مجموعه مدلهای آکورا بهسر رسیده است. اگر چه آخرین آکورا یعنی RL که باید آن را سرآمد تمامی مدلهای آکورا به حساب آورد هنوز نمیتواند عضوی از کلوپ هشت سیلندرها باشد اما موتور آن با توان تولیدی ۳۰۰ اسببخرا و برتریهای سیستم مکانیکی آن و همینطور نظر به اینکه نیروی تولید به هر چهار چرخ منتقل میشود حرفهای زیادی در مقابل رقبای خود برای گفتن دارد. RL مجهز به سیستم SH-AWD یا سیستم انتقال حرکت به چهار چرخ با قابلیت سوپرهندلینگ بوده، تفاوت این سیستم با سیستمهای مشابه این است که در صورتی شرایط جاده حکم میکند میزان نیروی بیشتری به چرخهای عقب منتقل شده و در عبور از پیچهای تند نیروی بیشتری به چرخ عقبی که خارج از دایره پیچ قرار دارد منتقل میگردد تا بدینترتیب از بروز پدیده انحراف قسمت جلوی اتومبیل در پیچ که مخصوص اتومبیلهای دو دیفرانسیل سنگین وزن در جلو بوده، پیشگیری میشود. طرح ظاهری آکورا نسبت به تمامی مدلهای گذشته که دیگر خستهکننده شده بودید تغییر پیدا کرده و دارای شانههای عریض شده است. این اتومبیل مجهز به آخرین تکنولوژیهای موجود در این صنعت است و در ضمن این مسائل ارگونومی در آن به بهترین نحو رعایت شده است.
سایر مشخصات فنی
قیمت پایه: ۴۹۴۷۰ دلار
موتور شش سیلندر V شکل به حجم ۵/۳ لیتر دارای ۲۴ سوپاپ و دومیل سوپاپ در بالا.
نیروی تورک: ۲۶۰ پاوند در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
۵ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی بدون کلاچ
فاصله در محور جلو و عقب: ۲۸۰۰۰ میلیمتر
وزن: ۱۸۲۳ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۱۳ لیتر در یکصد کیلومتربهترین سدان اسپرت: آکورا TSX
آکورا TSX را باید جواهری در دنیای سدانهای اسپرت به حساب آورد که قابلیتهای دینامیکی آن مدیون دقت و توجهی است که در ساخت آن اعمال شده است. در حال حاضر باید آن را یکی از چابکترین سدانهای موجود در بازار به شمار آورد که در آن تقریباً همه چیز از نظر مسائل ایمنی و تکنولوژی وجود دارد و تنها موردی که خارج از فهرست تجهیزات استاندارد آن است و میبایست سفارش داده شود، سیستم ناوبری از نوع DVD بوده که قابلیت تشخیص صدا را نیز دارد. این مدل جایگزین مدل اینتگرا شده که جزء گروه آکوارهای با قیمت مناسب است و هیچگونه وجه تشابهی بین آنها وجود ندارد و حتی اتومبیلهائی که این دو از آن اقتباس شدهاند چون اینتگرا براساس هوندای سیویک بود و TSX براساس مدل اروپائی هوندای آکورد شکل گرفته است که در مدل آمریکائی آن اندکی کوچکتر بوده ولی از اینتگرا قدیمی اندکی بزرگتر است.
سواری TSX نسبت به اینتگرائی که جانشین آن شده است نرمتر، بیصداتر و جذابتر است ولی این ویژگیها باعث نشده که در چابکی آن خللی وارد شود بهطوریکه در عبور از پیچها و مسیرهای کوهستانی با دقت بسیار زیاد و سرعت خوبی حرکت میکند که سایر انواع خودروها در این گروه به سختی قادرند پابهپای آن حرکت کنند. علاقهمندان این خودرو بر این اعتقاد هستند که چنانچه نیروی تولیدی موتور ۴/۲ لیتری آن اندکی بیشتر بود میتوانست علاقمندان به مراتب بیشتری را بهخود جلب کند. البته توان ۲۰۰ اسب بخار آن و همینطور گیربکس ۶ دنده غیراتوماتیک آنکه ساخت خود هیوندا بوده، شتاب آن را در محدوده حدود ۷ ثانیه برای کسب سرعت ۹۶ کیلومتر قرار داده است که خود نشاندهنده این واقعیت است که اتومبیل کندی نیست.
سایر مشخصات فنی:
قیمت پایه: ۲۷۵۶۰ دلار
موتور چهارسیلندر به حجم ۴/۲ لیتر دارای ۱۶ سوپاپ و دومیل سوپاپ در بالا.
نیروی تورک، ۱۶۶ پاوند،
فاصله دو محور جلو و عقب ۲۶۷۰ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع ۴۶۵۶ ٭ ۱۷۶۳ ٭ ۱۴۵ میلیمتر
وزن مدل با گیربکس ۶ دنده دستی ۱۴۷۷ کیلوگرم
وزن مدل با گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته ۱۵۲۳ کیلوگرم
میانگین مصرف سوخت در شهر ۹/۱۰ لیتر در یکصد کیلومتر
بهترین اتومبیل سدان اسپرت لوکس: بامو سری ۳ مدل M۳
باید اعتراف کرد که کلمه سدان نمیتواند کلمه مناسب و گویائی برای این اتومبیل باشد چرا که تمامی مدلهای آنکه عبارتند از: کوپه، استیشن واگن، کروکی و... همه از یک بدنه استفاده میکنند و میتوانند سرآمد گروه خود باشند در حالیکه از میان همه آنها فقط مدل سدان انتخاب شده است. اتومبیلهای معدودی توانستهاند چنین جذابیتی را در کلاسهای مختلف برای خود بهدست آورند و در عین حال بتوانند از رقابتهای فشرده و سنگین سرافراز بیرون آیند. حال ببینیم رمز این موفقیت برای کلاس ۳ چیست؟ این رمز یا بهتر بگوئیم رموز را باید در موارد زیر دانست: موتور شش سیلندر پرقدرت و نرم آن، رعایت مسائل ارگونومی در بالاترین سطح، تعویض دندههائی که فوقالعاده روان و راحت انجام میگیرد، کیفیت فوقالعاده خوب سواری و واکنشهای سریع، صندلیهای زیبا و راحت و ابعاد و اندازههائی که بهنظر میرسد هیچگاه کهنه و قدیمی نخواهند شد. در این اتومبیل هیچ قسمت و بخشی وجود ندارد که بهنظر برسد هارمونی با سایر قسمتها ندارد.
انجام هر تغییری در کمپانی بامو با حداکثر دقت و وسواس انجام میگیرد. مدل فعلی سری ۳ از سال ۱۹۹۹ در بازار حضور دارد و از منظر زیباشناسی تغییراتی که در این دوران بر روی آن صورت گرفته با دقت تمام بوده و همواره آن را زیباتر کرده است. برای اطلاع بد نیست بدانید که بامو سری ۳ برای مدت ۱۴ سال متوالی است که همواره در فهرست ده اتومبیل برتر جهان قرار داشته و دارد. البته قرار است مدلی ۳ جدیدی در آینده نزدیک به بازار وارد شود ولی تا آنزمان بهترین گزینه برای این کلاس همین مدل موجود میباشد.سایر مشخصات فنی:
قیمت: بین ۲۹۹۹۵ الی ۵۷۴۹۵ دلار
موتورها عبارتند از: شش سیلندر خطی با حجمهای ۵/۲ـ۳ و ۲/۳ لیتر با ۲۴ سوپاپ
نیروی تولید موتور: بین ۱۸۴ الی ۳۳۳ اسببخار
نیروی تورک: بین ۱۷۵ الی ۲۶۲ پاوند
گیربکس ۵ یا ۶ سرعته غیراتوماتیک، شش سرعته با تعویض اتوماتیک و کلاچ، ۵ دنده اتوماتیک با تعویض دستی
فاصله محور جلو و عقب: بین ۲۷۲۵ الی ۲۷۳۰ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: به ترتیب ۴۴۷۰ الی ۴۴۹۳ برای طول، ۱۷۴۰ الی ۱۷۸۰ برای عرض، ۱۲۶۹ الی ۱۴۳۵ برای ارتفاع
وزن: بین ۱۴۵۴ کیلوگرم الی ۱۷۲۷ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۲/۱۱ الی ۷/۱۴ لیتر در یکصد کیلوگرم
شورولت کوروت: بهترین اتومبیل از نظر دینامیکی
کمپانی شورولت مدل C۶ کوروت را یک اتومبیل کاملاً جدید میداند، حقیقت این است که در حال حاضر در زیر همین پوسته اطاق تعداد زیادی C۵ نیز وجود دارد که البته همگی آنها خوب و درخور توجه هستند، اما C۶ یک کوروت سریعتر، زیباتر، اصلاح شدهتر و با لذت رانندگی بیشتر است. البته قطعات اصلی و بخشهای اساسی آن دچار تغییر شدهاند. چرا که بهطور مثال شاسی کوروت C۵ یکی از محکمترین شاسیهای یک اتومبیل اسپرت حال حاضر در جهان بوده و بنابراین از همان شاسی استفاده شده است. فاصله بین دو محور به میزان ۳ سانتیمتر افزایش پیدا کرده که این موضوع تأثیر بسیار مثبتی بر روی سواری آن داشته است و در عین حال طول کلی اتومبیل ۱۳ سانتیمتر کوتاهتر شده است. از دیگر تغییراتی که در این کوروت جدید روی داده، کوچک شدن قسمت عقب یا پیشآمدگی پشت اکسل عقب و کاهش ۲۷ کیلوگرمی وزن در کل اتومبیل بوده، با توجه به اینکه فاصله دو محور اضافه شده و طول اتومبیل کاهش پیدا کرده لذا ابعادی خاص به اتومبیل داده است و ظاهری چابکتر برای آن ایجاد شده است این مهم در مدل کروکی بیشتر خود را نشان میدهد.
اشاره شد که کوروت جدید سریعتر از مدلهای قبلی است، دلیل آن این است که موتور استاندارد ۸ سیلندر V شکل آن به حجم ۷/۵ لیتر که توان تولیدی آن ۳۵۰ اسببخار بود جای خود را به یک موتور به حجم ۶ لیتر و توان تولیدی ۴۰۰ اسببخار داده است. نیروی این موتور توسط گیربکس ۶ دنده دستی که فاصله دندههای آن کوتاه شده مورد استفاده قرار میگیرد و قادر است سرعت آن را در ظرف مدت ۳/۴ ثانیه به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند. در حال حاضر تنها مدلی از کوروت که از C۶ سریعتر بوده مدل C۵Z۰۶ است که توان تولیدی آن ۵۰۰ اسببخار و نیروی تورک آن نیز ۵۰۰ پاوند میباشد. تمامی طرفداران کوروت از سیستم الکترونیکی جدید آن که عبارت است سیستم ورود بدون کلید راضی نیستند ولی سایر تجهیزات آن کاملاً برای اتومبیلی در این محدوده قیمتی رضایت همگان را حاصل کرده است.
سایر مشخصات فنی:
قیمت پایه: بین ۴۴۲۴۵ الی ۵۲۲۴۵ دلار
نیروی تورک: ۴۰۰ پاوند در ۴۴۰۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۶ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک
فاصله دو محور جلو و عقب: ۲۶۸۵ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۴۲۲۵ ٭ ۱۸۴۴ ٭ ۱۲۴۷ میلیمتر
وزن: بین ۱۴۵۴ الی ۱۵۲۳ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۷/۱۲ لیتر در یکصد کیلومتر
بهترین اتومبیل سدان بزرگ ـ کرایسلر Hemi۳۰۰c/۳۰۰
اتومبیل چهار در جدید کرایسلر را باید خودروئی بلند عریض، تا حدودی جذاب و البته مدلی که نمیتوان از کنار آن بیتفاوت گذشت به حساب آورد. طرح ظاهری آن با بسیاری از انواع اتومبیل متفاوت است و آن را در بین بسیاری از مدلها بهراحتی میتوان تشخیص داد. دماغه آن را میتوان به پوزه گاونر تشبیه کرد، سقف آن همانند برجک یا تانک است. پروفیل بدنه بلند و پنجرهها کوتاه هستند و با تمامی مدلهای کرایسلر که تاکنون ساخته شده است متفاوت است چرا که این سدان بزرگ جثه، برخلاف تمامی تولیدات چندساله اخیر کرایسلر بهصورت دیفرانسیل عقب بوده و کابین آن بهجای اینکه به سمت جلو خمیده شود به سمت عقب انحنا پیدا کرده است.
کرایسلر ۳۰۰ جدید از نظر جذابیت سلف خود را ندارد و بلافاصله نمیتواند نظر هر بینندهای را جلب کند اما در عین حال ظاهر عضلهای آن و بهخصوص طراحی در قسمت جلو و عقب بسیار گیرا است. این موضوع بهخصوص در مورد مدل C وضعیت جدیتری دارد چون موتور پرقدرت هشت سیلندر Hemi با توان تولیدی ۳۴۰ اسب و حجم ۷/۵ لیتر کوچکترین نشانهای از پرمصرف بودن در آن نیست زیرا مجهز به سیستم غیرفعال کردن سیلندر بوده که چنانچه اتومبیل در دور پائین در حال حرکت باعث چهار سیلندر از دور خارج میکند و بنابراین میزان مصرف بنزین کاهش پیدا میکند.
شکل ظاهری Hemi از نظر قطعات تشکیلدهنده آن صددرصد یک کرایسلر است ولی در زیر پوسته آن به میزان قابل توجهی از قطعات مرسدس را ملاحظه خواهید کرد که این موضوع نشاندهنده آن است که دایملر کرایسلر به معنای واقعی از هر دو بخش خود در طراحی و ساخت این اتومبیل استفاده کرده است. جذابیت ظاهری آن بیشتر مدیون قدیمی بودن طرح آن یا اصطلاحاً اقتباس از مدلهای قدیمی بوده که در داخل آن از چارچوب و قطعات کرومی زیبا استفاده شده است. یکی دیگر از امتیازات این اتومبیل قیمت بسیار مناسب آن هست بهطوریکه برای مدل Hemi C باید رقمی حدود ۳۳۴۹۵ دلار پرداخت کنید و چنانچه مدلهای شش سیلندر آن را که حجم موتوری بین ۷/۲ الی ۵/۳ لیتر دارند سفارش دهید قیمت آنها ارزانتر است.
سایر مشخصات فنی:
موتور جلو: دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل
قیمت: بین ۲۳۹۲۰ الی ۳۴۸۲۰ دلار
پیشرانهها عبارتند از: شش سیلندر V شکل به حجم ۷/۲ لیتر با ۲۴ سوپاپ و دو میل سوپاپ و توان تولیدی ۱۹۰ اسببخار
شش سیلندر V شکل به حجم ۵/۳ لیتر با ۲۴ سوپاپ و یک میل سوپاپ در بالا و توان تولیدی ۲۵۰ اسببخار
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک، پنج دنده اتوماتیک
فاصله دو محور جلو و عقب: ۳۰۴۸ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۵متر /۲/۱۸۸ ٭ ۳/۱۴۸ سانتیمتر
وزن خالص: بین ۵/۱۷۰۴ الی ۵/۱۹۵۴ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۴/۱۲ لیتر در یکصد کیلومتر برای مدل هشت سیلندر
بهترین استیشن واگن ـ دوج مگنومدر دنیای اتومبیل، مدل استیشن واگن سالهاست که کمترین سهم، را بهخود اختصاص دادهاند و همواره فروش نزولی را در طی چند سال گذشته تجربه کردهاند. البته این وضعیت در آمریکا حاکم است حال مقامات دوج اظهار میکند که مدل مگنوم چون یک استیشن واگن اسپرت است لذا شرایط آن با سایر انواع استیشن واگنها متفاوت خواهد بود و مشتریان زیادی را بهخود جلب خواهد کرد. مگنوم را باید یک استیشن واگن چابک دانست چرا که پیشرانه مورد استفاده در آن متعلق به کرایسلر ۳۰۰ Hemi بوده، از نظر ظاهری مگنوم دارای شانههای عریض و پروفیل بدنه بلندی است و همانند کرایسلر شیشههای کوچکی دارد که از این نظر انسان را به یاد اتومبیلهای اسپرت پرقدرت سالهای گذشته میاندازد.
جثه آن کاملاً بزرگ و وزنی بیش از دو تن دارد ولی در عین حال موتور شش سیلندر V شکل آن قادر است در ظرف مدت ۱/۶ ثانیه سرعت آن را به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند. در مجموع مگنوم یک استیشن واگن اسپرت و چابک و جادار است که از نظر میتواند نیازهای خریداران خود را تأمین کند.
سایر مشخصات فنی:
موتور جلو: دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل
قیمت: بین ۲۲۴۹۵ الی ۳۲۴۹۵ دلار
موتورهای مورد استفاده دقیقاً همان موتورهای کرایسلر Hemi میباشد.
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک یا ۵ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی
فاصله دو محور جلو و عقب: ۳۰۴۸ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۵۰۲۲ ٭ ۱۸۸۲ ٭ ۱۴۸۰ میلیمتر
وزن: ۱۷۵۰ الی ۲۰۰۰ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۴/۱۲ لیتر در یکصد کیلومتر
بهترین اتومبیل قدرتی ـ فورد موستانگ GT
اگر برنامه جدیدسازی مدل موستانگ توسط کمپانی فورد با دقت و وسواس زیاد انجام نمیگرفت، ممکن بود نتایج منفی غیرقابل جبرانی برای این کمپانی بهدنبال داشته باشد.
در میان طرفداران پروپا قرص موستانگ افرادی بودند که از پنج الی ده سال پیش مخالفتی با ارائه مدل جدیدی از این اتومبیل بعد از گذشت چند دهه نداشتند و حالا بعد از گذشت ۲۶ سال اولین موستانگ به در خیابانها آمده است.
ظاهر آن خوب، سواری لذتبخش و مدل GT آن اتومبیل است که از نظر قابلیت دینامیکی به سختی قابل شکست دادن میباشد. چرا که موتور آن توان تولیدی ۳۰۰ اسببخار داشته و قیمت آن فقط ۲۵۰۰۰ دلار است.
حال ببینیم چطور چنین چیزی اتفاق افتاده است؟ بحث اصلی دقت زیاد در هزینه کردن بوده است.
مراحل طراحی و ساخت آن همانند یک کتاب راهنمای سفر که شما را با مسیرها و محلهای اقامتی و هزینههای آن از قبل آشنا میکند انجام گرفته و برنامه توسعه و شکلگیری فورد موستانگ GT بر رقم ۲۵۰۰۰ دلار فروش هدفگذاری شده بود.
بنابراین سیستم اتکال چرخهای جلو بهصورت میلهای یا بستی و سیستم اتصال و فنربندی عقب از نوع Live Axle یا محوریکه بهطور کامل و محکم وصل میباشد، چرخها و نیروی رانشی از طریق این محل به چرخها منتقل میگردد.
تکنولوژی پولوس تقریباً به قدمت تکنولوژی چرخ میباشد.
سیستم فنربندی و اتصالات و چرخهای عقب در اغلب شرایط باعث تمایل داشتن تایرها و نوع با سطح مسیر حرکت میشود و چنین ویژگی برای تکنولوژی پولوسی یک رهآورد تازه است.
رمز موفقیت موستانگ جدید در رفتار جادهای آن تماماً مدیون سازه مدرن آن بوده که از اتومبیل لینکلن LS با انجام اصلاحاتی اقتباس شده است.
طرح ظاهری آن چون ریشه در گذشته و سالهای دهه ۶۰ میلادی دارد بسیار چشمنواز است و با توجه به قیمت آن تقریباً اتومبیلی است که نیتوانید از خرید آن چشمپوشی کنید.
سایر مشخصات فنی:
موتور جلو به دیفرانسیل عقب، چهارنفره و دو در کوپه
قیمت پایه: ۲۴۹۹۵ دلار
موتور هشت سیلندر به حجم ۶/۴ لیتر با ۲۴ سوپاپ و یک میلیسوپاپ در بالا
نیروی تولیدی موتور: ۳۰۰ اسببخار و حداکثر نیروی تورک ۳۲۰ پاوند
گیربکس: ۵ دنده دستی یا پنج دنده اتوماتیک
فاصله دو محور جلو و عقب: ۲۷۲۰ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۴۷۷۵ ٭ ۱۸۷۷ ٭ ۱۴۰۷ میلیمتر
وزن: بین ۱۵۹۱ الی ۱۶۱۳ کیلوگرم
میانگین مصرف سوخت: ۴/۱۳ لیتر در یکصد کیلومتر
بهترین سدان فامیلی: هوندای آکورد
مدل آکورد هوندا در سال ۲۰۰۳ جدیدسازی شد و برای سال ۲۰۰۵ تغییر چندانی نکرده است جزء اینکه یک مدل هیبریدی برای آن ساخته و پرداخته شده است.
در آکورد هیبریدی همانند سیویک هیبریدی از سیستم IMA یا سیستم موتور کمکی ادغام شده استفاده شده و موتور برقی برای ایجاد تحرک بیشتر در فضائی بین موتور گیبرکس قرار گرفته است.
آکورد هیبریدی اندکی چابکتر از حتی مدل بنزین آن، موتورش سیلندر V شکل میباشد و چون مجهز به سیستم غیرفعال کردن سیلندرها در دورهای پائین میباشد لذا مصرف سوخت آن نسبت به مدل بنزینی حدود ۳۰% کمتر است. هوندا آکورد نه فقط بهدلیل ارائه مدل هیبریدی در سال جدید جزء ده اتومبیل برگزیده انتخاب شد بلکه ویژگیهای سنتی آنکه آن عبارتند از شاسی سخت و محکم رفتار جادهای بسیار برجسته، پیشرانههای فوقالعاده خوب و قوی، رعایت حداکثر مسائل ارگونومی، ساختار و سازهای بسیار محکم و بالاخره لذت سواری آن را در ردیف ده اتومبیل برتر جهان قرار داده است. آکورد در دو طرح بدنه و اتاق مجزا عرضه میشود که یکی از آنها مدل کوپه است که اسپرتتر بوده و میتوان آنرا با گیربکس ۶ دنده دستی و موتور شش سیلندر وی شکل سفارش داد و دیگری مدلهای سدان است که از جنبههای اسپرت کمتری برخوردار هستند ولی در هر دو گروه کاملاً نسبت به رقبای سنتی خود، برتر میباشند برای اطلاع بد نیست بدانید که امسال یعنی ۲۰۰۵ برای بیست و سومین بار جشنواره انتخاب ده اتومبیل برتر جهان برگزار میشود که در ۱۹ بار از این جشنواره همواره هوندا آکورد در فهرست بوده و از این نظر هیچ اتومبیل دیگری حتی رکوردی نزدیک به آن را نیز ندارد.سایر مشخصات اتومبیل فنی:
موتور جلو: دیفرانسیل جلو، ظرفیت حمل پنج سرنشین بهصورت کوپه دو در یا سدان چهار در
قیمت: بین ۱۶۷۱۰ دلار الی ۳۰۰۰۰ دلارموتورهای متعدد چهارسیلندر ۴/۲ لیتری ۱۶ سوپاپ با توان تولیدی ۱۶۰ اسببخار، شش سیلندر ۳ لیتر با ۲۴۰ اسببخار و هیبریدی.
گیربکس: ۵ یا ۶ دنده دستی و ۵ سرعته اتوماتیک
فاصله دو محور جلو و عقب: ۲۶۷۰ میلیمتر الی ۲۷۴۰ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۴۷۶۵ الی ۴۸۱۳ برای طول، ۱۸۱۱ الی ۱۸۱۶ برای عرض، ۱۴۱۵ الی ۱۴۵۰ برای ارتفاع میلیمتر
وزن خالص: بین ۱۳۶۴ کیلوگرم الی ۱۵۹۰ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین برای مدلهای غیرهیبریدی: ۴/۹ لیتر در یکصدکیلومتر
بهترین کوپه اسپرتی جهان: مزدای RX-۸
مزدای RX-۸ شاید از نظر ظاهری جذابیت کوپه اسپرتهای مطرح جهان را که باعث جلبنظر همگان میشوند، نداشته ولی ویژگیهای دیگری دارد که آن را در این کلاس و گروه از همه ممتازتر کرده است.
از نظر شاسی و استحکام آن کمتر موردی را میتوان با آن مقایسه کرد، دقت فرمان آن را میتوان با لیزر مقایسه کرد، تقسیم وزن در عقب و جلو تقریباً در حد ایدهآل است و در مجموع باید آن را اتومبیلی ایدهآل برای رانندگان جسور دانست.
RX-۸ همانند تمامی مدلهای قبلی فاقد پیستون و موتورهای سوپاپدار بوده و از سال ۱۹۷۰ موتورهای مزدای RX از نوع موتورهای دورانی یا وانکل میباشد و آخرین مدل یعنی RX-۸ دارای توان تولیدی معادل ۲۳۸ اسببخار (۱۹۷ اسببخار برای مدل اتوماتیک) است.
موتور دورانی آن ۳/۱ لیتر حجم داشته و از دو موتور Renesis بهره میگیرد.
این موتور دورانی نیز همانند سایر موتورهای دورانی که فاقد سیستمهای کمکی مثل توربو چارجر یا سوپر چارجر هستند از نظر میزان نیروی تورک تولیدی اندکی ضعیف بوده ولی نرمی کارکرد موتور به معنای واقعی جذاب و گیرا میباشد.
RX-۸ اتومبیلی است چهارنفره چرا که دو نفر بر روی صندلی عقب آن بهراحتی جای میگیرند و درهای عقبی که در خلاف قسمت باز میشوند ورود و خروج را آسان نمودهاند.
سایر مشخصات فنی:
موتور جلو: دیفرانسیل عقب چهار در کوپه
قیمت پایه: ۲۵۹۲۰ دلار
نیروی موتور: ۱۹۷ الی ۲۳۸ اسببخار
نیروی تورک: ۱۵۹ الی ۱۶۴ پاوند
گیربکس: ۶ دنده دستی یا چهارسرعت اتوماتیک
فاصله دو محور جلو و به عقب: ۲۷۰۲ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۴۴۲۷ ٭ ۱۷۷۰ ٭ ۱۳۴۱ میلیمتر
وزن: ۱۳۸۶ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۱۳ لیتر در یک کیلومتر
بهترین اتومبیل اسپرت لوکس جهان: مرسدس بنز SLK۳۵۰
واژه اتومبیل اسپرت مناسبترین واژه برای مدل جدید مرسدس SLK است.
در سال ۱۹۹۷ نخستین مرسدس SLK که یک اتومبیل رودستر کروکی بود با هدف اینکه بهدلیل برخورداری از قیمت ارزانتر نسبت به سایر اتومبیلهای اسپرت مرسدس سهم بیشتری از بازار را به این کارخانه اختصاص دهد، وارد بازارهای جهان و در رأس آنها بازار آمریکا شد.
اما علیرغم تمامی جذابیتهای آن و با وجود اینکه در طی اینسالها بهروزآوری شده بود اما همواره نگاه به آن بهعنوان یک اتومبیل اسپرت واقعی همراه با شک و تردید بود و بیشتر آن را یک GT کوچک طبقهبندی میکردند تا یک اتومبیل صددرصد اسپرت. اما همه اینها با ورود نسل دوم این اتومبیل دچار تغییر تحول گردید.
بدنه آن محکمتر شد بهطوریکه استقامت در مقابل پیچیدگی ۴۶ درصد و در مقابل خمشدگی ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
تغییرات عمدهای نیز در سیستمهای دیگر آن از جمله فرمان و تبدیل شدن آن به راک اند پینیون بهوقوع پیوسته است. ضمناً پیشرانه بزرگتری نیز برای آن تدارک دیده شده که حجم آن ۵/۳ لیتر و بهصورت شش سیلندر V شکل است.
قبلاً حجم موتور مرسدس SLK معادل ۲/۳ لیتر بوده است. نیروی تولیدی این موتور ۲۶۸ اسببخار و حداکثر نیروی تورک آن ۲۵۸ پاوند است. با توجه به اینکه نیروی این موتور توسط یک گیبرکس ۶ دنده جدید مورد استفاده قرار میگیرد لذا قادر است سرعت آن را در ظرف مدت ۳/۵ ثانیه به ۹۶ کیلومتر برساند.
این در صورتی است که وزن SLK جدید اندکی سنگینتر از نسل اول آن است. از نظر ابعاد نیز این اتومبیل کشیدهتر، بلندتر، عریضتر و جادارتر شده است. ظاهر آن بیشتر شبیه مرسدس SL شده و حتی بیشباهت به مدل SLR مکلارن نیست. بهزودی نیز باید منتظر ورود مدل AMG آن نیز باشید که با موتور هشت سیلندر V شکل عرضه خواهد شد.
سایر مشخصات فنی:
موتور جلو: دیفرانسیل عقب دونفره ـ دو در رودستر
قیمت پایه: ۴۶۲۲۰ دلار
نیروی تولید موتور: ۲۶۸ اسببخار
نیروی تورک: ۲۵۸ پاوند
گیربکس: ۶ دنده دستی، ۷ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی
ابعاد: طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۴۰۸۱ ٭ ۱۷۸۸٭ ۱۲۹۸ میلیمتر
وزن: ۱۴۷۷ الی ۱۵۲۳ کیلوگرم
فاصله دو محور جلو و عقب: ۲۴۳۰ میلیمتر
مصرف بنزین: ۷/۱۲ لیتر در یکصد کیلومتر
منبع: CARandDRIVER ۵۰-No۷
برگردان و نوشته: مهندس کیوان بنیهاشمی
امروزه چنانچه مدلی مورد تأیید عامه قرار گیرد برای خریداری آن حتی حاضرند صف بکشند و این موضوع در مورد کرایسلر ۳۰۰C و تویوتای پریوس دقیقاً روی داده است. این موضوع از دید تولیدکنندگان پوشیده نمانده و هر اتومبیلسازی در جهان درصدد است با ایجاد تنوع بیشتر در مدلهای تولیدی خود مشتریان بیشتری را بهسوی خود جلب کند. کمپانی جنرال موتورز برای سال ۲۰۰۵ یک تدارک کاملاً جدی و ویژه دیده است که از جمله آنها میتوان به شورلت کوروت جدید و انبوهی از سدانهایتر و تازه اشاره کرد که از مهمترین آنها بیوک لکراس را میتوان نام برد. البته ناگفته نماند که کادیلاک STS و پونتیاک G۶ نیز جایگاه ویژه خود را دارد.
کمپانی فورد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سال ۲۰۰۵ را با عرضه یک مدل بزرگ و جادار به نام فورد پانصد که یک خودروی سدان است و همینطور عرضه مدل موستانگ بعد از ۲۶ سال آغاز کرده است. در مورد کرایسلر اتومبیلهای قابل بحث و مطرح این کمپانی برای سال ۲۰۰۵ عبارتند از یک سدان کاملاً داغ و جنجالی به نام سدان ۳۰۰، دوج ماگنوم واگن و کراس فایر مدل SRT بخش مرسدس کمپانی دایملر کرایسلر نسل دوم مرسدس SLK و C۵۵ AMG را به بازار عرضه کرده که اتومبیلی است کوچک با موتوری هشت سیلندر و بسیار پرقدرت. اتومبیلهای سقف بازشو در سال جدید بازار بسیار داغ و پرطرفداری دارند و به همین دلیل شاهد ورود اتومبیلهای جدیدی به بازار هستیم که از جمله آنها مدل سقف بازشوی آئودی S۴ کواترو، مینیکوپر S، کرایسلر کراس فایر، PT کرویزر توربو و تویوتای کامری سولارا میباشد.
برای مشتریان و متقاضیانی که بهدنبال صرفهجوئی هستند و میزان مصرف بنزین در اتومبیل پارامتر مهمی برای آنها میباشد باید گفت در سال جاری میتوانند اتومبیلهائی مانند فولکس واگن پاسات توربو دیزل، مرسدس E۳۲۰CDi دیزلی و هوندای آکورد هیبریدی را خریداری کنند و اگر طرفدار اتومبیل آمریکائی هستند یک اتومبیل کوچک و جمعوجور برای آنها به نام شورلت آوئو تدارک دیده شده است. تمامی ۱۰ اتومبیل برگزیده برای سال ۲۰۰۵ بهطور اتفاقی یا کاملاً جدید و تازه هستند و یا برای سال ۲۰۰۵ دچار تغییرات بنیادی شدهاند. ضمناً از برندگان سال گذشته نیز برای شرکت در این آزمایشهای انتخابی، دعوت بهعمل آمده است.
اما کاندیدها برای سال جدید میبایست علاوه بر مواردی که ذکر آنها رفت سه شرط دیگر را نیز دارا باشند. اول اینکه قیمت آنها نباید از ۷۰۰۰۰ دلار بیشتر باشد که این رقم ۵/۲ برابر قیمت متوسط اتومبیلهای آمریکائی در سال ۲۰۰۴ است. شرط دوم اینکه تاریخ عرضه و ورود به بازار آنها حداکثر ژانویه سال ۲۰۰۵ بوده باشد و بنابراین اتومبیلهائی که بعد از این تاریخ به بازار وارد شدهاند شامل این طرح نمیشوند. سوم و آخرین شرط اینکه تولیدکنندگان میبایست موجودی مدل جدید خود را برای انجام آزمایشهای خاص تا اواخر سپتامبر سال گذشته اعلام میکردهاند. مهم این نیست که یک اتومبیل چه ویژگیهائی دارد و چه قول وعده و وعید داده است چون تا زمانیکه مورد آزمایش عملی قرار نگرفته باشد نمیتواند در این آزمایشات شرکت کند.
بعد از در نظر گرفتن شرایطی که ذکر آنها رفت جمعاً ۴۴ اتومبیل برای انجام آزمایشهای مقایسهای انتخاب شدند و این چهل و چهار اتومبیل در هفت گروه مختلف مورد بررسی و تقسیمبندی قرار گرفتند و تمامی بخشها و خصوصیات آنها به شدت مورد بررسی قرار گرفت. در پایان سه پارامتر در واقع پارامترهای تعیین کننده بودند و عبارت بودند از: اول اینکه یک اتومبیل تا چه حد قادر به انجام اموری است که بهطور کلی برای آن طراحی شده و قابل تشخیص توسط آزمایشکنندگان است. دوم آیا اتومبیل ارزشی را به میزانی که برای خریدش پول پرداخت میکنید دارد؟ سوم اینکه آیا زمانیکه پشت فرمان آن قرار میگیرید در مجموع اظهار رضایت میکنید؟ در ادامه مقاله به ده اتومبیل برگزیده که در سه فضای مختلف مورد بررسی قرار گرفتهاند خواهیم پرداخت.
بهترین اتومبیل سدان لوکس: آکورا RL
در سال ۱۹۸۶ آکورا اصطلاحاً محل پیاده شدن یک اتومبیل لوکس آسیائی را در بازار اتومبیلهای لوکس برای خود ایجاد کرد تا از طریق این محل به این بازار رخنه کند اما بلافاصله و در مدت زمان کوتاهی آکورا که باید آن را مدل لوکس کمپانی هوندا به حساب آورد، خود را مواجه با رقبائی دید که بههیچ عنوان قابلیت رقابت با آنها را نداشت و آنها عبارت بودند از لکسس و اینفینیتی که هر دو اتومبیل با موتورهای هشت سیلندر عرضه میشدند.
حال با ورود آکورای جدید که به RL معروف شده باشد باید گفت که دوران حقارت مجموعه مدلهای آکورا بهسر رسیده است. اگر چه آخرین آکورا یعنی RL که باید آن را سرآمد تمامی مدلهای آکورا به حساب آورد هنوز نمیتواند عضوی از کلوپ هشت سیلندرها باشد اما موتور آن با توان تولیدی ۳۰۰ اسببخرا و برتریهای سیستم مکانیکی آن و همینطور نظر به اینکه نیروی تولید به هر چهار چرخ منتقل میشود حرفهای زیادی در مقابل رقبای خود برای گفتن دارد. RL مجهز به سیستم SH-AWD یا سیستم انتقال حرکت به چهار چرخ با قابلیت سوپرهندلینگ بوده، تفاوت این سیستم با سیستمهای مشابه این است که در صورتی شرایط جاده حکم میکند میزان نیروی بیشتری به چرخهای عقب منتقل شده و در عبور از پیچهای تند نیروی بیشتری به چرخ عقبی که خارج از دایره پیچ قرار دارد منتقل میگردد تا بدینترتیب از بروز پدیده انحراف قسمت جلوی اتومبیل در پیچ که مخصوص اتومبیلهای دو دیفرانسیل سنگین وزن در جلو بوده، پیشگیری میشود. طرح ظاهری آکورا نسبت به تمامی مدلهای گذشته که دیگر خستهکننده شده بودید تغییر پیدا کرده و دارای شانههای عریض شده است. این اتومبیل مجهز به آخرین تکنولوژیهای موجود در این صنعت است و در ضمن این مسائل ارگونومی در آن به بهترین نحو رعایت شده است.
سایر مشخصات فنی
قیمت پایه: ۴۹۴۷۰ دلار
موتور شش سیلندر V شکل به حجم ۵/۳ لیتر دارای ۲۴ سوپاپ و دومیل سوپاپ در بالا.
نیروی تورک: ۲۶۰ پاوند در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
۵ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی بدون کلاچ
فاصله در محور جلو و عقب: ۲۸۰۰۰ میلیمتر
وزن: ۱۸۲۳ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۱۳ لیتر در یکصد کیلومتربهترین سدان اسپرت: آکورا TSX
آکورا TSX را باید جواهری در دنیای سدانهای اسپرت به حساب آورد که قابلیتهای دینامیکی آن مدیون دقت و توجهی است که در ساخت آن اعمال شده است. در حال حاضر باید آن را یکی از چابکترین سدانهای موجود در بازار به شمار آورد که در آن تقریباً همه چیز از نظر مسائل ایمنی و تکنولوژی وجود دارد و تنها موردی که خارج از فهرست تجهیزات استاندارد آن است و میبایست سفارش داده شود، سیستم ناوبری از نوع DVD بوده که قابلیت تشخیص صدا را نیز دارد. این مدل جایگزین مدل اینتگرا شده که جزء گروه آکوارهای با قیمت مناسب است و هیچگونه وجه تشابهی بین آنها وجود ندارد و حتی اتومبیلهائی که این دو از آن اقتباس شدهاند چون اینتگرا براساس هوندای سیویک بود و TSX براساس مدل اروپائی هوندای آکورد شکل گرفته است که در مدل آمریکائی آن اندکی کوچکتر بوده ولی از اینتگرا قدیمی اندکی بزرگتر است.
سواری TSX نسبت به اینتگرائی که جانشین آن شده است نرمتر، بیصداتر و جذابتر است ولی این ویژگیها باعث نشده که در چابکی آن خللی وارد شود بهطوریکه در عبور از پیچها و مسیرهای کوهستانی با دقت بسیار زیاد و سرعت خوبی حرکت میکند که سایر انواع خودروها در این گروه به سختی قادرند پابهپای آن حرکت کنند. علاقهمندان این خودرو بر این اعتقاد هستند که چنانچه نیروی تولیدی موتور ۴/۲ لیتری آن اندکی بیشتر بود میتوانست علاقمندان به مراتب بیشتری را بهخود جلب کند. البته توان ۲۰۰ اسب بخار آن و همینطور گیربکس ۶ دنده غیراتوماتیک آنکه ساخت خود هیوندا بوده، شتاب آن را در محدوده حدود ۷ ثانیه برای کسب سرعت ۹۶ کیلومتر قرار داده است که خود نشاندهنده این واقعیت است که اتومبیل کندی نیست.
سایر مشخصات فنی:
قیمت پایه: ۲۷۵۶۰ دلار
موتور چهارسیلندر به حجم ۴/۲ لیتر دارای ۱۶ سوپاپ و دومیل سوپاپ در بالا.
نیروی تورک، ۱۶۶ پاوند،
فاصله دو محور جلو و عقب ۲۶۷۰ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع ۴۶۵۶ ٭ ۱۷۶۳ ٭ ۱۴۵ میلیمتر
وزن مدل با گیربکس ۶ دنده دستی ۱۴۷۷ کیلوگرم
وزن مدل با گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته ۱۵۲۳ کیلوگرم
میانگین مصرف سوخت در شهر ۹/۱۰ لیتر در یکصد کیلومتر
بهترین اتومبیل سدان اسپرت لوکس: بامو سری ۳ مدل M۳
باید اعتراف کرد که کلمه سدان نمیتواند کلمه مناسب و گویائی برای این اتومبیل باشد چرا که تمامی مدلهای آنکه عبارتند از: کوپه، استیشن واگن، کروکی و... همه از یک بدنه استفاده میکنند و میتوانند سرآمد گروه خود باشند در حالیکه از میان همه آنها فقط مدل سدان انتخاب شده است. اتومبیلهای معدودی توانستهاند چنین جذابیتی را در کلاسهای مختلف برای خود بهدست آورند و در عین حال بتوانند از رقابتهای فشرده و سنگین سرافراز بیرون آیند. حال ببینیم رمز این موفقیت برای کلاس ۳ چیست؟ این رمز یا بهتر بگوئیم رموز را باید در موارد زیر دانست: موتور شش سیلندر پرقدرت و نرم آن، رعایت مسائل ارگونومی در بالاترین سطح، تعویض دندههائی که فوقالعاده روان و راحت انجام میگیرد، کیفیت فوقالعاده خوب سواری و واکنشهای سریع، صندلیهای زیبا و راحت و ابعاد و اندازههائی که بهنظر میرسد هیچگاه کهنه و قدیمی نخواهند شد. در این اتومبیل هیچ قسمت و بخشی وجود ندارد که بهنظر برسد هارمونی با سایر قسمتها ندارد.
انجام هر تغییری در کمپانی بامو با حداکثر دقت و وسواس انجام میگیرد. مدل فعلی سری ۳ از سال ۱۹۹۹ در بازار حضور دارد و از منظر زیباشناسی تغییراتی که در این دوران بر روی آن صورت گرفته با دقت تمام بوده و همواره آن را زیباتر کرده است. برای اطلاع بد نیست بدانید که بامو سری ۳ برای مدت ۱۴ سال متوالی است که همواره در فهرست ده اتومبیل برتر جهان قرار داشته و دارد. البته قرار است مدلی ۳ جدیدی در آینده نزدیک به بازار وارد شود ولی تا آنزمان بهترین گزینه برای این کلاس همین مدل موجود میباشد.سایر مشخصات فنی:
قیمت: بین ۲۹۹۹۵ الی ۵۷۴۹۵ دلار
موتورها عبارتند از: شش سیلندر خطی با حجمهای ۵/۲ـ۳ و ۲/۳ لیتر با ۲۴ سوپاپ
نیروی تولید موتور: بین ۱۸۴ الی ۳۳۳ اسببخار
نیروی تورک: بین ۱۷۵ الی ۲۶۲ پاوند
گیربکس ۵ یا ۶ سرعته غیراتوماتیک، شش سرعته با تعویض اتوماتیک و کلاچ، ۵ دنده اتوماتیک با تعویض دستی
فاصله محور جلو و عقب: بین ۲۷۲۵ الی ۲۷۳۰ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: به ترتیب ۴۴۷۰ الی ۴۴۹۳ برای طول، ۱۷۴۰ الی ۱۷۸۰ برای عرض، ۱۲۶۹ الی ۱۴۳۵ برای ارتفاع
وزن: بین ۱۴۵۴ کیلوگرم الی ۱۷۲۷ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۲/۱۱ الی ۷/۱۴ لیتر در یکصد کیلوگرم
شورولت کوروت: بهترین اتومبیل از نظر دینامیکی
کمپانی شورولت مدل C۶ کوروت را یک اتومبیل کاملاً جدید میداند، حقیقت این است که در حال حاضر در زیر همین پوسته اطاق تعداد زیادی C۵ نیز وجود دارد که البته همگی آنها خوب و درخور توجه هستند، اما C۶ یک کوروت سریعتر، زیباتر، اصلاح شدهتر و با لذت رانندگی بیشتر است. البته قطعات اصلی و بخشهای اساسی آن دچار تغییر شدهاند. چرا که بهطور مثال شاسی کوروت C۵ یکی از محکمترین شاسیهای یک اتومبیل اسپرت حال حاضر در جهان بوده و بنابراین از همان شاسی استفاده شده است. فاصله بین دو محور به میزان ۳ سانتیمتر افزایش پیدا کرده که این موضوع تأثیر بسیار مثبتی بر روی سواری آن داشته است و در عین حال طول کلی اتومبیل ۱۳ سانتیمتر کوتاهتر شده است. از دیگر تغییراتی که در این کوروت جدید روی داده، کوچک شدن قسمت عقب یا پیشآمدگی پشت اکسل عقب و کاهش ۲۷ کیلوگرمی وزن در کل اتومبیل بوده، با توجه به اینکه فاصله دو محور اضافه شده و طول اتومبیل کاهش پیدا کرده لذا ابعادی خاص به اتومبیل داده است و ظاهری چابکتر برای آن ایجاد شده است این مهم در مدل کروکی بیشتر خود را نشان میدهد.
اشاره شد که کوروت جدید سریعتر از مدلهای قبلی است، دلیل آن این است که موتور استاندارد ۸ سیلندر V شکل آن به حجم ۷/۵ لیتر که توان تولیدی آن ۳۵۰ اسببخار بود جای خود را به یک موتور به حجم ۶ لیتر و توان تولیدی ۴۰۰ اسببخار داده است. نیروی این موتور توسط گیربکس ۶ دنده دستی که فاصله دندههای آن کوتاه شده مورد استفاده قرار میگیرد و قادر است سرعت آن را در ظرف مدت ۳/۴ ثانیه به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند. در حال حاضر تنها مدلی از کوروت که از C۶ سریعتر بوده مدل C۵Z۰۶ است که توان تولیدی آن ۵۰۰ اسببخار و نیروی تورک آن نیز ۵۰۰ پاوند میباشد. تمامی طرفداران کوروت از سیستم الکترونیکی جدید آن که عبارت است سیستم ورود بدون کلید راضی نیستند ولی سایر تجهیزات آن کاملاً برای اتومبیلی در این محدوده قیمتی رضایت همگان را حاصل کرده است.
سایر مشخصات فنی:
قیمت پایه: بین ۴۴۲۴۵ الی ۵۲۲۴۵ دلار
نیروی تورک: ۴۰۰ پاوند در ۴۴۰۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۶ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک
فاصله دو محور جلو و عقب: ۲۶۸۵ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۴۲۲۵ ٭ ۱۸۴۴ ٭ ۱۲۴۷ میلیمتر
وزن: بین ۱۴۵۴ الی ۱۵۲۳ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۷/۱۲ لیتر در یکصد کیلومتر
بهترین اتومبیل سدان بزرگ ـ کرایسلر Hemi۳۰۰c/۳۰۰
اتومبیل چهار در جدید کرایسلر را باید خودروئی بلند عریض، تا حدودی جذاب و البته مدلی که نمیتوان از کنار آن بیتفاوت گذشت به حساب آورد. طرح ظاهری آن با بسیاری از انواع اتومبیل متفاوت است و آن را در بین بسیاری از مدلها بهراحتی میتوان تشخیص داد. دماغه آن را میتوان به پوزه گاونر تشبیه کرد، سقف آن همانند برجک یا تانک است. پروفیل بدنه بلند و پنجرهها کوتاه هستند و با تمامی مدلهای کرایسلر که تاکنون ساخته شده است متفاوت است چرا که این سدان بزرگ جثه، برخلاف تمامی تولیدات چندساله اخیر کرایسلر بهصورت دیفرانسیل عقب بوده و کابین آن بهجای اینکه به سمت جلو خمیده شود به سمت عقب انحنا پیدا کرده است.
کرایسلر ۳۰۰ جدید از نظر جذابیت سلف خود را ندارد و بلافاصله نمیتواند نظر هر بینندهای را جلب کند اما در عین حال ظاهر عضلهای آن و بهخصوص طراحی در قسمت جلو و عقب بسیار گیرا است. این موضوع بهخصوص در مورد مدل C وضعیت جدیتری دارد چون موتور پرقدرت هشت سیلندر Hemi با توان تولیدی ۳۴۰ اسب و حجم ۷/۵ لیتر کوچکترین نشانهای از پرمصرف بودن در آن نیست زیرا مجهز به سیستم غیرفعال کردن سیلندر بوده که چنانچه اتومبیل در دور پائین در حال حرکت باعث چهار سیلندر از دور خارج میکند و بنابراین میزان مصرف بنزین کاهش پیدا میکند.
شکل ظاهری Hemi از نظر قطعات تشکیلدهنده آن صددرصد یک کرایسلر است ولی در زیر پوسته آن به میزان قابل توجهی از قطعات مرسدس را ملاحظه خواهید کرد که این موضوع نشاندهنده آن است که دایملر کرایسلر به معنای واقعی از هر دو بخش خود در طراحی و ساخت این اتومبیل استفاده کرده است. جذابیت ظاهری آن بیشتر مدیون قدیمی بودن طرح آن یا اصطلاحاً اقتباس از مدلهای قدیمی بوده که در داخل آن از چارچوب و قطعات کرومی زیبا استفاده شده است. یکی دیگر از امتیازات این اتومبیل قیمت بسیار مناسب آن هست بهطوریکه برای مدل Hemi C باید رقمی حدود ۳۳۴۹۵ دلار پرداخت کنید و چنانچه مدلهای شش سیلندر آن را که حجم موتوری بین ۷/۲ الی ۵/۳ لیتر دارند سفارش دهید قیمت آنها ارزانتر است.
سایر مشخصات فنی:
موتور جلو: دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل
قیمت: بین ۲۳۹۲۰ الی ۳۴۸۲۰ دلار
پیشرانهها عبارتند از: شش سیلندر V شکل به حجم ۷/۲ لیتر با ۲۴ سوپاپ و دو میل سوپاپ و توان تولیدی ۱۹۰ اسببخار
شش سیلندر V شکل به حجم ۵/۳ لیتر با ۲۴ سوپاپ و یک میل سوپاپ در بالا و توان تولیدی ۲۵۰ اسببخار
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک، پنج دنده اتوماتیک
فاصله دو محور جلو و عقب: ۳۰۴۸ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۵متر /۲/۱۸۸ ٭ ۳/۱۴۸ سانتیمتر
وزن خالص: بین ۵/۱۷۰۴ الی ۵/۱۹۵۴ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۴/۱۲ لیتر در یکصد کیلومتر برای مدل هشت سیلندر
بهترین استیشن واگن ـ دوج مگنومدر دنیای اتومبیل، مدل استیشن واگن سالهاست که کمترین سهم، را بهخود اختصاص دادهاند و همواره فروش نزولی را در طی چند سال گذشته تجربه کردهاند. البته این وضعیت در آمریکا حاکم است حال مقامات دوج اظهار میکند که مدل مگنوم چون یک استیشن واگن اسپرت است لذا شرایط آن با سایر انواع استیشن واگنها متفاوت خواهد بود و مشتریان زیادی را بهخود جلب خواهد کرد. مگنوم را باید یک استیشن واگن چابک دانست چرا که پیشرانه مورد استفاده در آن متعلق به کرایسلر ۳۰۰ Hemi بوده، از نظر ظاهری مگنوم دارای شانههای عریض و پروفیل بدنه بلندی است و همانند کرایسلر شیشههای کوچکی دارد که از این نظر انسان را به یاد اتومبیلهای اسپرت پرقدرت سالهای گذشته میاندازد.
جثه آن کاملاً بزرگ و وزنی بیش از دو تن دارد ولی در عین حال موتور شش سیلندر V شکل آن قادر است در ظرف مدت ۱/۶ ثانیه سرعت آن را به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند. در مجموع مگنوم یک استیشن واگن اسپرت و چابک و جادار است که از نظر میتواند نیازهای خریداران خود را تأمین کند.
سایر مشخصات فنی:
موتور جلو: دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل
قیمت: بین ۲۲۴۹۵ الی ۳۲۴۹۵ دلار
موتورهای مورد استفاده دقیقاً همان موتورهای کرایسلر Hemi میباشد.
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک یا ۵ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی
فاصله دو محور جلو و عقب: ۳۰۴۸ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۵۰۲۲ ٭ ۱۸۸۲ ٭ ۱۴۸۰ میلیمتر
وزن: ۱۷۵۰ الی ۲۰۰۰ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۴/۱۲ لیتر در یکصد کیلومتر
بهترین اتومبیل قدرتی ـ فورد موستانگ GT
اگر برنامه جدیدسازی مدل موستانگ توسط کمپانی فورد با دقت و وسواس زیاد انجام نمیگرفت، ممکن بود نتایج منفی غیرقابل جبرانی برای این کمپانی بهدنبال داشته باشد.
در میان طرفداران پروپا قرص موستانگ افرادی بودند که از پنج الی ده سال پیش مخالفتی با ارائه مدل جدیدی از این اتومبیل بعد از گذشت چند دهه نداشتند و حالا بعد از گذشت ۲۶ سال اولین موستانگ به در خیابانها آمده است.
ظاهر آن خوب، سواری لذتبخش و مدل GT آن اتومبیل است که از نظر قابلیت دینامیکی به سختی قابل شکست دادن میباشد. چرا که موتور آن توان تولیدی ۳۰۰ اسببخار داشته و قیمت آن فقط ۲۵۰۰۰ دلار است.
حال ببینیم چطور چنین چیزی اتفاق افتاده است؟ بحث اصلی دقت زیاد در هزینه کردن بوده است.
مراحل طراحی و ساخت آن همانند یک کتاب راهنمای سفر که شما را با مسیرها و محلهای اقامتی و هزینههای آن از قبل آشنا میکند انجام گرفته و برنامه توسعه و شکلگیری فورد موستانگ GT بر رقم ۲۵۰۰۰ دلار فروش هدفگذاری شده بود.
بنابراین سیستم اتکال چرخهای جلو بهصورت میلهای یا بستی و سیستم اتصال و فنربندی عقب از نوع Live Axle یا محوریکه بهطور کامل و محکم وصل میباشد، چرخها و نیروی رانشی از طریق این محل به چرخها منتقل میگردد.
تکنولوژی پولوس تقریباً به قدمت تکنولوژی چرخ میباشد.
سیستم فنربندی و اتصالات و چرخهای عقب در اغلب شرایط باعث تمایل داشتن تایرها و نوع با سطح مسیر حرکت میشود و چنین ویژگی برای تکنولوژی پولوسی یک رهآورد تازه است.
رمز موفقیت موستانگ جدید در رفتار جادهای آن تماماً مدیون سازه مدرن آن بوده که از اتومبیل لینکلن LS با انجام اصلاحاتی اقتباس شده است.
طرح ظاهری آن چون ریشه در گذشته و سالهای دهه ۶۰ میلادی دارد بسیار چشمنواز است و با توجه به قیمت آن تقریباً اتومبیلی است که نیتوانید از خرید آن چشمپوشی کنید.
سایر مشخصات فنی:
موتور جلو به دیفرانسیل عقب، چهارنفره و دو در کوپه
قیمت پایه: ۲۴۹۹۵ دلار
موتور هشت سیلندر به حجم ۶/۴ لیتر با ۲۴ سوپاپ و یک میلیسوپاپ در بالا
نیروی تولیدی موتور: ۳۰۰ اسببخار و حداکثر نیروی تورک ۳۲۰ پاوند
گیربکس: ۵ دنده دستی یا پنج دنده اتوماتیک
فاصله دو محور جلو و عقب: ۲۷۲۰ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۴۷۷۵ ٭ ۱۸۷۷ ٭ ۱۴۰۷ میلیمتر
وزن: بین ۱۵۹۱ الی ۱۶۱۳ کیلوگرم
میانگین مصرف سوخت: ۴/۱۳ لیتر در یکصد کیلومتر
بهترین سدان فامیلی: هوندای آکورد
مدل آکورد هوندا در سال ۲۰۰۳ جدیدسازی شد و برای سال ۲۰۰۵ تغییر چندانی نکرده است جزء اینکه یک مدل هیبریدی برای آن ساخته و پرداخته شده است.
در آکورد هیبریدی همانند سیویک هیبریدی از سیستم IMA یا سیستم موتور کمکی ادغام شده استفاده شده و موتور برقی برای ایجاد تحرک بیشتر در فضائی بین موتور گیبرکس قرار گرفته است.
آکورد هیبریدی اندکی چابکتر از حتی مدل بنزین آن، موتورش سیلندر V شکل میباشد و چون مجهز به سیستم غیرفعال کردن سیلندرها در دورهای پائین میباشد لذا مصرف سوخت آن نسبت به مدل بنزینی حدود ۳۰% کمتر است. هوندا آکورد نه فقط بهدلیل ارائه مدل هیبریدی در سال جدید جزء ده اتومبیل برگزیده انتخاب شد بلکه ویژگیهای سنتی آنکه آن عبارتند از شاسی سخت و محکم رفتار جادهای بسیار برجسته، پیشرانههای فوقالعاده خوب و قوی، رعایت حداکثر مسائل ارگونومی، ساختار و سازهای بسیار محکم و بالاخره لذت سواری آن را در ردیف ده اتومبیل برتر جهان قرار داده است. آکورد در دو طرح بدنه و اتاق مجزا عرضه میشود که یکی از آنها مدل کوپه است که اسپرتتر بوده و میتوان آنرا با گیربکس ۶ دنده دستی و موتور شش سیلندر وی شکل سفارش داد و دیگری مدلهای سدان است که از جنبههای اسپرت کمتری برخوردار هستند ولی در هر دو گروه کاملاً نسبت به رقبای سنتی خود، برتر میباشند برای اطلاع بد نیست بدانید که امسال یعنی ۲۰۰۵ برای بیست و سومین بار جشنواره انتخاب ده اتومبیل برتر جهان برگزار میشود که در ۱۹ بار از این جشنواره همواره هوندا آکورد در فهرست بوده و از این نظر هیچ اتومبیل دیگری حتی رکوردی نزدیک به آن را نیز ندارد.سایر مشخصات اتومبیل فنی:
موتور جلو: دیفرانسیل جلو، ظرفیت حمل پنج سرنشین بهصورت کوپه دو در یا سدان چهار در
قیمت: بین ۱۶۷۱۰ دلار الی ۳۰۰۰۰ دلارموتورهای متعدد چهارسیلندر ۴/۲ لیتری ۱۶ سوپاپ با توان تولیدی ۱۶۰ اسببخار، شش سیلندر ۳ لیتر با ۲۴۰ اسببخار و هیبریدی.
گیربکس: ۵ یا ۶ دنده دستی و ۵ سرعته اتوماتیک
فاصله دو محور جلو و عقب: ۲۶۷۰ میلیمتر الی ۲۷۴۰ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۴۷۶۵ الی ۴۸۱۳ برای طول، ۱۸۱۱ الی ۱۸۱۶ برای عرض، ۱۴۱۵ الی ۱۴۵۰ برای ارتفاع میلیمتر
وزن خالص: بین ۱۳۶۴ کیلوگرم الی ۱۵۹۰ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین برای مدلهای غیرهیبریدی: ۴/۹ لیتر در یکصدکیلومتر
بهترین کوپه اسپرتی جهان: مزدای RX-۸
مزدای RX-۸ شاید از نظر ظاهری جذابیت کوپه اسپرتهای مطرح جهان را که باعث جلبنظر همگان میشوند، نداشته ولی ویژگیهای دیگری دارد که آن را در این کلاس و گروه از همه ممتازتر کرده است.
از نظر شاسی و استحکام آن کمتر موردی را میتوان با آن مقایسه کرد، دقت فرمان آن را میتوان با لیزر مقایسه کرد، تقسیم وزن در عقب و جلو تقریباً در حد ایدهآل است و در مجموع باید آن را اتومبیلی ایدهآل برای رانندگان جسور دانست.
RX-۸ همانند تمامی مدلهای قبلی فاقد پیستون و موتورهای سوپاپدار بوده و از سال ۱۹۷۰ موتورهای مزدای RX از نوع موتورهای دورانی یا وانکل میباشد و آخرین مدل یعنی RX-۸ دارای توان تولیدی معادل ۲۳۸ اسببخار (۱۹۷ اسببخار برای مدل اتوماتیک) است.
موتور دورانی آن ۳/۱ لیتر حجم داشته و از دو موتور Renesis بهره میگیرد.
این موتور دورانی نیز همانند سایر موتورهای دورانی که فاقد سیستمهای کمکی مثل توربو چارجر یا سوپر چارجر هستند از نظر میزان نیروی تورک تولیدی اندکی ضعیف بوده ولی نرمی کارکرد موتور به معنای واقعی جذاب و گیرا میباشد.
RX-۸ اتومبیلی است چهارنفره چرا که دو نفر بر روی صندلی عقب آن بهراحتی جای میگیرند و درهای عقبی که در خلاف قسمت باز میشوند ورود و خروج را آسان نمودهاند.
سایر مشخصات فنی:
موتور جلو: دیفرانسیل عقب چهار در کوپه
قیمت پایه: ۲۵۹۲۰ دلار
نیروی موتور: ۱۹۷ الی ۲۳۸ اسببخار
نیروی تورک: ۱۵۹ الی ۱۶۴ پاوند
گیربکس: ۶ دنده دستی یا چهارسرعت اتوماتیک
فاصله دو محور جلو و به عقب: ۲۷۰۲ میلیمتر
طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۴۴۲۷ ٭ ۱۷۷۰ ٭ ۱۳۴۱ میلیمتر
وزن: ۱۳۸۶ کیلوگرم
میانگین مصرف بنزین: ۱۳ لیتر در یک کیلومتر
بهترین اتومبیل اسپرت لوکس جهان: مرسدس بنز SLK۳۵۰
واژه اتومبیل اسپرت مناسبترین واژه برای مدل جدید مرسدس SLK است.
در سال ۱۹۹۷ نخستین مرسدس SLK که یک اتومبیل رودستر کروکی بود با هدف اینکه بهدلیل برخورداری از قیمت ارزانتر نسبت به سایر اتومبیلهای اسپرت مرسدس سهم بیشتری از بازار را به این کارخانه اختصاص دهد، وارد بازارهای جهان و در رأس آنها بازار آمریکا شد.
اما علیرغم تمامی جذابیتهای آن و با وجود اینکه در طی اینسالها بهروزآوری شده بود اما همواره نگاه به آن بهعنوان یک اتومبیل اسپرت واقعی همراه با شک و تردید بود و بیشتر آن را یک GT کوچک طبقهبندی میکردند تا یک اتومبیل صددرصد اسپرت. اما همه اینها با ورود نسل دوم این اتومبیل دچار تغییر تحول گردید.
بدنه آن محکمتر شد بهطوریکه استقامت در مقابل پیچیدگی ۴۶ درصد و در مقابل خمشدگی ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
تغییرات عمدهای نیز در سیستمهای دیگر آن از جمله فرمان و تبدیل شدن آن به راک اند پینیون بهوقوع پیوسته است. ضمناً پیشرانه بزرگتری نیز برای آن تدارک دیده شده که حجم آن ۵/۳ لیتر و بهصورت شش سیلندر V شکل است.
قبلاً حجم موتور مرسدس SLK معادل ۲/۳ لیتر بوده است. نیروی تولیدی این موتور ۲۶۸ اسببخار و حداکثر نیروی تورک آن ۲۵۸ پاوند است. با توجه به اینکه نیروی این موتور توسط یک گیبرکس ۶ دنده جدید مورد استفاده قرار میگیرد لذا قادر است سرعت آن را در ظرف مدت ۳/۵ ثانیه به ۹۶ کیلومتر برساند.
این در صورتی است که وزن SLK جدید اندکی سنگینتر از نسل اول آن است. از نظر ابعاد نیز این اتومبیل کشیدهتر، بلندتر، عریضتر و جادارتر شده است. ظاهر آن بیشتر شبیه مرسدس SL شده و حتی بیشباهت به مدل SLR مکلارن نیست. بهزودی نیز باید منتظر ورود مدل AMG آن نیز باشید که با موتور هشت سیلندر V شکل عرضه خواهد شد.
سایر مشخصات فنی:
موتور جلو: دیفرانسیل عقب دونفره ـ دو در رودستر
قیمت پایه: ۴۶۲۲۰ دلار
نیروی تولید موتور: ۲۶۸ اسببخار
نیروی تورک: ۲۵۸ پاوند
گیربکس: ۶ دنده دستی، ۷ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی
ابعاد: طول ٭ عرض ٭ ارتفاع: ۴۰۸۱ ٭ ۱۷۸۸٭ ۱۲۹۸ میلیمتر
وزن: ۱۴۷۷ الی ۱۵۲۳ کیلوگرم
فاصله دو محور جلو و عقب: ۲۴۳۰ میلیمتر
مصرف بنزین: ۷/۱۲ لیتر در یکصد کیلومتر
منبع: CARandDRIVER ۵۰-No۷
برگردان و نوشته: مهندس کیوان بنیهاشمی
منبع : مجله ماشین
مسعود پزشکیان ایران انتخابات انتخابات ریاست جمهوری پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دولت چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ریاست جمهوری
آلودگی هوا تهران کنکور هواشناسی قتل شهرداری تهران سلامت سازمان هواشناسی آموزش و پرورش پلیس راهور قوه قضاییه پلیس
بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو بورس بازار سرمایه واردات خودرو حقوق بازنشستگان دلار ایران خودرو
تلویزیون سینما عاشورا کربلا کتاب امام حسین (ع) سینمای ایران تئاتر رامبد جوان هنرمندان سریال
کنکور ۱۴۰۳ طب سنتی باتری
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه اسرائیل روسیه آمریکا انگلیس جو بایدن چین فرانسه حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال یورو 2024 خوان کارلوس گاریدو باشگاه پرسپولیس لیگ برتر علیرضا بیرانوند نقل و انتقالات لیگ برتر تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا ترکیه
سرطان هوش مصنوعی سامسونگ ناسا فناوری
رژیم غذایی تب دانگ ویتامین طول عمر کاهش وزن آلزایمر پوکی استخوان سردرد تناسب اندام