دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
تصویبی ستودنی و موجی از مخالفت؛ در حاشیه حذف عدالت جنسیتی از برنامه چهارم توسعه
عكس العمل مخالفان حذف عدالت جنسیتی از برنامه چهارم توسعه، بیش از آنكه نماینگر نزاع بر سر یك واژه باشد. نمایانگر نزاع در پایگاه فكری است؛ اندیشهای كه دفاع از حقوق زنان را تنها در بازگشت به آموزههای وحیانی در عین تحلیل شرایط زمانی و مكانی میداند و اندیشهای كه وحی را از حضور در عرصه مهندسی اجتماعی محروم میسازد و مقولههایی چون «برابری جنسیتی»، «عدالت عرفی» و «حق تسلط بر بدن» (به تفسیر لیبرال این واژهها) را صرفا به دلیل مقبولیت آن در نهادهای بین المللی عقلانی میداند و حقوق وحیانی را بر وفق آن تفسیر مینماید.
مقاله حاضر گرچه گزارشی تحلیلی از موضوع خاص «عدالت جنسیتی» است اما توجه خواننده را به چالش اصلی نیز جلب میكند.
در پی بازگشت لایحه برنامه چهارم توسعه از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی بند عبارت «برقراری عدالت جنسیتی» را از بند ه ماده ۱۵۵ برنامه چهارم حذف نمود. مفاد این بند «تدوین در تصویب طرح جامع توانمندسازی و حمایت از حقوق زنان و برقراری عدالت جنسیتی در ابعاد حقوقی، اجتماعی، اقتصادی و اجرایی در مراجع ذیربط» بود. در روز رأیگیری هیچ یك از نمایندگان زن به موافقت با حذف این بند قیام نكردند. اما این نكته سبب شد كه از تیررس نگاه منتقدان خارج شوند. آنان نمایندگان زن را به دلیل سكوتشان به بیتفاوتی و كمكاری متهم كردند. در اولین واكنش، فاطمه آلیا عضو كمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «قصد ما این بود كه از عدالت جنسیتی دفاع كنیم حتی دفاعیه خوب هم تهیه شده بود. ما میخواستیم واژه عدالت جنسیتی را معنا كنیم تا ابهامات شورای نگهبان برطرف شود.[۱] امیرشاهی، فرنوش، «زنان مجلس هنوز سكوت را نشكستهاند»، شرق، ۲/۶/۸۳ ، ص ۷.
در پی اعلام حذف «عدالت جنسیتی» موجی از مخالفت از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی فمینیست برخاست. براساس گزارش گروه اجتماعی روزنامه شرق، درست همزمان با امضای تفاهم نامه همكاری با كمیسیون برابری جنسیت افریقای جنوبی از سوی هیأت ایرانی به سرپرستی زهرا شجاعی، مجلس، عبارت «عدالت جنسیتی را از برنامه چهارم حذف كرد. این گزارش میافزاید: «در عین حال به نظر میرسد، زنان دولت این مهم را در شكلهای دیگری پیگیری میكنند... این بار قرار است برابری و عدالت جنسیتی با امضای تفاهم نامه زنان ایران و افریقای جنوبی پیگیری شود.تلاش برای بازگشت برابری جنسیتی»، شرق، ۲/۶/۸۳ ، ص ۲۶. مطلب عنوان شده از سوی نویسنده روزنامه شرق حاوی واقعیتی در دستگاههای رسمی نظام است.
نهادهای رسمی، خود را برای كسب مجوز قانونی از نهادهای ذیربط معطل نمیكنند و آنچه را خود به مصلحت میدانند و یا به شكل علنی یا غیرعلمی با نهادهای بینالمللی به توافق رسیدهاند، عمل میكنند. چنانكه فرزانه داوری مدیر پروژه آموزشهای توانمندسازی زنان مركز امور مشاركت در توضیحاتی پیرامون تشكیل «شبكه جنسیت» میگوید: شبكه جنسیتی متشكل از زنان و مردانی است كه بیعدالتی جنسیتی را احساس میكنند یا تجربه كردهاند و معتقدند برای برقراری عدالت جنسیتی باید حركت اصولی در این خصوص انجام پذیرد». وی ادامه میدهد: «مفهوم جنسیت و عدالت جنسیتی به كمك آموزش، جریانسازی شده و در حال نهادینه شدن است. به این معنا كه تمام پرسنل باید به عنوان آموزش ضمن خدمت تحت آموزشهای شبكه جنسیت قرار گیرند. این مقوله به شكل یك لایحه به تصویب وزارت كار و امور اجتماعی رسیده است. و برای همه مدیران و در تمام سطوح اجباری خواهد شد. البته این موضوع در سازمان مدیریت و برنامهریزی در دست بررسی است كه چنانچه به تصویب رسید اجرا خواهد شد. ... فعالیت انجام شده در شبكه جنسیت در قالب یك پروژه با یكی از آژانسهای UNFPA انجام میشود و در نهایت در قالب یك سند به ثبت خواهد رسید. در این سند پیشبینی شده است كه به طور حتم، روزنامهنگاران، تشكلهای غیردولتی، دفاتر امور بانوان، مدیران و بهورزان آموزش داده شوند». وی میافزاید: «به عنوان نمونه بهورزان به دلیل داشتن ارتباط بسیار نزدیك با مردم و اعتماد مردم به آنها آموزش دیدهاند تا بتوانند در ارتباط خود نگرشهای جنسیتی را در جامعه جاری كنند و بگویند كلیشه است.» قدرت خان، ثمانه «تبعیض دو سویه»، شرق، ۴/۶/۸۳ ، ص ۲۱.
این در حالی است كه موضوع «برابری جنسیتی» و «كلیشه دانستن تفاوتهای جنسیتی» به مفهوم رایج آن در ادبیات فمینیستی و بینالمللی تاكنون مورد پذیرش رسمی نظام اسلامی قرار گرفته و مرجعیت شیعه هم به دلایلی كه خواهد آمد چنین برداشتی را مخالف ضرورت اسلام میداند.
در هفتم شهریور ماه روزنامه اعتماد به نقل از «زهرا نژاد بهرام» معاون فرماندار تهران اعلام كرد: «حذف» عدالت جنسیتی» مغایر با دیدگاههای انقلاب اسلامی، و شعار عدالت اجتماعیِ نمایندگان مجلس به معنای نادیده گرفتن حقوق زنان است. وی گفت: «امروزه «جنسیت» یك واژه نیست، بلكه یك مسئله اجتماعی است و باید تفاوت «جنس» و «جنسیت» را شناخت».حذف عدالت جنسیتی مغایر شعار عدالت اجتماعی است»، اعتماد، ۷/۶/۸۳ ، ص همزمان روزنامه حیات نو در مقالهای نوشت: «حذف عدالت جنسیتی میتواند حاصل چند باور باشد: توسعهیافتگی جامعه ما، رفع مشكلات جنسیتی و بینیازی به دستیابی به عدالت جنسیتی و یا اعتقاد نداشتن به مفهوم و اصل عدالت جنسیتی و یا عدم امكان دستیابی به تعریف عدالت جنسیتی». در ادامه نویسنده پس از مردود دانستن احتمال اول، این پرسش را مطرح میكند كه آیا مسائل زنان تا آن اندازه در جامعه مبهم است كه موجب اعمال دو دیدگاه در برنامه چهارم توسعه شده است كه یكی به لزوم رفع چالشها و تأكید بر رویكرد عدالت جنسیتی در برنامه اعتقاد پیدا كرده و دیگری به حذف آن رأی میدهد؟» آیا مسائل زنان در جامعه مبهم است»، حیات نو، ۷/۶/۸۳ ، ص ۳.
در همین روز نشست اضطراری سازمانهای غیردولتی فمینیستی در واكنش به حذف «عدالت جنسیتی» در پارك نظامی گنجوی برگزار شد. در این جلسه فریبا داوری مهاجر، رئیس حزب زنان و عضو شورای مركزی انجمن روزنامهنگاران زن گفت: این ماده كه حذف شد نتیجه دو سال تلاش جمعی از زنان بود كه توانسته بودند آنرا به برنامه توسعه اضافه كنند. شهین مولاوردی، مدیر روابط بینالملل مركز امور مشاركت زنان در ادامه جلسه گفت: باتوجه به شناخت قشر حقوقدان نسبت به «برابری جنسیتی»، پیشنهاد شد به جای واژه «برابری جنسیتی» از «عدالت جنسیتی» استفاده شود. با این امید كه این كلمه با ردّ نهایی شورای نگهبان مواجه نشود. با تصویب عدالت جنسیتی، دولت موظف میشود برای توانمندسازی زنان در ابعاد مختلف امكاناتی ایجاد كنند. نكته جالب در زمان حذف این ماده سكوت خانمهای مجلس هفتم بود. به نظر من سوء تعبیر بین «جنس» و «جنسیت» مسأله قابل تأملی است من فكر میكنم این نمایندگان حتی معنای عدالت جنسیتی را نمیدانستهاند. گیتی شامبیاتی، روزنامهنگار، نیز در این جلسه گفت: حذف عدالت جنسیتی پیش از اینكه برای ما بد باشد از نظر بینالمللی بد است. در این جلسه محبوبه عباسقلیزاده دبیر انجمن فرزانه پیشرو گفت: باید بدون اینكه كسی را تحریك كنیم یك بسیج عمومی راه بیندازیم. وی پیشنهاد كرد با تشكیل یك كمیته، تدوین یك بیانیه عمومی خطاب به مجلس هفتم، تدوین یك بیانیه خطاب به دبیرخانه جهانی پكن + ۱۰ در بانكوك و گفتوگو با مسئولان ذیربط را در دستور كار قرار دهیم. در ادامه، مولاوردی هم افزود: باید صدای اعتراض ما در مقابل آنها بلند شود تا فكر نكنند عملكرد آنها هیچ مخالفی ندارد و هیچ كس به آنها اعتراض نمیكنند وی گفت: در مورد حذف «عدالت جنسیتی» نباید كوتاه بیایم، در این نشست پیشنهادات عباسقلیزاده مورد تایید حاضران قرار گرفت.
نتیجه این تصمیمگیری چند روز بعد آشكار شد. پس از اتمام كارگاه آموزشی ملیكا ۳ ـ طرح مشترك مركز امور مشاركت زنان و وزارت امور خارجه باعنوان توانمندسازی سازمانهای غیردولتی به منظور شركت در اجلاس بینالمللی ـ تعدادی از سازمانهای غیردولتی بیانیهای اعتراضآمیز منتشر كردند كه در برخی جراید انعكاسی یافت ر.ك: بیانیه ، آفتاب، ۲۵/۶/۸۳ ، ص ۱.
گیتی شامبیاتی ـ روزنامهنگار ـ دومقالهای نمایندگان مجلس را به تصمیم بدون مطالعه متهم كرده و مینویسد: «سازمان ملل و سازمانهای غیردولتی بر مسائلی مثل عدالت جنسیتی و بسترسازی جنسیتی در برنامههای توسعه كشورها علاقه نشان میدهند، توصیه میكنند و گاه حتی تاكید كه قانونگذار در تصویب قوانین اثرات و عواقب قانون را بر زنان و مردان، هردو، در نظر داشته باشد. در این زمینه هزاران جزوه مطالعاتی و نتایج تحقیقی به زبانهای مختلف دنیا منتشر میكنند. كشورها را حمایت میكنند تا از طریق برپایی كارگاههای آموزشی مفاهیم جدید را به جامعه و دستاندركاران نظام خود معرفی كنند. امروز دیگر نمیتوان تصمیم گیرنده بود و آخرین نتایج تحقیقات را مطالعه نكرده تصمیم گرفت. هر سخن و رأی نمایندگان سرنوشت بخشی از مردم را رقم میزند كه امواج آن بخشهای بسیاری را میپوشاند. جایگاه مسئولیت مكانی نیست تا ما تخیلات و آموزههای دنیای كوچك خودمان را در آن تمرین كنیم، گاه این تمرینها نتایج وخیمی به بار میآورد.» شامبیاتی، گیتی «زنان ایران سالهاست در پی عدالتند»، شرق، ۱۸/۶/۸۳ ، ص ۲۱. (از قضا مباحث مطرح شده درباره «عدالت جنسیتی» نشان میدهد كه مخالفان حذف یا مطالعات كافی در موضوع نداشتهاند و یا برخلاف واقع وانمود میكند.)
انتقاد از حذف «عدالت جنسیتی» به فمینیستهای سكولار یا فمینیستهای اسلامی غیردولتی محدود نشد. مریم بهورزی دبیر كل جامعه زینب، گروهی كه در تقسیمبندیهای رایج در زمره محافظهكاران جای میگیرد، در انتقاد از حذف «عدالت جنسیتی» گفت: من مخالف این كار هستم و اعتقاد دارم تساوی و یكسانسازی زن و مرد براساس عدالت، مطلوبترین واقعیت است و كاش مجلس هفتم این كار را انجام نمیداد.مجلس نباید عدالت جنسیتی را از برنامه چهارم حذف میكرد»، آفتاب، ۱۵/۶/۸۳ ، ص ۱۱.الهام امینزاده نماینده تهران نیز در واكنش به اعتراضات مطرح شده گفت: حذف عبارت «عدالت جنسیتی» به هیچ وجه مورد نظر اعضای این فراكسیون نبوده و حذف این عبارت را با جایگزین طرح جداگانه جبران میكنیم: وی افزود: اشكالاتی كه نمایندگان در شكل نوشتاری این عبارت به جهت غربی و فمینیستی بودن آن داشتند، امكان انجام هر عملی را از ما گرفت چرا كه آنها اعتقاد به عدم استفاده از عبارت فمینیستی در برنامه پنج ساله كشور داشتند. حذف عبارت عدالت جنسیتی مورد تأیید فراكسیون زنان نبود، آفتاب، ۱۹/۶/۸۳ ، ص ۵.
چندی پس از اعلام موضع نهادهای غیردولتی، زهرا شجاعی رئیس مركز امور مشاركت زنان از حذف «عدالت جنسیتی» انتقاد كرد و بالأخره رئیس جمهور در مصاحبه با خبرنگاران از این مسئله انحصار تأسف نمود.
▪ از تحلیل مطالب موجود نكتهای را میتوان ترتیب داد:
۱ ) شورای نگهبان و نمایندگان مجلس به دلیل ابهام در واژه «عدالت جنسیتی» به آن ایراد گرفتهاند. باوجود آنكه بیش از هزار سال است كه در السنه دانشمندان اسلامی واژه عدالت به كار میرود و امتیاز شیعه از بسیاری فرقهها در اعتقاد به «عدالت» نهفته است، وجود ابهام در عبارت عدالت جنسیتی یا ناشی از ابهام در واژه «جنسیت» است و یا آنكه عدالت در ادبیات حقوقی جدید در معانی مختلفی به كار گرفته میشود كه بر این واژه سایه ابهام افكنده است و یا آنكه عبارت تركیبی «عدالت جنسیتی» بار مفهومی خاصی دارد كه آن را در معرض اشكال یا ابهام قرار میدهد.
۲ ) فعالان فمینیست نسبت به حذف این واژه عكسالعمل شدیدی نشان دادهاند. توجه به این مطلب میتواند حاوی این پیام باشد كه عبارت «عدالت جنسیتی» حاوی بار معنایی خاصی است كه حذف آن موجب نگرانی آنان شده است. سخنان پیش گفته مدیر امور بینالملل مركز امور مشاركت همین حدس را تأیید میكند. تلاش دوساله كارشناسان این مركز برای تبدیل عبارت «برابری جنسیتی» به «عدالت جنسیتی» به دلیل حساسیت این شورا به عبارت «برابری جنسیتی» صورت گرفت. به این دلیل كه عبارت برابری در ادبیات بینالملل در معنایی به كار میرود كه برخلاف آموزههای وحیانی است. با وجود آنكه متون علمی از جمله فصلنامه ریحانه، نشریه مركز امور مشاركت زنان،ر.ك: قرهیاضی، هایده (مدیر پژوهش مركز امور مشاركت زنان)، «لزوم نگرش جنسیتی در تدوین برنامه چهارم توسعه، ریحانه، ش ۴، ص ۹۹. معنای صریحی از عدالت جنسیتی ارایه میكنند كه در مسیر دستیابی به برابری ـ به مفهوم فمینیستی آن است گنجاندن این عبارت در برنامه چهارم تلاش هوشمندانه برای به جریان انداختن هرچه بیشتر همان معنا در قالب واژه جذاب عدالت است؛ تلاشی كه البته با دقت نظر شورای نگهبان ناكام ماند.
۳ ) گزارش فعالیتهای انجام شده توسط نهادهای رسمی نظام بیانگر آن است كه بسیاری از این نهادها خود را معتقد به تصمیمات نهادهای قانونی نمیدانند و قبل از آنكه سیاستگذاران نظام به اتخاذ موضع نسبت به مقولههایی چون جهانیسازی، الحاق به كنوانسیون محو كلیه اشكال تبعیض علیه زنان و موارد دیگر پردازند، اقدامات عملی آن را از جمله در قالب قراردادهای مشترك آموزشی با سازمانهای بینالمللی و برگزاری دورههای آموزشی به منظور زمینهسازی فرهنگی و اجتماعی برای الحاق به چنین مواردی و تغییر قوانین داخلی فراهم میآورند. چنانكه در مورد موضوعاتی چون آموزش حقوق انسانی به دختران دبیرستانی، حذف كلیشههای جنسیتی از كتب درسی، شبكه جنسیت، طرح مباحثی در رابطه با ضرورت رابطه با امریكا و الحاق به كنوانسیون محو كلیه اشكال تبعیض از زنان در كارگاههای آموزشی شاهد آن هستیم. از قضا عضویت مسئولان برخی از نهادهای زنانه رسمی در NGOهای فمینیستی زمینه تأثیرپذیری این نهادها را از این جریانات تسهیل میكند.
۴) سكوت تمامی نمایندگان زن در قبال حذف «عدالت جنسیتی» در یك نگاه هوشمندانه و به دلیل كم كردن فشار علیه زنان مجلس و به دست آوردن آرامش و فراغت كافی به منظور امكان مطالعه بیشتر بر طرحهایی است كه منافع زنان را تأمین میكند؛ حال آنكه میتوان در یك نگاه بدبینانه این سكوت را ناشی از ملاحظاتی دانست كه برای یك نماینده زیبنده نیست. اما احتمالی كه نزدیكتر به نظر میرسد مخالفت روشی زنان نماینده با حذف یكباره «عدالت جنسیتی» بدون پیشنهاد عبارت جایگزین و پرهیز از پیامدهای تبلیغاتی و روانی چنین روشی است.
۵ ) طرح پیشنهاد بیانیه شكوائیه به دبیرخانه كنفرانس پكن + ۱۰ در تایلند كه توسط فعالان فمینیست مطرح شد تداعی كننده سخنان یكی از نمایندگان مجلس ششم است كه گفته بود: ما پس از انقلاب مهمترین اصلاحات را با فشارهای بینالمللی انجام دادهایم. ارسال گزارش وضعیت زنان ایران به نهادهای بینالمللی به منظور تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی شیوهای است كه برخی نهادهای غیردولتی سالیانی است آن را تجربه میكنند.
● «عدالت جنسیتی» چیست؟
شاید مهمترین ارمغان فمینیستهای موج دوم استفاده از دو واژه جنس (sex) و جنسیت (gender) برای انتقال پیام مورد نظر خود باشد. از نگاه آنها «جنس» به تفاوتهای بیولوژیكی میان زن و مرد اشاره میكند. زایمان، عادت ماهانه، و وضع حمل در زمره این تفاوتها جای میگیرند و واژه «جنسیت» به نقشها، مسئولیتها و فرصتهای زنانه و مردانهای اطلاق میشود كه ناشی از تأثیرات فرهنگی و اجتماعی است. آنها ادعا میكردند كه تفاوتهای طبیعی زن و مرد صرفاً به تفاوتهای بیولوژیك منحصر میشود و تفاوتهای رفتاری، روانی و ذهنی میان دو جنس همگی ناشی از تسلط فرهنگ مرد سالارانه در خانه و اجتماع است كه باید از بین برود. نتیجه این تقسیمبندی ضرورت اصلاحات فرهنگی، اجتماعی و قانونی به منظور زدودن نقشهای جنسیتی و از میان بردن مرزهای زنانگی و مردانگی است. در این نگاه «زایش» نقش جنسی زن و مادری» نقش جنسیتی زن است كه فرهنگها برای وی رقم زدهاند تا زن را از فعالیتهای اجتماعی بازدارند و در نقشهای خانگی محدود سازند. از این رو فعالیت «مادری» باید علیالسویه میان پدر و مادر توزیع شود. «تحلیل جنسیتی» و «نگرشهای جنسیتی» در برنامهریزیها نیز به منظور زدودن همین تفاوتهاست. از نكات مهم مورد نظر فمینیستها ضرورت اصلاح كتب درسی براساس نگرش جنسیتی است كه بر این اساس كلیه متون و تصاویری كه ترویج كننده نقشهای زنانه و مردانهاند، از تبی درسی حذف میشوند. نتیجه این مطالبات در برخی كشورهای، از جمله ایران، به اصلاح تدریجی كتب درسی انجامید. به عنوان مثال از سال گذشته درس «بابا نان داد» به دلیل آن كه نشانگر نقش نانآوری مرد بود، از كتاب فارسی اول دبستان حذف گردید. شعار نگاه جنسیتی كلیشه است» كه در طرح «شبكه جنسیت» توسط مدیر پروژه آموزشهای توانمندسازی مركز امور مشاركت زنان ترویج میشود، شعاری است كه از فمینیستهای موج دوم (دهه هفتاد) بر جای مانده است.
در نگاه دینی امّا تفاوتهای زن و مرد محدود به آنچه در ادبیات فمینیستی از مقوله جنس شمرده میشود، نیست بلكه به حوزه نگرشها، حساسیتها و تمایلات و رفتارها نیز گسترش مییابد. این بدان معنا نیست كه هر آنچه در جوامع سنتی زنانه یا مردانه تلقی شده است را طبیعی تلقی كنیم. ما نیز معتقدیم كه در بستر تاریخ مرزبندیهای جعلی زنانه و مردانه به وجود آمدهاند كه به دلیل آنكه از پشتوانه طبیعی برخوردار و بر منطقی صحیح استوار نبودهاند، محكوم به فنا میباشند. اما بر این موضوع پای میفشاریم كه خالق هستی به دلیل انتظارات ویژهای كه از زن و مرد داشته (و به همین دلیل دو جنس مختلف آفریده) است به هر یك ویژگیهای منحصر به فردی موهبت نموده و هر یك را در مسیری توانمندتر ساخته است. این ویژگیها نشانگر برتری یك جنس بر دیگری كه نمایانگر قابلیتهای ویژه زن و مرد در زندگی خانوادگی و حیات اجتماعی است. از این رو نظام تربیتی اسلام با به رسمیت شناختن و ارج نهادن تفاوتها بر آن است تا هر یك از دو جنس را در مسیر تحقق انتظارات خاص پرورش دهد و البته این مطلب به معنای نفی برابری زن و مرد در آنچه به ویژگی مشترك انسانی دو جنس برمیگردد و نیست.
با این نگاه عدالت جنسیتی به معنای زمینهسازی لازم برای احساس ارزشمندی، آرامش و نشاط توسط زن و مرد و دستیابی هر یك از دو جنس به مراتب كمال معنوی و سازندگی خانه و اجتماع متناسب با انتظارات و ویژگیهای تكوینی است و حكومت موظف است زمینههای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی لازم را برای تحقق این مهم فراهم آورد. در این تصویر لازم است تفاوتهایی را در برنامهریزیها به سمت دستیابی به اهداف مورد نظر پذیرفت. به عنوان مثال لازم است نظام آموزشی دختران و پسران تا حدودی متفاوت و متناسب با كاركردها و ویژگیهای هر یك از دو جنس تنظیم گردد، پسران آموزشهای لازم را به منظور ایفای نقش سرپرست خانواده و دختران آموزشهای خاص را به منظور ایفای نقش مادری فراگیرند، سیستمهای حمایتی خاص از زنان در قالب وجوب نفقه بر همسر، متناسبسازی ساعات اشتغال با شرایط ویژه خانگی زن به عنوان مادر و همسر، مناسب ساعات آموزشی دختران با شرایط خانوادگی آنان، توسعه اشتغالات نیمهوقت و مشاغل خانگی زنان، ایجاد فرصتهای خاص برای دختران در رشتههای متناسب از جمله دانش خانواده، پرستاری، مامایی و تعلیم و تربیت در كنار ایجاد سیستمهای حمایتی خاص از پسران از جمله به منظور تسهیل شرایط ازدواج و امكان تكفل خانواده در نظر گرفته شود و قوانین نیز بر همین اساس متناسب با شرایط دو جنس تنظیم گردد.
این در حالی است كه «عدالت جنسیتی» در ادبیات رایج بینالمللی روش خاص برای دستیابی به برابری جنسیتی (تشابه به نقشها) است. در این نگاه دستیابی زن و مرد به شرایط برابری و یا دست كم ایجاد تسهیلات برابر برای زن و مرد به منظور تسریع در تحقق برابری اصلی مسلم به حساب میآید. اما از آن جا كه دستیابی به «برابری جنسیتی» در بسیاری جوامع مسیری بر پیچ و خم و بس طولانی است، اعطای فرصتهای ویژه موقتی به زنان به منظور تسریع در برقراری «برقراری جنسیتی» هرچند كه تبعیض به نفع زنان باشد، عادلانه به حساب میآید. به عبارت دیگر «وقتی كه زنان و مردان از برابری كامل برخوردار نیستند، در برخی موارد لازم است كه به صورت متفاوت با آنها رفتار شود. در واقع عدالت جنسیتی یعنی توازن در دسترسی روان و زنان به منابع اجتماعی، اقتصادی و فراهم آوردن شرایطی كه مردان و زنان بتوانند به صورت برابر در همه زمینهها مشاركت فعالانه داشته باشند.همان. چنان كه مشاهده میشود عدالت جنسیتی در این معنا روش تحقق برابری جنسیتی است.
تفاوت این دیدگاه با دیدگاه اول تفاوتی اساس است كه نتایج شگرفی در پی دارد. دیدگاه دوم تنها تفاوتهایی چون تخصیص سهمیههای خاص كرسیهای نمایندگی مجلس یا وزارتخانهها به زنان به منظور حضور هرچه بیشتر آنان در عرصههای مدیریتی، تفاوت در آییننامههای استخدامی به منظور جذب هرچه بیشتر زنان به بازار اشتغال رسمی، سهمیهبندی رشتههای دانشگاهی به منظور تسریع در حضور برابر در تحصیلات عالیه را شامل میشود اما مواردی چون لزوم حمایت از زنان در قالب نفقه، ترغیب دختران به انتخاب گرایشهای متناسب با شرایط جسمی و روحی، تشكیل پاركهای ویژه بانوان و مواردی دیگر از اختلاف را كه به هیچ تفسیری در مسیر زدودن مرزهای زنانه و مردانه نیست، شامل نمیشود. برای آشنایی بیشتر با مفهوم «برابری» و «تناسب» ر.ك: فمینیسم و دانشهای فمینیستی، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان؛ كنوانسیون محو كلیه اشكال تبعیض علیه زنان، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
باتوجه به آنچه گفته شد میتوان اقدام شورای نگهبان و مجلس شورا در حذف عبارت «عدالت فمینیستی» را ستود. اسناد معتبر ملی بهویژه برنامه چهارم كه جهتگیری پنجساله برنامهها را ترسیم میسازد نباید مشتمل بر الفاظ واژههای مبهم باشد كه زمینه را برای تفسیر به رأی فراهم آورد؛ بهویژه در شرایطی كه به دلیل اختلاف نظر فاحش حتی در برخی اصول و مبانی هر نهاد بكوشد تا برداشت خود را مبنای برنامهریزی قرار دهد.
رضا متمسك
منبع : نشریه حورا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست