دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
شرکتهای توزیع در جهت استقلال و پیشرفت
با تغییر ساختار شرکتهای توزیع و استقلال آنها و تشکیل ۳۷ شرکت منطبق بر این ساختار، نقش این شرکتها در پیشبرد اهداف صنعت برق کشور بنیادیتر و اساسیتر شده است.
به اعتقاد کارشناسان بخش توزیع به عنوان مرکز مشترک صنعت برق و مشترکان از اهمیت ویژه و بنیادی در این ارتباط برخوردار است زیرا تمامی تلاشها، کوششها و فعالیتهای گسترده صنعت برق در این بخش مورد قضاوت قرار میگیرد.
از دیدگاه کلی مشترکان و مصرفکنندگان، صنعت برق را بیشتر از طریق بخش توزیع آن میشناسند بنابراین مدیریت در بخش توزیع تنها مدیریت بر یک سازمان با گرایش اصلی فنی- مهندسی نیست بلکه در آن نگرشها و دیدگاههای گوناگون اقتصادی، فنی، مدیریتی، حقوقی و اجتماعی مطرح است با تکیه بر این مساله، بخش توزیع، یک بخش چند بعدی و بسیار دشوار و پیچیده است و مدل سازمانی EFQM که شرکتهای تابعه وزارت نیرو به ویژه شرکتهای توزیع را در دو دیدگاه ساختارها (توانمندسازها) و نتایج مورد ارزیابی قرار میدهد به عنوان مدلی مناسب در شرکتهای توزیع مورد استفاده قرار گرفته است.
همانگونه که در دفعات مختلف در این ستون به آن اشاره شده اهداف شرکتهای توزیع در سه محور اساسی ارتقای رضایت مشترکان، بالابردن سطح بهرهوری اقتصادی و پایداری فنی است که در زمینه کوچکسازی شرکتهای توزیع و ارتقای سطح هوشمندی آنها از طریق برونسپاری تدریجی انجام شده است. در تغییر سـاختاری شرکتهـای توزیـع، گذر به سازمانهای عملیاتی توزیع به سازمانهای مدیریتی توزیع مدنظر بوده است و استفاده منطقی و اقتصادی از نوآوریها و فنآوریهای جدید در توزیع انجام میشود.
در سالهای اخیر در بسیاری از شرکتهای توزیع راهاندازی مراکز متمرکز ارتباط با مشترکان برای کنترل و نظارت بر نحوه ارایه خدمات صورت گرفته است.
بسیاری از این شرکتها در سالهای اخیر در زمینه توسعه نظامهای مهم مدیریتی نظیر مدیریت کیفیت، مدیریت ایمنی، مدیریت بهرهبرداری و مدیریت منابع انسانی و ... اقدام کردهاند.
از طرف دیگر یکی از وظایف مهم شرکتهای توزیع ارتقاء کیفیت خدمات به مشترکان و متقاضیان برق بوده که در این ارتباط شناخت و به کارگیری روشهای نوین برای کاهش بوروکراسی غیرضروری مدنظر بوده و افزایش سرعت پاسخگویی به خواستهای منطقی و قانونی مشترکان و ارایه خدمات مناسب به آنها مورد توجه قرار گرفته است.
از جمله مباحث مهمی که در سالهای اخیر در زمینه شرکتهای توزیع مدنظر بوده فراگیری مهندسی توزیع بوده که شامل توسعه و احداث شبکههای جدید و بهینهسازی شبکههای موجود با توجه به اصول مهندسی توزیع و ارتقای شاخصهای کیفی شبکه از جمله تلفات شبکه و ... بوده است.
هماکنون تلاش میشود که رعایت دقیق استانداردها و مشخصات فنی در به کارگیری تجهیزات توزیع مناسب با شرایط منطقهای صورت بگیرد و استفاده از ظرفیت کارشناسان در کمیتههای تخصصی منطقهای و ملی در حمایت از انتقال تجربیات مفید مدنظر است.
در زمینه نظامهای برنامهریزی فنی و مالی نیز اقداماتی در شرکتهای توزیع انجام شده به گونهای که استقرار نظامهای برنامهریزی کوتاه مدت و میان مدت در سطوح و فعالیتهای مختلف بخش توزیع و به کارگیری شاخصهای فنی و اقتصادی در این زمینه مدنظر بوده و دنبال شده است.
همه موارد فوق در شرکتهای توزیع انجام میشود برای اینکه سطح خدمات ارایه شده به مشترکان در شرکتهای توزیع ارتقاء یابد و تغییر ساختار شرکتهای توزیع قطعاً در بهبود روند خدمترسانی این شرکتها بسیار موثر است.
منبع : ماهنامه پیک برق
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران صادق زیباکلام آمریکا مجلس شورای اسلامی مجلس دولت انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور
حج تمتع قتل فضای مجازی تهران سیل هواشناسی شهرداری تهران زلزله سلامت سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس
دلار قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا سایپا کارت سوخت گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران رضا عطاران تلویزیون دفاع مقدس سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال
دانش بنیان آیفون فناوری کره زمین
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه روسیه حماس افغانستان نوار غزه سازمان ملل اوکراین رفح
فوتبال استقلال مهدی طارمی پرسپولیس رئال مادرید لیگ برتر هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی سپاهان
هوش مصنوعی شفق قطبی نوآوری ایلان ماسک ناسا طوفان خورشیدی تبلیغات اپل گوگل
رژیم غذایی تجهیزات پزشکی کاهش وزن خواب دیابت فشار خون بارداری درمان ناباروری زایمان