یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
ایستگاه مرکزی - CENTRAL STATION
سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : فرانسه و برزیل
محصول : آرتور کان و مارتین دِو کلرمون تونر
کارگردان : والتر سالس
فیلمنامهنویس : مارکوس برنستاین، ژوئاون امانوئل کارنییرو، بر مبنای داستانی نوشتهٔ سالس
فیلمبردار : والتر واروالهو
آهنگساز(موسیقی متن) : ژاک مورلمبوم و آنتونیو پینتو
هنرپیشگان : فرناندا مونتهنگرو، ماریلیا پیرا، وینیسیوس دِ اولیویرا، سویا لیرا، اوتون باستوس، اوکتاویو اوگوستو و استلا فریتاس
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۳ دقیقه
̎دورا̎ (مونتهنگرو) که در گذشته معلم بوده و روزهای سختی را گذرانده، اکنون در ایستگاه مرکزی ریودوژانیرو برای مردم نامه مینویسد. ̎آنا̎ (لیرا) و پسرش، ̎ژزوئه̎ (دِ اولیویرا)، از مشتریان او هستند. ̎ژزوئه̎ هرگز پدرش را ندیده و امیدوار است از طریق نامهنگاری ردی از او بیابد. ̎دورا̎ در بازگشت به خانه، همراه همسایهاش، ̎ایرنه̎ (پیرا) نامههائی را که نوشته، مرور میکند و در موردشان تصمیم میگیرد. برخی را پست میکند و بقیه را به سادگی دور میریزد. بیشتر نامهها، از جمله نامهٔ ̎ژزوئه̎، در کشوئی جای میگیرند. ̎آنا̎ و ̎ژزوئه̎ دوباره پیش ̎دورا̎ میآیند تا نامهٔ دیگری بفرستند. در راه بازگشت، ̎آنا̎ در اثر تصادف با اتوبوس کشته میشود. ̎دورا̎ ابتدا به وضعیت مصیبتبار پسرک توجهی نمیکند، ولی بالاخره تصمیم میگیرد کمکش کند تا پدرش را بیابد...
● سالس، کارگردان برزیلیالاصل در نخستین ساختهٔ ̎مهم̎ خود، سعی فراوانی میکند تا الگوهای سینمای مطرح جشنوارههای جهانی ـ و از جمله الگوهای سینمای نوین ایران ـ را سرمشق قرار دهد. در کنار این، فیلم به لحاظ ساختاری و اجرائی به شدت تحت تأثیر سینمای کلاسیک قرار دارد. تلفیق این دوگونه، حاصلی به نام ایستگاه مرکزی دارد که کاملاً غافلگیر کننده است. سالس در این فیلم نشان میدهد فراتر از یک فیلمساز غیر انگلیسی زبان صرف، بر قواعد کار اشراف کامل دارد و برای همین از تمام فیلمهائی که به آنها ارجاع میدهد، بهترین بخشها را برگزیده است. فیلم حتی از الگو و کلیشهٔ بچهای تنها در یک جاده و در حال دویدن که معرف سینمای ایران در همین مقطع زمانی است، بهره میبرد. اما این صحنه را هم در کلیت کار به گونهای جای میدهد که تماشاگر آشنا، تنها در پایان فیلم به تشابهات پی میبرد. ایستگاه مرکزی یک بازی فوقالعاده از مونتهنگرو دارد که برایش کاندیدای دریافت بهترین بازیگر نقش اول هم میشود و جز حضور در فهرست اسکار، پروندهٔ موفقی در زمینه حضورهای جهانی برای خودش دست و پا میکند که سبب میشود نام سالس در میان فیلمسازان مهم جشنوارههای پایان دههٔ ۱۹۹۰ جای گیرد.
کشور تولیدکننده : فرانسه و برزیل
محصول : آرتور کان و مارتین دِو کلرمون تونر
کارگردان : والتر سالس
فیلمنامهنویس : مارکوس برنستاین، ژوئاون امانوئل کارنییرو، بر مبنای داستانی نوشتهٔ سالس
فیلمبردار : والتر واروالهو
آهنگساز(موسیقی متن) : ژاک مورلمبوم و آنتونیو پینتو
هنرپیشگان : فرناندا مونتهنگرو، ماریلیا پیرا، وینیسیوس دِ اولیویرا، سویا لیرا، اوتون باستوس، اوکتاویو اوگوستو و استلا فریتاس
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۳ دقیقه
̎دورا̎ (مونتهنگرو) که در گذشته معلم بوده و روزهای سختی را گذرانده، اکنون در ایستگاه مرکزی ریودوژانیرو برای مردم نامه مینویسد. ̎آنا̎ (لیرا) و پسرش، ̎ژزوئه̎ (دِ اولیویرا)، از مشتریان او هستند. ̎ژزوئه̎ هرگز پدرش را ندیده و امیدوار است از طریق نامهنگاری ردی از او بیابد. ̎دورا̎ در بازگشت به خانه، همراه همسایهاش، ̎ایرنه̎ (پیرا) نامههائی را که نوشته، مرور میکند و در موردشان تصمیم میگیرد. برخی را پست میکند و بقیه را به سادگی دور میریزد. بیشتر نامهها، از جمله نامهٔ ̎ژزوئه̎، در کشوئی جای میگیرند. ̎آنا̎ و ̎ژزوئه̎ دوباره پیش ̎دورا̎ میآیند تا نامهٔ دیگری بفرستند. در راه بازگشت، ̎آنا̎ در اثر تصادف با اتوبوس کشته میشود. ̎دورا̎ ابتدا به وضعیت مصیبتبار پسرک توجهی نمیکند، ولی بالاخره تصمیم میگیرد کمکش کند تا پدرش را بیابد...
● سالس، کارگردان برزیلیالاصل در نخستین ساختهٔ ̎مهم̎ خود، سعی فراوانی میکند تا الگوهای سینمای مطرح جشنوارههای جهانی ـ و از جمله الگوهای سینمای نوین ایران ـ را سرمشق قرار دهد. در کنار این، فیلم به لحاظ ساختاری و اجرائی به شدت تحت تأثیر سینمای کلاسیک قرار دارد. تلفیق این دوگونه، حاصلی به نام ایستگاه مرکزی دارد که کاملاً غافلگیر کننده است. سالس در این فیلم نشان میدهد فراتر از یک فیلمساز غیر انگلیسی زبان صرف، بر قواعد کار اشراف کامل دارد و برای همین از تمام فیلمهائی که به آنها ارجاع میدهد، بهترین بخشها را برگزیده است. فیلم حتی از الگو و کلیشهٔ بچهای تنها در یک جاده و در حال دویدن که معرف سینمای ایران در همین مقطع زمانی است، بهره میبرد. اما این صحنه را هم در کلیت کار به گونهای جای میدهد که تماشاگر آشنا، تنها در پایان فیلم به تشابهات پی میبرد. ایستگاه مرکزی یک بازی فوقالعاده از مونتهنگرو دارد که برایش کاندیدای دریافت بهترین بازیگر نقش اول هم میشود و جز حضور در فهرست اسکار، پروندهٔ موفقی در زمینه حضورهای جهانی برای خودش دست و پا میکند که سبب میشود نام سالس در میان فیلمسازان مهم جشنوارههای پایان دههٔ ۱۹۹۰ جای گیرد.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران شورای شهر تهران شورای شهر هواشناسی شهرداری تهران پلیس قتل سیل فضای مجازی کنکور وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو سایپا
زنان تئاتر تلویزیون سریال بازیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران سینما ازدواج فیلم موسیقی قرآن کریم
سازمان سنجش خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه عراق
فوتبال پرسپولیس فوتسال استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات هواپیما فناوری ناسا سامسونگ گوگل بنیاد ملی نخبگان مریخ
موز خواب بارداری دندانپزشکی آلزایمر کاهش وزن