شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مجله ویستا
تکدی گری آبستن آسیبهای اجتماعی
دست طمع چو پیش كسان میكنی دراز
پل بستهای كه بگذری از آبروی خویش
تكدی گری، عوارض و مخاطرات زیادی دارد. بخشی از مطالعات مقطعی و روبنایی روی این پدیده، درباره مسائلی نظیر درآمد، مسكن، فقر مادی، فقر فرهنگی، ناكامی اقتصادی، نابسامانی اجتماعی، و سرانجام، دستگیری و بازپروری سخن میگوید. عدهای سعی كردهاند این مشكلات و مخاطرات را تعدیل كنند و در نتیجه، آن را به گردن فرد انداخته نشان دهند كه تكدی گری امری طبیعی و پذیرفتنی است كه میشود آن را نادیده گرفت و با آن كنار آمد. برخی محققین ضمن بررسیهای خود به ریشهها، شیوهها، انگیزهها، پیامدها و راههای رفع تكدیگری، نظر داشتنهاند، این ریشهها شامل پیری و از كارافتادگی، مسائل خانوادگی، اعتیاد، مهاجرت، معلولیت و غیره میشود.
با این حال، این مسائل از جنبههای اجتماعی، فرهنگی، روانی، اقتصادی و بعضا اجتماعی از جمله، جامعه شناسان، مطرح بوده است كه:
علل پیدایش تكدی چیست؟
شرایط و عواملی كه موجب ظهور چنین پدیدهای میشود كدام است؟
شبكههای پیچیدهای كه متكدیان را به چنین كاری وامیدارد كدامند؟
چه سازمانی مسؤول مبارزه با تكدی است؟
آیا در اصل امكاناتی جهتبازپروری متكدیان وجود دارد؟
علل اصلی تكدی را چگونه میتوان شناخت؟
تكدی با چه عوامل و شرایطی رابطه نزدیك و تنگاتنگ دارد؟
پاسخگویی به پرسشهایی از این قبیل بدون اطلاعات آماری دقیق و كافی در این زمینهها و تحلیلهای جامع و مبتنی بر اصول جامعهشناسی ممكن نیست و احیانا نتیجهای كه به دست میدهیم بسیار محدود خواهد بود و با دیده تردید باید به آن نگریست.
مفهوم تكدی
تكدی را میتوان تحت عنوان «دست درازی كردن» برای كسب درآمد، و احتمالا «سؤال به كف» تعریف كرد. تكدی (۱) فراگردی است كه به موجب آن، فرد متكدی از دسترنج دیگران بهرهمند میشود و زندگی میگذراند. هر یك از افراد جامعه را كه نه صاحب حرفه (در مفهوم اقتصادی آن) هستند و نه در تولید اجتماعی، مشاركتی دارند و همواره با شیوهها و شگردهای متنوع، طفیلی و زائده اجتماعی هستند، متكدی میگویند... (۲)
از نظرگاه جامعه شناختی (۳) تكدی را میتوان نوعی انحراف اجتماعی - كه فرد در آن نقش مشخص و بعضا متفاوتی (سرقت، روسپیگری، واسطهگری، اعتیاد، و...) را بر عهده دارد - به حساب آورد. و یا به منزله نمونهای از مرحله شغلی، (CCAREER) نزد متكدیان حرفهای، آبرومندانه و غیرآبرومندانه (غیر مشروع) در مشاغل انحرافی تلقی كرد.
«گیلمور» جامعه شناس معاصر غربی معتقد است: «گدایی» یك فعالیتسازمان یافته است كه در آن فرد، «گدایی» را به «كاركردن» ترجیح میدهد. (البته قادر به كار)... (۴)
تكدی گری چهار خصوصیت عمده دارد:
۱.متكدی از مسؤولیتهای اجتماعی معاف است;
۲.متكدی به خاطر نیازمندی مورد تفریع و سرزنش قرار نمیگیرد;
۳.چنین شخصیتی انتظار دارد كه دیگران به او كمك كنند;
۴.در تولید اجتماعی مشاركت نداشته از دسترنج دیگران زندگی میگذراند.
پدیده تكدی با دو عامل مهم; یعنی: «كمك دهنده» و «كمكگیرنده» رابطه دارد. «كمك دهندهها» همان مردم هستند كه آنها را میتوان به دستههای ذیل تقسیم بندی كرد:
۱.عدهای بر اساس وظیفه شرعی به فقرا و مستمندان كمك میكنند.
۲.گروهی دیگر آن را وظیفه انسانی و نوع دوستی میدانند.
۳.تعدادی به علت این كه نیازمند بودن را یك نقص اجتماعی میدانند خود را در رفع این نقیصه مسؤول میدانند.
۴.دسته چهارم كسانی هستند كه كمكهای خود را با نیت نذر و صدقه انفاق میكنند... (۵)
بنابراین، «تكدی گری صورتی از زندگی ارزان قیمتی است كه تنها بهای آن فقر مناعت طبع و سیر قهقرایی كمال انسان است... (۶)
انواع تكدی
یكی از ضرورتهای تبیین و برخورد صحیح و منطقی با پدیده تكدیگری، تفكیك انواع این پدیده و شیوهها و اشكال مربوط به آن است. سیاستها و راهبردهای انتخابی سازمانهای ذیربط بر سر مقابله با پدیده گدایی بستگی دارد به تحلیل از سرشت و انواع تكدیگری كه جامعه با آن مواجه است. بطور معمول، كارشناسان مسائل اجتماعی بر طبق مشاهدات و نتایجبه دست آمده به یك تقسیم بندی دوگانه از تكدی، یعنی تكدی آبرومندانه در كنار تكدی آشكار و غیر آبرومندانه پرداختهاند.
الف) تكدی پنهان:
آن است كه به طریق پنهان و آبرومندانه مانند دراویش، دعانویسان و كولیها.
- دراویش: افرادی هستند كه با كشكول و تبرزین و با «زمزمه اوراد و اذكار» و یا خواندن اشعار و روایت قصههای ملی و مذهبی به گدایی میپردازند. «در گذشته، عمدهترین متكدیان، دراویش بودند كه با استفاده از عواطف و باورهای مردم به گدایی میپرداختند. در هند و پاكستان دروایشی هستند كه خود را در بدترین وضع قرار میدهند، مثلا دسته جمعی در گوشهای معتكف میشوند و نوحههای مذهبی میخوانند و اعضای بدنشان را به لرزه در میآورند و از این راه گدایی میكنند. هدف این افراد، شكستن غرور و عزت نفس در این مرحله است.» (۷)
- دعانویسان:
كسانی هستند كه بر روی كاغذهای طومار مانندی دعا مینویسند و به عنوان نسخه شفابخش به مردمان و افراد نیازمند و ساده لوح میفروشند. این دسته در مناطقی كه دارای ساختار سنتی و قدیمی است و در جوامع كوچكتر و شهرستانها - كه بافتسنتی دارند - از ارزش ویژهای برخوردارند و در نقشها و به شیوههای مختلف به گدایی مشغولند.
- كولیها:
كولی طایفهای از بقایای هندیان رامشگر است كه در عهد بهرام گور به ایران آمدهاند. مردمی صحرانشین و بیابانگرد هستند و در همه جا گردش میكنند. كولیها با فالگیری و كف بینی و بندبازی، زنان و مردان سادهلوح را فریب میدهند و از این طریق مبالغی را به دست میآورند.
ب) تكدی آشكار:
كسانی كه آشكارا و با استفاده از فنون و رموز روانشناسی ترحم مردم را به خود جلب و به شیوهها و صور مختلف از دیگران تقاضای كمك میكنند به این نوع تكدی میپردازند.
مهمترین شكل گدایی آشكار، تكدی «حرفهای - تخصصی» است گداهای حرفهای افرادی هستند كه از نظر مالی وضع خوبی دارند ولی گدایی را یك «كار» در ردیف سایر شغلها مثل خرید و فروش و كارهای تولیدی به حساب میآورند. (۸)
این گروه دارای تشكیلات مفصلی هستند كه به صورت یك سازمان غیر رسمی اما زنده و جاندار، فعالیت میكنند. در این تشكیلات همه چیز بر اساس توانایی شخص متكدی و ویژگیهای مكانی، جمعیتی، اقتصادی و... تقسیم میشود، لذا هر مكانی دارای ارزشهای مشخص و اهمیتی متفاوت از جاهای دیگر بوده و اصطلاحا «سرقفلی» خاص خود را دارد. (۹)به نظر «رابرت ازراپارك»، (R,EZEA,P) برجستهترین عضو مكتب جامعهشناسی شیكاگو: «در شهر، هر شغلی حتی «شغل گدایی» گرایش دارد كه خصوصیتیك حرفه را پیدا كند و نیز هر شغلی دارای نظم و قاعدهای است كه هر كه میخواهد در آن شغل موفق شود ملزم به رعایت آن است.» (۱۰)
حاصل آن كه گدایان حرفهای بنیكی از فنون و رموز روانشناسی گدایی آگاهی كافی دارند. میدانند چگونه و در كجا گدایی كنند و چگونه ترحم مردمان را به خود جلب كنند. در جاهایی كه گدایی گروهی و سازمان یافته وجود دارد از طریق كارآموزی و تعلیم، گدیان خبره اطلاعات خود را به نورسیدهها انتقال میدهند و بدین ترتیب گدایی حرفهای تخصصی پاینده میشود. (۱۱)
علل و عوامل مؤثر در ظهور پدیده تكدی
بسیاری از انواع تكدیگری، بر اساس عوامل روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به وجود میآید و محصول ساختار اجتماعی و نارساییهای ناشی از آن است. با توجه به مطالعات انجام شده، به طور كلی عوامل مؤثر در ایجاد و گسترش پدیده تكدی را میتوان در دو عامل عمده و مهم خلاصه كرد:
۱.عوامل اجتماعی - اقتصادی:
گدایی یك زایده اجتماعی است كه در پیدایش آن چند عامل دخالت دارند: فقدان اشتغال و كار، فقر مادی، پیری و از كار افتادگی، رخوت و سستی، اعتیاد، معلولیت و بیماری، مسائل خانوادگی از قبیل پاشیده شدن خانواده، مهاجرت از روستا به شهر، نابسامانیهای اقتصادی از قبیل كمی درآمد در بعضی از مشاغل، بالابودن هزینه زندگی، ضعف فرهنگ حاكم بر خانوادههای متكدیان، شكاف عمیق طبقاتی و غیره از جمله این عوامل به شمار میروند.
علل اجتماعی دیگر گدایی مربوط به كمبودهایی است كه در اثر نارساییهای موجود در جامعه به وجود میآید. باید اذعان داشت كه برخی از این گدایان محصول نابسامانی اجتماعی هستند. بدین معنی كه جامعه نتوانسته است افراد سالخورده، عاجز، معلول، یتیم و امثال آنان را در مراكز مناسبی سازمان بخشد و برای آنان زندگی انسانی لازم را فراهم آورد. در نتیجه آنان نیز از فرط ناچاری برای بقای خویش به تكدی میپردازند. (۱۲)
«شرمن و وود» نیز استدلال میكنند كه گسترش «بیكاری» مساله تقاضای كالاهای ساخته شده را دچار مشكل میكند. زیرا در این دوره، كارگران درآمدشان از حد معمول كمتر است و تقاضا برای كالاهای مصرفی آنان به حداقل میرسد. از این رو برای مدتی كسادی و تنزل اقتصادی بدتر و وخیمتر میشود. بیكاری فراوان از تقاضا میكاهد و كاهش تقاضا به بیكاری بیشتری میانجامد. گرچه بالاخره، اوضاع به حال اول برمیگردد و كاهش تقاضا به آهستگی انجام میپذیرد لكن كارگران باید چیزی برای خوردن داشته باشند. به هر صورت مردم مصرف خودشان را حفظ میكنند. بطوری كه مصرف كمتر از درآمد تنزل میكند. حفظ مصرف از طریق «گدایی»، اخذ وام (مقداری بدهكاریهای تازه به بار میآید)، دزدی (افزایش جنایات) و خدمات دولتی (نظیر پرداخت غرامت دوره بیكاری) صورت میپذیرد. (۱۳)
۲.عوامل روانی و فردی:
مطالعه ریشههای روانی و فردی تكدی، بسیار جالب است. این امر نقش مؤثری در بزهكاری و تكدیگری دارد. زیرا: «شرایط فردی، چیزی جز نتیجه شرایط محیط زیست و اثرات اجتماعی است و موجد استعدادهای جرمزا و گرایشهای انحرافی در نزد افراد میشود...» (۱۴)
طبق نتایجبه دست آمده از تحقیقات متعدد، درصد قابل ملاحظهای از افراد متكدی، از اختلالات شدید روانی رنج میبرند. از این دیدگاه، اختلال روانی، كم و بیش، در فردی شكل میگیرد و به ظهور میرسد كه در اثر حوادث غیر مترقبه، روحش آزار دیده باشد. نتیجه این تاثیرات سوء، روی آوردن شخص به دست درازی و اختلالات رفتاری است كه زمینه انجام عمل تكدیگری را تسهیل میكند.
«دیوانگان و آنان كه تعادل قوای خود را - چه به صورت ژنتیكی و چه در اثر عوامل محیطی - از دست دادهاند، نیز از كسانی هستند كه به گدایی میپردازند، بی آن كه الزاما دركی اقتصادی همانند دیگر متكدیان از این عمل داشته باشند. این دسته از افراد به علت عدم پذیرش اجتماعی و تحمل نشدن از سوی وابستگان خویش، به صحنه تكدی پرتاب میشوند و بتدریج در اثر یادگیری اجتماعی، این رفتار، به صورت یك عادت «غریزی - روانی» در آنان تكرار میشود. اتفاقا عموما از حاصل گدایی خویش بهرهمند نیستند، زیرا حاصل كارشان یا توسط اراذل و اوباش به غارت میرود و یا آن را گم و گور میكنند. (۱۵)
شیوههای تكدی
شیوههای گدایی گرچه متعددند اما همه از یك اصل تبعیت میكنند و آن تلاش برای كسب پول بیشتر است; «به هر طریق ممكن».
گاه همراه گدایان كودكان خردسال و معصومی را مشاهده میكنیم كه بر اثر قرصهای خوابآور و انواع مخدر، معمولا بیحال و خوابآلوده، با لباسهای كثیف و پاره و كهنه، یا بر روی سنگ فرشهای خیابانها و پیادهروها دراز كشیدهاند و یا بر پشت زنان و مردانی كه برای گدایی در سر چهارراهها و در بین اتومبیلها پرسه میزنند، به خواب رفتهاند. كودكانی كه در نخستین سالهای عمر به جای بازیهای كودكانه، گدایی را تجربه میكنند و اكثرا از شیرخوارگاهها به عاریت گرفته شدهاند. این كودكان بعد از رسیدن به سن حدودا ۷ سالگی كه سن آغاز گدایی به شیوه حرفهای میباشد، این شغل را مستقلا ادامه داده خودكفا میشوند.
نوع مكان نیز عامل مهمی در تعیین شیوه تكدی است، معمولا گداهای شمال شهر سعی میكنند صورت ظاهر را حفظ كرده از راههای آبرومندانه گدایی كنند! اگر در نقاط مركزی و جنوب شهر با گداهایی روبه رو میشویم كه دست و پای خود را بطرز ماهرانه و با گریم به شكل ناقص درآوردهاند و یا زنهایی كه با یك قوطی اسپند در میان ماشینها وول میخورند و یا مردی همراه با چند تا از همان بچههای بیگناه و در حالی كه تكه كاغذی در جلوی خود گذاشته و قصه زندگیاش را بر روی آن نوشته است اما، در نقاط ثروتمند شهر آقا یا خانمی با لباسهای تمیز جلو آمده به عنوان این كه مثلا مسافری از شهرستان است و كیفش را دزدیدهاند، مؤدبانه فقط برای یك بلیط اتوبوس پول طلب میكنند اگرچه این شیوهها قدیمی شده و اكثر مردم نیز از آن مطلعند، باز هم به این ثروتمندان گدانما و به این لكههای ننگ شهر كمك میكنند، كه این مساله جای پرسش و تعجب دارد! (۱۶)
دیگر شیوههای تكدی عبارت است از:
- تظاهر به نقص عضو.
- جلب توجه عمومی با كرایه بچههای بیگناه و خواباندن آنها در معابر عمومی.
- سوء استفاده از مذهب به خاطر اعتقادات عمیق مردم به مسائل شرعی و مذهبی.
- پوشیدن لباسهای مندرس و تحریك احساسات مردم.
گری، آبستن آسیبهای اجتماعی
تكدیگری را باید آبستن اجتماعی متعددی قلمداد كرد. اكثر بررسیهای انجام شده، از رابطه بین گدایی و اعتیاد، بزهكاری، خودكشی، میخوارگی، روابط جنسی (فساد و فحشا)، لاابالیگری، سرقت، و... حكایت میكنند.علتهای دیگری مانند فقر مادی و ناكامی اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، رخوت و سستی، مهاجرت، معلولیت، بیمهری و غیره ممكن است موجب شود كه جوان یا سالمندی به گدایی روی آورد. گاهی حتی كمبود درآمد در بعضی از مشاغل و بالا بودن هزینه زندگی نیز ممكن است چنین عارضهای را پدید آورد و به دنبال آن شخص به گروههای بزهكار بپیوندد و به انواع انحرافات اجتماعی روی آورد.
با این حال تكدی، به تنهایی، عامل انحرافات آنها نیستبلكه بسیاری از علل دیگر در پدید آمدن این وضع دخالت دارند.
بررسی آماری پدیده تكدی
بررسی آماری پدیده تكدی طبق آمارهای پراكنده سازمانهای ذیربط و مراجع ذیصلاح نشان میدهد كه اكثریت قریب به اتفاق گدایان در سنین بین ۳۱ الی ۴۰ سالگی قرار دارند. برای نمونه از بین ۲۴۴ گدایی كه مورد پرسش قرار گرفتهاند ۶۲ نفرشان بین سنین ۳۱ الی ۴۰ سالگی قرار داشتنهاند. همچنین از بین ۱۳۰ نفر متكدی دستگیر شده، ۲۵ نفر آنها نیز ۷ سال، ۱۶% آنها بین ۳۰ - ۲۰، ۴۶% بالای ۶۰ سال و بقیه بین گروه سنی ۶۰ - ۲۰ در نوسان بوده است.
مذمت تكدی گری
دین مبین اسلام با تحریم ربا و تراكم بیجهت ثروت و فعالیتها و كوششهای نازا و عقیم، «تكدی» را به عنوان یكی از كسبهای منفور اعلام كرده و آن را سخت مورد مذمت و سرزنش قرار داده است.
«اسلام» دستور داده است كه مردم تن به مذلت و خواری ندهند، خود را زبون و پست نكنند، دست گدایی به این و آن دراز ننمایند، تا میتوانند زیر بار منت كسی نروند و چیزی خواهش نكنند.
و گاهی پیش میآمد كه مستمند و بیچارهای به یكی از پیشوایان، اظهار تنگدستی مینمود، آن جناب كمكی به او نمیكرد و او را به كسب و كار تشویق مینمود. البته مایوس كردن آن مستمند بواسطه بخل و عدم ترحم نبود، زیرا طبق مدارك مسلمی كه داریم، پیغمبران و ائمه دین ما مردان جود و كرم بودند و فقیر را ناامید نمیكردند و از محروم كردن سائل و متقاضی، نهی مینمودند. حتی خود آن مردان بزرگ، در راه كمك به خلق، پیشقدم بودند و گاهی چیزی را كه خود احتیاج داشتهاند، به محتاجان دیگر دادهاند. بنابراین اگر گاهی به فقیر چیزی نداده او را برای كار راهنمایی كردهاند، به خاطر این بوده كه آن نیازمند را از عمل مذموم و ناپسند گدایی باز دارند و او را مرد كار و كوشش گردانند. (۱۷)
پیامبر بزرگ اسلامصلی الله علیه وآله وسلم در وصیتهایی به علیعلیه السلام فرمود:
«ای علی اگر من ناچار شوم كه دستخود را تا آرنج در دهان اژدها فرو برم، این عمل را دوستتر دارم از این كه از كسی كه دارا نبوده و دارا شده چیزی را درخواست نمایم.»
در جای دیگر پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم میفرماید:
اگر مردم میدانستند در سؤال و تكدی چه بدیهایی وجود دارد هرگز كسی از كسی چیزی درخواست نمیكرد.
امام صادقعلیه السلام فرمود:
از تقاضا و خواهش كردن از مردم برحذر باشید، چه این عمل در این دنیا خواری و فقری است كه شتابان آن را برای خود خواستهاید و در روز قیامتحسابی طولانی دارد.
امام محمد باقرعلیه السلام فرمود:
اگر مردم بدانند خواهش و درخواست چقدر بد است هیچ كس از كسی خواهش چیزی نمینماید و اگر ببخشند، بداند كه دهش و بخشش چقدر خوب است و پاداش دارد هیچ كس را بدون انجام تقاضایش رد نمیكرد.
مردی از اصحاب پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله وسلم به فقر و تنگدستی دچار شد. همسر او به او گفت: اگر نزد پیامبر خدا بروی و تقاضای كمك كنی موفق خواهی شد. آن مرد به نزد پیامبر آمد. هنگامی كه پیامبر او را دید فرمود: «هر كس از ما چیزی بخواهد به او خواهیم داد و اگر به كسی رو نزند و امیدش به خدا باشد خدا او را بینیاز میكند» آن مرد گفت، منظور پیامبر از این سخن جز من كسی نبوده. به نزد همسر خود بازگشت و جریان را گفت.
زن بار دیگر او را برای كمك خواستن از پیامبر، تحریك نمود. آن مرد بار دیگر به نزد پیامبر آمد. پیامبر هنگامی كه او را دید همان سخن را تكرار فرموده، تا سه مرتبه این جریان واقع شد آن مرد از نزد پیامبر برخاست و كلنگی به امانت گرفتبه كوه رفت و هیزم برید و جمع كرد و به شهر آورد و در مقابل مقداری آرد بفروخت. فردا نیز به همین ترتیب عمل نمود. و از راه فروش هیزم كلنگی خرید و كم كم بینیاز شد. (۱۸)
امام صادقعلیه السلام فرمود: هر كس زبان به سؤال و گدایی گشاید در حالی كه دارای مال و توانمندی باشد روز قیامت در حالی خدا را ملاقات مینماید كه صورت او مجروح و خونآلود است. (۱۹)
میبینیم در این روایات، تكدی، علاوه بر كیفر اخروی و ذلت نفس، موجب دروغ و ظلم و ستم در حق خود و ایجاد روحیه رخوت و تن پروری در افراد و انواع انحرافات اجتماعی نظیر فساد، قاچاق و فحشا را دامن میزند. بنابراین اسلام عزیز از یك طرف افراد را در مقابل یكدیگر مسؤول میداند و از طرف دیگر به آنان اجازه نمیدهد كه دستخواهش و درخواستبه سوی كسی دراز كنند.
تكدی از دیدگاه فقها
در یك تقسیم بندی كلی دو دیدگاه فقهی نسبتبه پدیده گدایی وجود دارد:
عده نسبتا زیادی از فقها معتقدند كه گدایی اساسا امری حرام است، چه این سؤال بصورت زیان باشد، یعنی گدا بگوید: «به من كمك كنید» و چه به صورت نوشته باشد مثل این كه كسی نوشتهای مشخص جلویش بگذارد و گدایی كند و چه شخصی چند تا بچه مریض احوال را اطراف خودش جمع كند و سرش را پایین بیاندازد كه این هم، عملا سؤال است و چه دستش را بر پیشانیاش بگذارد، به هر حال چه با زبان سر و چه با زبان عمل را حرام دانستهاند.
عده دیگری از فقها، گدایی را حرام ندانستهاند بلكه آن را مكروه شمردهاند.
حضرت امام خمینیرحمه الله در تحریرالوسیله، میفرمایند: «در صدقه و بخشش به مستمندان، قصد قربتشرط است و سؤال (گدایی) در صورت نیاز مكروه و در صورت عدم نیاز شدیا مكروه و بنا به احتیاط حرام است.»
یكی از بزرگان تعریف میكند: روزهای اولی كه بعد از سنه ۴۰ امام از تهران بازگشته بودند و از زندان و از آن تحت الحفظ قیطریه، به قم مراجعت كرده بودند، مرجعیت امام تثبیتشده بود و مراجعات هم برای پرداخت وجوهات به امام خیلی زیاد بود. در آن زمان كسی آمد خدمت امام، از یك طایفه خاص سیدی بود و به امام عرض كرد آقا به من كمك كنید.
امام فرمودند: «من پولی كه به تو بدهم، ندارم»
او گفت: «آقا من یك وسیله كسبی داشتم و وسیله كسبم را از باب ناچاری فروختم و خوردم. شما به من ۲۰۰ - ۳۰۰ تومان بدهید، من وسیله كسب را تهیه كنم، مركبی تهیه كنم، بارم را روی او بگذارم و دنبال كاری بروم...(این ماجرا حمال حدود ۲۰ سال قبل است، آن وقت در قم رایجبود كه با حیوانات، بسیاری چیزها را در كوچهها و خیابانها میبردند و میآوردند، یا جنسی میفروختند)
امام فرمودند: «مانعی ندارد، من كسی را میفرستم تحقیق كند و بعد به شما كمك میكنم.»
او عرض كرد: «آقا، اول كه به شما گفتم ۵ تومان بدهید، گفتید، ندارم، چطور شد كه حالا ۳۰۰ تومان را حاضرید بدهید.»
امام فرمودند: «حالا هم با آن وقتیكنواخت است، حالا هم اگر ۵ تومان بخواهید ندارم، ۵ ریالی هم بخواهید ندارم بدهم. آن جور پول كه تو بخواهی ندارم، ولی اگر این جور پول بخواهی (سرمایه كسب كنی) دارم ۳۰۰ تومان كه هیچ است، اگر ۱۰ هزار تومان هم میخواستی، من به خاطر سرمایه به شما میدادم. من پولی به تو نمیدهم كه تو را تشویقت كنم و تو هر روز بیایی ۵ تومان بگیری و بروی. من آن جور پول ندارم، حتی ۱ ریال. پولی كه باعثبیكاری و تنبلی بشود، من ۱ ریال هم ندارم. اما پولی كه باعث تشویق به كار بشود و باعثشود كه تو كار كنی، دارم...
بعد هم امام دستور دادند، به یكی از دوستان، تحقیق كردند، و جالب این بود كه دوست دیگری را با او روانه كردند و برای او آن مركب را خریدند و برای كار و اداره زندگی به او دادند و امام دستور دادند كه یك چند روزی هم مواظب او باشند كه نكند او برود وسیله را بفروشد و پولش را بخورد، و یا دوباره بیاید از امام پول طلب كند.»
پینوشتها:
۱.این اصطلاح (تكدی) گاهی هم برای در برگرفتن بررسی فعالیتهای سازمان یافته كه دارای اصول و قواعد ویژه خود نیز هست، بكار میرود.
۲.مرادی، علیرضا، بررسی علل تكدی در ایران، سال اول ۱۳۷۰، ص۵، شماره ۱۱۰.
۳.جامعه شناسی كماكان فاقد یك تحلیل و استنتاج نظری و بررسی پراتیكی و كاربردی از تحقیقات موجود در باب تكدیگری است.
۴.شیخاوندی، داور. آسیب شناسی اجتماعی، آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی، سال ۱۳۵۰. ص۸۷.
۵.زن روز شماره ۹۲۶ قسمتسوم. شنبه ۱ مرداد ۱۳۶۲. ص۱۱.
۶.گزارش آماری طرح و برنامه بهزیستی استان تهران. ابراهیم باقری. استخراج: نادر اسفندیاری. دی ماه ۱۳۷۰. مقدمه.
۷.سلام. ش۱۱۵.
۸.زن روز. ش۹۲۶.
۹.ضرورت برخورد با پدیده گدایی. كیهان. ش۱۴۲۵۳. شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۷۰. ص۷.
۱۰.خانم ممتاز، جامعه شناسی شهری، دانشگاه شهید بهشتی (دانشكده ادبیات و علوم انسانی)، اداره انتشارات ۱۳۷۰.
۱۱.شیخاوندی، داور. آسیب شناسی اجتماعی، آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی، ش۱۳۵۰، ص۸۷.
۱۲.سلام. ش۱۱۵. سال اول. ۲۵ مهر ۱۳۷۰. ص۵.
۱۳.مدرك پیشین. ص۸۷.
۱۴.شرمن و وود، دیدگاههای نوین جامعهشناسی ازكیا، دكتر مصطفی انتشارات اطلاعات.
۱۵.دكتر خساوت، جعفر. آسیب شناسی اجتماعی، انتشارات دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، ص۳۵، ۱۳۶۰.
۱۶.ضرورت برخورد با پدیده گدایی، كیهان ش۱۴۲۵۳۲ شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۷۰، ص۷.
۱۷.خانواده، ماهنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران، اداره عقیدتی سیاسی، سال ششم، شماره ۶۲ تیرماه ۱۳۶۵.
۱۸.لئالی الاخبار، ص۱۴۸.
۱۹.وسائل الشیعه، ج۶، ص۳۰۵
مهدی باقریان
منبع : بنياد انديشه اسلامي
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست